Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Ja det är antagligen det. Jag har bara bott här så jag har inget att jämföra med (bortsett akuta resor till Skara men det blir liksom inte samma sak).

Men det man undrar är då hur fel ute försäkringsbolagen egentligen är? Det kanske är prissättningen som felar? För uppenbarligen går det ju att göra det billigare...

Egentligen är det märkligt att vi alls kan försäkra ridhästarna fortfarande. Många av dem utsätts ju lika mycket som trav- och galopphästarna.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Om det räcker till 4 besök är väl ett under. En hältutredning med ultraljud och en röntgenbild inte hittat orsaken kostade mig 12.000kr. Mitt hälttak är också uppnåt.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Aha, du har råkat ut för det som flera här på forumet säger inte händer.

Har vänner som fått exakt samma på en försäkring utan reservationer. Efter första behandling sätter försäkringsbolaget reservation för t ex hälta alla benen, trots att försäkringen täcker när första incidenten inträffar.

Så djävla lumpet.

Det har hänt en vän till mig. Trots att inte ens försäkringen ersatte behandlingen i fråga satte Agria reservation i löpande försäkring.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Är det rätt av Agria att klumpa ihop Akuta skador/trauman med förslitningsskador?
QUOTE]

Jag önskar att jag hade kunnat svara nej på din fråga (bortsett från den avtalsmässiga diskussionen om att de får ha vilka produkter de vill).

Men min erfarenhet är, både på männsika och häst, att gamla skador och/eller förslitningar som inte visar symptom kan ställa till stora prolem vid nya trauman. Små skador, en vrickning, spark i hagen etc kan bli mycket värre, mer komplicerade och/eller utdragna jämfört med om t ex leden/senan varit helt fräsch innan.

Vi har varit mycket nöjda med Agrias ersättningar och hantering av denna typ av skador. Men vi har haft möjlighet att kontrollera före operation att de ersätter. Kan tillägga att vi har den utökade vet. försäkringen. Kostnaden för premien i vet. delen av försäkringen är inte så stor, speciellt inte om man har lite högre självrisk.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

KL
Ang detta med attsäga att hästen är oförsäkrad, det är helt galet att man kan göra så.

Varför det ingen har något att göra med om hästen är försäkrad eller inte och om man väljer att kräva ersättning från försäkringsbolaget själv eller köra direktreglering.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

nej men eftersom det finns, iaf på några ställen, olika prislistor beroende på försäkring eller inte.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

*kl*

Vad tror vi om att försäkringsbolaget skulle ersätta en senskada på ett framben med reservation för hälta??? O_o
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Hoppas mitt bolag inte gör det, i så fall är en resevation inte mycket värd. Det beror förståss lite på hur skadan uppstått dock, har skadan uppkommit av yttre våld (spark, fastnat i stängsel och dyligt) kanske det inte omfattas av reservationen och då är det helt okej med mig.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Hoppas mitt bolag inte gör det, i så fall är en resevation inte mycket värd. Det beror förståss lite på hur skadan uppstått dock, har skadan uppkommit av yttre våld (spark, fastnat i stängsel och dyligt) kanske det inte omfattas av reservationen och då är det helt okej med mig.

Nä, det är helt klart och där är jag helt med och jag tror inte heller att jag kommer få någon ersättning, förväntar mig heller inte det. Det är f.ö. Agria som är försäkringsbolaget. Hästen i fråga har lyckats skada ytliga böjsenan på två ställen, troligen under lek i hagen. :(
Det var mer en hypotetisk fråga egentligen, tror jag, i linje med frågeställningen i TS. :confused:

Dessutom så har han åldern emot sig och jag är inte säker på att jag vill utsätta honom för en lång konvalescens.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Min fick reservation på hela höger framben,trots att den 1/2 graden hälta visade sig komma från en muskelknuta i ryggen....(dåligt liggande sadel innan jag köpte honom). Hästen blev genombedövad i benet utan reaktion,vet hittade alltså ingenting.När hon kände igenom honom kiropraktiskt hittade hon problemet och behandlade honom. Han är nu fullt frisk men har som sagt fått reservation på ett ben som aldrig varit skadat:banghead:
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Som sagt, vad som är ursprunget till hältan spelar mindre roll, det faktum att hästen haltar innebär att det är extra påfrestningar på benet och eventuellt andra ben.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Men du måste kunna ta bort reservationen genom att visa att den inte är halt längre? Det kunde man iaf förr.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Känner verkligen med dig, men det är verkligen viktigt att läsa igenom villkoren i sin försäkring. Agria är ett skitbolag som försäkrar hästar men sätter reservationer (eller begränsningar som agria så fint kallar det) på hästens vanligaste skador dvs skador på skelett, muskler, senor, ligament, ben och leder. 18 000 kommer man inte långt med när olyckan är framme, inte heller 30 000 har jag fått erfara, och läser man noga så står det att man har möjlighet att få ersättning, det är alltså inte garanterat.

Min arab fick en fraktur/trauma i hasen som krävde en större operation. Något av det första veterinären frågade var vilket bolag han var försäkrad i, när jag svarade Sveland sa hon att jag hade tur för Agria hade inte täckt skadan :crazy: Operationen kostade ca 45 000, + allt som heter återbesök, mediciner, rehabilitering.. Hade jag haft Agria hade min lille pålle varit död idag.... :nailbiting:

Hade en diskussion med en säljare från agria för ett tag sen där hen sa att "Agrias begränsningar är satta för att begränsa prisökningen som har börjat ske hos klinikerna"
Om det är det agria försöker intala sina säljare är det skrattretande! :banghead:
I slutändan är det ändå Agrias stackars kunder som får betala från egen ficka eller i värsta fall avliva sin häst pga för dåligt skydd.....
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Ja det kan omprövas efter ett år. Ny besiktning ua,så kan dom ta upp det. Tog över hästens försäkring vid köp."Alla"rekommenderade mig att inte byta bolag,men jag måste erkänna att jag inte är riktigt säker på varför.Hade ett annat bolag till min förra häst,den blev mycket behandlad och fick tas bort. Blev mycket bra bemöttoch vill egentligen ha det bolaget igen.Funderar på att ta bort livvärdet och bara ha vetvård kvar.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Hade en diskussion med en säljare från agria för ett tag sen där hen sa att "Agrias begränsningar är satta för att begränsa prisökningen som har börjat ske hos klinikerna"
Om det är det agria försöker intala sina säljare är det skrattretande! :banghead:
I slutändan är det ändå Agrias stackars kunder som får betala från egen ficka eller i värsta fall avliva sin häst pga för dåligt skydd.....

Fast med tanke på prisdiskussionen i den här tråden så är det ju helt rätt väg? Om folk (som kan välja) väljer de kliniker som har en mer human prissättning så påverkar man marknaden.

Jag förstår det helt och fullt. Dyra kliniker och hästägare som utnyttjar som försäkring till allehanda grejer gör bara att premien för oss andra höjs alldeles för mycket.
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Så fungerade det förr och tydligen fortfarande.

Nej verkligen inte fortfarande . Förlita dig inte på sociala media utan för Guds skull kolla med fbolaget ... ;)
Fattar inte öht hur sociala media numera verkar likställt med lagboken och allt däremellan . Jösses :(
Är det ngt som framkommer i denna tråd och tusen andra så är det väl just det . Varför sitter folk på sociala media och tror de får svar som verkligen stämmer ? Fattar inte :(
 
Senast ändrad:
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Jag är inte alls insatt i er prisdisskution, utan svarade på TS inlägg. Men jag förstår samtidigt vad du menar, men som sagt, i slutändan är det ändå hästägaren som hamnar i kläm när olyckan är framme.

Jag kan bara konstatera att jag är väldigt glad att i dagsläget ha en frisk glad häst som fyller 4år om en månad, istället för en död, vilket fallet hade varit om han varit försäkrad i Agria :meh:
 
Sv: Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka!

Nej verkligen inte fortfarande . Förlita dig inte på sociala media utan för Guds skull kolla med fbolaget ... ;)

Jag har inga hästar med reservationer och sannolikheten för att jag skulle få det är ganska liten.

(bara för att förtydliga att det inte gäller mig... igen)

Men normalt sett är det iaf så. Och jag jag själv fått en reservation borttagen på en Agria-försäkrad häst, även om det är några år sen.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Fick tips av en person att Agrias nya villkor som ska börja gälla ligger på hemsidan. Och de har ju försämrat KRAFTIGT, och jag begriper...
12 13 14
Svar
262
· Visningar
30 950
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp