Försäkring och triangelmärkning!

M

Madame_Jeudi

Är det någon som har triangelmärkt en äldre häst någon gång?
Hur går det till och finns det någon åldersgräns på hästen?
Hästen i fråga är A1 försäkrad för 20000...
Tacksam för alla svar!
 
Det är nog 15 år för försäkringsbolagen försäkrar inte hästar över 15.Samt du får ut f-pengar vad den är försäkrad för minus vetrinär o märkning.
 
nej, det finns ingen åldersgräns. Däremot finns det en beloppsgräns. Du kan inte T-märka en häst som är försäkrad för 12 000 kr t ex.

Gränsen går kanske olika för olika bolag, så det kan vara värt att kolla. Sveland har 20 000 kr som gräns för att du ska få T-märka, dvs hästen måste vara försäkrad för minst 20 000 kr. Eftersom det är just det du har så borde det går bra, men hör med ditt bolag för säkerhets skull.

Åldersgräns finns det alltså ingen.
 
Livförsäkringen löper ju ut vid drygt 20 års ålder hos de flesta bolag (INTE att förväxlas med att man inte kan nyteckna efter 16) och då kan man inte längre få ut varken del- eller full liversättning. Självfallet betalar man då heller ingen premie. Veterinärvårdsförsäkrad kan dock hästen vara livet ut, bolagen ersätter dock olika mkt.
 
OK tack för alla svar!

Ska ringa försäkringsbolaget och höra vad som gäller! Stoet det gäller är 16 år..
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Snart skall jag börja leta tävlingshäst och funderar över vad försäkringen kommer kosta ca i månaden om man skulle försäkra den i...
Svar
6
· Visningar
935
Senast: Grazing
·
Hästvård Triangelmärkning Hej! Vad har ni för erfarenheter av triangelmärkning? Hur lätt/ svårt har det varit att få igenom? Jag har nämligen...
Svar
4
· Visningar
689
Senast: blackroses
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag letar eventuellt unghäst och är lite fundersam på ”nyttan” med dolda fel försäkring, alltså att den är införsäkrad redan som...
Svar
5
· Visningar
889
Hästmänniskan Jag har blivit erbjuden att överta en häst från en ridskola, som ska triangelmärkas. Den kommer att vara ridbar men bara för...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 740
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp