Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Liten motor är billigare i inköp. Det är typ enda kortvariga fördelen.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Alltid lika kul att läsa folk fantasisiffror om vad deras bilar drar

Fakta: Större volvo, saab Avensis och Passat (bensin) oavsett ålder blandad normalkörning > ca 1.0 till 1.2 liter /mil

Mindre bensinbilar, typ Golf, Civic, C4, Auris (icke GTI osv) > ca 0.8 liter/mil

Nya miljödiesel med uppgiven förbrukning 0.35-0.45 drar runt 0.55-0.65 Liter/mil

Mina siffror vad gäller Saaben är vad jag räknat ut när jag tankar (likaså partnerns när det gäller förbrukningen på hans Berlingo), dvs enkel matematik. Det är så kul när någon sitter på den absoluta sanningen och alla andra har fel :meh: Och ja, trycker jag till på gasen drar den givetvis mer.

TS: Du har inte funderat någon mer vända på Saab? De är relativt billiga att köpa och som sagt, trycker man inte plattan i mattan drar de inte så farligt. För min 9-3 från 2000 är skatten visserligen strax under 2000 kr.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Hehe, "jag har rätt och ni har fel"-uttalanden, alltid lika roliga. Jag har alltid mätt förbrukningen vid tankningen, ett flertal olika tillfällen, för att få fram den faktiska förbrukningen hos mina bilar. Inte så mkt som kan gå fel då. Min Subaru tex tar stadigt 0.85 vid blandad körning. När jag gjorde en längre landsvägskörning ensam i bilen utan tung packning tog den 0.75 den turen. Min första bil som var en gammal 245 tog strax över 0.9, brukade ligga på 0.91-0.92.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Exakt hur det går till vet jag ej. De bilar vi har chippat har lämnats in. Det handlar om att optimera motorns effekt. Brukar kosta runt 2000:- och ska minska bränsleförbrukningen.
Är dock osäker på om alla bilar kan chippas. Mina Volvos ( ej V40), Passaten och Audin var chippade.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

OK, intressant!
Det är alltså något dom gör med motorn.

Så jag ska inte kolla SH:s chipmärkarlista då ;)
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Jag är bra på att räkna, har en massa högskolepoäng på det.
Och min Audi 80 med V6a i drog 0,80 i blandad körning utan släp och 1,20 med hästsläp.
(Det var en jättedålig dragbil, den gick som en mask.)

Min nuvarande Audi Quattro med samma V6-motor i drar runt litern i blandad körning, mera på etanol.
Det är en Bi-Fuel.
Men lika mycket med släp på bensin men massor på etanol, 1,5 kanske.

På motorväg så drar den lika mycket på etanol som bensin om den är lätt lastad.
Så jag tankar etanol på långkörningar.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Har du ett biltips att komma med?

Det är svårt.
SAAB 9000 var en mycket bra bil.
Men de är litet gamla nu.

Jag vet ärligt talat inte själv vad jag skulle skaffa mig så jag kör gamla härkar så länge.
De är i alla fall billiga i inköp.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Min bensindrivna passat drog aldrig över 1,0 l/mil, inte ens vintertid med dubbdäck och fullt i bilen. Du får kalla det fantasisiffror bäst du vill, jag vet att det inte är det.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

OK, intressant!
Det är alltså något dom gör med motorn.

Så jag ska inte kolla SH:s chipmärkarlista då ;)

Man öppnar motorhuven och häller i en påse Grillchips. Viktigt att det är GRILL-chips och inget annat. Finns två bra märken, Estrella och OLW. Undvik billighetsmärken, de bara smular ;)
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

KL

Det här är ju toksvårt!!!
Nu betalar jag skatten på min bil i dagarna. Har idag skaffat en ny försäkring på Lilla blå som går in när den gamla går ut. Fick ner månadskostnaden med nästan 100:- på det :)

Lilla blå ombesiktades i förra måndagen ( pga handbromsen) och fick omdömet "Ser annars väldigt fin ut". Vinterdäcken är nya för i år och sommardäcken går kanske en sommar till. Tror jag hänger kvar vid Lilla blå ett litet tag till tills rätt bil dyker upp. Känner ingen panik att sälja för jag har trots allt en felfri bil. Dock vill jag byta ut den på sikt, innan nästa skatt ska betalas. Så jag har ett år på mig att hitta rätt bil och kanske skaffa mig en större budget :)
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Jag kör nog vidare på mina gamla billiga bilar.
För helst vill jag ha en 4-hjulsdriven plug in El-hybrid.
Men de är så dyra ännu och det finns bara en sort.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Alltid lika kul att läsa folk fantasisiffror om vad deras bilar drar

Fakta: Större volvo, saab Avensis och Passat (bensin) oavsett ålder blandad normalkörning > ca 1.0 till 1.2 liter /mil

Vet vad min V70 drar, den drar 0,8 blandad körning. Så det där stämmer inte. Även min väns nya xc70 drar 0,8 blandad körning. Med släp går dock min bil strax över litern.

Då kör jag i mycket stadstrafik kan tilläggas.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Jag kör nog vidare på mina gamla billiga bilar.
För helst vill jag ha en 4-hjulsdriven plug in El-hybrid.
Men de är så dyra ännu och det finns bara en sort.

Vet inte om jag hade vågat sattsa på en sån än...
Andrahands värdet måste ju vara lika med 0:- så bateripacken i bilen bara håller X antal år eller X antal mil. Och än så länge kostar de ofta mer att byta Bat.packen kostar ofta mer än vad bilen gör. tyvär.:(

Men en dag i framtiden när baterierna blir billigare/bättre så skulle jag se det som ett alternativ. :D
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Jag känner mig hoppfull angående batterierna.
Min gamla mobil sedan 2006 har fortfarande ett bra batteri som håller länge.
Så det finns definitivt hopp.

Jag har för avsikt att byta den mobilen när batteriet inte längre fungerar.
Men det verkar att ta tid.
Jag hade räknat med 2-3 år men inte 8 år och vidare.
Nu så är det sport att se hur länge det fungerar.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

KL

Många Buke kör sina bilar väldigt mycket snålare än alla andra har jag märkt. vad det beror på vet jag inte.

Sen verkar folk lita på sina trippmätare dessutom.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Kanske så att vi är vana att köra mycket med släp = kör rätt snålt i ryggmärgen då det är mjukare och behagligare för guldklimparna man kör runt på.

Min trippmätare håller med både skatteverket och eniro om hur långt jag kör varje dag (jag kör i princip bara till och från jobbet). Cittran jag körde förut hade också samma avstånd till jobbet som Passaten har.

Men det kan ju vara en konspiration.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Kanske så att vi är vana att köra mycket med släp = kör rätt snålt i ryggmärgen då det är mjukare och behagligare för guldklimparna man kör runt på.

Min trippmätare håller med både skatteverket och eniro om hur långt jag kör varje dag (jag kör i princip bara till och från jobbet). Cittran jag körde förut hade också samma avstånd till jobbet som Passaten har.

Men det kan ju vara en konspiration.

Det var inte jag som nämnde konspiration ;)

Tex är det riktigt imponerande med bilar som drar lika mycket oavsett om man har släp eller inte efter. Tråkigt bara att tillverkaren inte optimerat bilen för normala förhållanden.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Det gör vår Subaru! Alltid en liter milen (säkert plus minus några centiliter).
Men den är gräsligt tråkig att köra och försöker man få upp den i över 90km/h så protesterar den å det bestämdaste.

Både Passat och Volvo drar mer med släp, såklart. Volvon lite mindre skillnad men den har fler ponnyhästar att dra med, båda diesel.
 

Liknande trådar

Äldre Jag har bestämt mig för att dumpa min nuvarande Volvo V70 -08 som med sina dryg 32 000 mil nästan kostar mig mer i reparationer än den...
2
Svar
32
· Visningar
2 349
Senast: skerper
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 141
Senast: lillkillen
·
Utrustning Det som skulle ha blivit min förra dragbil hade tyvärr fel på ABS och en hel del andra saker, så den var vi tvungna att sälja...Men nu...
Svar
18
· Visningar
2 596
Senast: lil-sis
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag...
2
Svar
29
· Visningar
5 483
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp