Bukefalos 28 år!

försäkring

YES_quarterhorse

Trådstartare
hur tänker ni angående försäkring? bara liv värde och bekosta vet själv. eller bara vet vård och inte få något om hunden måste avlivas. eller både? vilken försäkring tycker ni är bäst och varför, ska försäkra en unghund på 8 månader som jag hämtar nästa vecka?:confused:
 
Sv: försäkring

Veterinärvård tycker jag är självklart, har maximalt belopp på bägge mina + rehab.
Den ena är livförsäkrad i inköpsvärdet, den andra kostade inte många kronor så han har inget livvärde.
 
Sv: försäkring

Jag har vetvård och livvärde på mina, plus medicin, rehab (och nåt mer, tänder?).

Vetvård är ju det mest självklara tycker jag, det som är nödvändigt och det som blir dyrast. Mina är som sagt livförsäkrade också men det känns som ett mindre problem huruvida jag får pengar eller inte om de behöver avlivas.

Vad har hunden för försäkring idag? Kolla ev. karenstid innan du tecknar nåt nytt.
 
Sv: försäkring

Absolut veterinärvårdsförsäkrad. Att samla ihop pengar till en ny hund om man har otur och ens hund dör i unga år är inte så svårt. Dessutom så blir tackochlov de flesta hundar så gamla att snittägaren ändå inte får ut något på livförsäkringen.

Förra året råkade min friska nioåriga tik ut för en livmoderinflammation, en sårskada och en liten juvertumör och det gick på 40000 totalt. Min andel av kostnaderna blev 15000 vilket är mycket pengar men mindre än 40000.

Ett alternativ för den som inte har cash flow-problem är att sätta in 50000 på ett veterinärvårdskonto när man skaffar hunden, och varje år fylla på med summan för en försäkringspremie. Har man flera hundar under livet och gör det för varje hund går man nästan säkert på plus, men då tar man ju också själv den risk man betalar försäkringsbolaget för att slippa.
 
Sv: försäkring

Mina två senaste BCs fick jag ut livvärde på, trots att de båda var över 9 år när de togs bort.
vad gäller att samla ihop pengar på några månader för att skaffa ny hund så är det ju inte så svårt om man tar första bästa från blocket etc. Vill man däremot ha en specifik ras från specifika linjer så är det inte lika lätt
 
Sv: försäkring

Jag har alltid haft både veterinärvård och livvärde.

Veterinärvård 25.000,- på båda. Det var bästa alternativet när jag försäkrade in dem. Och numera får de behålla veterinärvården med fullt värde livet ut där jag har försäkrat, den minskar inte som den gör på vissa bolag. Livvärdet på den gamle är borta, han är 12,5 år nu. På den yngste (snart 4 år) är livvärdet cirka 21.000,- just nu. Tror att det ännu högre nästa årsförfallodag eftersom han har lyckats få fler meriter nu. Försäkringsbolaget utgår från inköpsvärdet och sen lägger man på olika beroende på vilka meriter hunden har/får. Om något sedan händer hunden så att man måste utnyttja livvärdet måste man kunna styrka meriterna, så det är inte bara att höja värdet. Om man vill ha höjt livvärdet måste man själv tala om vilka meriter hunden har. Om det går över en viss summa måste man lämna veterinärintyg på att hunden är frisk.

Tillägg: Jag fick ut livvärde på en av mina hundar. Blev tvungen att ta bort honom eftersom han för andra gången fick en elak tumör (malignt melanom) i gommen och upp i nosen. Han var 9 år o 9 månader när han fick andningsbesvär p g a tumören. Pengarna kom automatiskt efter att veterinären skickat in intyg.
 
Senast ändrad:
Sv: försäkring

Som övriga har skrivit är veterinärvården helt klart viktigast. Jag har för tillfället både vetvård (50´000) och liv på min 3 åring. Jag tecknade båda i början just för att försäkra mig över om hon mot förmodan skulle ha någon sjukdom och behöva tas bort ville jag inte ha "pengarna kastade i sjön" när det ändå inte kostade så många kronor per år för just liv. Numera känns det väl inte som att jag "behöver" den, men den har fått hänga med ändå eftersom den som sagt inte kostar så många kronor, tror vi pratar 315 kr/år i nuläget. Försäkrade henne som valp och fick då möjlighet att lägga till och ha det mesta jag ville, som tandvård etc.
 
Sv: försäkring

Vår unga hund (3år) har jag "fullförsäkrad" Full dubbel vetvård (50000:-)+rehab och med livvärde. Hon har varit det sedan dagen före avhämtning på kenneln.

Vår gamle hund har jag plockat bort livvärdet på och sänkt vetvården till 25000:-. Han är 11år snart och vi kommer inte utföra några större ingrepp utan då får han somna in. Småskador som sår osv borde täckas av 25000:- Men några mega operatioener utsätter vi inte honom för.

Jag betalar ca 5000:-/år för båda hundar, renrasiga labbar.
 
Sv: försäkring

Nu är inte min hund försäkrad men skulle jag skaffa en ny hund så skulle jag skippa livvärde och ha så hög veterinärvårdsförsäkring som möjligt (absolut minst 40.000kr för ung hund som man kan tänka sig genomgå operationer med)
 
Sv: försäkring

Jag har båda. Har dessutom höjt båda mina hundars livbelopp efter meriter.
Livdelen kostar inte så mycket och jag tycker faktiskt att det är skönt att slippa oroa sig över ekonomi om jag efter ett eventuellt dödsfall vill köpa en ny hund.
Jag vet att jag var glad över pengarna när Alice dog, även om jag har satt dem på ett speciellt konto och inte tänker röra dem i första hand.

Om ens hund dör på ett dyrt sätt så kommer man dessutom få betala ganska mycket pengar i självrisk och om man vill kremera på annat sätt än försäkringen tillåter osv. Då kan man använda livpengarna för att täcka upp den delen om man vill.

Veterinärvårdsförsäkring skulle jag aldrig våga vara utan. Jag vill inte behöva oroa mig och jag vill garanterat inte behöva ta tunga beslut av ekonomiska skäl om det händer hunden något.
Jag har båda försäkrade maximalt (50 000 kr) men har inte tilläggsförsäkringarna.
 
Sv: försäkring

Nu är inte min hund försäkrad men skulle jag skaffa en ny hund så skulle jag skippa livvärde och ha så hög veterinärvårdsförsäkring som möjligt (absolut minst 40.000kr för ung hund som man kan tänka sig genomgå operationer med)

Fast livvärdet är ju den billiga delen på en försäkring, så varför skippa den ? Ofta bara några hundralappar per år, medan veterinärdelen kostar tusenlappar.
 
Sv: försäkring

För att jag tycker den är onödig, dör hunden så är det bara att ta den tid man behöver för att spara ihop till en ny medan om den blir sjuk är viktigt att ha pengar direkt. För mig är möjligheten till att klara vet.vårds kostnader det jag skulle vilja ha ut av försäkringen och lägger hellre de 700kr per år en livvård skulle kosta på hög eller på annat.

(rent hypotetiskt just nu då jag som sagt inte har försäkring öht :p)
 
Sv: försäkring

Menar du att du fick ut tillräckligt för att köpa en ny valp i livvärde för en nioårig hund? Vet att det inte omöjligt om hunden är högt meriterad, men som jag ser det är det inte den ekonomiska förlusten som är tung när ens hund dör.

I dagsläget kostar en valp av raser jag är intresserad av runt 15000, och de pengarna får jag fram snabbt.
 
Sv: försäkring

Samtliga mina hundar är fullförsäkrade och livvärdet höjs i samband med utbildning/meritering.
 
Sv: försäkring

Om man vill ha en arbetshund av en stor ras som mognar långsamt med korade, arbetsmeriterade, friröntgade och ögonlysta föräldrar rör det sig om runt 15000. Vet att man i vallhundsaveln inte är lika noga, man får ju registrera hundar med föräldrar som har C på höfterna i vallhundsregistret till exempel.
 
Sv: försäkring

Om man vill ha en arbetshund av en stor ras som mognar långsamt med korade, arbetsmeriterade, friröntgade och ögonlysta föräldrar rör det sig om runt 15000. Vet att man i vallhundsaveln inte är lika noga, man får ju registrera hundar med föräldrar som har C på höfterna i vallhundsregistret till exempel.

Eh, ja, HD-status påverkar ju knappast huruvida hunden är rasren?:crazy: Vi har inte något avelsprogram mot HD, eftersom det inte är något problem i rasen. Föräldradjuren ska ha känd HD-status och genomfört VP. För valpförmedling krävs dock mer.

Även om priset på vallhundsvalparna med motsvarande föräldrabakgrund som i ditt exempel har stigit lite (ligger på 10.000:--11.000:-idag)så är det fortfarande en "billig" valp i inköp.

En utbildad, friröntgad, meriterad och vuxen vallhund ligger på långt över 20.000:-, ofta närmare det dubbla.

/Migo
med arbetshundar vars marknadsvärde vida överstiger priset på en bra bil.
 
Sv: försäkring

Den enda hund som har fått avsluta sitt liv i förtid pga höftledsfel i min bekantskapskrets var en BC. Det är förstås inget bevis för någonting, däremot är det statistiskt säkerställt och bevisat att om man avlar på C-höfter ökar man frekvensen av D och E-höfter i populationen.

Det är därför många rasklubbar har registreringsförbud för valpar efter föräldrar med annat än A och B-höfter, hur renrasiga de än är. Själv tycker jag det är en klok åtgärd om det gäller hundar som ska kunna arbeta hårt.

En nära vän har urtrevlig BC-hane från en känd kennel. Hunden började halta när den var ett halvår och visade sig ha svår osteochondros. Vi blev väldigt förvånade, men den erfarna veterinären som opererade hunden hade opererat många, många BC för samma åkomma. Fler under vissa årtionden, färre under andra, så ledfel är definitivt inte okända inom rasen.
 
Sv: försäkring

BC är överrepresenterad bland raser som får OCD i bogleden. Vad det har att göra med HD-röntgen har jag svårt att se, däremot vet man att det är mycket miljö bakom just OCD i bogen, den senaste studien jag läste så rörde det sig om ynka 20% arv.

Att du känner en hund med HD-fel, betyder inte ett skvatt. Och det är ytterst få kombinationer som görs med HD-belastade föräldrar. För att kullen ska få finnas på valpförmedlingen krävs HD A eller B.
 
Sv: försäkring

Kl


Jag har tänkt och tänker så att jag vill aldrig behöva ta br min hund av ekonomiska orsaker.
Därför har jag högt veterinärvårdsvärde, livvärdet var 8000 men är nu borta tror jag.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
7 821
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Hej! Jag har skaffat en Russian Blue-katt. Han är ungefär 4 månader gammal och har blivit vaccinerad två gånger och id-märkt. Nu vill...
Svar
19
· Visningar
1 009
Senast: Liten
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
970
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 853
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattbilder #9
  • Kattsnack 3 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp