försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Immer:
hästen har ej varit hos oss i ett år, det är ett år sedan vi började leta efter ny foderhäst till lilltjejen som växt ur den förra, denna har vi haft sen i nov.
Och ja, vi har haft den utan fodervärdskontrakt och som framgår av första inlägget och senare så har vi ett flertal gånger kontaktat henne och även besökt henne (då hon ej hade tid med oss).

Ett år eller ett halvår spelar ingen roll för mej. Om jag skulle ta en häst på foder skulle jag kolla upp försäkringsfrågan innan hästen ens klivit på transporten på väg hem till mej.
De gånger jag haft foderhästar har jag betalt försäkringen. Och självfallet har jag haft kontrakt med hästägaren.

Du gör helt rätt i att lämna tillbaks hästen till ägaren, h*n verkar inte särskilt seriös!

Immer
 
Senast ändrad:
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

*kl*
Jag försökte för ett tag sedan försäkra en häst som jag är "fodervärd" på (ägaren kommer formodligen aldrig vilja ha tillbaka henne och jag vill gärna ha henne kvar) men det gick inte eftersom jag inte äger hästen. Dvs veterinärvård gick bra men inte livförsäkring. Nu är ju inte hästen värd så mycket i pengar, men OM hon hade varit det så hade det ju blivit knepigt.
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

*kl*
Jag försökte för ett tag sedan försäkra en häst som jag är "fodervärd" på (ägaren kommer formodligen aldrig vilja ha tillbaka henne och jag vill gärna ha henne kvar) men det gick inte eftersom jag inte äger hästen. Dvs veterinärvård gick bra men inte livförsäkring. Nu är ju inte hästen värd så mycket i pengar, men OM hon hade varit det så hade det ju blivit knepigt.

Men det är ju självklart? Hela iden med en livsförsäkring är att den som lagt ut pengarna för att köpa hästen kan få tillbaka det.
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Att du inte kan teckna en livförsäkring på en häst du inte äger är väl inte alls konstigt? Om hästen dör ska ju livförsäkringsbeloppet tillfalla den som äger hästen.
Men vad som är intressant är veterinärvårdsförsäkringen under den tid hästen är hos dej.

I just ditt fall hade det kanske varit lämpligt att hästens ägare betalade hela försäkringen (om h*n nu vill ha den livförsäkrad, vill säga) och att du betalade honom/henne den summa som veterinärvårdsförsäkringen kostade.

Immer
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Tja, det kanske är självklart. Det är bara det att ägaren inte tycker att hon är värd att ha försäkrad, hon är mer värd för mig. Men om jag betalar försäkringspremien, kanske i flera år, så känns det ju surt om ev pengar går till ägaren. Men det är ingen stor grej, jag får väl försöka köpa loss henne helt enkelt.
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

Hur går det med hästen? Är den hämtad/lämnad?
Tycker synd om den att den har en så kass ägare... Hon sa att hon hade stora planer för hästen?? Ska hon inte då ha den hemma så hon kan börja jobba på planeran??
Knäppa människa...
 
Sv: försäkringsdilemma...Obs, långt inlägg

jag stog för försäkringen på en 2 åring i runt 2år som jag tog på foder. utöver detta red jag in o utbildade hästen på egen bekostnad.

så det beror på vad man är överens om.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 744
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 038
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 163
Senast: Skjøldur
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 724
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp