Bukefalos 28 år!

Försäkring

YaHilweh

Trådstartare
Sambon och jag är inne på att skaffa hund, vi har pratat om det länge och har nu hittat en valp vi är sugna på, blandras BC/Vorsth

Vi sitter nu och kollar på försäkringar och det finns ju många alternativ.

Hur har ni försäkrat er hund? Veterinärvården är det viktigaste för oss, men det är ändå svårt. Agria? Svealand? Något annat bolag?
 
Jag har if på båda mina hundar, storahundförsäkringen: 50.000 vetvård, täcker medicin och rehab som ordineras av veterinären, 12000 liv och sen 2500 i fast självrisk.
För detta betalar vi 500/mån för båda hundarna.
Att vi valde If var just för den fast självrisken ( skönt när båda är studenter) och jag hade hört att de var lätta att ha och göra med, och hittills har vi inte haft några problem :)
 
Sambon och jag är inne på att skaffa hund, vi har pratat om det länge och har nu hittat en valp vi är sugna på, blandras BC/Vorsth

Vi sitter nu och kollar på försäkringar och det finns ju många alternativ.

Hur har ni försäkrat er hund? Veterinärvården är det viktigaste för oss, men det är ändå svårt. Agria? Svealand? Något annat bolag?

Har folksam, 75 000 i veterinärvård samt livförsäkring. Självrisken är 1500 kr sen 20% rörlig. Betalar ca 200 kr/månad ( rasen är BC).

Tycker jag ofta hör att Agria är dyra. Men jag tror man helt enkelt får ägna lite tid åt att jämföra försäkringar beroende på vad man tycker är viktigt, självrisken etc.
 
Vad ska ni göra med den hunden? Känns som ett oerhört krutpaket.

Jag har mina hundar försäkrade i IF eftersom jag gillar fast självrisk.
 
Jag har Folksam till båda mina hundar. 40 000 i veterinärvård, självrisk på 1500 och 20 % rörlig del. Det kostar ca 300 kr i månaden för båda mina och jag tror dom ligger ganska lika så ca 150/hund.

Jag har varit en del hos veterinären med min ena och Folksam har alltid varit bra och lätta att ha att göra med så jag är nöjd iaf :)
 
I ert läge hade jag särskilt kollat på vad som gäller för t ex problem som HD när det är en blandras och åtminstone en av föräldraraserna har HD med i RAS. Det är inte ovanligt att försäkringsbolagen friskriver sig från ärftliga problem hos blandraser.
 
Det viktigaste tycker jag nog är att man gör sin research innan man tecknar försäkringen och sedan har kvar samma försäkring livet ut på hunden. Det finns väldigt många som byter försäkringsbolag och då hamnar mellan två stolar om hunden sedan blir sjuk - för att inte tala om att den nya försäkringen inte täcker sådant som hunden redan har sökt veterinär och fått ersättning för.
Det kan alltså vara så att hunden haft en simpel urinvägsinfektion, man byter sedan bolag och hunden får fel på njurarna - ingen ersättning.

Jag tycker absolut att man skall ha högsta beloppet på veterinärvård, tusenlapparna rullar snabbt när hunden blir sjuk! Det är klart att man kan ha tur och hunden aldrig behöver söka veterinär mer än för småsaker och då känns det förstås som om man kastat pengarna i sjön - men jag är innerligt glad att alla mina hundar haft försäkring!

Kolla även om bolagen har "lockpriser" det första året, till exempel vet jag att Optimal chockhöjt premien för en del hundar andra året.
Även Agria kan vara lurigt eftersom jag tror att man får 30% rabatt på premien om man tecknar den för en valp, när hunden sedan är vuxen och man skall betala hela beloppet blir det givetvis stor skillnad.

Vilket bolag som passar bäst beror också på vilken ras man har och vad man vill ha ut av sin försäkring. Observera att villkoren hos ett och samma försäkringsbolag kan variera beroende på vilken ras man har, premien kan också skilja beroende på var man bor.

Själv har jag Agria, två bra saker med dem är att de inte höjer premien om hunden använder försäkringen mycket och, framför allt, att veterinärvårdsersättningen stannar på samma nivå och inte sänks när hunden blir äldre. Tror att Agria är ensamma med det senare.
Betalar ungefär 700:- i månaden för mina två hundar (labbe och cairn) som har 50 000:- i veterinärvård, 6 000:- rehab, medicinersättning, livförsäkring på 14 000:- resp 10 000:-. Självrisk 1100:- fast + 15 % rörlig.
Visst kan självrisken trilla iväg när man har en rörlig bit - men min kompis som har If med fast självrisk har å andra sidan fått en rejäl premiehöjning eftersom han utnyttjade försäkringen en del förra året. I det långa loppet betalar han mer för sin labbe än jag för min trots att jag för övrigt har bättre villkor.
 
Oj, ja även jag undrar vad ni har för planer som kräver en sån hund?

Jag har agria men är väl halvnöjd, särskilt när de tokhöjde priserna i våras samtidigt som de höjde självrisken och tog bort flera saker som täcktes.
 
Jag har Moderna (fd. Optimal) och Sveland. Är väl nöjd med hur de sköter ersättningar men rejält missnöjd med Optimals skumma prishöjningar och Svelands höga pris.

Kommer ändå teckna in nästa hund i Moderna.
 
Ska teckna min hund hos IF. För min del är det den fasta självrisken som är det avgörande. Som fattig student vill jag inte behöva oroa mig för om jag ska ha råd med självrisken eller inte vid ett större ingrepp.

Sällar mig till skaran som undrar vad ni har för planer för en sån hund. Risken är överhängande att den blir krävande som sju svåra år...
 
Det viktigaste är ALLTID att se över villkoren. Det kan se likadant ut och kännas likadant när man bara tittar på premie och självrisker. För mig är det viktigt att djuret har rätt till samma belopp i veterinärvård oavsett ålder och att premien inte höjs bara för att försäkringen använts. De flesta skriver kanske inte ut sådant tydligt på sin hemsida el. Dyl. Men frågar man dem över telefon eller chatt, ex " har min hund rätt till x antal kronor i vet.vård hela sitt liv hos er? Eller vad händer med premien om jag har använt försäkringen" så måste de svara
 
Jag har Folksam sambon har Agria, Agria är det stora varningstecken efter och även veterinärerna har börjat avråda från Agria pga att de jobbar hårt med att lägga in mer och mer finstilt i sina avtal där de avsäger sig helt ersättningsskyldigheten eller lägger in max belopp för vad vissa ingrepp får kosta. Maxbelopp som är näst in till omöjlig för veterinärerna att hålla sig inom och skulle det tillkomma komplikationer får du som djurägare betala allt ur egen ficka. Exemplet på ingrepp med sådan maxgräns är akut operation vid livmoderinfamation....

Folksam är jag däremot jättenöjd med inge knussel, en vecka efter jag tecknat försäkringen behövde jag använda den och då hade jag inte ens fått inbetalningskort men de har snällt betalat allt och på 4 månader har jag använt försäkringen lika mycket och har bara behövt ringa och sagt vilka kostnader jag betalt så har pengarna suttit på kontot några dagara senare...
 
Jag har Agria. Har/har haft det på alla våra fyra hundar och även tidigare på häst. Aldrig haft problem. De har alltid betalat ut, även några gånger när jag inte trott att jag ska få ersättning.
 
Vi har Agria veterinärvård på vår kh collie, går på 225/mån. Har alltid haft mina hästar i Agria men aldrig behövt utnyttja försäkringen en enda gång så det är svårt att säga om jag är nöjd eller inte - förrän något händer. :nailbiting:
 
Sambon och jag är inne på att skaffa hund, vi har pratat om det länge och har nu hittat en valp vi är sugna på, blandras BC/Vorsth

Vi sitter nu och kollar på försäkringar och det finns ju många alternativ.

Hur har ni försäkrat er hund? Veterinärvården är det viktigaste för oss, men det är ändå svårt. Agria? Svealand? Något annat bolag?

Jag har både häst och hund försäkrade i Agria. Jag är nöjd. Det har aldrig varit något strul eller problem.
Jag kan ta att de är lite dyrare än andra försäkringsbolag. Jag har 50.000 veterinärvård på hunden.
 
Jag har agria och har aldrig haft problem med dem men nog är de dyra och bra på att ändra sina villkor.
 
Uppfödaren har väl försäkrat valparna i ett bolag redan? Se upp med att byta redan nu.
Uppfödarna brukar väl inte teckna individuella försäkringar?
Och oavsett så är det väl aldrig problem så länge försäkringen tecknas före typ 3-4 månaders ålder?
 
Uppfödarna brukar väl inte teckna individuella försäkringar?
Och oavsett så är det väl aldrig problem så länge försäkringen tecknas före typ 3-4 månaders ålder?
Nej. Inte individuella.
Tänker på Valpkullsförsäkringen och dolda fel som gäller till hunden är 39 mån. Mest en trygghet för uppfödaren men även för valpköpare. Underlättar om hunden står kvar i samma bolag än om två bolag ska blanda sig i en reklamation/dolt fel.
Men uppfödaren kanske inte har tagit någon valpkullsförsäkring på sin kull.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 375
Senast: geting
·
Övr. Katt Sitter och jämför försäkringar för våra blivande katter som kommer imorgon 😱 De är båda ca 2 år (blir 3 år 2023) Båda är hittekatter som...
2
Svar
28
· Visningar
2 042
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 304
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp