Försäkringsfråga

Philosophia

Trådstartare
Någon som vet hur det går till när man byter försäkringsbolag på existerande försäkringar? Man har väl ett avtal med försäkringsbolaget som sträcker sig under hela försäkringstiden - eller kan man bryta perioden utan kostnad?

If (som vi har till bilen) ringde och trodde sig kunna erbjuda oss ett bättre pris på våra försäkringar än Länsförsäkringar som vi har på övriga försäkringar. Djurförsäkringarna tänker jag så klart inte byta, men övriga kan det ju vara värt att se över - men inte om det kommer kosta en massa pengar att bryta avtalsperioden med Länsförsäkringar.
 
När jag bytte bilförsäkring så var det att den måste sägas upp innan den förnyades ett år till (dvs innan förfallodagen). Jag gissar att det är något liknande med andra försäkringar.

Jag bytte till LF från Saab/If och fick en helförsäkring till samma pris som den tidigare halvförsäkringen! :p
 
När jag bytte bilförsäkring så var det att den måste sägas upp innan den förnyades ett år till (dvs innan förfallodagen). Jag gissar att det är något liknande med andra försäkringar.

Jag bytte till LF från Saab/If och fick en helförsäkring till samma pris som den tidigare halvförsäkringen! :p

Med bil och hund är det ju så och min misstanke är också att det är samma sak med övriga försäkringar. Jag har haft Länsförsäkringar hela mitt liv och byter ogärna, men för bilen fick det bli Nissa/If eftersom de var 5000 kr billigare per år.
 
Med bil och hund är det ju så och min misstanke är också att det är samma sak med övriga försäkringar. Jag har haft Länsförsäkringar hela mitt liv och byter ogärna, men för bilen fick det bli Nissa/If eftersom de var 5000 kr billigare per år.

Ja, eftersom avtalen löper på ett år känns det som rimligt att det är så.
 
Jag bytte allt från ett fb till ett annat förutom djuren.
Det blev helt enkelt så att på årsdagen tog nya bolaget över från det gamla. Och det var ju olika datum på nästan alla försäkringar.
Har för mig jag fick ringa och avsluta försäkringen hos gamla bolaget bara men det var inga bekymmer någonstans.

De enda som blev billigare var bilarna, resterande var i princip samma pris på.
 
I korthet; Du som kund äger rätt att byta bolag på årsförfallodagen =huvudförfallodag. I annat fall om objektet säljs. (I vissa särskilda fall kan man säga upp avtalet under pågående försäkringsperiod vilket normalt löper på tolv månader såvida man inte avtalat om korttidsförsäkring som då även brukar få ett premiepåslag. Sådana särskilda fall kan vara tvist. Om sådant villkor gäller står att läsa i just allmänna försäkringsvillkor.) Annars är det alltså huvudförfallodagen som är den dag det står ägaren av objektet fritt att byta försäkringsbolag..
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Min cykel blev stulen på vår innergård för ungefär ett år sedan. Jag anmälde till försäkringsbolaget och fick ut ersättning. I våras så...
2
Svar
27
· Visningar
5 698
Senast: 360
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 130
Hästmänniskan Agria vägrar ersätta skada som skett i en olycka! Min häst gjorde sig akut illa i benet när han var ute i hagen och har sedan i...
20 21 22
Svar
432
· Visningar
37 588
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 232
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Aubergine

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp