Försäkring - ersätta resor?!

Sv: Försäkring - ersätta resor?!

IF täcker veterinärens resor i den vetvårsförsäkring som heter VeterinärXtra. Så du kan behålla IF, men uppgradera försäkringsformen.

Agrias utökade försäkring täckte i alla fall förr veterinärens resor, och de flesta bolag har möjligheten till att i utökad del av veterinärvården få veterinärens resor täckta.
 
Sv: Försäkring - ersätta resor?!

det kan jag också tycka men 1400 när man bor 7km från stationen?

känns knasigt att jag betalar från veterinäres hemadress, då ska man "ha tur" och få den veterinär som bor närmast? Känns konstigt att boendeort påverkar priset.

Vet du att det var hemadressen? Och inte att vet befann sig hos någon kund i andra änden av distriktet?
 
Sv: Försäkring - ersätta resor?!

*kl*
Annars blir det ju de som bor nära som får betala mer, och det är ju inte heller rätt.
Det är ju en kostnad med bilar, plus att det är en förmån att kunna få ut en veterinär till hästen istället för att behöva transportera.
 
Sv: Försäkring - ersätta resor?!

Jag råkade ut för liknande. av 3500:- fick jag tillbaka 800:- jag har Agria.

Ringde då upp bolaget och förklarade läget och att jag ville ha bästa alternativet för mig...

Då kröp det fram att man kan göra att tillägg på försäkringen. Så för 500:- om året har jag ett tillägg som gör att reseersättningen och receptbelagd medicin får jag tillbaka på försäkringen....

Men man måste ju förstås dra ut informationen ur dom som vanligt.... :devil:
 
Sv: Försäkring - ersätta resor?!

*kl*
Annars blir det ju de som bor nära som får betala mer, och det är ju inte heller rätt.
Det är ju en kostnad med bilar, plus att det är en förmån att kunna få ut en veterinär till hästen istället för att behöva transportera.

För att inte tala om den förmånen det är att ha någon som kommer ut mitt i natten om det skulle behövas, som ALLTID står standby, beredd att rycka ut OM någon ringer. Offrar sin tid, är uppbunden, kanske inte får någon som helst sömn att tala om...
Förstår de veterinärer som avsäger sig jouruppdrag, för det måste vara väldigt påfrestande att med jämna mellanrum t.o.m. tvingas ta med sig telefonen i sängen eller in på toaletten, alltid redo att avbryta det man håller på med direkt jourtelefonen ringer. Tycker att ALLA som jobbar med jour är värda en stor eloge som orkar med (och då menar jag ALLA, inte bara veterinärer)
 
Sv: Försäkring - ersätta resor?!

Jag råkade ut för liknande. av 3500:- fick jag tillbaka 800:- jag har Agria.

Ringde då upp bolaget och förklarade läget och att jag ville ha bästa alternativet för mig...

Då kröp det fram att man kan göra att tillägg på försäkringen. Så för 500:- om året har jag ett tillägg som gör att reseersättningen och receptbelagd medicin får jag tillbaka på försäkringen....

Men man måste ju förstås dra ut informationen ur dom som vanligt.... :devil:

Eller så kan man ju se över sin försäkring, läsa den informationsbroschyr som kommer vid varje ny årsförfallodag och själv ta lite ansvar för att se över det försäkringsskydd man har.

Hade du läst den broschyr som de skickar ut hade du vetat att det fanns möjlighet att utöka vetvården och få täckning för en rad saker, t ex veterinärens resor, receptbelagd medicin, hjälp med kostnaden för avlivning osv.
 
Sv: Försäkring - ersätta resor?!

Inte LÖN, ersättning. Jag får mer ersättning om jag kör långt än om jag kör kort. Min arbetsgivare får betala mer om jag bor långt från arbetsplatsen än om jag bort bara en kort bit ifrån.

Självklart tar vi mer betalt för att köra från Malmö till Göteborg än att köra från Malmö till Ystad när vi ska göra ett jobb! Varför skulle vi betala mer (mindre vinst) för att kunden väljer att ta oss att göra ett jobb?

Om du tar en tränare som bor längre från dig än den som står i samma stall - tycker du det är konstigt att den tränare som bor längre ifrån tar mer betalt för resan?
 
Sv: Försäkring - ersätta resor?!

Har du veterinärplus hos If? Har för mig att det är det du ska ha för att få ersättning för vets resor.
 
Sv: Försäkring - ersätta resor?!

Läste inte hela tråden. VeterinärXtra heter den ju precis som Alexandra skrev.
 
Sv: Försäkring - ersätta resor?!

Du verkar inte förstå vad jag menar.

Om jag ringer distriktarna och ber de komma ut anser jag att jag ska kunna veta vad det kommer att kosta ca. Tex genom att veta att bilkostnaden räknas från kliniken. Ev milersättning anses jag räknas från kontor/klinik.

Nu är det ett lotto, får jag veterinären som bor nära blir det billigt. Får jag den som bor långt bort är det billigare med en tur till strömsholm (snudd på helsingborg). Tänk om veterinären bott i norrland? skulle jag betalt 10 000 i reseersättning då?

Jag vet vad min försäkring täcker så att det inte ersattes förvånade mig inte. Däremot att distriktarna höjt och gjort om sin reersättning chockade mig.

Alex, jag ringde distriktarna för att fråga om kostnaden och de sa att det var från hemort. Jag har dessutom betalt både till och från mig. Har de tagit betalt från en annan patient betyder det att resan betalas dubbelt av två kunder.
 
Sv: Försäkring - ersätta resor?!

Oki, bara nyfiken. Här har de ju byggt en veterinärstation, förr hade 'chefsvet' mottagning hemma för smådjur etc, vid jour vet jag inte riktigt var de andra vet åkte från. Men nu har de stationen, och nu snarkar veterinärerna där (om de får ngn sömn). Utom chefsvet som fortf föredrar att sova hemma, men man betalar ändå från stationen, avst station - hennes hem får hon själv stå för, då placering eg ska vara stationen även nattetid.

Därför jag var nyfiken.

Sen, de kan nog åka runt halva länet två varv påväg till mig under jour innan det är billigare åka till klinik. 3000 kr + moms kostar det att äntra kliniken på jourtid..
 
Sv: Försäkring - ersätta resor?!

Jag råkade ut för liknande. av 3500:- fick jag tillbaka 800:- jag har Agria.

Ringde då upp bolaget och förklarade läget och att jag ville ha bästa alternativet för mig...

Då kröp det fram att man kan göra att tillägg på försäkringen. Så för 500:- om året har jag ett tillägg som gör att reseersättningen och receptbelagd medicin får jag tillbaka på försäkringen....

Men man måste ju förstås dra ut informationen ur dom som vanligt.... :devil:

Hmm.. jag tror inte jag är den enda som faktiskt får utskick i samband med mina försäkringsbrev från just agria och båda mina hästar har haft tilläggs försäkringen ett bra tag nu, så nej det är inget de försöker dölja. De tjänar ju pengar på att du betalar tillägg om du inte utnyttjar dem ju, så varför skulle de vilja dölja det?

Hur som helst är jag väldigt glad för det, för det har täckt både mediciner och resor, och gjort att mycket dyra räkningar har hamnat på en hanterbar nivå åtminstonde.
 
Sv: Försäkring - ersätta resor?!

Nu är det ett lotto, får jag veterinären som bor nära blir det billigt. Får jag den som bor långt bort är det billigare med en tur till strömsholm (snudd på helsingborg). Tänk om veterinären bott i norrland? skulle jag betalt 10 000 i reseersättning då?

Men det "lotteriet" avgörs ju mer av VEM av veterinärerna som har jourtjänstgöring det dygnet, dagtid så räknas väl ändå ersättningen från distriktstationen?? Dessutom så är ju klinikernas jouravgifter inte direkt låga heller... (sist jag besökte klinik på jourtid var 1998, då var själva jouravgiften 900kr + moms, klinikavgiften var 200+moms, så bara att kliva in med hästen på kliniken den söndagnatten kostade alltså 1100kr+moms, dvs 1375kr. Och det var ändå 10 år sedan, vill INTE veta vad den avgiften ligger på idag...
 
Sv: Försäkring - ersätta resor?!

VeterinärXtra är korrekta namnet.

Vilket bolag ersätter fulla resor då?

Sveland ers inte alls.

Agria ersätter 1000 kr per behandlingstillfälle.

IF har som redan sagts 1000 kr per behandlingsperiod (men det är en stor prisskillnad Agria och IF emellan, iaf för vissa raser, vilket man får överväga om det är värt eller ej)


I Folksams Rehab extra ersätts 1000 kr per behandlingsperiod.

Glömde: SJälvrisken skiljer sig från bolagen med. Både summan, och om de har rörlig del eller enbart fast.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
929
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 063
Senast: Meggan
·
Övr. Hund För att inte tråka ut er med hela långa historien drar jag en kort version. Har en renrasig tik på 2 år som för ca 8 månader sedan...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 013
Senast: Smuldaisy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp