försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

L

leonberger

Hej.

Har hamnat i ett dilemma och hoppas och tror att någon här inne kan hjälpa mig.
Antingen om någon själv har råkat ut för detta eller någon som har sunt förnuft som kan råda mig hur jag ska gå tillväga.:crazy:

Bakgrund: Vi har varit fodervärdar till ett antal hästar tidigare och för ett år sedan började vi leta ny foderhäst. Fick då förfrågan av en släkting om vi ville ta emot en häst som hennes arbetsgivare behövde plats till. Det var en häst som hon hade på foder och dess fodervärd tröttnade. ägaren hade ingen plats för hästen så hon ville få iväg den till någon annan direkt. Hästen var i den längd (höjd) som vi var ute efter så vi sa ja.

Efter ett tag så kom då hästen med ägaren och släktingen, de lastade av den, påpekade att hovarna behövde fixas och att de " inte visste hur den såg ut under täcket men hade inte tid att ta av det och kolla efter", sen åkte de igen efter att ha förvissat sig om att kontakt skulle tas efter 2 veckor och då se hur häst och vi fungerade ihop.
Vi tog av täcket efter ett par timmar då hästen lugnat sig, inget anmärkningsvärt kunde ses så vi kontaktade släktingen och meddelade detta. hovarna tog hovslagaren itu med direkt.

Efter två veckor försökte vi få tag i ägaren, hon svarade inte på numret och ringde ej tillbaka då vi lämnat meddelande på svararen, kontaktade då släktingen som sa att ägaren har mycket omkring sig men att hon frågat släktingen hur det gått med hästen, släktingen hade då svarat "bra" vilket ägaren tyckte lät helt ok.
Vi tog då och besökte ägaren på hennes arbetsplats, men ägaren hade inte tid att träffa oss då hon hade mycket att göra, men sa att hon tänkt ringa men ej hunnit.

Vi har sen skött hästen och sett till att den har det bra, ej ridit mer än normalridning då vi ej vet nåt om skador eller liknande..ägaren har inte hört av sig och vi tröttnade till slut att jaga henne.
Under påsklovet kommer släktingen på besök och meddelar då att ägaren kommer att kontakta oss då hon har fått räkningen för försäkringen och den ska betalas innan april slut. Vi ska betala den säger ägaren. Jag blir lite frågande och försöker få fatt i ägaren, samma visa som innan, hon ringer ej tillbaka. Häromdagen fick vi ett samtal från släktingen som aviserar att ägaren kommer under veckan hem till oss för att förvissa sig om att hästen mår bra och ska då lämna räkningen som ska betalas senast 27 april.:eek:

Det är nu jag blir arg på riktigt. vi har inget avtal, ingen besiktning gjord innan hästen kom till oss, vi vet ej om det finns nåt veterinärsbesiktning på hästen över huvudtaget. ingen aning om tidigare skador eller medfödda sådana. ägaren inte intresserad av kontakt tidigare men nu helt plötsligt ska vi stå på försäkringen!!!!:mad:
Har meddelat släktingen att de är välkomna men vägrar stå på försäkringen. Kan tillägga att ägaren har full försäkring inklusive en massa dyra tillägg..(info från släktingen) så den är dyr.
Vi har som jag tidigare skrivit haft foderhästar tidigare, även nu, där ägaren står på försäkringen och vi för självrisken samt "skador som bevisligen uppkommit av fodervärden".
Hur kan man bara lämpa av en häst och sen flera månader efter komma med en räkning TVÅ dagar innan betalning?:confused:

Är det verkligen mer regel än undantag att fodervärden står på försäkringen? Av 8 foderhästar har vi stått på försäkringen 0 gånger. det har varit en självklarhet av deras ägare att de står för försäkringen.
Kan hon överhuvudtaget kräva detta av oss då hon inte ens är intresserad av ett avtal?
Vad har vi för skyldigheter ? vad har hon för skyldigheter?
Kan tillägga att hon frågade släktingen för ett tag sedan om vi vaccinerat hästen, hur ska vi kunna det utan att veta när hon vaccinerades sist? vad hon vaccinerades emot?

Snälla råd mig hur vi ska göra, jag vill att hon tar hästen från gården, flickan som rider henne vill ha henne kvar.
Känner att vi "fått en häst" på halsen som ägaren egentligen inte vill ha men inte vill släppa helt.

//Leon
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

åh fy fasen vilken knivig sits:crazy:
Tror du verkligen att hon dyker upp då? med tanke på att hon inte ens hört av sig.. låter som en människa som inte vågar ta tag i sånt:crazy: har ni pratat om ev köp?
Egentligen har jag väl inga direkta idéer.. ville väl bara säga att jag lider med er och jag hoppas att det löser sig på bästa möjliga sätt
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Som fodervärd mste man inte betala försäkringen...

Men det jag reagerar mest på är hur "godtroget" ni bara tar emot denna häst... Har själv vart i den sitsen att jag hade en häst som var spårlöst borta i ett år. (dvs den vart stulen) Den som stal hästen ställde helt sonika bara runt hästen på olika ställen (ibland inte ens i närheten av där den bodde) och nu vet jag ju visserligen inte hur "ni känner" ägaren av hästen men att man betalar försäkring för ett djur säger ju inte att den äger den... (I mitt fall hade både jag och den andra försäkring på min häst (A***a tyckte säkert det var bra iaf :mad: ))...

Så se nu till att kolla papprena på hästen och sen SKRIV KONTRAKT innan ni gör nånting med hästen...
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Hej.
Tur man jobbar natt så man kan svara snabbt, tack för ditt inlägg.

Skönt att höra att man som fodervärd ej är "piskad" att stå på försäkringen:) vi har ju inte gjort det med de andra hästarna så det kändes lite konstigt att helt plötsligt sitta i denna sitsen.

Känner ägaren gör vi egentligen inte mer än att vi vet att hon är välkänd (positivt) bland andra hästägare i hennes kommun samt det vi fått info om genom släktingen som jobbar i hennes stall.

Tanken att hästen kunde vart stulen har faktiskt slagit oss men efter lite efterfoskning dels där hästen stod innan samt genom frysmärkningen på hästen så vet vi att hon äger den.
Jag håller med om att det kan tyckas "godtyckligt" när man läser mitt inlägg, det tycker jag också.
Vi har låtit det gå alldelles för långt som det är men som sagt, vi tröttnade på att jaga henne och att resa till hennes kommun och jobb i tid och otid har vi varken haft tid eller ork med.
Vi tänkte som så att förr eller senare vill hon väl ha info om sin häst.
Det är därför som jag blev riktigt arg när hon helt plötsligt ska dyka upp med räkning som vi inte ens har diskuterat om.:mad:

Vad fräckt att bara stjäla en häst och sen flytta runt den!
Hur kom du dem på spåret? har du fått tillbaka hästen hel?
Hoppas du gav dem ett litet helsike!:devil:
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Hej.

Jo jag tror att hon kommer att dyka upp, en dyr räkning för en häst man inte har hos sig vill hon nog ej betala, men kommer hon ska få hästen med sig hem om vi inte kan komma överens:devil:
Köp har vi inte diskuterat.

Jag vill ha papper på hästen, ett avtal som vi båda är nöjda med och information om vaccinationer och tidigare eventuella sjukdomar.
En veterinärsbesiktning vill vi ha innan vi skriver foderavtal också, dolda fel är bra att veta om.
Man är ju lite fundersam om man vågar låta hästen äta av det gröna och fina gräset, den kan ju haft fång tidigare, vad vet vi?

Hoppas också att det ska lösa sig på bästa sätt ,dotra har ju fäst sig vid hästen och den trivs med våra andra hästar.
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Det som gör det hela lite knöligt är att saker som man lånar eller på annat sätt omhändertas brukar man anses ha ett ansvar för om något händer "saken" medan den är i ens vård. Mot den bakgrunden ligger det ju i ert intresse att försäkringen är betald.

Personligen skulle jag dock inte vara beredd att betala försäkringen för en häst jag tagit på foder - av något skäl känns det som att jag är beredd att acceptera alla andra typer av kostnader men inte just denna, något får faktiskt en ägare som inte har tid/ork/råd med sin häst betala också.

Jag skulle ha krävt - precis som du är inne på - ett rejält avtal som reglerade allt sådant här för att över huvudtaget kunna tänka mig att fortsätta vara fodervärd åt hästen.

Lycka till!

/Jenny
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Hej.

Självklart tar vi fullt ansvar för hästen så länge den är hos oss tills ägaren tar hem den eller tills vi fått kontrakt som reglerar ägare och fodervärdens åtagande.
Något annat är otänktbart. Hästen är en levande varelse och ska så hanteras.
Därför rids hästen bara som promenadridning, ingen träning som kan skada eller hoppning.
Den får mat via en foderstatus som tidigare fodervärd gett (enligt A4lappen vi har på kylskåpet,) och vi verkar och sköter hästen på alla sätt.

Sen att det skulle ligga i vårt intresse att se till att försäkringen blir betald genom att betala den själv håller jag inte med om.
Jo, självklart ligger det i vårt intresse att det finns försäkring, men det är betalningen jag reagerar mot.
Som hästägare så borde det ligga mer i deras intresse, dels för att få ut försäkringspengar vid eventuellt dödsfall, den som står på försäkringen är den som får pengarna, dels för att skydda sig om hästen blir allvarligt skadad på grund av nåt som fodervärden ej är ansvarig för.
(luddig formulering men klockan är 04.45...hjärnan funkar ej normalt längre.):smirk:
Är det inte så att om man inga papper har om vem som ska betala vad vid sjukdom eller veterinärsbesök så är det upp till ägaren att bevisa att man har ett muntligt avtal?
Jag menar, vilken fodervärd lovar betala dyra vet.kostnader utan en besiktning?:eek:

Personligen så tycker jag att om man som ägare inte är intresserad av att skriva ett fodervärdsavtal så ska man inte komma drällandes med en massa räkningar som man vill att fodervärden ska betala, då får man ta ett avtal där det står inskrivet från början.
Hade vi vetat att det skulle bli sånt här strul för att vi var "snälla" och hjälpte en hästägare ur sitt dilemma, så hade vi verkligen inte tagit emot hästen.
Men vi är godtrogna och tror att folk står för vad de säger..vi får skylla oss själva men nu har h*n gått för långt .

Ber om överseende för att det kan vara ett rörigt och obegripligt inlägg men jag hoppas att ni genom de tidigare inläggen ska förstå vad jag menar. jag är lite trött nu och då kan det bli lite osammanhängande.:o

Jag är inte ute efter att "smita" ifrån vet.kostnader eller annat, jag vill bara ha "bekräftelse" på att vi inte är ute och seglar när vi vägrar betala räkningar utan avtal. sen att komma med räkningen 2 dagar innan förfallodagen är nästan snudd på fräckt tycker vi.
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Att komma med så kort varsel och anse att ni ska betala försäkringen är väldigt fult!
Dock är det vanligt och helt rätt enligt mig att fv ska betala försäkringen. Det är ju trotts allt denna som får låna hästen. Eller vill fodervärden riskera att bli tvungen att betala vad hästen är värd om denna skulle gå och dö?
Eller om hästen skadar sig... vill du betala hela vet.summan själv? Utan en försäkring som backar upp dig?
Det är nästan bättre imo att betala för försäkringen som fodervärd. Då vet man att hästen är försäkrad och att man inte helt plötsligt står där med en skadad häst som man inte har råd att behandla.



Sedan tycker jag att ägaren handlat mycket illa i detta fall.
Och jag skulle vägra att betala försärking helår för en häst som jag inte ens har kontrakt på. Vad händer om ägaren kommer och tar hem hästen en månad efter att du betalat helår på försäkringen.
Jag föreslår att ni gör upp om att du bara betalar per månad och då per de månader du Har hästen, inte för månader som gått eller för månader som du ev. inte har hästen.
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Jag tycker helt klart att det är ägarens skyldighet att stå för försäkringen när hästen är hos fodervärd.
Dock borde ni gjort upp ett avtal redan när hästen kom, men det vet du ju nu... :crazy:

Men något jag undrar över är frysmärkningen? Är det en gammal travhäst? Då borde det inte gå att ha den särskilt högt försäkrad väl? (=dyr försäkring)
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Håller med om att ägaren bör betala försäkringen, MEN jag tror att det kan bli knivigt för er om det händer något och ni behöver behandla hästen. Jag tror inte bara att man kan förlita sig på att veterinären/kliniken kommer att försöka kräva ägaren på pengar, utan jag tror att de kommer att vilja ha betalt från er om det är ni som kommer till vet med den. Sedan är det nog upp till er att kräva pengar av ägaren. Jag är inte 100% säker, men tror faktiskt att det skulle bli så här om hästen blev sjuk. Frågan är då om ni verkligen vill behålla en oförsäkrad häst? Jag hade lämnat tillbaks den omedelbart om inte ägaren betalar försäkringen NU!
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Håller med om att ägaren bör betala försäkringen, MEN jag tror att det kan bli knivigt för er om det händer något och ni behöver behandla hästen. Jag tror inte bara att man kan förlita sig på att veterinären/kliniken kommer att försöka kräva ägaren på pengar, utan jag tror att de kommer att vilja ha betalt från er om det är ni som kommer till vet med den. Sedan är det nog upp till er att kräva pengar av ägaren. Jag är inte 100% säker, men tror faktiskt att det skulle bli så här om hästen blev sjuk. Frågan är då om ni verkligen vill behålla en oförsäkrad häst? Jag hade lämnat tillbaks den omedelbart om inte ägaren betalar försäkringen NU!
En veterinärklinik kan förvisso kräva ägaren på pengar men om ägaren sen inte betalar så kommer de att kräva pengarna av den som lämnade hästen. Så fungerar det ofta i alla fall.
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

'kl
Kollade i höstas på "vår" klinik, då en bekant hyrde häst som ej var försäkrad. där ägarna sa att "be kliniken skicka räkningen till oss". vi ville då kolla hur det

Det är den som "skriver in" hästen som får ta ansvaret om betalningen. dom skickar inte räkningen till ägaren (såvida ägaren inte har kontakt med kliniken). (om jag fattade det hela rätt).

Till ts
jag hade aldrig betalt försäkringen utan ett vetintyg innan. Vad händer om hästen blir halt om en månad, ägaren kanske hävdar att det är ni som "förstört" den.
Nää, riktiga kontrakt ska man ha.

sedan rent generellt vem som ska betala för försäkringen är ju upp till var och en. När vi lånat ut häst så har vi stått som försäkringstagare (av den anledningen att jag vill vara garanterad att det blir betalt) och fodervärden har fått betala vet,vårdspremien,(+ alla kostnader som ev uppstår vid skada) livförs. har vi däremot betalat själva,
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

sedan rent generellt vem som ska betala för försäkringen är ju upp till var och en. När vi lånat ut häst så har vi stått som försäkringstagare (av den anledningen att jag vill vara garanterad att det blir betalt) och fodervärden har fått betala vet,vårdspremien,(+ alla kostnader som ev uppstår vid skada) livförs. har vi däremot betalat själva,
Ja som ägare vill man ju ha kontroll över att försäkringen verkligen betalas! SÅ jag skulle precis som du aldrig överlåta det åt en fodervärd. Sen kan man ju istället ta betalt av fodervärden.

Det känns oseriöst med en hästägare som själv inte vill ha kontroll på försäkringen.
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Verkligen tråkig situation. Men det är ju ägaren som är förmånstagare till försäkringen, alltså den som får ut beloppet vid skada/dödsfall. Då är det ju självklart att hon också ska betala den. Jag har som hästägare alltid betalat försäkring när jag har haft häst utlånad på foder. Använd situationen som förhandlingsläge: säg att ni inte har något avtal och att du därför inte tänker betala, men att nu när hon kommer kan ni ju passa på att skriva ett där ni bestämmer sådana här saker. Tänk på att en person som har mage att komma med en faktura på försäkring till er helt plötsligt men inte har brytt sig om att besöka er och hästen tidigare, säkert har mage att komma med en massa andra ersättningskrav också på er om något annat skulle hända med hästen! Se till att få ett avtal skrivet eller lämna tillbaka hästen!! /Mayara
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

*kl* Precis som skrivaren innan mig sa: Den som ev. ersättning tillfaller ska betala premien.
Skulle aldrig ta en foderhäst och betala andras försäkringar.
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

herregud vilken människa! har lite jag undrar över


har ni inget kontrakt skrivet? hur kan ni ens ta emot en häst utan att skriva kontrakt och ha alla papper iordning?

är hästen ens försäkrad och vaccinerad? det kan ju lika gärna vara något hon påstår.

antingen köper ni loss hästen så att ni har full koll över den eller så ser ni till att den lämnar er fortast möjligt. jag skulle vägrat ha kvar en sådan häst. som ni märker redan nu så är ägaren ett stort problem i det här fallet. hon kan knappast komma och kräva er på försäkringspengarna om ni inte har kommit överens om det redan innan.. men jag antar att hon inte har råd att betala försäkringen så hästen lär stå oförsäkrad snart! :crazy:

man lär sig av sina misstag!
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Oj - jag menade inte att antyda att ni inte tar ansvar för hästen på ett bra sätt, om du uppfattade det så ber jag om ursäkt.

Det jag försökte säga var däremot att om hästen blir sjuk/skadad under tiden hos er kommer ägaren eventuellt att hävda att ni ansvarar för att återlämna en fullt frisk häst - eller med andra ord att ni ska ta alla kostnader för vården etc. eller i vart fall att han/hon kan kräva er på hästens värde. Då hamnar ni i en riktigt jobbig situation och därför ligger det i ert intresse (inte enbart dock) att endera se till att ha ett avtal där det framgår att ni inte har något ansvar eller att se till att hästen är väl försäkrad.

Tänk på att travhästar ofta har en massa undantag i sina försäkringar så att när ni skriver kontrakt - för det ska ni förstås göra om hästen skall vara kvar - så ser ni till att reglera vad som skall ske om någon av de undantagna skadorna/händelserna inträffar.

Lycka till!
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Vägra betala hennes försäkring.

Behåller ni ändå hästen så teckna en egen veterinärvårdsförsäkring som täcker det ni anser behövs.
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

*kl*

Jag har lånat ut två hästar, vid båda tillfällena stod jag som ägare för försäkringen, är det så att olyckan är framme och hästen av någon anledning måste avlivas får jag ju som ägare tillbaka en del (alla) pengar jag lagt ut på själva köpet av hästen.
Står F.V på försäkringen får ju denne ut livvärdet... Ägaren får ju då ingenting...

Jag tycker du ska sätta upp lite krav!

*Kontrakt
*Ägaren står för försäkringen, säger hon nej så säg att, ska du betala premien ska försäkringen föras över på dig = du får ut livvärdet :angel: hon får inget, det bör få henne att ändra sig.

Passar det inte henne så säg att hon skall flytta hästen inom X antal dagar/veckor/månader annars tar du ut en hyra för dina kostnader. (Boxhyra/mat/hovslagare etc)
Skicka en faktura till henne, betalar hon inte skicka till kronofogden :)
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

*kl*

Jag har lånat ut två hästar, vid båda tillfällena stod jag som ägare för försäkringen, är det så att olyckan är framme och hästen av någon anledning måste avlivas får jag ju som ägare tillbaka en del (alla) pengar jag lagt ut på själva köpet av hästen.
Står F.V på försäkringen får ju denne ut livvärdet... Ägaren får ju då ingenting...



Det går fortfarande att göra så att ägaren står på kontraktet medans det är fodervärden som betalar summan.

Det är ju trotts allt lika mycket fodervärden som har nytta av försäkringen, om hästen skulle skada sig och behöva dyr läkarvård... Vad ska fodervärden Annars göra? Betala de 10.000:- det kostar att operera hästen?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 744
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 034
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 163
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 724
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp