Försäkringspremiehöjningar (utbruten från Uppdateringstråd nr 24)

Har flyttat in ett sidospår i en tråd på Allmänt hit, då det handlade om premien på hundförsäkringar. Några inlägg gällde premier för andra djur också, och även om de inte egentligen hör till hund tyckte jag det optimala var att ta med dem hit ändå. Det går bra att kontakta mig om ni skulle uppfatta något som helgalet. :)

/Mod
 
Blir så less på försäkringar!! Har aldrig under hanens 3åriga liv (peppar peppar) sökt vård för något. Men nu höjer bolaget premien med 1200kr per år :cautious:
Samma här men ännu mer men och det märktes väl när det rörde sig om två hundar. Tror vi diskuterade det tidigare i tråden som blev utbruten så där finns mycket att läsa.
 
Moderna försäkringar.
Har ett annat bolag på hästen, där höjde de bara några kronor.
Moderna höjde min hunds försäkring med 35% i år. Har aldrig nyttjat en försäkring på honom på hans 8 levnadsår.
Jag bytte och fick ner premien till tom några kronor lägre än Modernas kostade INNAN höjningen. Samma villkor :up:

Byt bolag!
 
Moderna höjde min hunds försäkring med 35% i år. Har aldrig nyttjat en försäkring på honom på hans 8 levnadsår.
Jag bytte och fick ner premien till tom några kronor lägre än Modernas kostade INNAN höjningen. Samma villkor :up:

Byt bolag!
Ja, de har verkligen blivit sämre snabbt- kortare självriskperiod och betydligt högre månadskostnader. Inte ens med 30% uppfödarrabatt är de speciellt bra prismässigt längre... 🙄
 
Moderna försäkringar.
Har ett annat bolag på hästen, där höjde de bara några kronor.
Jag har Moderna till två av hundarna. Pärla för att hon var för gammal för Folksam och Bella för att Moderna hade mycket bättre villkor än Folksam just då men nu har Folksam förbättrat sina villkor rejält så jag ångrar så mycket att jag bytte på Bella för jag är än så länge inte imponerad av Moderna. Ännu har de inte chockhöjt på mina hundar iallafall men det kanske kommer 😓
Om inte Bella blir sjuk på något sätt innan bindningstiden går ut så kommer jag att byta tillbaka till Folksam. Pärla var dessutom oförsäkrad i två månader då någon idiot på Moderna inte läst veterinärintyget ordentligt och skrivit henne som avlivad! Fick jaga dem en hel dag eftersom jag bara blev runtkopplad och bortkopplad hela tiden och deras hemsida suger. Jag tycker att de kunde gott ha bjudit på iallafall en månadskostnad men jag fick knappt ens en ursäkt :meh: Inte ersatte de hennes kastrering heller trots att den gjordes pga problem.

Folksam har jag aldrig haft problem med!
 
Jag har lärt mig att alltid ringa och ifrågasätta höjningen. Varje år tycker jag de försöker höja all mina djurrelaterade försäkringar med minst 10%, vilket jag tycker är helt orimligt. Nu är jag en sån kund som har turen att ha friska djur och aldrig (peppar peppar) behövt använda någon av försäkringarna. Dvs jag är en typisk sån kund som bolagen vill ha kvar eftersom jag statistiskt sett bara ger dom mina pengar utan att kosta någonting. Jag brukar därför alltid få rabatt. Såhär i efterhand så borde jag förstås sagt upp flera av försäkringarna rent ekonomiskt sett men jag har dom ju just för att jag inte vet om de kommer behövas eller inte.
 
Var precis inne och jämförde min nuvarande hundförsäkring med Many Pets. Sparar cirka 4000:- om året om vi byter från Agria. Värt att tänka på när försäkringsåret ska förnyas i början på september.
 
Moderna höjde min hunds försäkring med 35% i år. Har aldrig nyttjat en försäkring på honom på hans 8 levnadsår.
Jag bytte och fick ner premien till tom några kronor lägre än Modernas kostade INNAN höjningen. Samma villkor :up:

Byt bolag!
Finns tyvärr inget bolag med billigare premie, trots höjningen. Numera är det marginella skillnader..
 
Jag har lärt mig att alltid ringa och ifrågasätta höjningen. Varje år tycker jag de försöker höja all mina djurrelaterade försäkringar med minst 10%, vilket jag tycker är helt orimligt. Nu är jag en sån kund som har turen att ha friska djur och aldrig (peppar peppar) behövt använda någon av försäkringarna. Dvs jag är en typisk sån kund som bolagen vill ha kvar eftersom jag statistiskt sett bara ger dom mina pengar utan att kosta någonting. Jag brukar därför alltid få rabatt. Såhär i efterhand så borde jag förstås sagt upp flera av försäkringarna rent ekonomiskt sett men jag har dom ju just för att jag inte vet om de kommer behövas eller inte.
Ringde och pratade med dem men de kunde tyvärr inget göra åt höjningen..
 
Var precis inne och jämförde min nuvarande hundförsäkring med Many Pets. Sparar cirka 4000:- om året om vi byter från Agria. Värt att tänka på när försäkringsåret ska förnyas i början på september.
Har jämfört med MP också men de är dyrare än MF tyvärr!
 
Jag har Moderna till två av hundarna. Pärla för att hon var för gammal för Folksam och Bella för att Moderna hade mycket bättre villkor än Folksam just då men nu har Folksam förbättrat sina villkor rejält så jag ångrar så mycket att jag bytte på Bella för jag är än så länge inte imponerad av Moderna. Ännu har de inte chockhöjt på mina hundar iallafall men det kanske kommer 😓
Om inte Bella blir sjuk på något sätt innan bindningstiden går ut så kommer jag att byta tillbaka till Folksam. Pärla var dessutom oförsäkrad i två månader då någon idiot på Moderna inte läst veterinärintyget ordentligt och skrivit henne som avlivad! Fick jaga dem en hel dag eftersom jag bara blev runtkopplad och bortkopplad hela tiden och deras hemsida suger. Jag tycker att de kunde gott ha bjudit på iallafall en månadskostnad men jag fick knappt ens en ursäkt :meh: Inte ersatte de hennes kastrering heller trots att den gjordes pga problem.

Folksam har jag aldrig haft problem med!
Upplevde också Modernas hemsida och kundtjänst som rörig. Inget bolag jag kommer att rekommendera.
 
Har jämfört med MP också men de är dyrare än MF tyvärr!
Men va konstigt!
Du är nog den första som jag hört fått högre kostnader hos MP. Kan det ha att göra med att du har en ovanlig ras?
MP har dock ingen avelsförsäkring för tikar så om du ska avla på tiken så är de inget alternativ.
 
CFDF9F35-4394-4C89-AF03-939C5AD5D042.jpeg


Vad tycker ni är rimligt pris? Detta är vad jag betalar för mina hundar, år mycket nöjd med priserna.

Bira har Folksam Stor, 120 tkr i vv. De andra har Mellan, 60 tkr i vv. Samtliga har liv, samma summa som inköpspris. Självrisk 1800+25% på alla.

Har lite rabatt pga många hundar och boendet försäkrat. Pengarna jag tjänar på rabatten för boendet är mer än vad jag betalar för boendets försäkring :angel:

Ska jag vara ärlig så har jag inte stenkoll på villkoren osv, men hittills har det täckt allting. Har inte heller dubbelkollat vad årliga prishöjningen legat på men har inte reagerat på det iaf.

Ska jag klaga på något så är det att det inte går att själv välja vilken självrisk man vill ha :)
 
Men va konstigt!
Du är nog den första som jag hört fått högre kostnader hos MP. Kan det ha att göra med att du har en ovanlig ras?
MP har dock ingen avelsförsäkring för tikar så om du ska avla på tiken så är de inget alternativ.
Har också hört att MP ska vara billigare så tog en offert på en gång men nej de var dyrare. Även om självrisken var högre.. Har just nu 1800kr i självrisk och 15% och det vill jag helst inte tumma på..

Min ras är rätt billig att försäkra i förhållande till tex GD, engelsk mastiff och liknande raser.
Premien låg förut på 275 kr i månaden men numera ligger den på 375kr. Har en bekant med GD som betalar närmare 600kr i månaden för sin..
 
Har också hört att MP ska vara billigare så tog en offert på en gång men nej de var dyrare. Även om självrisken var högre.. Har just nu 1800kr i självrisk och 15% och det vill jag helst inte tumma på..

Min ras är rätt billig att försäkra i förhållande till tex GD, engelsk mastiff och liknande raser.
Premien låg förut på 275 kr i månaden men numera ligger den på 375kr. Har en bekant med GD som betalar närmare 600kr i månaden för sin..
Oj, det var ju billigt ändå!
Dvärgschnauzer anses ju som en frisk ras och jag betalar 405:-/mån.
Moderna ville ha lite över 600:-!!!! :eek:
Och jag har aldrig nyttjat hundens försäkring!
Jag har också 15% i rörlig och 1800:- i fast.
 
Oj, det var ju billigt ändå!
Dvärgschnauzer anses ju som en frisk ras och jag betalar 405:-/mån.
Moderna ville ha lite över 600:-!!!! :eek:
Och jag har aldrig nyttjat hundens försäkring!
Jag har också 15% i rörlig och 1800:- i fast.
Åh herregud! :o
Vilken skillnad det kan vara mellan raser!
Min mamma har en terrier som hon betalar 134kr för i månaden men samma villkor som jag har..
 
Åh herregud! :o
Vilken skillnad det kan vara mellan raser!
Min mamma har en terrier som hon betalar 134kr för i månaden men samma villkor som jag har..
Ålder spelar också roll. Min är 8 år.
Höjningarna blir verkligen större i procent per år.
Första året var ju kul, med 25% rabatt osv.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Behöver bolla lite om ngn varit med om liknande. Har en liten Chihuahua kille på 12 år som har konstaterat hjärtfel/klaff fel sedan...
Svar
3
· Visningar
1 278
Senast: super
·
Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 849
Kropp & Själ "Du är duktig på att jobba och ställer upp på även konstiga arbetsuppgifter. Vi är båda nöjda med dig. Därför kommer det låta konstigt...
Svar
19
· Visningar
2 982
Senast: Avalbane
·
Utrustning Vad i hela friden är det för märke med exemplariskt bra träns? Aldrig hört talas om - vad har jag missat?! :eek: Okej, om jag ska ta...
Svar
12
· Visningar
1 588
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp