Bukefalos 28 år!

Försäkring

Har alltid haft Agria och har aldrig haft några som helst problem med att få ersättning utbetald - även de gånger jag själv trott att jag inte skulle få ersatt.
 
Har haft sveland på de flesta både hundar och hästar och alltid varit nöjd med deras jobb, fast jag använt mina försäkringar mycket till både häst och hund.

/Camilla
 
Nej. Inte individuella.
Tänker på Valpkullsförsäkringen och dolda fel som gäller till hunden är 39 mån. Mest en trygghet för uppfödaren men även för valpköpare. Underlättar om hunden står kvar i samma bolag än om två bolag ska blanda sig i en reklamation/dolt fel.
Men uppfödaren kanske inte har tagit någon valpkullsförsäkring på sin kull.
Jag har fått höra att det inte ska spela någon som helst roll om man har i samma eller olika som uppfödarens dolda fel, men det kanske inte stämmer?
 
Jag har fått höra att det inte ska spela någon som helst roll om man har i samma eller olika som uppfödarens dolda fel, men det kanske inte stämmer?

Jag blev rådd av min uppfödare att inte byta bolag. Särbon ger sina valpköpare samma råd. Agria har info om varför på sin hemsida:)
 
Jag blev rådd av min uppfödare att inte byta bolag. Särbon ger sina valpköpare samma råd. Agria har info om varför på sin hemsida:)
Fast Dolda Fel-försäkringen och den vanliga försäkringen är två olika saker. Dolda fel är gentemot uppfödaren, så den går in innan en viss ålder och måste tecknas av uppfödaren innan leverans. Om man har samma bolag kan den vanliga försäkringen gå in och täcka det dolda felet när den försäkringen är slut. Typ så.
 
Jag blev rådd av min uppfödare att inte byta bolag. Särbon ger sina valpköpare samma råd. Agria har info om varför på sin hemsida:)
Vissa uppfödare vill gärna att man är kvar i Agria om dom har dom, för uppfödaren får en del förmåner för varje valp som införsäkras :p
Det ska inte spela någon roll vart man försäkrar sin hund, för dolda-fel ska gälla oavsett - annars får uppfödaren själv gå in och betala.
 
Fast Dolda Fel-försäkringen och den vanliga försäkringen är två olika saker. Dolda fel är gentemot uppfödaren, så den går in innan en viss ålder och måste tecknas av uppfödaren innan leverans. Om man har samma bolag kan den vanliga försäkringen gå in och täcka det dolda felet när den försäkringen är slut. Typ så.
Jag vill bara förtydliga att jag tycker det är BS att man måste ha kvar samma försäkring som uppfödaren.
 
Även jag vart rådd av uppfödaren att inte byta pga att denne hade Agria men det har inget med att göra att det skulle uppstå några problem utan att uppfödarna heltänkelt får bra förmåner om valpköpare har kvar försäkringen hos dem.

Jag hade dock redan sagt att, pga allt strul folk har kring Agria, vi inte skulle försäkra fler hundar där och valde därför Folksam där jag har alla andra försäkringar. Vart glatt överraskad att dem hade en ny nivå på deras veterinärvård så att man för några kroner extra i månaden kunde ha upp till 75 000 istället för 50 000. Trots det är min försäkring ordentligt mycket billigare än de som sambon har på sin hund.
 
Jag har både häst, hund och katt försäkrade hos Dina Försäkringar. Hunden har en årspremie på 2700kr, han var tidigare försäkrad hos Agria och kostade då 6900kr med likvärdiga villkor.
Har tack och lov inte behövt utnyttja hundförsäkringen än men alla dom gånger jag har haft klippkort på kliniken med mina hästar så har Dina vart helt fantastiska att ha och göra med.
 
Har Sveland på båda hundarna och den äldre flyttade jag från Agria utan några som helst problem eftersom hans premie var nästan så dubbelt så hög som den yngre som jag direkt försäkrade in i Sveland. Inga problem med reglering, bra service.

Egentligen så säger våra svar dig väldigt lite eftersom nästan alla här har har olika raser, används till olika användningsområden och har olika meriter. Man får läsa igenom villkoren och se vad som passar en bäst.

Även jag är lite nyfiken på vad man tänker hitta på med en BC/vorsteh-korsning. Drag? Agility? Valla in fasanerna från fältet (förlåt var tvungen att skämta)?
 
Jag har bara erfarenhet av Sveland och optimal (moderna).

Sveland tycker jag var jättebra när vår tik fick akut livmoderinflammation. Dom var snabba med utbetalning och det var inga problem. Även nu när vår lilla hund fått svamp och står under allergiutredning har dom varit tillmötesgående. Har dock inte ansökt om att få tillbaka pengar än då utredningen inte är klar. Dock så hade jag önskat att jag lagt till för medicin osv....

Optimal sa jag upp igår. Dels tycker jag att dom är otrevliga samt att plötsligt hade beloppet som ska betalas in höjts utan att dom hade sagt något! Förklaringen var att eftersom veterinärvården är allt dyrare så höjs beloppet. Hmmmm :meh:
Jag vet inte hur dom är annars då jag aldrig behövt använda försäkringen.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 375
Senast: geting
·
Övr. Katt Sitter och jämför försäkringar för våra blivande katter som kommer imorgon 😱 De är båda ca 2 år (blir 3 år 2023) Båda är hittekatter som...
2
Svar
28
· Visningar
2 042
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 309
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 680

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp