Bukefalos 28 år!

Hjälp! Hur gör jag nu???

Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

Såg att din vovve hade Demodex,hade en bekant vars vovve fick det,dyrt och tog lång tid,dom valde dom att avliva vovven!
Fick då höra att Demodex är vanligast på bruna hundar,för det är egentligen inte en ursprungsfärg(eller nåt sånt..framavlad färg)Men eftersom det bara är något jag hört,så blir man lite undrande!
Är din vovve brun?
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

Var inne på Svelands hemsida och kollade lite. De ersätter liv upp till 12 000:- och veterinärkostnader upp till 7000:- på dolda fel försäkran. Alltså kan man få upp till 12 000:- om hunden avlider eller avlivas men bara 7 000:- om man klarar livhanken på den. Är säkert annourlunda på de "vanliga" hundförsäkringarna men eftersom jag inte har det bolaget själv är jag inte så insatt.

Ok! Då har ju inte uppfödaren gjort något fel!
 
Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

Tack, då förstår jag!

Man lär sig något nytt varenda dag ;)
 
Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

Jag hittade detta om det kan vara till någon hjälp:

Demodex orsakas av ett kvalster som är relativt vanligt. Normalt så tar hundarnas immunförsvar hand om kvalstren. De sk T-celler, eller mördarceller, som simmar runt i kroppen upptäcker kvalstren och dödar dem. T-cellerna kan dock drabbas av en genetisk skada som gör dem mer eller mindre oförmögna att döda demodexkvalstren. Kvalstren kan då föröka sig rätt obehindrat och skapar då de för hunden mycket plågsamma demodexangreppen.

Skadan på T-cellerna orsakas av ett fel i en gen. Men den skadan uppträder bara om båda generna i det aktuella genparet är defekta. Genen är därför recessiv eller vikande under den normala genen. Båda föräldrarna till en demodexdrabbad hund är därför "medansvariga" för avkommans bristande immunförsvar mot demodex. Om allvarliga fall av angrepp från demodexkvalster har konstaterats i en kull bör både han och tik tas ur avel, liksom både drabbade och friska valpar i den aktuella kullen. På grund av att orsaken till demodex är väl känd och att den genetiska bakgrunden är så enkel så kan uppfödaren ställas till ansvar för köparens alla kostnader av demodexangrepp. Måste hunden avlivas så kan uppfödaren dessutom drabbas av skyldighet att återbetala köpesumman samt svara för alla uppfödningskostnader som köparen haft fram till dess hunden avlivas. Det gäller dock bara om det kan visas att uppfödaren rimligen borde ha känt till riskerna därför att liknande fall tidigare inträffat med hundar som är nära släkt med den drabbade hunden. Enda sättet vilket en uppfödare kan gardera sig helt mot sådant ansvar är att i köpehandlingarna informera om den ökade risken och att också sätta ned köpesumman av den anledningen. Valpen har då inte längre den aktuella immunförsvarsbristen som ett "dolt" fel. Köparen har varit medveten om riskerna och får då själv ta alla kostnader som demodexangreppen kan åstadkomma.

http://www.ddbisverige.se/sidorna/demodex.htm
 
Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

En fråga till dig som ägare Tycker tråden e fel. Varför har du inte gjorde nå tidigare åt det när du själv skriver att den haft de i 8 månader,ja kanske har missuppfattat nå men jag trodde att valpar fick det och din hund e ju 2 år. Min hund har haft det.
 
Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

En fråga till är du säker på att uppfödaren va medveten om felet? eftersom både tiken och hanen måste ha det för att valparna ska kunna få det? Pappan till min kommer från england och tiken från norge så den sanolikheten trodde ja inte men tydligen..:bump:
 
Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

En fråga till dig som ägare Tycker tråden e fel. Varför har du inte gjorde nå tidigare åt det när du själv skriver att den haft de i 8 månader,ja kanske har missuppfattat nå men jag trodde att valpar fick det och din hund e ju 2 år. Min hund har haft det.


Det finns två typer av demodex,juvenil som drabbar valpar och oftast går över utan behandling.Sen finns den generella varianten som drabbar äldre hundar men också valpar och det är troligt att det är den varianten TS hund har.Jag läste någonstans att det klassas som genelrell demodex på en valp om den har fler än fem fläckar. Min valp såg ut som en hyena,fläckar överallt och det blev aldrig klarlagt om det var generell eller juvenil eftersom jag fick lov att ta bort honom pga av andra orsaker.

Den generella varianten kräver ofta livslång behandling och många gånger lider hunden så mycket att avlivning är den enda utvägen.
 
Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

En fråga till dig som ägare Tycker tråden e fel. Varför har du inte gjorde nå tidigare åt det när du själv skriver att den haft de i 8 månader,ja kanske har missuppfattat nå men jag trodde att valpar fick det och din hund e ju 2 år. Min hund har haft det.

Vad skulle TS ha gjort då? H*n trodde ju att försäkringen skulle täcka fortsatt behandling.
 
Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

Ja de e klart man ska ta bort hunden om den lider men det står det inge om. Sen stod det inte vilken typ den har heller så därför frågade ja... Men det är klart de tar tid att få bort som sagt min har haft det och andra valpar i kullen en del såg förj*** ut men de börjar bli bättre...
 
Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

Vad skulle TS ha gjort då? H*n trodde ju att försäkringen skulle täcka fortsatt behandling.


Vadå vad hon skulle gjort!! Det kanske man bör kolla innan..:cool:

Jag vet att de e jätte dyrt. Som sagt min har haft det och ja upptäckte de i tid men anra i kulle blev riktigt risiga och de tog tid men nu e det borta..
 
Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

Hat man inte behövt utnyttja en dolda fel försäkring någon gång så är det inte så enkelt att veta vad som ingår och inte.

Det är väl inte så trevligt att hacka på TS om vad h*n skulle ha kollat upp innan eftersom dolda fel försäkringen inte är något man tecknar själv.Jag tror Ts har det jobbigt som det är ändå,demodex är inte roligt att få på sin hund just för att medicinerna är så fruktansvärt dyra och behandlingen så lång.

Till TS:Vilken medicin får din hund,bara allmänt nyfiken?
 
Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

Det är väl inte så trevligt att hacka på TS om vad h*n skulle ha kollat upp innan eftersom dolda fel försäkringen inte är något man tecknar själv.Jag tror Ts har det jobbigt som det är ändå,demodex är inte roligt att få på sin hund just för att medicinerna är så fruktansvärt dyra och behandlingen så lång.

Hon hackar väl inte hon frågade ju bara men låt trådskapren svara tror hon har fingrarna kvar så hon kan skriva ett svar.
 
Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

Min hund har den generella och den upptäcktes först i våras då hon fick nästan som blåsor på alla tassarna. Veterinären trodde först det var matallegi så först provade vi med nått hyper allergi foder. När detta inte hjälpte togs skrapprov (vilket givetvis skulle gjorts i första skedet men man litar ju på sin veterinär). Då konstaterades demodex. Har aldrig behövt utnyttja Dolt fel försäkring och har dessutom inte det bolaget. Enligt Sveland skulle jag kräva ersättning från uppfödaren som i sin tur skulle utnyttja sin försäkring. Detta gjorde jag någon gång i höstas och fick då ut 7000:- lämnade in ett nytt krav innan jul på 12 000:-. Därför fick jag en chock i fedags när jag fick redan på att kraven jag lämnat in på ersättning inte längre täcktes av försäkringen. Jag trodde att det bara var för mej att lämna in, visste inte att det var så låg gräns till skillnad från den vanliga försäkringen jag har på henne där veterinärvården är mycket högre.
När jag ringde uppfödaren och berättade vad hon drabbats av sa hon att det hänt henne en gång innan i en annan kull. Den rasen jag har är ganska liten i Svrige och det är mycket svårt att hitta hundar som inte är släkt med varandra att para så om hon visste att risken fanns vet jag inte.
 
Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

Tack för supporten! Den behövs! Hon får Interceptor. Tanken var att vi skulle byta till den andra som jag inte kommer på vad den heter som är lite billigare så fort kvalstren minskade men de minskar inte därför känns det ganska hopplöst just nu.

I nuläget kan man inte se på henne att hon har det för tassarna har läkt och pälsen är tillbaka men vid skrapproverna kryllar det av kvalster.
 
Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

På grund av att orsaken till demodex är väl känd och att den genetiska bakgrunden är så enkel så kan uppfödaren ställas till ansvar för köparens alla kostnader av demodexangrepp. Måste hunden avlivas så kan uppfödaren dessutom drabbas av skyldighet att återbetala köpesumman samt svara för alla uppfödningskostnader som köparen haft fram till dess hunden avlivas. Det gäller dock bara om det kan visas att uppfödaren rimligen borde ha känt till riskerna därför att liknande fall tidigare inträffat med hundar som är nära släkt med den drabbade hunden.

Detta var väldigt intressant eftersom som jag skrev ovan att när jag ringde och berättade det för uppfödaren sa hon att hon haft en kull tidigare där valpar drabbats och det är mycket svårt att hitta hundar som inte är släkt med varandra.

Min hunds pappa är en av de vinstrikaste i Sverige och har används flitigt i avel .........
 
Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

Hon hackar väl inte hon frågade ju bara men låt trådskapren svara tror hon har fingrarna kvar så hon kan skriva ett svar.

Än så länge :D men får väl börja tugga på dem snart då kassan är tom i och med detta .....
 
Sv: Hjälp! Hur gör jag nu???

Hur kommer det sig att de finns så få,ja tänkte eftersom rasen
Heelern kom till england redan på 1400 telet?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej igen! Undrar hur mycket pengar ni lägger ner på hund/ hundar i månaden? Inkl. Försäkring, hundfoder, mediciner osv. håller på räknar...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 022
Senast: Sofie.S
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 365
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 685
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 127
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ta studenten
  • Vad är det här?
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Trollet rymmer
  • Insektsmedel
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp