Förlossningsfång

Smurfoff

Trådstartare
Hej! Är på g att köpa en häst 13 år. Haft förlossningsfång förra året för efterbörden släppte inte och fick livmodersinflamation. Påverkar detta hästen framöver i ridning osv?
 
Ja fång påverkar alltid hästar. Skulle tipsa på att läsa på om fång. Kanske bra läge att ta hjälp av någon väldigt hästkunnig om man skall köpa häst? Sett många trådar gällande olika hästar nu och skulle säga att hjälp behövs i annat format än genom ett forum. Ingen av dessa hästar har ju varit problemfri men verkar alla vara olika projekthästar. Vilket jag tycker är ett väldigt dåligt utgångspunkt för en grön förstagångsköpare till häst. 😊 tror bara det kommer sluta tokigt utan hjälp av någon kunnig.
 
Ja fång påverkar alltid hästar. Skulle tipsa på att läsa på om fång. Kanske bra läge att ta hjälp av någon väldigt hästkunnig om man skall köpa häst? Sett många trådar gällande olika hästar nu och skulle säga att hjälp behövs i annat format än genom ett forum. Ingen av dessa hästar har ju varit problemfri men verkar alla vara olika projekthästar. Vilket jag tycker är ett väldigt dåligt utgångspunkt för en grön förstagångsköpare till häst. 😊 tror bara det kommer sluta tokigt utan hjälp av någon kunnig.
Dock säger alla att förlossningsfång inte är samma sak som fång av gräs.
 
Dock säger alla att förlossningsfång inte är samma sak som fång av gräs.
Har du kontakt med någon hovslagare eller veterinär som du kan få ordentliga svar ifrån?
Det enda sto jag känt som fått förlossningsfång levde i tio år efter det.
 
Dock säger alla att förlossningsfång inte är samma sak som fång av gräs.
Ja så är det säkert men det är ju fortfarande så att det påverkar hästen framöver det kan vara i större eller mindre grad. Men om hästen har haft detta så kan den ändå ha fått rotationen i hovbenet etc. Vilket behövs kollas med röntgenbilder. Jag vet inte om "alla" säger det. Den som vet bäst är ju tex veterinär som är kunnig inom ämnet- ofta saknas kunskap om fång- då många tex ville man skulle ge fjolhö till fånghästar etc. Har hästen ens fått tagit röntgenbilder efter förlossningsfånget? Om man vill köpa en häst som ridhäst, så är det väl inte en sådan individ man skall satsa på. Är den i nuläget ens i ridform eller har den endast fått som avelshäst?
 
Ja så är det säkert men det är ju fortfarande så att det påverkar hästen framöver det kan vara i större eller mindre grad. Men om hästen har haft detta så kan den ändå ha fått rotationen i hovbenet etc. Vilket behövs kollas med röntgenbilder. Jag vet inte om "alla" säger det. Den som vet bäst är ju tex veterinär som är kunnig inom ämnet- ofta saknas kunskap om fång- då många tex ville man skulle ge fjolhö till fånghästar etc. Har hästen ens fått tagit röntgenbilder efter förlossningsfånget? Om man vill köpa en häst som ridhäst, så är det väl inte en sådan individ man skall satsa på. Är den i nuläget ens i ridform eller har den endast fått som avelshäst?
Den rids 3 ggr I veckan och har bra kondis. Har aldrig varit halt. Har sett journalerna och pratat med försälrings bolaget
 
Tänkte mer om någon haft en häst med förlossnkngsfång som märkte av de senare?
Vi har ett sto som fick en livmoderinflammation efter fölningen och började få lite smygande fångsymptom. Det var alltså väldigt lindrigt och hon blev genast bättre när behandling sattes in (smärtfri morgonen efter första behandlingsdagen) men hon är definitivt mer känslig för underlag efter detta.
Jag hade velat röntga stoet hovar i samband med besiktning samt tala med (då) behandlande veterinär om jag var intresserad av att köpa ett avelssto som haft detta om syftet var att rida på henne.
 
Vi har ett sto som fick en livmoderinflammation efter fölningen och började få lite smygande fångsymptom. Det var alltså väldigt lindrigt och hon blev genast bättre när behandling sattes in (smärtfri morgonen efter första behandlingsdagen) men hon är definitivt mer känslig för underlag efter detta.
Jag hade velat röntga stoet hovar i samband med besiktning samt tala med (då) behandlande veterinär om jag var intresserad av att köpa ett avelssto som haft detta om syftet var att rida på henne.
Hon ska ej gå som avelssto. Har haft flera veterinärer som kollat journalerna. Sålänge hovarna är UA på besiktning så får hon ej reservation för fång. då jag höjer livvärde i hennes befintliga försäkring.
 
Hon ska ej gå som avelssto. Har haft flera veterinärer som kollat journalerna. Sålänge hovarna är UA på besiktning så får hon ej reservation för fång. då jag höjer livvärde i hennes befintliga försäkring.
Bara tänk på att om hon får komplikationer som följd av detta och behövs avlivas eller inte funkat som ridhäst för detta tex så täcker försäkringen ej höjningen. Dom täcker inte höjningar på skador som funnits innan höjningen - bara så du vet :)
 
Mamman till min uppfödning hade haft det, hon blev lätt öm i hovarna, ägaren och jag oroade oss jämt för att hon skulle få fång igen.
Aldrig mer en fånghäst i mitt stall, säger jag :(
 
Dock säger alla att förlossningsfång inte är samma sak som fång av gräs.
Det är ju samma sjukdom men med olika orsak. Hovbenssänkning kan ju hästen få oavsett orsak till fången, så jag hade velat röntga hovarna om jag skulle köpa en häst som tidigare haft förlossningsfång. Finns det en bestående hovbenssänkning (eller andra problem) så lär ju hästen kunna få problem av det framöver, men är hästen "ren" på röntgen bör det ju vara okej. Har dock ingen personlig erfarenhet av just förlossningsfång.
 
Har ett sto som haft det. Vi upptäckte dock det väldigt tidigt och behandling sattes snabbt in. Detta är nu 7 år sedan och hon har sedan dess både fått 3 föl till och gått en period som ridhäst utan några problem. Oroar mig inte mer att hon ska få det igen än för någon annan.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver inte råd att besöka vetrinär eller dylikt då jag är i kontakt och har bokad tid. Min skimmel har melanom som sprider...
Svar
13
· Visningar
976
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Jag letar efter en häst som ska vara för hobbyridning; ridning i skog samt lite dressyrpass och enstaka hopp i paddock. Har...
Svar
15
· Visningar
1 877
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 205
Senast: Lutten
·
Hästvård Hej, Hästen fullt frisk i övrigt men emellanåt de sista dagarna har han svullnat upp o blivit hård vid kinden.Ej öm. Se bild. Ingen...
Svar
8
· Visningar
1 338
Senast: FUNNY
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp