Bukefalos 28 år!

Försäkring: Företag -> privatperson

Constance

Trådstartare
Jag ska köpa min häst jag har på foder och funderar på det här med försäkring.

Nuvarande ägare har hästen försäkrad i If, men har ett företag och jag tror att hästen är skriven på företaget. Är den automatiskt skriven som företag i försäkringen? Jag tänkte mest på att jag kanske inte kan ta över försäkringen direkt eftersom det är företag -> privatperson...

Jag vet i dagsläget inte heller hur mycket hästen är försäkrad för. Eller ja, ägaren har sagt det men jag har glömt bort :o Om jag vill försäkra den för en högre summa i liv hur gör jag då? Behövs vet.besiktning? Och om jag vill höja vet.vården?
 
Sv: Försäkring: Företag -> privatperson

Det spelar ingen roll att nuvarande ägare har företag. Enda skillnaden är att företagaren ej får ut ersättning för momsen.

Vill du höja beloppet krävs besiktning.
 
Sv: Försäkring: Företag -> privatperson

Du har redan fått svar, ser jag.
Ja så är det, inga problem där inte att teckna försäkringen på dig.
 
Sv: Försäkring: Företag -> privatperson

Fast jag har en liknande situation, och ägaren har företag där hästen är försäkrad i en gruppförsäkring (men kankse är därför det inte går?) och då gick det inte ta över försäkringen för mig som privat person.
 
Sv: Försäkring: Företag -> privatperson

Jag ska köpa min häst jag har på foder och funderar på det här med försäkring.

Nuvarande ägare har hästen försäkrad i If, men har ett företag och jag tror att hästen är skriven på företaget. Är den automatiskt skriven som företag i försäkringen? Jag tänkte mest på att jag kanske inte kan ta över försäkringen direkt eftersom det är företag -> privatperson...

Jag vet i dagsläget inte heller hur mycket hästen är försäkrad för. Eller ja, ägaren har sagt det men jag har glömt bort :o Om jag vill försäkra den för en högre summa i liv hur gör jag då? Behövs vet.besiktning? Och om jag vill höja vet.vården?

Inte säkert de kräver vetbesiktning, men de kan bara de svara på.
Ta över är som Zqathan mfl sagt inga problem bara för den står i ett företag.

När jag köpte Disse tripplade jag livvärdet, dock var det både före och efter LÅGA summor. Han stod i 5 K i liv i rent 'olycksfall', jag satte honom i 15 K i liv och en A1. Dvs tripplade summan och utökade omfattningen. Veterinärvården dubblade jag, tog deras utökade vetvård.

De ville inte ha veterinärintyg. Nu hade jag det ändå dock, hade ju klinikbesiktigat inför köp, men som sagt de ville inte ens ha in det.

Så, beroende på häst och summa - och säkert 'historik' med - så kanske de vill ha intyg, kanske inte. Ring och fråga helt enkelt. De är alltid jättesnälla och jättetrevliga att prata med på IF (hitills iaf varje gång jag pratat med dem) :love:
 
Sv: Försäkring: Företag -> privatperson

Hm..undrar om det är gruppförsäkring hon har på honom... eller om han fick en egen försäkring när jag skulle ta hem honom på foder...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 082
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 073
Senast: Juli0a
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 408
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 436
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp