Bukefalos 28 år!

Försiktig hund utan motor - hur tränar man?

apocalypsen

Trådstartare
Ja som titeln lyder. Har en schäfer-tik som spenderar tid hos oss mellan varven.
Min egen hund har ju motor, arbetsvilja och energi så det räcker för minst 3 hundar. Blir ju lite kollision i ens egna träningstänk när man rent plötsligt står med en hund som är försiktig, eftertänksam, inte erbjuder frivilliga beteenden och tvärnitar så fort det blir lite jobbigt.

Vi kampleker massor med henne och då går det att få igång henne. Hon älskar att slita i sin brandslang. Försöker bryta ner moment i atomstora bitar och därmed garantera vinst och belöna med massor av bus och roligt samt få repetitioner så att man inte nöter och tappar energin som man har fått upp.

Känner att jag börjar få slut på idéer och snart kör fast. Så har någon lite idéer och tips på övningar så tar jag tacksamt emot dem.
 
Sv: Försiktig hund utan motor - hur tränar man?

Jag har ju precis en sån här hemma, och det som fungerar bäst för honom är helt enkelt att göra så som ni gör, att busa och då ffa kamplekar men även jage är uppskattat. Att gå in och peta har jag inte fått fungera ännu och därför lydnadstränar vi bara för att ffa jag tycker det är väldigt kul.

Någonting som herrn dock gillar är spår, och han är dessutom duktig så det ägnas den mesta träningen åt!
 
Sv: Försiktig hund utan motor - hur tränar man?

Tack, det handlar inte om något finlir i högre lydnadsmoment utan det är de mest grundläggande grejorna och i väldigt grov tillyxad form.

Tycker att det är otroligt utvecklande och givande att kunna arbeta med två så olika hundar men schäfern ger mig definitivt den tuffaste utmaningen. Har bla insett hur mycket jag uppskattar min egna högst självständiga stolle till hund :love:
 
Sv: Försiktig hund utan motor - hur tränar man?

Jo visst är det kul, jag är så inkörd på den lilla att nu när jag har en till som är betydligt mer lättmotiverad och framåt med kamplust och allt jag ville ha, ändå kan komma på att jag hellre kör med den lilla :o Fast jag börjar uppskatta den stora också på träningsplan ju mer man lär känna honom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp