Bukefalos 28 år!

Hjälp! Hur gör jag nu???

Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

Enligt min veterinär har uppfödaren skyldighet att inte ha en sådan tik i avel som har haft det en gång tidigare.. De kan du ju fråga din veterinär och uppfödare..
 
Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

Om en tik fött en kull där Demodex förekom så tror jag iaf att uppfödaren har upplysningsplikt till valpköpare om hon väljer att forts avla på tiken ( vilket det borde vara förbud mot att göra )

Om samma tik haft demodexkullar förut så kan TS absolut anmäla och förhoppningsvis får uppfödaren stå för hela kalaset.

/ C som är trött på giriga uppfödare ( om så är fallet )
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

Om en tik fött en kull där Demodex förekom så tror jag iaf att uppfödaren har upplysningsplikt till valpköpare om hon väljer att forts avla på tiken ( vilket det borde vara förbud mot att göra )

Om samma tik haft demodexkullar förut så kan TS absolut anmäla och förhoppningsvis får uppfödaren stå för hela kalaset.

/ C som är trött på giriga uppfödare ( om så är fallet )

Om jag har förstått saken rätt har en annan kull, i en annan kombination, med visst släktskap drabbats tidigare. Så tillvida inte tik och/eller hane samt valpar i just den kombinationen använts i avel kan inte uppfödaren ställas till svars. Föräldrarna är de enda kända bärarna och man vet att risken är 3 på 4 att syskon till sjuka hundar också är bärare. Då är det inte försvarbart att låta dem gå i avel.

Om det däremot visar sig att ett barnbarn till hund A har lämnat en sjuk avkomma kan man inte per automatik sky hund A som pesten. Det kan ju faktiskt vara så att hund A saknar sjukdomsanlag och därför verkligen behövs i aveln. Man kan hoppas att ett DNA-test blir tillgängligt, för det är först då man kan göra ett avelsurval på säkra grunder.

Ang. det här med doldafel försäkringar:
Försäkringen är till för att täcka upp för uppfödarens utgifter när man ersätter en valpköpare enligt konsumentköplagen. Om man vill behålla hunden trots en defekt kan man inte räkna med att få ut hela köpesumman, utan det är enbart om man lämnar tillbaka den. Oavsett om uppfödaren har en försäkring eller ej, har valpköparen rätt att få ersättning för fel som dokumenterats och reklamerats inom 3 år om det påverkar hundens ursprungliga användande.

De flesta hundar säljs som sällskapshundar, vilket gör att t.ex ett bettfel som inte påverkar hundens välbefinnande inte utgör grund för prisnedsättning. Skulle det däremot vara fråga om en hund för t.ex utställning (ska vara utskrivet i kontraktet) så har man rätt till prisavdrag eller att lämna tillbaka hunden och få hela köpeskillingen åter. Skulle hunden lida av sitt bettfel gäller samma sak. Är det något som går att åtgärda får uppfödaren stå för alla kostnade upp till inköpspriset, men har då rätt att dra av för livvärdet. Med det sagt
tycker jag att man som uppfödare gott kan kosta på hela inköpssumman, även om valpen fortsätter att bo hos valpköpare, om prognosen är god. Men det är en högst personlig åsikt...

Anledningen till att jag tog bettfel som exempel är att det tydligare visar att ett dolt fel inte nödvändigtvis behöver betyda ersättning, och att även när ersättning utgår finns ett tak, och att valpköparen har ett val. Lämna tillbaka hunden för att den inte uppfyller avtalet=fullt valppris tillbaka, eller behåll den och få tillbaka antingen vad behandlingen kostar eller valppris - livvärde (som ni kommer överens om). Kan man inte komma överens får man vända sig till Allmänna reklamationsnämden. Bra är i vilket fall som helst att prata med uppfödaren på en gång, och diskutera vad som är skäligt att denne står för.

Till TS:
Du har fått ut 70% av inköpspriset och behållit varan. Jag tycker att det är skäligt. Blir inte hunden frisk så kan du fortfarande lämna tillbaka den till uppfödaren och få ut de restrerande 30. Vad du inte kan förvänta dig är att uppfödaren bekostar behandling som överstiger det du fått ut nu, och att du ändå ska kunna behålla hunden. Endast om uppfödaren bevisligen vetat om sjukdom/ökad risk för sjukdom, och inte informerat er, kan han/hon ställas till ansvar för alla era kostnader.
 
Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

Fast för hund över 24 månader, som lämnas tillbaka till uppfödaren, så får ju köparen inte tillbaka någonting av köpesumman enligt kontraktet..

Hur går det ihop med att köparen kan få ut 30% av hundens värde vid återlämnande till uppfödaren pga dolt fel?
 
Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

kl...

Jag har erfarenhet av flera hundar med demodex som blivit betydligt bättre när ägarna börjat barfa dem. Hudproblem överlag verkar ha en nära koppling till fodret, tycker jag.
 
Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

Om en tik fött en kull där Demodex förekom så tror jag iaf att uppfödaren har upplysningsplikt till valpköpare om hon väljer att forts avla på tiken ( vilket det borde vara förbud mot att göra )

Enligt veterinär så bör den tiken inte få ågon mer kull men den har tyvär inte någon plikt att säga nå utan det är mer på deras samvete.
Därför är det så viktigt att kolla vad man köper, höra sig för, kolla upp sjukhistoria osv hon de man vill ha valp efter..
 
Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

Tack så mycket för det utförliga svaret!

Liten uppdatering på fronten. Ringde bägge försäkringsbolagen idag. A***a bad mej skicka in veterinärvårds fakturorna som inte är ersatta och så kanske (hoppas!) de betalar ut för dessa. Ringde sedan S**land och frågade om jag kunde "byta" veterinärs fakturorna mot medicinkvitton istället eftersom A***a kanske tog dessa men inte medicin. Handläggaren ville prata med sin chef och återkom till mig en timme senare. Hon meddelade då att det gick bra att jag betalade tillbaka de 7000:- jag fått och att jag sedan gjorde en ny anmälan med medicin kvittona som krav. Så långt lät det fantastiskt i mina öron men..... så klart var det ett MEN.... Om jag gjorde det kanske de handlade skadan på annat sätt och att det inte alls räknades som ett "dolt fel" om A***a skulle ersätta mej. Vilket då betyder att jag inte får några pengar alls, SUCK! Försökte förlklara att A***a bara tar det som jag inte kan få ersatt hos S**land men det lyssnade hon inte på.
 
Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

Fast för hund över 24 månader, som lämnas tillbaka till uppfödaren, så får ju köparen inte tillbaka någonting av köpesumman enligt kontraktet..

Hur går det ihop med att köparen kan få ut 30% av hundens värde vid återlämnande till uppfödaren pga dolt fel?

Vad jag fattar enligt Duvans svar så om du vill lämna tillbaka hunden efter 24 mån får du inga pengar om det inte är något fel på hunden utan du har kanske tröttnat eller fått nytt jobb och inte kan ha kvar den. Till skillnad från mej där det är fel på hunden och där kan jag yrka erättning fram tills hunden är 3 år istället.
 
Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

Enligt veterinär så bör den tiken inte få ågon mer kull men den har tyvär inte någon plikt att säga nå utan det är mer på deras samvete.
Därför är det så viktigt att kolla vad man köper, höra sig för, kolla upp sjukhistoria osv hon de man vill ha valp efter..

Nej är det som Duvan skriver här ovan, så går ju uppfödaren med ryggen fri .

Det jag menade var att om tiken tidigare fått kull med demodex och så väljer man som uppfödare att avla igen på den tiken men skriver inget i kontraktet så är det stor chans att uppfödaren får betala ALLT som har med demodex att göra om det visar sig att nästkommande kull också får demodex.
 
Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

Detta var väldigt intressant eftersom som jag skrev ovan att när jag ringde och berättade det för uppfödaren sa hon att hon haft en kull tidigare där valpar drabbats och det är mycket svårt att hitta hundar som inte är släkt med varandra.

Min hunds pappa är en av de vinstrikaste i Sverige och har används flitigt i avel .........

Jag vill bara förtydliga lite så du inte missar detta, för det är super viktigt!

Du ska ringa in till Skk och berätta att din hund har demodex, och förhoppningsvis om allt går som det ska så blir det automatiskt avelsförbud på båda föräldrarna och alla dess avkommor.
Demodex är en pissjävla sjukdom och man ska göra allt för att den inte sprids vidare.
Var den tidigare demodex kullen från samma avels djur?
Då akn hon dessutom bli utersluten från skk då det är ett grovt snedsteg från skk´s stadgar.
Man ska ej avla medvetet på denna sjukdomen! Då den innebär stor lida för avkomman i många fall.

Jag har tyvärr alldeles för stor erfarenhet av demodex!
 
Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

Hej

Jag tänkte bara komma med ett förslag, som kanske inte många veterinärer använder idag.
Man kan medicinera med Ivomec (injektionsform, fast man ger i munnen istället). Jag har själv använt det med bra resultat för ett antal år sedan, på två hundar som hade demodex (dock lokal variant).
Ivomec är oerhört mycket billigare än Interseptor och för 20 kg hund kostade medicinen mig ca 400 kr för 2-3 månader.
Innehållet är vad jag förstår densamma som i Interceptor och skillnaden är mest att Ivomec inte står klassat som preparat för demodex...vilket jag tror Interceptor gör.
Värt att kolla upp.
 
Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

Var inne på SKK's avelsida och ett helsyskon till min dock ej kullsyskon parade i höstas efter det hon visste att min har det. Gäller det bara mamman o pappan eller även syskon, kull- och/eller helsyskon??

Vad gällande tidigare kull med Demodex som hon nämde för mig i telefonen har jag ingen aning om vilka föräldrar den hade, tyvärr!!
 
Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

allt av de ovannämda.
Extremt viktigt att inte avla på de i samma kombination!
Ring Skk omedelbums imorgon!
 
Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

Fast för hund över 24 månader, som lämnas tillbaka till uppfödaren, så får ju köparen inte tillbaka någonting av köpesumman enligt kontraktet..

Hur går det ihop med att köparen kan få ut 30% av hundens värde vid återlämnande till uppfödaren pga dolt fel?

Om man i köpekontraktet kryssat i återköp så gäller de procentsatser som finns i SKKs kontrakt för just återköp. Då pratar vi om att valpköparen inte kan eller vill ha hunden kvar, men att det inte föreligger något dolt fel som anledning. Vid dolt fel gäller konsumentköplagen och då har köparen rätt att återlämna hunden och få pengarna tillbaka - hela köpesumman.
 
Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

Det här med avelsförbud på just demodex vet jag inget om, men vid PRA som nedärvs på samma vis (resseciv gen, som alltså måste komma från båda föräldradjuren för att ge sjuk avkomma) avelsspärras den sjuka hunden, dess föräldrar och helsyskon. Finns det halvsyskon i tidigare kombinationer är dessa inte avelsspärrade.

Klyvningsschemat ger svaret på varför (se blå text för förklaring av uttryck):
Bärare + bärare = 25% sjuka, 50% bärare, 25% friska
Bärare + frisk = 25 % bärare, 75 % friska

Att avelsspärra alla avkommor efter kända anlagsbärare är alltså inte försvarbart. Att slå ut 75% friska för att komma åt 25% anlagsbärare dränerar snart rasens avelsbas. Att däremot slå ut 25% friska för att komma åt 25% sjuka och 50% anlagsbärare måste ses som nödvändigt så länge man inte har ett gentest som visar individens anlag.

Sjuk = dubbla anlag för sjukdomen
Bärare = själv frisk men har ett anlag för sjukdomen
Frisk = själv frisk och har inget anlag för sjukdomen


Ser man på detta resonemang förstår man också varför det inte är fenotypen (det vi ser med blotta ögat) utan genotypen (arvsmassan) som ska spela roll när man avlar. En hund kan vara fullständigt frisk och sund i sig, men ändå komma från linjer som gör det olämpligt att gå vidare.
 
Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

Hud problem har ofta med foder att göra men i detta fal med kvalster har det ingen betydelse,tråkigt nog:p

Nej, fodret tar ju inte bort kvalstren. ;) Men man kan påverka immunförsvaret med fodret, och öka motståndskraften mot tex demodex.

Demodexkvalstren är ju ganska vanliga, men normalt tar kroppens immunförsvar själv hand om dem och dödar dem.
 
Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

hej!
När min hund var drygt ett år drabbades hon oxå av demodex, inte kul. Lade ut cirka 1500:-/ månad under ett år!!! Mycket pengar!!! Det tog bra lång tid innan vi märkte att det började gå åt rätt håll, men hon blev frisk! Vi började med den dyra medicinen som jag antar att du oxå har fått, men när det inte blev någon förbättring så bytte vi till en ny medicin som inte hade använts speciellt länge så det var ett test för att se och det funkade!!! Det blev betydligt billigare!! Det var ett medel som man droppade i nacken. Den medicinen hette ADVOCATE. Prata med vetrinären och hör vad hon/han har att säga om den.

Hoppas att mitt råd kan hjälpa dig...
// tusilago
 
Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

Även fast köparen utnyttjat dolda felförsäkringen??

Upp till köpeskillingen om man lämnar tillbaka hunden pga dolt fel. Har man fått ut 70% som man lagt på att försöka åtgärda felet och det trots allt inte blir bra får man ut de restrerande 30. Man kan dock inte dra ut på det hela hur långt som helst, utan det ska ske inom "rimlig tid". Vad som är "rimlig tid" finns inte preciserat, men andemeningen som jag uppfattar det, är att man på en gång ska göra upp vad som ska hända om hunden inte blir bra och hur lång tid som åtgärdandet av felet får ta i anspråk.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej igen! Undrar hur mycket pengar ni lägger ner på hund/ hundar i månaden? Inkl. Försäkring, hundfoder, mediciner osv. håller på räknar...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 018
Senast: Sofie.S
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 312
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 655
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 120
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp