Bukefalos 28 år!

Förlovningsring

Mina är inte stora alls (valde små då jag tänkte att jag i framtiden inte ville att det skulle vara besvärligt med djur/stall osv.) men det sket sig ändå. Hade jag fått välja en ny så hade jag valt dom nedsänkta, så himla mycket mer praktiskt.

Tack, det stärker mig i mitt val :D nu är ju inte ringen jag planerar en förlovningsring men de jag har drar jag mig som sagt för att använda just för att det är så klumpigt med klofattning. Gör jag om pappas ring vill jag ju känna att jag kommer att använda den ofta.
 
Mina är inte stora alls (valde små då jag tänkte att jag i framtiden inte ville att det skulle vara besvärligt med djur/stall osv.) men det sket sig ändå. Hade jag fått välja en ny så hade jag valt dom nedsänkta, så himla mycket mer praktiskt.

Skulle du vilja lägga upp en bild på din? Tänket att fattningen kanske kan avgöra också hur mycket de fastnar i saker...
 
Jag tycker att även 40-50 är galet mycket.
Det är inte till stor del för att du har svårt för hela ringgrejen (om jag nu inte blandar ihop dig med någon annan)? Folk har ju intresse av att lägga pengar på olika saker. Nån på en ring, en annan på en bil, en tredje på en häst, en fjärde på en resa, en femte på en säng... Det är ju högst individuellt vad man anser att saker är värda. Det kan ju finnas saker du tycker det är värt att lägga en himla massa pengar på som andra inte förstår, så jag förstår inte relevansen av dina preferenser för den här tråden?
 
Mina är inte stora alls (valde små då jag tänkte att jag i framtiden inte ville att det skulle vara besvärligt med djur/stall osv.) men det sket sig ändå. Hade jag fått välja en ny så hade jag valt dom nedsänkta, så himla mycket mer praktiskt.

Håller med, trodde inte jag skulle störa mig så mycket på en hög infattning som jag faktiskt gör, men jag är ganska ovan med att ha ringar öht. Jag är lite fundersam på om jag ska byta förlovningsring till en utan klo-infattning. Inbillar mig att en sån här infattning inte skulle fasta i lika mycket?
13-101-01233r_1.jpg
@BernT Utan att alls veta vad din guldsmed ligger prisklass, så tror jag du ska räkna med 100-150.
Men kolla Kaplans eller Bukowskis också, det dyker upp lösa stenar där med ibland
 
Senast ändrad:
Det är inte till stor del för att du har svårt för hela ringgrejen (om jag nu inte blandar ihop dig med någon annan)? Folk har ju intresse av att lägga pengar på olika saker. Nån på en ring, en annan på en bil, en tredje på en häst, en fjärde på en resa, en femte på en säng... Det är ju högst individuellt vad man anser att saker är värda. Det kan ju finnas saker du tycker det är värt att lägga en himla massa pengar på som andra inte förstår, så jag förstår inte relevansen av dina preferenser för den här tråden?
Jag hajade också till för beloppet och sen tittade jag ut i hagen där det går två grabbar som jag bara tittar på och som kostar mig 20 tusen om året lågt räknat och som bara sjunker i värde. Och sen dom som ligger vid mina fötter. 20 tusen till. Mina smycken...
 
Tack, det stärker mig i mitt val :D nu är ju inte ringen jag planerar en förlovningsring men de jag har drar jag mig som sagt för att använda just för att det är så klumpigt med klofattning. Gör jag om pappas ring vill jag ju känna att jag kommer att använda den ofta.

Håller med ovanstående! Har mina nedsänkta, älskar den. Jag kikade på andra först men konstaterade att jag skulle fastna och typ dra av mig fingret.
 
Det börjar bli dags att kolla ut en förlovningsring och jag har spanat in denna

Avoca-Double-Claw-Top.jpg


Dock vill jag ha den utan småstenar, alltså bara en stor. Diamanten är på 1,5 ct och det står inget pris. När jag googlar verkar liknande ringar gå på ca 100 och uppåt. Är det rimligt eller ska man räkna med mindre/mer? Någon som har ring från O’Dwyer? Ska köpa vigselringen därifrån med, den har jag redan valt ut :) har mailat för att boka tid för att prova och få pris osv men det dröjer ju några veckor och jag är så nyfiken på vad den kan tänkas gå på :)

Vill du ha mycket ring för pengarna ska du resa till USA... Gifte mig där och kunde få mycket högre kvalitet till nästan inga pengar alls.

Om du inte ska dit finns det ett bröllopsforum som är duktiga på att ge råd och tips. Alltombrollop tror jag det hette.
 
Det börjar bli dags att kolla ut en förlovningsring och jag har spanat in denna

Avoca-Double-Claw-Top.jpg


Dock vill jag ha den utan småstenar, alltså bara en stor. Diamanten är på 1,5 ct och det står inget pris. När jag googlar verkar liknande ringar gå på ca 100 och uppåt. Är det rimligt eller ska man räkna med mindre/mer? Någon som har ring från O’Dwyer? Ska köpa vigselringen därifrån med, den har jag redan valt ut :) har mailat för att boka tid för att prova och få pris osv men det dröjer ju några veckor och jag är så nyfiken på vad den kan tänkas gå på :)

Den ring vi kikat på ifrån Tiffanys ligger på strax under 100,000kr utan stenar runt, då är det 1 karat + lite till nånting :) Så du har räknat rätt :)
 
Den ring vi kikat på ifrån Tiffanys ligger på strax under 100,000kr utan stenar runt, då är det 1 karat + lite till nånting :) Så du har räknat rätt :)

Jag fick svar från guldsmeden tillika designer för ringen tidigare idag och han skrev 160 000 för ringen som jag visade bild på. Då är det 1.5 carat. Pricy! Men ska gå och prova och se om jag gillar storleken, de printar ut en 3D-modell som man får prova på plats för att se storlek osv, coolt! Ska gå dit i juli under semestern.
 
Det är inte till stor del för att du har svårt för hela ringgrejen (om jag nu inte blandar ihop dig med någon annan)? Folk har ju intresse av att lägga pengar på olika saker. Nån på en ring, en annan på en bil, en tredje på en häst, en fjärde på en resa, en femte på en säng... Det är ju högst individuellt vad man anser att saker är värda. Det kan ju finnas saker du tycker det är värt att lägga en himla massa pengar på som andra inte förstår, så jag förstår inte relevansen av dina preferenser för den här tråden?
Men alltså. Jag är intresserad av silversmide och sådant. Därför öppnade jag tråden. Och fick en liten chock över den nämnda summan. Och då har jag alltså ändå konstnärligt verksamma professionella silversmeder omkring mig. Och de skulle nog säga att en ring för ca 100 000 kr är i det närmaste osäljbar, och därför arbeta på andra sätt så att det blir mer ekonomiskt hanterligt.

Jag skulle nog säga att 100-150 000 är väldigt väldigt mycket för ren konsumtion vad det än gäller, även om just bilar ju lätt blir väldigt högt prioriterade i mångas ekonomi, eftersom de känns så helt oumbärliga. (För mig framstår det också som vanligare att baka in en bil i sitt bostadslån än sin förlovningsring. Iofs kan det ju delvis ha att göra med att de flesta nog köper fler bilar än förlovningsringar genom livet.)

Men jag förstår inte varför en förvånat nyfiken fråga om priset måste förklaras, när nu prisklassen nämndes i tråden. Jag hade aldrig frågat om det om det inte hade nämnts. Jag trodde jag missförstod, och jag funderade på om det var någon annan valuta (men vilken, euro hade ju inte hjälpt?).
 
Den var också väldigt fin :) men jag vill ha en feeet sten, jag läste att om infattningen är ordentligt gjord så fastnar man inte i saker med den. För själva stenen är väl inte vass?
Fast även om den inte direkt fastnar, som att det hakar i och trådar lossnar från textilier och sådant, så tar den ju plats, så att säga. Den är där, och påverkar ju när du har handskar på dig, tex.
 
Naturligtvis. Jag blev förvånad och uttryckte förvåning. Det var ju allt.

Äsch jag förstår dig. Hade det varit för några år sen hade jag nöjt mig med en stor sten av typ vad heter den fejkstenen, cubic zirkon? :p

Men jag väljer en fin ring före tex en häst så det är ju mina prioriteringar helt enkelt. Någon annan reser jorden runt för pengarna istället osv.
 
Men alltså. Jag är intresserad av silversmide och sådant. Därför öppnade jag tråden. Och fick en liten chock över den nämnda summan. Och då har jag alltså ändå konstnärligt verksamma professionella silversmeder omkring mig. Och de skulle nog säga att en ring för ca 100 000 kr är i det närmaste osäljbar, och därför arbeta på andra sätt så att det blir mer ekonomiskt hanterligt.

Jag skulle nog säga att 100-150 000 är väldigt väldigt mycket för ren konsumtion vad det än gäller, även om just bilar ju lätt blir väldigt högt prioriterade i mångas ekonomi, eftersom de känns så helt oumbärliga. (För mig framstår det också som vanligare att baka in en bil i sitt bostadslån än sin förlovningsring. Iofs kan det ju delvis ha att göra med att de flesta nog köper fler bilar än förlovningsringar genom livet.)

Men jag förstår inte varför en förvånat nyfiken fråga om priset måste förklaras, när nu prisklassen nämndes i tråden. Jag hade aldrig frågat om det om det inte hade nämnts. Jag trodde jag missförstod, och jag funderade på om det var någon annan valuta (men vilken, euro hade ju inte hjälpt?).

Jag har kollat på ringar i en finare butik, där var 100k billiga "skitringar" och de finare låg på 3-400 och uppåt. Det är alldeles för mycket tycker jag, waaaay out of min plånbok :)

Men en ring för 100 kan ju inte vara osäljbar, såvida det är hantverk och material därefter.
 
Rätt många gör nog aldrig något specifikt för den summan, faktiskt.
Nja beror nog på vilken umgängeskrets man har. De flesta av mina vänner spenderar större summor än så på bilar, bröllop, hästar, resor osv och de är inte direkt miljonärer utan vanliga medelklassmänniskor precis som jag :)

Sen såklart vet jag ju inte om det är sparat eller lån. Kommer inte ta lån för ringen.
 
Men alltså. Jag är intresserad av silversmide och sådant. Därför öppnade jag tråden. Och fick en liten chock över den nämnda summan. Och då har jag alltså ändå konstnärligt verksamma professionella silversmeder omkring mig. Och de skulle nog säga att en ring för ca 100 000 kr är i det närmaste osäljbar, och därför arbeta på andra sätt så att det blir mer ekonomiskt hanterligt.

Jag skulle nog säga att 100-150 000 är väldigt väldigt mycket för ren konsumtion vad det än gäller, även om just bilar ju lätt blir väldigt högt prioriterade i mångas ekonomi, eftersom de känns så helt oumbärliga. (För mig framstår det också som vanligare att baka in en bil i sitt bostadslån än sin förlovningsring. Iofs kan det ju delvis ha att göra med att de flesta nog köper fler bilar än förlovningsringar genom livet.)

Men jag förstår inte varför en förvånat nyfiken fråga om priset måste förklaras, när nu prisklassen nämndes i tråden. Jag hade aldrig frågat om det om det inte hade nämnts. Jag trodde jag missförstod, och jag funderade på om det var någon annan valuta (men vilken, euro hade ju inte hjälpt?).


Folk köper ju hästar för dom här summorna hela tiden och det ifrågasätts ju väldigt sällan, om någon vill köpa en bil eller en ring istället så kan dom väl få göra det?
 
Den var också väldigt fin :) men jag vill ha en feeet sten, jag läste att om infattningen är ordentligt gjord så fastnar man inte i saker med den. För själva stenen är väl inte vass?

Inte min ring på bilden ska jag väl tillägga, var bars infattningen jag ville visa som är densamma. Min är väl liknande dock med nedsänkta stenar på sidorna också, skulle valt alla nedsänkta istället :p
Nä inte vass, men det sticker ju ut ändå. Jag använder aldrig smycken av något slag annars så för mig blev det för mycket även om den är rätt diskret.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 898
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 610
Senast: Dopy
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 807
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 438
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp