Förskola vs dagis

Emmilou

Trådstartare
Det här verkar vara ett hett ämne; säger du förskola eller dagis. Säger man dagis förringar man tydligen de som jobbar som förskolelärare (eller då dagisfröknar😆)
Är själv nästan färdigutbildad förskolelärare och säger ändå dagis utan att känna att jag kränker mig själv.
Jag förstår inte namnbytet från dagis till förskola . FörSKOLA låter som något viktig alla barn ska gå på men så är det ju inte. Det är ett ställe som man främst har sina barn på för att kunna jobba. Vissa är hemma med sin barn fram till förskoleklass eller har dem hos dagmamma; missar dessa barn något? (En annan diskussion).
Att personalen på dagis ska vara utbildade är ju självklart ändå, viktigt för vårt samhälle att lägga kunskapsgrunden korrekt i tidig ålder. Att ha Beata som t.ex tror att jorden är platt arbetandes på dagis vore ju knas (dåligt exempel men ja)
Dagis låter mer avslappnat och inte så högtravande och kravfyllt för ett litet barn! Säger man förskola bara för att personalen ska känna sig viktigare?
 
Jag säger förskola eftersom jag vet att det är det som föredras, även om jag säkert trillar dit ibland och säger dagis eftersom det var det det hette under min uppväxt. Känner inte riktigt att jag har tolkningsföreträde i en sådan situation, utan har de som jobbar med det gjort det tydligt att de föredrar "förskola" så säger jag det av respekt för dem - som gör ett hästjobb varje dag för alldeles för lite pengar. Det spelar liksom ingen roll vad jag tycker själv.

Jag vet att det finns de som ojar sig över hur löjligt det är och forsätter säga dagis av ren princip, och kan väl säga som så att det åtminstone inte är förskollärarna som beter sig fånigt i den situationen 🙄 Tycker det är väldigt tröttsamt med sådant beteende, och vänder mig även mot din sista fråga där du insinuerar att det bottnar i att personalen ska ha ett behov av att känna sig viktiga. Det känns inte så schysst.
 
Sedan vill jag minnas att man lär sig en hel del under förskoletiden, så att kalla personalen för förskollärare är inte alls så tokigt tycker jag. Det gör ju ett enormt jobb och jag kan tänka mig - utan att ha någon som helst inblick i det - att det under framförallt första året i skolan är ganska stor skillnad på barn som gått i förskola och inte.
 
Det här verkar vara ett hett ämne; säger du förskola eller dagis. Säger man dagis förringar man tydligen de som jobbar som förskolelärare (eller då dagisfröknar😆)
Är själv nästan färdigutbildad förskolelärare och säger ändå dagis utan att känna att jag kränker mig själv.
Jag förstår inte namnbytet från dagis till förskola . FörSKOLA låter som något viktig alla barn ska gå på men så är det ju inte. Det är ett ställe som man främst har sina barn på för att kunna jobba. Vissa är hemma med sin barn fram till förskoleklass eller har dem hos dagmamma; missar dessa barn något? (En annan diskussion).
Att personalen på dagis ska vara utbildade är ju självklart ändå, viktigt för vårt samhälle att lägga kunskapsgrunden korrekt i tidig ålder. Att ha Beata som t.ex tror att jorden är platt arbetandes på dagis vore ju knas (dåligt exempel men ja)
Dagis låter mer avslappnat och inte så högtravande och kravfyllt för ett litet barn! Säger man förskola bara för att personalen ska känna sig viktigare?
Namnbytet kom när förskolan fick en egen läroplan att följa, så nej, det är inte bara förvaring.

Håller i övrigt helt med @Mineur ovan.
 
Det här verkar vara ett hett ämne; säger du förskola eller dagis. Säger man dagis förringar man tydligen de som jobbar som förskolelärare (eller då dagisfröknar😆)
Är själv nästan färdigutbildad förskolelärare och säger ändå dagis utan att känna att jag kränker mig själv.
Jag förstår inte namnbytet från dagis till förskola . FörSKOLA låter som något viktig alla barn ska gå på men så är det ju inte. Det är ett ställe som man främst har sina barn på för att kunna jobba. Vissa är hemma med sin barn fram till förskoleklass eller har dem hos dagmamma; missar dessa barn något? (En annan diskussion).
Att personalen på dagis ska vara utbildade är ju självklart ändå, viktigt för vårt samhälle att lägga kunskapsgrunden korrekt i tidig ålder. Att ha Beata som t.ex tror att jorden är platt arbetandes på dagis vore ju knas (dåligt exempel men ja)
Dagis låter mer avslappnat och inte så högtravande och kravfyllt för ett litet barn! Säger man förskola bara för att personalen ska känna sig viktigare?

Är du helt säker på att du är snart färdig förskollärare (det heter inte förskolelärare)?

Det låter helt otroligt, speciellt med tanke på inställningen att det mest är förvaring eller att man bytte namn för att personalen ska känna sig viktig.

Kanske dags att byta bana till något du inte ser ner på, annars lär det bli rätt outhärdligt för både dig själv och dina kollegor, om detta nu är sant vill säga..
 
Är själv förskollärare, men jag blir inte rabiat om någon säger dagis. Dock säger jag själv förskola. Vi har en läroplan med strävansmål och bedriver undervisning. Tyvärr anser jag det är väldigt många olika förutsättningar inom förskolan när det gäller likvärdighet för en del förskolor har det oerhört tufft med stora grupper, för lite personal osv.
 
Sedan vill jag minnas att man lär sig en hel del under förskoletiden, så att kalla personalen för förskollärare är inte alls så tokigt tycker jag. Det gör ju ett enormt jobb och jag kan tänka mig - utan att ha någon som helst inblick i det - att det under framförallt första året i skolan är ganska stor skillnad på barn som gått i förskola och inte.

Där min unge går kan de flesta läsa och skriva hjälpligt när de börjar förskoleklass. De jobbar med matte, fysik, kemi och biologi (på en lämplig nivå förstås). Det går garanterat finfint att lära sig ändå men jag tror magin i flocken är väldigt hjälpsam 😊
 
På min tid hette det barnträdgård🤣

Jag säjer dagis. Förskola har jag inte lärt mig ännu att säja. Jag menar inget nedvärderande i mitt namnval.

Säjer fortfarande städare och inte lokalvårdare.
 
Föris säger man numera. Enligt närstående med barn på förskola. :)
Jag har aldrig någonsin sagt föris, och mitt barn gick på förskolan fram till juni. Har nog aldrig hört någon säga det faktiskt som väl är, utan ffa sett det i skrift (mest på buke). Gräsligt ord IMO.

Ang diskussionen så lär sig ju barnen massor, liksom de lär sig massor i andra sammanhang också. Vår förskola har varit super. Men jag gillar egentligen inte skolterminologin för så små barn. Lärande är ju inte förbehållet något som heter skola.

Jag har sagt förskola, eller förskolans namn.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har lite funderingar kring förskoleplats... Vår son som snart fyller 2 går sedan augusti på förskola 1. Det var inte vårt...
2
Svar
28
· Visningar
2 986
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Min som började förskoleklass nu i höstas. Efter en turbulent start har det ändå blivit väldigt bra och sonen trivs i skolan, har...
Svar
9
· Visningar
2 479
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 918
Senast: Yrsel
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 571
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Vi som pluggar del VII
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp