Bukefalos 28 år!

Försäkra sadlarna

Nominous

Trådstartare
Jag sitter och funderar på om man egentligen behöver ha nån typ av försäkring på sadlarna? Jag har två dyra sadlar nu som jag inte har råd att ersätta om något händer med dem.

Går dem att försäkra?

Pratade med hemförsäkringsbolaget jag har och dom fattade inte vad jag menade. :crazy::crazy: Suck.. Förklarade flera gånger vad jag var ute efter men de kunde inte förstå varför jag skulle behöva ha nån typ av försäkring eller varför inte hemförsäkringen täcker.

Det jag är rädd för är om tex hästen skulle gå omkull och knäcka bommen. Då täcker ju inte drullen iomed att det är djuret som orsakat det. Om jag själv däremot kör över dem med bilarna så var det inga problem. Hej liksom.. :cool:

Hur har ni löst det med sadlarna? Eller ska man bara acceptera att det är dyra pengar som går till spillo vid ev olycka och sen hosta upp nya pengar och vara glad?
 
Sv: Försäkra sadlarna

Om de blir stulna så täcker väl hemförsäkring (exkl. Självrisk). Men om de går sönder är en annan 5.
 
Sv: Försäkra sadlarna

Om sadlarna går sönder får man få till att man typ har tappat sadeln eller kört över den osv så hästen inte är boven i dramat
 
Sv: Försäkra sadlarna

Våra blev stulna i somras och vi fick ut en rejält slant på hemförsäkringen (mina föräldrars då stallet ligger på deras gård). Trots att vi inte hade lås och har Länsförsäkringar (alla sa att vi inte skulle få ett korvöre).

Om hästen skadar vet jag dock inte, men vissa försäkringar täcker ju personskador hästen orsakar. Kanske ska kolla om de täcker även materiaella skador hästen orsakar?
 
Sv: Försäkra sadlarna

Jag har en extra drulleförsäkring för 600kr/år som dom sa att jag kan i stort sett ta ut sadeln, lägga på marken, köra över med bilen och få ut pengar för :rofl:

Då hade jag min dyra sadel i en olåst sadelkammare på en olåst ridskola dit det kommer och går "okända" människor varje dag (förklarade detta för försäkringsbolaget och fick då svaret ovan).


Plus att drullen gäller för mycket mer också, tex tappar teven i golvet osv...
 
Sv: Försäkra sadlarna

Jag har kollat det med Länsförsäkringar, och tack vare vi har drulle kopplat till villa-hem, så täcks det om det är en 'plötslig och oförutsedd händelse'.

Jag var också just orolig för om hästen går omkull och knäcker bommen, och hon jag pratade med på LF dubbelkollade då med skadereglerarna, och det räknas som 'plötslig och oförutsedd händelse' det med. Både om hästen går ikull och sabbar sadeln, eller hästen kastar av mig och skenar hem genom en granplantering och förstör sadeln.

Men nget snack om att det inte 'gills' om det är djuret som förstört den. Att hästen går ikull eller jag blir avkastad och hästen skenar hem räknas som just 'plötslig och oförutsedd händelse'. Eller tja, ev inte då om hästen BRUKAR kasta av dig och skena hem varje ridtur då, men generellt.

Drulle täckte upp till 50 000 kr för övrigt, med nån liten självrisk på var det 1500 spänn eller nåt?

Tillägg: Kollade nu i september då det blev inköp av (i mina ögon/min värld/min ekonomi) ny sadel i sådan prisklass att jag började bekymra just för vad som hände som den splitter nya 17 000-kronorssadeln just skulle gå sönder pga omkullridning eller jag avkastade och hästen pajar sadeln under sin 'hemfärd på egen hand' t ex. (Inte för jag vet om han skulle skena hem eller stanna, han har aldrig skickat av mig/jag har aldrig ramlat av honom tack och lov, men det går ju aldrig garantera det aldrig händer)

Vi har dock en hel lantbruksförsäkring, där även stallet är försäkrat, 'avbrottsförsäkring' för hästarna (dvs brinner stallet ner får vi hjälp med kostnad för inack osv tills det är uppbyggt etc) vilket kanske spelade in i att det fattade vad jag for efter. Men drullen är kopplad till villa-hemförsäkringsdelen och INTE lantbruksförsäkringen, men gäller som sagt även vid häst-/ridolycka.
 
Senast ändrad:
Sv: Försäkra sadlarna

Hmm ja alltså han jag pratade med han lät inte vidare kunnig kändes det som. Kändes inte som han hade koll på nåt och ev gissade sig fram. :crazy: Satt och försökte få reda på vad som gällde hur länge som helst utan att han kunde ge ett rakt svar. Lessnade och la på..Haha.. men han hänvisade iafl till att om hästen går omkull och skadar bommen (han fattade inte vad det innebar och ville inte fatta heller) så var det likvärdigt med om hunden biter sönder soffan = går inte på försäkringen. Men om jag kör över sadeln med bilen så täcker det.. Hur jävla befängt är inte detta??

Så vid stöld eller brand så är det stallägarens försäkring som går in? Då är ju frågan vad som krävs för att de ska ersätta vid stöld? Dörren är låst in till sadelkammaren, enklare lås eller vad man ska säga och båda mina sadlar är låsta med kedja och sadelhängarna fastskruvade med rejäl skruv med huvud som inte går att skruva upp med vanliga mejslar. Så jag har iafl försökt göra vad jag kan. :D

Funderar på att ringa till försäkringsbolaget igen och se om jag får prata med någon smart person..
 
Sv: Försäkra sadlarna

När jag stod i inackorderingsstall bodde jag i lägenhet. Stallet hade låst sadelkammare med godkänt lås. Men det fanns ju liksom typ 25 nycklar..

Då så om någon bröt sig in i sadelkammaren så gick det på hemförsäkringen (min) om sadel stals, medan om någon gick in med nyckel och stal den, då gällde inte min försäkring. Däremot kunde jag lägga till (kan ha varit allrisk/drulle, kan ha varit något annat) på min hemförsäkring så jag fick ut vid stöld med nyckel.

Nu har jag ju eget stall, olåst. Har sadlarna hänger där, men iaf LF bryr sig INTE om man har sadellås, bultat i väggen med icke urskruvbara skruvar osv - de kräver godkänt lås för de ska ersätta. (Om de inte ändrat sig sista tiden).

Eftersom jag inte har uppvärmt i stallet har jag sadlarna inne den höst/vinter/vår. De täcks vid stöld via hemförsäkringen som vilken annan vara som helst. Dvs om tjuvarna tar TVn eller sadeln är ingen skillnad. Lite knas eg, för på huset är det ju 'bara' knacka en fönsterruta och gå in liksom, behöver ju inte ens bry sig om att forcera låset.

Största bekymret ang sadlar och försäkring är stöld ur bil och/eller stöld ur transport/tävlingsskåp tävlingsplats har jag upptäckt som spinoff..

Nominus, när du ringer igen - be att få prata med en skadehandläggare/skadereglerare - DE kan reglerna bättre, och kan om inte annat KOLLA UPP reglerna bättre. De är liksom de som i slutänden får in den där skadeanmälan om 'hästen gick omkull och förstörde min sadel' och som avslår eller tillstyrker den. Så, be att få prata med en sån (när jag ringde ringde ju kundtjänsttjejen jag fick på tråden själv och pratade med en skadereglerare, men om de inte är lika vänliga hos ditt bolag så be att få prata med en sån själv)

Apropå om hunden biter sönder din soffa, om det täcks av drulle - det är olika i olika bolag.

Om hunden biter sönder din kompis soffa däremot ersätter vanliga hemförsäkringens ansvarsdel. (Dvs behövs inte ens drulle) Ironiskt nog..
 
Sv: Försäkra sadlarna

Tror inte någon hemförsäkring täcker om ens djur bitit sönder något hemma. Står finstilt hos alla jag kollat upp.

Ja har också LF. Vad är ett godkänt lås? Tvivlar på att vårat är det. Skulle det vara godkänt om man hänger för ett stort metallbläck/stag över hela dörren som låses med ett godkänt hänglås? Stallägaren var lite inne på att göra det och har köpt grejjer för att låset på dörren inte funkat. Men jag listade ut hur det funkar så nu har vi bara låset på dörren. Sådana där metallstag som man drar tvärs över dörrar är ju sådant man oftast använder på logar och likanden så det borde ju vara godkänt på sadelkammare med hoppas jag.

Jag vet att det inte är godkänt att låsa sadlarna med kedja som jag gör, men det ökar förhoppningsvis min chans att få ha dem kvar om nån bryter sig in iafl. Man kan ju alltid hoppas. Det känns bättre.

Ha dem hemma skulle jag önska att jag också kunde, men det känns inte aktuellt att släpa runt dem i baksätet på bilen varje dag. Lär nog slita mer på sadlarna än jag tjänar på det. Usch jag hatar det här med sadlar. Känns svårt att skydda sig på nåt bra sätt.
 
Sv: Försäkra sadlarna

Våra blev stulna i somras och vi fick ut en rejält slant på hemförsäkringen (mina föräldrars då stallet ligger på deras gård). Trots att vi inte hade lås och har Länsförsäkringar (alla sa att vi inte skulle få ett korvöre).

Om hästen skadar vet jag dock inte, men vissa försäkringar täcker ju personskador hästen orsakar. Kanske ska kolla om de täcker även materiaella skador hästen orsakar?

Dom konstrade inte ett dugg fast det inte var låst? Frågade dom om det var låst?
 
Sv: Försäkra sadlarna

Tror inte någon hemförsäkring täcker om ens djur bitit sönder något hemma. Står finstilt hos alla jag kollat upp.

IFs drulle ersatte kompisens soffa som kompisens hund en dag bestämde sig för att omdesigna ganska brutalt i alla fall, därför jag tyckte att det är nog olika hos olika bolag (jag har inte läst IFs villkor, men varken Folksam som jag har nåt inbyggt hos via facket, och LF som vi har på gården ersätter i någon form om hund/katt/andra sällskapsdjur klöser sönder t ex soffan. Eller för den delen om stallkatten klöser sönder en sadel i sadelkammaren)

Ja har också LF. Vad är ett godkänt lås?
Bra fråga, jag fick nån broschyr om 'Säker gård' där det stod att om kraven på godk lås inte uppfylldes sattes ersättningen ner.

Samt (vet dock inte om det fortfarande gäller)

"Låssystem i ytterdörrar till gårdsverkstad, sadelkammare, kemiska förråd med flera ska utgöras av lägst klass 3. Det betyder bland annat att insidan av dörren ska vara försedd med cylinderlås/täckbricka, vred är inte godkänt. Både låshus och låsmekanism ska vara godkända, typ regel-, fallregel- svängregellås" Sen finns en bild, inget är på hänglås utan alla är på dörrlås som sitter i själva dörren resp karmen, tänk lägenhetslås. Dubbelfallslås är överkryssat (ej gdk).
Fortsättning
"Enbart fasad eller snedskuren kolv är inte godkänt Spanjoletter/låsbommar ska förses med SSF-godkända hänglås, lägsta klass 2" Det står dock inget mer vad jag hittar vid snabbtitt om vad som krävs av låsbommar.

I övrigt ska det vara 'svårt att ta sig in' även andra vägar, "fönsterpartier ska vara reglade på insidan. Väggarna ska vara motståndskraftiga. De bör vara gjorda av t ex spontade bräder, timmer, plåt eller tegel"

IF har en lista på hänglås med säkerhetsklass (och pris) så kan inte länka men sök på IF lås så första träffen så får du upp dem.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Fick för tre veckor sen en ny kollega och tillika chef på mitt jobb. Vi är således nu fyra som jobbar i butiken istället för tidigare...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 409
Senast: Raderad medlem 68338
·
Ekonomi & Juridik Hejsan alla, jag behöver lite (en hel del) råd och info. Hoppas ni orkar läsa att detta, ber om ursäkt på förhand för flummig text...
2
Svar
28
· Visningar
4 732
Utrustning Har annons ute på en "dyrare" sadel och blir minst sagt förbryllad på hur folk tänker. Har fått flera svar från folk som vill komma...
2
Svar
20
· Visningar
3 105
Senast: Account
·
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
38 031

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp