Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Det gör vår Subaru! Alltid en liter milen (säkert plus minus några centiliter).
Men den är gräsligt tråkig att köra och försöker man få upp den i över 90km/h så protesterar den å det bestämdaste.

Både Passat och Volvo drar mer med släp, såklart. Volvon lite mindre skillnad men den har fler ponnyhästar att dra med, båda diesel.

Konstigt. Min Subaru drar väldigt mycket mer med släp efter. Ett märkligt fenomen att det ökade luftmotståndet inte märks. Bilens verkningsgrad är alltså högre när du kör med släp. Tänk så snål bilen skulle varit om Subaru istället optimerat den för körning utan släp :)
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Jag tror snarare att den drar onödigt mycket utan släp. Det är en gammal stackars subba. Och sen generellt så kör iaf jag långsammare med släp än utan släp...
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Sen verkar folk lita på sina trippmätare dessutom.

Nu kan jag bara svara för mina bilars trippmätare men eftersom jag pendlar samma stäcka mellan mitt boende och Dalarna och har åkt den här vägen sen jag var barn så vet jag exakt hur lång sträckan är och det har stämt på samtliga bilars trippmätare. Känns osannolikt att samtliga bilars mätare skulle visa exakt samma felmarginal......
Eller så visar mätarna bara rätt den sträckan och fel när jag kör på andra ställen ;)
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Nu kan jag bara svara för mina bilars trippmätare men eftersom jag pendlar samma stäcka mellan mitt boende och Dalarna och har åkt den här vägen sen jag var barn så vet jag exakt hur lång sträckan är och det har stämt på samtliga bilars trippmätare. Känns osannolikt att samtliga bilars mätare skulle visa exakt samma felmarginal......
Eller så visar mätarna bara rätt den sträckan och fel när jag kör på andra ställen ;)

Det är väl det du säger, att alla dina bilar har samma felmarginal. Eller hur menar du?
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Alltid lika kul att läsa folk fantasisiffror om vad deras bilar drar

Fakta: Större volvo, saab Avensis och Passat (bensin) oavsett ålder blandad normalkörning > ca 1.0 till 1.2 liter /mil

Min Volvo S80 T6 -00 drar 0,9 blandad normalkörning, både enligt färddator och när jag själv räknar ut vad jag tankat och hur långt jag har kört. Trampar jag på gasen lite mer än normalt så sörplar den ju i sig mer men jag har aldrig lyckats komma över 1,2.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Kl

Omöjligt eller inte....... men min V70 hade en tank på 80 liter. Om jag skulle till Dalarna tankade jag fullt och det räckte precis fram och tillbaka. 84 mil på 80 liter. Kanske blev någon extra mil eller två under helgen när jag körde hemma i byn också.

Körde jag däremot bara runt här hemma på orten där jag bor, småkörning osv så blev den törstigare.

Lilla Blå har bara en 50 liters tank. Den räcker till Dalarna men på hemvägen får jag alltid tanka i Vansbro. Då har jag kört 52 mil och har bensin kvar. Har lyckats ta mig ända till Filipstad en gång men då körde jag på ångorna i reserven. Det är 59 mil exakt. Men båda bilarna har med enkel mattematik dragit under litern.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Det är väl det du säger, att alla dina bilar har samma felmarginal. Eller hur menar du?

Det jag säger är att jag har färdats den här vägen i över 20 år....i olika bilar. och sträckan har alltid varit 42 mil enligt alla trippmätare. Men du säger att man inte ska lita på trippmätaren...visar då alla trippmätare lika fel?
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Alltid lika kul att läsa folk fantasisiffror om vad deras bilar drar

Fakta: Större volvo, saab Avensis och Passat (bensin) oavsett ålder blandad normalkörning > ca 1.0 till 1.2 liter /mil

Pfft. Min Volvo 745 från 1987 låg stadigt på 0,75.

945:an däremot låg nog runt litern.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Tex är det riktigt imponerande med bilar som drar lika mycket oavsett om man har släp eller inte efter.

Bilar drar mindre när man kör 80 än 110 km/h.
På vissa så räcker den vinsten till att hänga släpet efter.
Och så kör man ju mjukare med hästar efter.

Så ja, så kan det vara.
Särskilt på bensinbilar med en massa onödig motor i.
T.ex. en Cheva Van med 4liter motor i.
En sådan är ju inte optimerad alls - den är maximerad.

I min Audi så sitter en överdimensionerad V6a och en klumpig 4-hjulsdrift.
(Torsion, samma sort som i Hummer, för stor alltså.)
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

Många Buke kör sina bilar väldigt mycket snålare än alla andra har jag märkt. vad det beror på vet jag inte.

Vi är många yrkesförare här.
Vana vid tunga fordon och väl dresserade till att köra snålt.
 
Sv: Finns det en billig, ekonomisk och robust bil?

K-l

Jag har en VW Golf variant V5 (150 hk). Upplever den som ganska bensinsnål trots den stora motorn. Enligt uppgift ska den dra ca 0,93 men tror den drar mindre. Jag kör ju mycket eco driving så tror jag sparar bensin där. :)
 

Liknande trådar

Äldre Jag har bestämt mig för att dumpa min nuvarande Volvo V70 -08 som med sina dryg 32 000 mil nästan kostar mig mer i reparationer än den...
2
Svar
32
· Visningar
2 349
Senast: skerper
·
Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 128
Senast: lillkillen
·
Utrustning Det som skulle ha blivit min förra dragbil hade tyvärr fel på ABS och en hel del andra saker, så den var vi tvungna att sälja...Men nu...
Svar
18
· Visningar
2 595
Senast: lil-sis
·
Skola & Jobb Jag förstår att kostnaden för att äga en bil beror på en massa saker som bränsleförbrukning, försäkring, skatt, årsmodell, hur långt jag...
2
Svar
29
· Visningar
5 483
Senast: Torktumlare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp