Bukefalos 28 år!

Förlovningsring

Köpte där en förlovningsring från Schalins med 12 st 0.03 Carat i en halvallians (passion heter den) och de ska tillverka min vigselring av ärvd förlovningsring som blir en solitär med 6 klor i skålform (tror jag... tid att kika mera på inspiration finns!). Men jag siktar nog på 0.3 eller 0.4 ct. Eller kanske att det blir en trestensring :)

Min förlovningsring ser ut så som du beskriver din tänkta vigselring. Jag tycker inte den är opraktisk och den är så fin. :) Aldrig att jag fastnat i något och är inte rädd att riva barnen med den. Tar av den vid viss matlagning och så, men det är främst för att det är hygieniskt. Men det är nog individuellt vad man uppfattar som opraktiskt.

Funderar för övrigt på vigselring i samma stil som din förlovningsring. Tycker det blir en fin kombination.:)
 
Men alltså. Jag är intresserad av silversmide och sådant. Därför öppnade jag tråden. Och fick en liten chock över den nämnda summan. Och då har jag alltså ändå konstnärligt verksamma professionella silversmeder omkring mig. Och de skulle nog säga att en ring för ca 100 000 kr är i det närmaste osäljbar, och därför arbeta på andra sätt så att det blir mer ekonomiskt hanterligt.

Jag skulle nog säga att 100-150 000 är väldigt väldigt mycket för ren konsumtion vad det än gäller, även om just bilar ju lätt blir väldigt högt prioriterade i mångas ekonomi, eftersom de känns så helt oumbärliga. (För mig framstår det också som vanligare att baka in en bil i sitt bostadslån än sin förlovningsring. Iofs kan det ju delvis ha att göra med att de flesta nog köper fler bilar än förlovningsringar genom livet.)

Men jag förstår inte varför en förvånat nyfiken fråga om priset måste förklaras, när nu prisklassen nämndes i tråden. Jag hade aldrig frågat om det om det inte hade nämnts. Jag trodde jag missförstod, och jag funderade på om det var någon annan valuta (men vilken, euro hade ju inte hjälpt?).
Den nyfikna frågan har jag inga som helst problem med, det var det efterföljande ”jag tycker även 40-50 000 är galet mycket” jag reagerade på. :) Informationen om silversmedernas pristänk är ju dock intressant och med den hade det ju kommit ut lite annorlunda, i mina ögon.

Även om en bil har en praktisk funktion så är det ju inte ovanligt att folk lägger 300 000 på en och då är det ju i regel inte mer än 150’ som kan räknas som funktionellt. Nu är det ju mycket möjligt att du är lika oförstående för sånt, men min erfarenhet är att folk generellt ser det som mer acceptabelt att lägga 150-200 000 ”i onödan” på en bil än på t.ex en ring eller annat, liknande.

Men jag erkänner, jag är en sucker för fina saker och älskar att fönstershoppa galet dyra smycken, men skulle själv aldrig kunna motivera mig till att lägga såna pengar på det. Så jag njuter av att se andra göra det istället. :angel:
 
Jag fick svar från guldsmeden tillika designer för ringen tidigare idag och han skrev 160 000 för ringen som jag visade bild på. Då är det 1.5 carat. Pricy! Men ska gå och prova och se om jag gillar storleken, de printar ut en 3D-modell som man får prova på plats för att se storlek osv, coolt! Ska gå dit i juli under semestern.

Precis!
Den jag kollade låg på ca 1,19 så det stämmer nog rätt bra! :)
Nu ska vi inte förlova oss ännu dock och min kärlek är på 1,38 karat (ca, gärna mer ;)) och sen tillkommer det lite om vi ska ha platina så vi lär hamna över 100 precis som ni men tack gode gud för en sambo som förstår grejen :love:

Lycka till! :heart
 
Den nyfikna frågan har jag inga som helst problem med, det var det efterföljande ”jag tycker även 40-50 000 är galet mycket” jag reagerade på. :) Informationen om silversmedernas pristänk är ju dock intressant och med den hade det ju kommit ut lite annorlunda, i mina ögon.

Även om en bil har en praktisk funktion så är det ju inte ovanligt att folk lägger 300 000 på en och då är det ju i regel inte mer än 150’ som kan räknas som funktionellt. Nu är det ju mycket möjligt att du är lika oförstående för sånt, men min erfarenhet är att folk generellt ser det som mer acceptabelt att lägga 150-200 000 ”i onödan” på en bil än på t.ex en ring eller annat, liknande.

Men jag erkänner, jag är en sucker för fina saker och älskar att fönstershoppa galet dyra smycken, men skulle själv aldrig kunna motivera mig till att lägga såna pengar på det. Så jag njuter av att se andra göra det istället. :angel:
För mig har det INGET med "acceptabelt" att göra. Jag noterar att det är väldigt mycket pengar. Jag tror inte att jag har kompisar som lagt mer än 10 000/ring, och då har jag ändå många med "bra" jobb omkring mig.


Sen skulle jag själv känna att jag liksom flashade och flöt ovanpå både med sådana ringar och sådana bilar, vilket jag inte vill. Det blir ju vissa signaler man sänder ut, oundvikligen.

Sen har jag för all del aldrig haft +150 000 till övers, för all del.
 
Jag har ”bara” 0,39ct på min solitär, men tycker tyvärr att den är i vägen ganska ofta.
Tar alltid av mig ringarna i stallet, när jag sover och duschar. Den fastnar i finstickade tröjor, filtar, håret osv.
Bara en sån enkel grej som att rätta till fickorna på byxorna efter toabesök är asjobbigt.
MEN... jag skulle aldrig vilja byta ring :love:
Det finns billiga ringar i liknande storlek som den du vill ha, köp en sådan och prova dig fram till vilken storlek du vill ha.

Solitären gick på ca 30’ och alliansen som totalt är på 0.3ct gick på 12’.
 

Bifogade filer

  • F5758931-39A3-415E-910F-E10AD20EADB5.jpeg
    F5758931-39A3-415E-910F-E10AD20EADB5.jpeg
    153,1 KB · Visningar: 218
Man kan byta men olika infattningar gör det olika enkelt. Säg till om du hittar någon bra guldsmed, jag funderar själv på att göra en ring åt mig av skrotguld (pappas förlovningsring som de var tvungna att klippa bort när han gjorde illa fingret :heart) och några lösa smådiamanter.

Jag har hittat några ställen men de är så pass långt bort från mig att det är lite bökigt för ett besök.
Anhörig har fått stenar infattade till halsband mer eller mindre fritt efter egen design av guldsmed i Falun, det skulle inte förvåna mig om de kan göra ringar också. :)
 
Jag är ledsen ts, men för mig är det typ som att klä sig i päls från snöleopard och ha pengarna i en ormskinnsväska. Du kan inte kolla begagnatmarknaden? Det finns tonvis med gamla smycken man kan bygga om efter smak och tycke.
Jag brukar inte vara kräsmagad, men reportagen om diamanternas resa från gruvorna klarar jag knappt att läsa, det är så vidrigt.:yuck:
 
Jag är ledsen ts, men för mig är det typ som att klä sig i päls från snöleopard och ha pengarna i en ormskinnsväska. Du kan inte kolla begagnatmarknaden? Det finns tonvis med gamla smycken man kan bygga om efter smak och tycke.

Instämmer helt, enda anledningen till att jag kommer att ha diamanter i min ring är för att jag redan har gamla diamanter. Nya skulle jag inte fixa att ha (de diamanter som finns i Sverige är mig veterligen inte av smyckekvalité plus att de bryts inte, man har bara prospekterat efter dem).
 
Instämmer helt, enda anledningen till att jag kommer att ha diamanter i min ring är för att jag redan har gamla diamanter. Nya skulle jag inte fixa att ha (de diamanter som finns i Sverige är mig veterligen inte av smyckekvalité plus att de bryts inte, man har bara prospekterat efter dem).

Tänkte fråga @Hyacinth först men du kanske har bättre koll. Vad finns det för alternativ till diamant som ser liknande ut? Som inte är omöjligt att få tag på utan som liksom finns i butikerna.
 
Jag är ledsen ts, men för mig är det typ som att klä sig i päls från snöleopard och ha pengarna i en ormskinnsväska. Du kan inte kolla begagnatmarknaden? Det finns tonvis med gamla smycken man kan bygga om efter smak och tycke.

Nja har kollat lite på Kaplans och Bukowskis på lösa diamanter men (just nu idag) inte hittat något perfekt (men många fina finns ju). Sen är det ju ingen brådska, vi ska förlova oss i december (haha så skumt att veta i förväg jag vet men min sambo vill fria på ett datum som betyder mkt för honom, så jag ska spela lite lagom överraskad då) så det borde väl räcka att hittat lämplig sten i oktober kanske?

Man får ju sjukt mkt sten för pengarna på tex Kaplans, men många verkade ha repor och så och det vill jag inte ha. Förstår att min kommer få det med tiden men vill inte börja med en repig. Behöver egentligen se de irl för att få känslan för om jag gillar den eller ej.

Fenakit finns det väl något som heter? Typ som diamant men ändå inte.
 
Du kan dessutom gå till kaplans och berätta vad du letar efter. De har ju butik också.
Gå och gå, är en bit dit :D kanske kan ringa eller maila och så kan de plocka ihop allt som passar in så slipper jag leta själv.

Men får man bort alla repor om man slipar om den? Blir inte stenen mindre för varje slipning? Gillar gamla saker (i teorin iaf) så att ha en sten från typ 40-talet hade varit coolt. Om det nu finns.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 898
Hundhälsa Hej! Skriver här för att höra om någon varit med om något liknande. Brukar ju finnas klokt folk här inne som kanske har erfarenhet om...
Svar
13
· Visningar
4 610
Senast: Dopy
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 807
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 438
Senast: MJLee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp