försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Hej.

Kommer att svara flera på en gång här , lånar alltså din knapp Sammet till flera inlägg.

Jag håller inte riktigt med att vi ska betala försäkringen, har aldrig haft några problem med detta áv någon annan ägare som jag varit fodervärd åt, det ligger i bägges intresse att ha en försäkring men mest hos ägaren, den måste vara garanterad att hästen får vård om den skadar sig. Ska jag stå på försäkring eller betala försäkring till en häst ska jag äga den och definitivt ha alla eventuella utbetalningar från försäkringsbolag. Det är trots allt en risk för fodervärden att betala då ägaren kan ta hem sin häst eller sälja den och då har man betalt nåt som man ej har kvar.
Men jag är öppen för en dialog när/om hon kommer och då få veta hur hon tänkt sig det hela.

schelin_j Jag tog det inte som ett kritiserande, var som sagt trött när jag läste sista gångerna och svarade så jag kanske var lite otydlig, ber i så fall om ursäkt för det.
Tror ärligt talat inte att ägaren kan komma långt med "påstådda" fel och att hästen ska lämnas fullt frisk, hur vet vi att hästen är fullt frisk nu? utan papper så kan hon inte intyga att hästen var hel när den kom. Nu menar jag inte att vi skulle skada hästen och sen skita i den, jag menar typ skador som kan återkomma om man tränar upp hästen (gammal hälta osv) eller typ fång. (eller annat som jag inte kommer på på rak arm.)
Jag vill ha en riktig veterinärsbesiktning samt se den besiktningen som borde gjorts innan hästen lämnade ägaren förra gången . har hon ingen besiktning därifrån så kan hon definitivt inte anklaga oss för nåt och vinna på det! (om inte skadan uppenbarligen kommer härifrån, då är det vår skyldighet att åtgärda problemet).

mizz_perfect
Nej, inga kontrakt skrivna, vi vet inte mycket om hästen.
Hade jag vetat då¨det jag vet nu så hade vi naturligtvis inte tagit hästen, men som sagt, vi skulle testa i två veckor och ja vi är godtrogna människor....eller för snälla?
Ägaren har försummat hästen och vårt förtroende, om hon kommer så är det hårda puckar som gäller och vi har många frågor som vi kräver svar på.

Någon frågade om frysmärkningen, hästen är inte gammal men väl en travare. hur mycket försäkringen ligger på vet jag ej men med tilläggsförsäkringar ska den vara dyr enligt släktingen.

SÅ : min slutsats är : Inget fodervärdsavtal, hästen väck innan april slut. ska jag stå på försäkringen, hästen väck innan april slut.
Tycker fortfarande att det är fräckt att komma med en räkning två dagar innan betalning!
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Hej.

Kommer att svara flera på en gång här , lånar alltså din knapp Sammet till flera inlägg.

Jag håller inte riktigt med att vi ska betala försäkringen, har aldrig haft några problem med detta áv någon annan ägare som jag varit fodervärd åt. Ska jag stå på försäkring eller betala försäkring till en häst ska jag äga den och definitivt ha alla eventuella utbetalningar från försäkringsbolag. Det är trots allt en risk för fodervärden att betala då ägaren kan ta hem sin häst eller sälja den och då har man betalt nåt som man ej har kvar.
Men jag är öppen för en dialog när/om hon kommer och då få veta hur hon tänkt sig det hela.
Att sen kräva betalning utan fodervärdsavtal är snudd på bedrägeri!
Tänk om hon hämtar hästen efter att jag betalt?

schelin_j Jag tog det inte som ett kritiserande, var som sagt trött när jag läste sista gångerna och svarade så jag kanske var lite otydlig, ber i så fall om ursäkt för det.
Tror ärligt talat inte att ägaren kan komma långt med "påstådda" fel och att hästen ska lämnas fullt frisk, hur vet vi att hästen är fullt frisk nu? utan papper så kan hon inte intyga att hästen var hel när den kom. Nu menar jag inte att vi skulle skada hästen och sen skita i den, jag menar typ skador som kan återkomma om man tränar upp hästen (gammal hälta osv) eller typ fång. (eller annat som jag inte kommer på på rak arm.)
Jag vill ha en riktig veterinärsbesiktning samt se den besiktningen som borde gjorts innan hästen lämnade ägaren förra gången . har hon ingen besiktning därifrån så kan hon definitivt inte anklaga oss för nåt och vinna på det! (om inte skadan uppenbarligen kommer härifrån, då är det vår skyldighet att åtgärda problemet).

mizz_perfect
Nej, inga kontrakt skrivna, vi vet inte mycket om hästen.
Hade jag vetat då¨det jag vet nu så hade vi naturligtvis inte tagit hästen, men som sagt, vi skulle testa i två veckor och ja vi är godtrogna människor....eller för snälla?
Ägaren har försummat hästen och vårt förtroende, om hon kommer så är det hårda puckar som gäller och vi har många frågor som vi kräver svar på.

Någon frågade om frysmärkningen, hästen är inte gammal men väl en travare. hur mycket försäkringen ligger på vet jag ej men med tilläggsförsäkringar ska den vara dyr enligt släktingen.

SÅ : min slutsats är : Inget fodervärdsavtal, hästen väck innan april slut. ska jag stå på försäkringen, hästen väck innan april slut.
Tycker fortfarande att det är fräckt att komma med en räkning två dagar innan betalning!
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Jag tycker att ni ska lämna tillbaka hästen, ni hör ju, jag tror att det kan bli stora problem med en sån här ägare om det händer nåt.
Ryttaren får komma över sorgen.
Ring försäkringsbolaget och betala en månad tills hästen åkt i fall det händer nåt hos er så inte ägaren kräver det av er.
Att vara fodervärd åt en sån här ägare hade gjort mig helt sömnlös!!!
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Som sagt, tecknar du en vetvårdsförsäkring står den på dig och om hästen skadar sig/blir sjuk får du ersättning från den.
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

I detta fallet bör hästägaren stå för försäkringen.

Men jag kan inte låta bli att undra över hur du kunnat ha en häst på foder i ett helt år utan att ens reflektera över om den var försäkrad? Att inte ens ha ett kontrakt när man är fodervärd är helt främmande för mej.

Immer
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Hmm var det ett knapplån? För dte är inte jag som har hästen... :)
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

*kl mig själv*

Jag ser inte varför man som fv Inte ska betala försäkringen, unde förutsättnign att det itne finns omständigheter som är speciella.

Som fodervärd tar man över allt ansvar, men inte alla rättigheter.
Varför ska du ha en foderhäst om du inte är villig att betala för den?
Sen kan du ha turen att ha en snäll hästägare som är beredd att betala försäkringen.
Jag anser att iom. att hästägaren inte har koll eller kontroll över hästen när den är hos FV så är en försäkrad häst ett måste...
Ägaren kan inte vara med och påverka om FV sköter om hästen felaktigt elelr bristande, ex. med dåliga hagkamrater, dåligt staket eller dålig ridning...

Vill man som FV inte stå för försäkringskostnader tycker jag man kan köpa sig en egen häst och sedan hålla den oförsäkrad. Då är det ju upp till en själv.


Eller vill du hellre betala hästägaren kostnaden för hästen? Jag skulle Aldrig i mitt liv tordas ha det så.
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Jag tycker det är helt naturligt att fv betalar veterinärvårdsförsäkringen. Det ligger ju i fv´s intresse att just vet.vårdsförsäkring finns, eftersom de flesta fv:ar faktiskt är ansvariga för just veterinärvård. Vill man inte betala för veterinärvårdsförsäkring kan man ju alltid skita i den delen och slänga upp de pengarna som krävs den dagen hästen blir sjuk. Då får bankkontot vara stort, en buköppning är ju inte billig.

Vi betalar faktiskt också livdelen på försäkringen då det är så lite pengar att det är löjligt att tjafas om, vi har fått låna en jättefin och välutbildad häst, klart vi betalar den delen också!

Någonstans måste jag nog tycka att det är väldigt naivt att ta emot en foderhäst utan någon form av avtal, det kan ju sluta precis var som helst. I och med mottagandet av hästen så kan det ju tolkas som att ni godkänt muntliga överenskommelser som t ex att betala för försäkrningen. Ord står mot ord i en tvist.

Om ni inte vill ha kvar hästen kan ni ju meddela ägaren detta; att ni inte är intresserad på de premisserna som nu framkommit och att de är välkomna att hämta sin häst. Är inte det intressant, kör och lämna hästen hos ägaren.
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Hej.

Ser att jag råkat skicka två nästan identiska inlägg, ett trodde jag att jag raderat men ack så fel jag hade....:angel:
Strömmen gick sen så jag märkte det inte förräns nu när strömmen kom tillbaka.

Ska svara och ta till mig era inlägg och råd och även uppdatera vad som hänt idag, hon kom nämligen!!!!

Men först lite svar:

Immer:
hästen har ej varit hos oss i ett år, det är ett år sedan vi började leta efter ny foderhäst till lilltjejen som växt ur den förra, denna har vi haft sen i nov.
Och ja, vi har haft den utan fodervärdskontrakt och som framgår av första inlägget och senare så har vi ett flertal gånger kontaktat henne och även besökt henne (då hon ej hade tid med oss).
Normalt så har vi och har alltid haft avtal på våra foderhästar och som jag skrivit tidigare, hade jag vetat då det jag vet nu så hade jag inte tackat ja till hästen.
Hur den kom till oss och varför står i första inlägget.

Sammet:
Man kan även vända på det lite, om man äger en häst och skickar den på foder, kräver fodervärden på allt, varför säljer man då inte hästen? Det ligger även i ägarens intresse, inte bara fodervärdens att hästen är försäkrad.
Att jag aldrig stått på försäkringen tidigare är för att alla ägarna velat stå själv, det har varit en självklarhet för dem.
Sen kan man knappast anklaga mig för att ha en foderhäst som jag vägrar betalar för, det är försäkringen som jag reagerar på, och då på en försäkring som hon har specialtecknat och kräver oss på UTAN att vilja skriva fodervärdsavtal. Dessutom två dagar innan den ska vara betald....
Hade du betalt?:confused:

Och jag står på försäkringen till de tre hästar vi äger själva, skulle en av dem ut på foder skulle jag fortsätta med det.
Även här kan man vända på det, när jag betalt fösäkringen som ägaren kommer med, vilka garantier har jag för att hästen inte hämtas?
Kom ihåg att vi inte har nåt fodervärdsavtal och det är hon som håller sig okontaktbar, inte vi.
Min tanke med grundinlägget var att få råd, man får se bortom det faktum att vi varit godtrogna och tagit emot hästen.
Bakgrunden är : häst utan fodervärdsavtal, ingen besiktning och ingen ägare som vill göra sig kontaktbar. UTOM nu när försäkringen ska betalas. och då två dagar innan den ska betalas.
Sen får man ta i beräkning att vi haft foderhästar där ägarna själva alltid stått på försäkringen, vi vet alltså inget annat, skulle inte ni reagerat då?

En vet. försäkring kan jag tänka mig att överväga, nu vet jag ju genom inlägg av er att det är många som låter fodervärdarna betala den. men jag kan inte tänka mig att göra det utan fodervärdsavtal och en besikting.
Det hade nog inte någon av er andra heller, sen får ni anklaga mig bäst ni vill för att vilja ha hästar som jag vägrar betala för!

Nu menar jag inte att hoppa på någon, men man får kanske ha i beräkningen VARFÖR jag inte vill betala försäkringen. inte bara gå på orden " vill inte betala", det ligger en förklaring bakom.

//Leon
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Hej igen.

Skriver ett nytt annars hade det andra blivit så långt...

Ägaren har varit hemma hos mig idag, dök upp helt utan att föranvisa sitt besök. Nu visste jag ju genom släktingen att hon skulle komma denna veckan men blev ändå tagen på sängen då klockan inte var mer än halv fem på morgonen...:eek:

Hon var med på utsläppet av hästarna, konstaterade att hästen såg frisk och pigg ut och meddelade att någon veterinärsbesiktning inte var aktuell. Den har inte varit besiktad innan den förra fodervärden tog den heller så det var ingen panik med den saken.
Inga papper hade hon med sig,förutom räkningen.
Och den var hög. :eek: Hon hade stora planer för hästen sa hon och då måste den vara fullförsäkrad med alla de tillbehör som hon ansåg viktiga.
Att hon inte kommit med den tidigare eller hört av sig tyckte hon inte var viktigt, huvudsaken är väl att hon kom med den innan tiden gick ut för betalning.
Att vi kunde ställa oss frågande till sånt förstod hon inte, även om vi inte pratat igenom nåt med hästen så borde vi fattat att den ska försäkras och vaccineras..
När jag kontrade med att vi måste ha bland annat pass för att skriva in vaccinnationerna eller annat papper så svarar hon : den förra fodervärden sket i vaccinationerna så ni får börja om från början.

Fodervärdsavtal var hon inte intresserad av ,det hade hon aldrig haft sa hon och om det händer nåt så är det ändå fodervärden som får betala. Dessutom så är det så krångligt med avtal sa hon, då måste hon ta hänsyn till uppsägningstid om hon vill hämta hästen.
Jag påpekade att om jag betalar försäkring för ett år så ska jag fan imig ha hästen ett år.
Hennes svar: jag tar hästen vilken dag jag vill och du kan inte göra nåt åt det!!

Jag vägrar gå med på ett sådant resonemang.
Om hon inte kan besikta hästen eller skriva avtal får hon ta hästen med sig sa jag.
Och därmed är denna historia ur världen.

En liten fråga bara:
ni som har foderhästar eller har lämnat ut hästarna, och där fodervärden betalar försäkringen, hur gör ni?
Månatlig betalning? Inskrivet i fodervärdsavtalet hur man gör om hästen återlämnas? Jag har som sagt inte varit i denna sitsen med att fodervärden betalar försäkringen tidigare så jag vore tacksam för svar ifall det inträffar igen.


//Leon
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Du kan väll försäkra hästen i ditt namn även om du inte äger hästen?

och om ägaren då tar hästen är det bara att säga upp försäkringen.
Så kunde man göra förr iallafall ;)
Sen skulle jag själv aldrig haft med en sådan människa att gör utan kört tillbaka hästen omgående -det kommer bli mer strul än detta ..

Miaa
 
Senast ändrad:
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Som jag skrev innan så tycker jag att ja det är fel av ägaren att komma och begära att du ska betala hela försäkringens belopp nu med 2 dagars varsel.

Och det går att betala per månad till försäkringsbolaget. Det blir en ynka summa på nån hundralapp, beroende på hur stor försäkring du har.


Alt. två säga upp försäkringen om hästägaren tar hem den, då blir den annulerad och du får tillbaka pengar, men jag skulle inte rekommendera det då både försäkringsbolag är finurliga och kommer på kryphål för sin egen del på det, och sedan är det inte säkert att du har röttigheterna att säga up pden, Även om det är du som tecknat den.
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Ska hästen åka hem till ägaren nu alltså?
Vad sa hon om det?

*nyfiken i en strut, men det var en intressant historia*

Tillägg. Jag har alltid stått för mina hästars försäkring då de varit hos fodervärd. Tycker det är en självklarhet, för då har jag koll på att den betalas. Ska fodervärden betala sjukvårdsdelen tycker jag att detta ska göras upp innan hästen hämtas och regleras i fodervärdsavtalet. ( för sånt ska man ju naturligtvis ha ) Däremot har fodervärdarna fått stå för ev självrisk, vilket i vårt fall aldrig behövts.
Pass ska naturligtvis med! Undrar om ägaren någonsin tänkt tanken på vad som skulle kunna hänt hennes häst om hon haft en mindre seriös fodervärd...
 
Senast ändrad:
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Hej.

Ursäkta min frånvaro men har varit iväg och kollat in en häst ett par dagar.
Ny stjärna på väg till samlingen:bump:

Miaa : Visst kan jag försäkra hästen i mitt namn men nu finns det en befintlig försäkring som hon vill att vi ska betala. Men om vi skulle fått för oss att försäkra själv, måste man inte veterinärsbesikta då? Den är ju inte besiktad.


Sammet : jag måste be dig om ursäkt:o , det känns som om jag har "attackförsvarat" mig gentemot dina inlägg och jag skäms för tonen i mina svar. Du har varit snäll och svarar på mitt inlägg och då borde jag hållt en ton som inte kan frammana irritation hos andra användare!:eek:
Som sagt, ber om ursäkt och tackar för dina inlägg, kritik SKA jag tåla! och definitivt HA då jag varit godtrogen.

Buschiq : Ja hästen ska hem om jag så ska rida hem den själv!! Hon vill inte ha hem hästen för hon har inte plats säger hon, men säger i nästa mening att "om vi inte betalar tar hon hästen".:rofl: ..eeeh, det är min önskan ju!!

Hon har till på måndag på sig att hämta den, sen skickas räkning för uppstallning osv.
Hittintills så är det lugnt men vi får se om det mer strul.
Tycker synd om hästen och dotra men vi har börjat titta efter köpehäst så förhoppningsvis så blir allt bra.:banana:


//Leon
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Ingen fara, jag är inte känd för att vara särskillt snäll alla gånger jag heller.

Hoppas det löser sig för dig.
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

När jag lånar ut hästar på foder så brukar jag stå för försäkringen.
Nu lånar vi ett sto för avel och där har vi kommit överens med ägaren att vi delar på premien och betalar hälften var. Jag vill gärna veta att foderhästen är försäkrad gällande vet.vård, samtidigt är jag inte sugen på att betala premie för en livförsäkring som jag ändå inte får ut. Hästen är försäkrad i mitt namn och det finns noterat på brevet vem som äger den. Sedan har ägaren en kopia av försäkringsbrevet. Allt detta reglerat i fv-avtalet.


Gira :banana:
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Hejsan.

Uppdatering:
Hästen är kvar.....ägaren oanträffbar....enligt släkting räkning betald.. ska ringa henne imorgon igen. suck

Hon ska få sina hovar verkade och tänderna raspade innan hon åker hem (innan vi dyker på ägarens stallbacke med hästen alltså)

Girasol, du får ett pm imorgon (tisdag) framåt kvällen. ska prata med resten av familjen först.

//leon
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

När jag lämnade ut min häst på foder stod jag som ägare för försäkringen. OM jag hade tyckt av FV skulle betala någon del av försäkringen skulle jag skrivit in i avtalet att de skulle betala x kr/månad till mig för försäkring.
Dvs JAG ser till att försäkringen hålls aktuell och betalad, det är ju min häst, sedan kan jag ju driva in en del av FV i min tur. Då skulle ju FV också bara betala för de månader som de har hästen, det borde väl vara vettigt för alla inblandade.
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Hej.

Låter som ett vettigt alternativ.
Och skriver man in det i kontraktet så kan man även skriva att hästen stannar den månad ut som fodervärden betalt för, så man inte betalar och ägaren hämtar hästen.

Synd bara att ägaren till hästen som står här inte fattar att man inte kan kräva räkning på försäkring utan fodervärdsavtal!

//Leon
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Det jag försökte säga var däremot att om hästen blir sjuk/skadad under tiden hos er kommer ägaren eventuellt att hävda att ni ansvarar för att återlämna en fullt frisk häst

Det beror väll på- har hon inget vet intyg innan hon lämnar hästen till ts så kan hon inte påstå att hästen var fullt frisk från början heller. De har inget avtal om att hon ska betala försäkringen därför ska hon inte betala försäkringen. TS har inga förpliktelser utom de som hon avtalade om muntligt med ägaren med vittnen, allt annat är bullshit. Om jag vore TS skulle jag lämna tillbaka hästen eller åtminstonde hota om det tills ägaren skriver ett giltigt kontrakt.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 744
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 033
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 162
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 721
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp