Bukefalos 28 år!

försäkring

Sv: försäkring

15000-kronorsvalpen har förstås föräldrar som är friröntgade både bak och fram.
 
Sv: försäkring

Vilka rasklubbar har registreringsförbud för valpar vars föräldrar har sämre än HD A o/e B?
Nu är det ju visserligen inte rasklubbarna som bestämmer ang registrering, det är SKK
 
Sv: försäkring

Vissa brukshundsraser. Varför tror du det finns så många renrasiga, oreggade schäfrar och rottweilers? Nu är inte höftledskraven hela förklaringen, men en viktig del.

Om rasklubben har tunga skäl för att inte tillåta registrering av vissa hundar brukar SKK lyssna.
 
Sv: försäkring

Vet det. Veterinären jag nämnde tidigare hade opererat en del BC med OCD i armbågarna också, tyvärr med mycket sämre prognos och ibland skjuts in i evigheten direkt från operationsbordet.

Nu är vi ju väldigt OT, du och vallhund tycker att priset på valp som ska bli en arbetshund bör ligga runt 10000 av någon anledning.

Jag för min del betalar gärna 15000 för en valp vars föräldrar genomgått fler tester just därför att det ska bli en arbetshund. Det är ju så sorgligt om en trevlig hund man lagt ned en massa tid på inte klarar av sitt arbete på grund av ärftliga svagheter man hade kunnat förutse om föräldrarna och föräldrarnas syskon hade testats.

Eftersom den här tråden egentligen handlar om försäkringar kan jag ju sluta med påpeka att vissa försäkringsbolag INTE betalar OCD-operationer för hundar av vissa raser vars föräldrar inte armbågsröntgats ua.
 
Sv: försäkring

Märkligt att rottisklubben har som regel att endast valpar efter ED/HD fria föräldrar kan få valphänvisning, om de inte kan reggas så är de ju knappast kandidater för rasklubbens valpförmedling?
 
Sv: försäkring

När jag försäkrade min hund så tänkte jag först inte ta livförsäkring. Tyckte det var "onödigt". Är ju skillnad om det är en häst för 100 000 kr än en hund.
Men som någon sa tidigare i tråden, det är veterinärvården som är dyr.
Jag tog 9000 i liv och högsta beloppet i veterinärvård 50 000. Försäkringsbolaget ersätter även för medicin, rehabilitiering, veterinärresor och avlivning.
Har enbart fast självrisk också vilket jag tycker är väldigt bra.
 
Sv: försäkring

SVaK, eller snarare SKK, kräver precis som många andra klubbar känd HD status. En o annan uppfödare har verkat för att få bort det, men de har inte lyckats.
 
Sv: försäkring

ok det blir nog både liv och vet i början som jag ser det nu. absolut högsta vet och på liv vet jag inte ricktigt än. :) men om jag spinner vidare vilket företag tycker ni är bäst och varför? IF, Agria, finns det fler?
:angel:
 
Sv: försäkring

Aha! Det kan hända att det ingår i min hemförsäkring också, har faktiskt inte kollat. Min hundförsäkrings ansvarsdel ersätter upp till 87 000 euro per händelse, med en självrisk på 150 euro om jag minns rätt. Det känns rätt tryggt, ifall hunden orsakar någon seriekrock eller liknande :angel:
 
Sv: försäkring

Vad tillför den informationen? Är vi inte överens nu om att för vissa raser, bl a samtliga SBK-raser, är det registreringsförbud för barnbarnen till en kombination där någon av parterna har HD C eller sämre?
 
Sv: försäkring

Men du har missat en viktigt punkt.
SKK tillåter bara registreringsförbud vid HD C etc om det finns problem med HD i rasen.
Det handlar inte om att man är mer noga inom bruksaveln och att man är slarvig i vallhundsaveln (hur man nu gör den uppdelningen eftersom flera vallhundsraser även tillhör SBK) utan det handlar om vilka raser som har problem med HD och inte.
SKK är jättehårda på sånt. De tillåter inga registreringsförbud "bara för att" utan det måste finnas ett ordentligt underlag.

De flesta raser med HD-program har dessutom bara kravet att avelshundarna ska vara röntgade, inte att de ska vara fria.
Återigen - det är SKKs regler, inte rasklubbarnas.
 
Sv: försäkring

Det är ju inte direkt någon hemlighet att flera av bruksraserna har stora hälsoproblem inom hela eller delar av rasen!? Ta bara schäfern.

Allt jag ville säga var att du gör detta till något som inte finns. SKK har övergripande ansvar för alla raser och de har regler som gäller oavsett vad rasklubbarna tycker.
Att säga att man inom bruksraserna är mycket hårdare än inom vallraserna (som återigen flera av dem även är bruksraser) är ju bara naivt.
 
Sv: försäkring

Ber dig att kontrollera länken, så kommer vi att bli eniga. Du har uppenbarligen inte gjort det ännu. Tycker du inte att det är roligt att lära sig något nytt?

SBK har avelsansvar för stora tunga hundar som schäfer, beauceron och rottweiler, men även för små lätta som kelpie, aussie, collie etc.

Alla hundar som kan få titeln korad (utom schnauzer och pinscher) är SBK-raser. För dessa raser gäller att det går att SKK-registrera en kull där ena eller båda föräldrarna har HD C eller sämre. Valparna i kullen blir emellertid belagda med ovillkorligt avelsförbud. Alltså är det registeringsförbud på barnbarn till HD-föräldrar inom SBK-raserna.

Läs och lär!
 
Sv: försäkring

Jag har läst men jag tycker fortfarande att du överdriver i ditt "bruksaveln är mer seriös än vallaveln".
 
Sv: försäkring

Livvärdet brukar vara detsamma som inköpspriset (till en början iaf).

Empirre: Vet inte ens om det finns ansvarsförsäkring på hundförsäkringen här? Tror inte det.

Liran: Var vill du komma? Och vad har det med tråden att göra?
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Jag har skaffat en Russian Blue-katt. Han är ungefär 4 månader gammal och har blivit vaccinerad två gånger och id-märkt. Nu vill...
Svar
19
· Visningar
1 002
Senast: Liten
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
963
Hundhälsa Min 6 åriga hund har en lös tand. Han har superfina tänder i övrigt och brukar få beröm hos vet. Nu har han en lös tand som sagt, en...
Svar
6
· Visningar
891
Ekonomi & Juridik Hej! Jag letar eventuellt unghäst och är lite fundersam på ”nyttan” med dolda fel försäkring, alltså att den är införsäkrad redan som...
Svar
5
· Visningar
912

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp