Förskola vs dagis

Mitt yngsta barn lämnade förskolan -97. Då kallade vi personalen för pedagoger eller vid direkt tilltal, deras namn och förskolan för dagis eller dess namn. Jag tyckte redan då att ordet daghem var missvisande för den plats mina barn vistades på och den verksamhet som fanns. Det första dagiset de gick på var ren förvaring. Ett uruselt ställe som jag inte hade valt alls men efter 90-talets babyboom fick man vara glad om man fick någon plats. När mina barn bytte dagis var det inte ett daghem längre utan verkligen en förskola med massor av montessoriinspirerat lärande. Barn lär sig genom leken så att barn i förskolan inte sitter still i bänkar är inget konstigt, det är inte så barn lär sig utan de lär sig genom att vara med och genom leken. Jag var glad när verksamheten bytte namn till förskola eftersom jag anser att det är ett mer rättvisande ord. Om man som blivande förskollärare inte ser på sitt yrke som annat än barnförvaring så undrar jag om man har sovit sig igenom utbildningen? Det torde vara svårt att missa den pedagogiska utbildningen annars.
 
Jag är glad att mina barn har lämnar förskolan sedan många år, med tanke på hur kränkta vissa blir om man råkar säga dagis.
Jag säger, i den mån jag pratar om det, nog oftast dagis, utan värdering i det. Jag tycker att det låter så krystat att säga förskola. Och "föris" (som blivit vanligare på senare år) skulle jag inte få för mig att säga.

Jag vågar påstå att orsaken till att föräldrar lämnar sina barn på förskolan är barntillsyn medan de jobbar, i de allra flesta fallen.
Den pedagogiska verksamheten på förskolan ger ett mervärde för barnen som är där, men är inte det primära skälet till att barnen går på förskola.

Tillägg:
Dagis är en benämning som lever kvar hos mig sen jag var barn. Då var daghem = dagis = motsvarande det som idag heter förskola.
Det som då hette förskola kallades även lekskola = lekis = motsvarande det som idag heter förskoleklass.
Och jag är ganska säker på att det förekom viss pedagogisk verksamhet på både det dagis där jag själv gick en kort period och på lekis där jag tillbringade några timmar om dagen året före skolstarten.
 
Senast ändrad:
Jag är glad att mina barn har lämnar förskolan sedan många år, med tanke på hur kränkta vissa blir om man råkar säga dagis.
Jag säger, i den mån jag pratar om det, nog oftast dagis, utan värdering i det. Jag tycker att det låter så krystat att säga förskola. Och "föris" (som blivit vanligare på senare år) skulle jag inte få för mig att säga.

Tror inte
Tror inte du behövt oroa dig för att kränka någon om du haft barn på förskola idag, då hade du antagligen använt ordet förskola istället för dagis. Jag sa också dagis när jag gick där tidigt 90-tal, men när ens egna barn och alla man träffar i förskolemiljö säger förskola är det liksom plättlätt lära om :)
 
Jag har mer och mer övergått till att säga förskola eftersom mina kollegor som har barn i den åldern använder det ordet. Kan hålla med tidigare talare om ordet föris, inte ett ord som frivilligt skulle komma över mina läppar, men vill andra använda det får de väl göra det.

Jag har inte ens gått på dagis själv. Det hette dagmamma på den tiden och var extremt klichéfyllt a la Solsidan med någon hemmafru som rökte gula Blend under fläkten, hade 27 katter som drällde runt i hemmet och dessutom hade sina egna barnbarn som "dagbarn" som ständigt favoriserades framför alla andra. Det var definitivt inget annat än förvaring, som jag minns det satt vi framför tvn eller i ett specialinrett lekrum medan hon städade eller läste en veckotidning eller pratade i telefon med en väninna (tidigt 90-tal). Jag hatade att vara där, verkligen genuint hatade det.
 
Jag är en av dem som reagerar (reagerar, inte agerar) starkt när någon säger dagis.

Jag har gått två år (då ändrade jag mig) av förskollärarutbildningen (av 3,5) och alltså bara det att det är en 3,5 års utbildning på högskola visar väl att förskolan inte är förvaring?

Särskilt konstigt blir det när någon som arbetar inom något annat är upprörd och säger "vi måste höja statusen på vårt yrke!" och i samma andetag pratar om dagis.... eh.

Förskollärare har gedigna kunskaper, jag lovar, vi skulle ha ett tydligt syfte med allt vi gjorde. Sen absolut att det leks fram och barnen behöver inte vara medvetna om att det är en lärandesituation, men pedagogen är det.
 
Jag är glad att mina barn har lämnar förskolan sedan många år, med tanke på hur kränkta vissa blir om man råkar säga dagis.
Jag säger, i den mån jag pratar om det, nog oftast dagis, utan värdering i det. Jag tycker att det låter så krystat att säga förskola. Och "föris" (som blivit vanligare på senare år) skulle jag inte få för mig att säga.

Jag vågar påstå att orsaken till att föräldrar lämnar sina barn på förskolan är barntillsyn medan de jobbar, i de allra flesta fallen.
Den pedagogiska verksamheten på förskolan ger ett mervärde för barnen som är där, men är inte det primära skälet till att barnen går på förskola.

Tillägg:
Dagis är en benämning som lever kvar hos mig sen jag var barn. Då var daghem = dagis = motsvarande det som idag heter förskola.
Det som då hette förskola kallades även lekskola = lekis = motsvarande det som idag heter förskoleklass.
Och jag är ganska säker på att det förekom viss pedagogisk verksamhet på både det dagis där jag själv gick en kort period och på lekis där jag tillbringade några timmar om dagen året före skolstarten.

Alltså blir folk kränkta av att någon annan säger dagis? Jag förstår ju om folk blir inte lite trötta på när folk envisas med en benämning som över huvud taget inte använts för en verksamhet de senaste femton åren bara för att. Men kränkta?

På samma sätt förstår jag inte varför det skulle kännas krystat att säga förskola? Mina barn har liksom gjort det utan minsta bekymmer eller tveksamhet sen de var två? Att det känns lite ovant med ett "nytt" begrepp kan man ju förstå, men det försvinner ju illa kvickt när man väl använder det och alla runt omkring en gör det. Är det någon som är krystat är väl att använda begrepp som inte används längre. Typ att fortsätta prata om dagis, barnträdgård eller barnkrubba trots att man vet att det bytt namn för en evighet sen?

Begreppet förskola är för övrigt betydligt äldre än 1998. Förskolan som begrepp och yrkestiteln förskollärare kom på 50-talet och "Förskolelagen" kom 1975. Däremot försvann daghem och deltidsgrupp helt som begrepp iom LP 1998.
 
Det här verkar vara ett hett ämne; säger du förskola eller dagis. Säger man dagis förringar man tydligen de som jobbar som förskolelärare (eller då dagisfröknar😆)
Är själv nästan färdigutbildad förskolelärare och säger ändå dagis utan att känna att jag kränker mig själv.
Jag förstår inte namnbytet från dagis till förskola . FörSKOLA låter som något viktig alla barn ska gå på men så är det ju inte. Det är ett ställe som man främst har sina barn på för att kunna jobba. Vissa är hemma med sin barn fram till förskoleklass eller har dem hos dagmamma; missar dessa barn något? (En annan diskussion).
Att personalen på dagis ska vara utbildade är ju självklart ändå, viktigt för vårt samhälle att lägga kunskapsgrunden korrekt i tidig ålder. Att ha Beata som t.ex tror att jorden är platt arbetandes på dagis vore ju knas (dåligt exempel men ja)
Dagis låter mer avslappnat och inte så högtravande och kravfyllt för ett litet barn! Säger man förskola bara för att personalen ska känna sig viktigare?
Säger väl helst dagis men har gått över till förskola pga folk verkar inte gilla ordet dagis.

Jag gick ju på kommunalt dagis och hur mycket folk än påstår att det är jättestor skillnad kan jag inte se den. De hade väldigt mycket lärande moment, experiment och aktiviteter och senare hade de även helt klart rent av samma delar som finns i förskoleklass nu. Dvs de lärde ut bokstäver, enklare matte osv. Sexåringarna togs in i en lektionssal några gånger i veckan. Min tidigare tid hos dagmamma däremot var mer fri.
 
Jag använder nog orden synonymt men säger dagis oftare eftersom det var så det hette när jag sist var i kontakt med en sådan verksamhet.
Jag funderar sällan över att använda korrekt yrkestitel när det gäller sanitetstekniker eller renhållningsarbetare och klumpar nog mer eller mindre ihop både högskoleingenjörer och civilingenjörer i facket ingenjör trots rätt stor skillnad i utbildningstid osv. Jag umgås i princip bara med människor med någon form av högskoleutbildning både på jobb och privat och ingen är supernoga med sin exakta modernt anpassade yrkestitel eller att bli beskriven med exakt examen eller doktorstitel osv så jag ser inte det specifikt kränkande för just förskolelärare om man säger fel. Skulle någon bli upprörd så skulle jag väl av ren artighet använda det föredragna ordet när de hör men skulle i smyg undra varför de har någon sorts mindesvärdeskomplex kring sitt yrke.
 
Jag förstår generellt sett inte hur svårt det kan vara att uppdatera sitt språk om det antingen är rentav felaktigt, eller gör andra stötta. Om jag hade studerat pedagogik på universitetet och fått en examen, och sedan arbetar heltid med pedagogisk verksamhet och utvecklar andras barn så hade jag också tyckt att det vore stötande om någon ansåg att jag sysslar med förvaring. Om jag enbart ansåg att mina barn förvarades hela dagarna hade jag dessutom sett till att de fick något mer stimulerande och utvecklande att göra på dagarna.

Om man säger ord som man inte menar, exempelvis säger dagis trots att man menar förskola och inte underminerar förskolans läroplan, då är det ju bättre att man säger det man menar i stället. Som alltid. Förskola i detta fall.
 
Jag använder nog orden synonymt men säger dagis oftare eftersom det var så det hette när jag sist var i kontakt med en sådan verksamhet.
Jag funderar sällan över att använda korrekt yrkestitel när det gäller sanitetstekniker eller renhållningsarbetare och klumpar nog mer eller mindre ihop både högskoleingenjörer och civilingenjörer i facket ingenjör trots rätt stor skillnad i utbildningstid osv. Jag umgås i princip bara med människor med någon form av högskoleutbildning både på jobb och privat och ingen är supernoga med sin exakta modernt anpassade yrkestitel eller att bli beskriven med exakt examen eller doktorstitel osv så jag ser inte det specifikt kränkande för just förskolelärare om man säger fel. Skulle någon bli upprörd så skulle jag väl av ren artighet använda det föredragna ordet när de hör men skulle i smyg undra varför de har någon sorts mindesvärdeskomplex kring sitt yrke.

Men kan du inte hålla med om att det är rätt stor skillnad mellan att blanda ihop olika ingenjörstitlar (det är ju ändå högskoleutbildningar allihop) och att kalla en förskollärare med flera års högskoleutbildning för "dagisfröken" (dvs barnskötare som enbart har en gymnasieutbildning)? Det är väl inte i huvudsak kränkande utan rejält felaktigt. Sen är inte alla pedagoger utbildade förskollärare men det görs stora riktade satsningar på fortbildning för barnskötare och målet är ändå att personalen på förskola ska ha förskollärarexamen.
 
Jag tycker att det är väldigt barnsligt att säga dagis av ren princip och för att göra ett statement. Jag har haft diskussioner med människor som tycker att det är fruktansvärt löjligt att det ska heta något annat än dagis och fröknar och att barn inte behöver eller ska lära sig något i den verksamheten utan bara leka. Det kan göra mig ganska matt. Däremot om någon säger dagis för att det bara är av gammal vana eller slinker ur, kanske inte är van vid begreppet förskola eller liknande skulle jag inte tänka negativt om denne, om deras tankar om verksamheten ändå är vettiga.
Jag själv säger nog nästan alltid förskola när jag pratar om den och det gör större delen av min omgivning också.
 
Jag har mer och mer övergått till att säga förskola eftersom mina kollegor som har barn i den åldern använder det ordet. Kan hålla med tidigare talare om ordet föris, inte ett ord som frivilligt skulle komma över mina läppar, men vill andra använda det får de väl göra det.

Jag har inte ens gått på dagis själv. Det hette dagmamma på den tiden och var extremt klichéfyllt a la Solsidan med någon hemmafru som rökte gula Blend under fläkten, hade 27 katter som drällde runt i hemmet och dessutom hade sina egna barnbarn som "dagbarn" som ständigt favoriserades framför alla andra. Det var definitivt inget annat än förvaring, som jag minns det satt vi framför tvn eller i ett specialinrett lekrum medan hon städade eller läste en veckotidning eller pratade i telefon med en väninna (tidigt 90-tal). Jag hatade att vara där, verkligen genuint hatade det.
Dagmamma är en annan sak än dagis och finns fortfarande. Förhoppningsvis inte i den tappning du beskriver, dock.
 
Oj, det låter ju väldigt väldigt illa. Jag har inga som helst sådana erfarenheter. Men kanske ni har de så I Sverige.

Eller så kanske dj egentligen har väldigt liten insikt i vad en förskollärare egentligen gör.
Fast om det vore så, varför skulle det vara illa?

Skulle det vara illa om barn var på en trygg plats, med mycket natur, lekredskap, pysselmaterial, byggklossar och ägnade sig åt den så väldigt viktiga fria leken? tillsammans med andra barn, under överinseende av pedagoger som kan se till att inget barn hamnar utanför eller råkar illa ut? Istället för att ha hela dagen inrutad med lärande moment helt styrda av personal?

Dvs förvaras.

Även om det såklart är ännu bättre som det ska vara, med lärande moment också.

Jag skulle snarare säga att man måste vara ganska noga med att inte ha helt lektionsfyllda dagar för 2-5 åringar.

Då verkar det betydligt mer deprimerande det man hört från USA att de har upphört med raster i skolan på vissa platser.
 
Jag är en av dem som reagerar (reagerar, inte agerar) starkt när någon säger dagis.

Jag har gått två år (då ändrade jag mig) av förskollärarutbildningen (av 3,5) och alltså bara det att det är en 3,5 års utbildning på högskola visar väl att förskolan inte är förvaring?

Särskilt konstigt blir det när någon som arbetar inom något annat är upprörd och säger "vi måste höja statusen på vårt yrke!" och i samma andetag pratar om dagis.... eh.

Förskollärare har gedigna kunskaper, jag lovar, vi skulle ha ett tydligt syfte med allt vi gjorde. Sen absolut att det leks fram och barnen behöver inte vara medvetna om att det är en lärandesituation, men pedagogen är det.
Förskolan borde inte vara en förvaringsplats, men ibland fungerar förskolan så dåligt att barnens grundläggande behov knappt tillgodoses.

Bara för personalen är utbildad eller har lång erfarenhet betyder det att verksamheten är något annat än förvaring. Jag respekterar förskolan och dess personal när de gör ett bra jobb och förtjänar min respekt.
 
Jag tillhör gamla skolan och säger både dagis och dagmamma. Tom sonens dagmamma säger det ordet själv, även om hon skriftligt skriver dagbarnvårdare.
Vi får väl se om ungarna måste byta plats till förskola, då kommer jag nog rätt snart lära mig att inte säga dagis längre.
 
Jag använder nog orden synonymt men säger dagis oftare eftersom det var så det hette när jag sist var i kontakt med en sådan verksamhet.
Jag funderar sällan över att använda korrekt yrkestitel när det gäller sanitetstekniker eller renhållningsarbetare och klumpar nog mer eller mindre ihop både högskoleingenjörer och civilingenjörer i facket ingenjör trots rätt stor skillnad i utbildningstid osv. Jag umgås i princip bara med människor med någon form av högskoleutbildning både på jobb och privat och ingen är supernoga med sin exakta modernt anpassade yrkestitel eller att bli beskriven med exakt examen eller doktorstitel osv så jag ser inte det specifikt kränkande för just förskolelärare om man säger fel. Skulle någon bli upprörd så skulle jag väl av ren artighet använda det föredragna ordet när de hör men skulle i smyg undra varför de har någon sorts mindesvärdeskomplex kring sitt yrke.

Jag tycker ändå att det är stor skillnad på att "av gammal vana" utan värdering fortsätta med dagis för att det hette så när man själv gick där och att man idag aldrig kommer i kontakt med begreppet förskola. Jämfört med att tex som förälder till barn på förskola idag envisas med att fortsätta säga dagis för att man själv bestämt sig för att förskola är töntigt typ..
 
Jag tillhör gamla skolan och säger både dagis och dagmamma. Tom sonens dagmamma säger det ordet själv, även om hon skriftligt skriver dagbarnvårdare.
Vi får väl se om ungarna måste byta plats till förskola, då kommer jag nog rätt snart lära mig att inte säga dagis längre.
Men om barnet inte går på förskola så är det väl solklart? Man kan ju inte kalla dagmamma för förskola, det vore jättefel. Dagis känns som en fullt rimlig förkortning när barnet går hos dagmamma.
 
Jag har blivit uppläxad flera gånger när jag sagt dagis så försöker säga förskola men glömmer lätt och säger dagis av bara farten.
 
Men kan du inte hålla med om att det är rätt stor skillnad mellan att blanda ihop olika ingenjörstitlar (det är ju ändå högskoleutbildningar allihop) och att kalla en förskollärare med flera års högskoleutbildning för "dagisfröken" (dvs barnskötare som enbart har en gymnasieutbildning)? Det är väl inte i huvudsak kränkande utan rejält felaktigt. Sen är inte alla pedagoger utbildade förskollärare men det görs stora riktade satsningar på fortbildning för barnskötare och målet är ändå att personalen på förskola ska ha förskollärarexamen.
Jag har inga barn så jag bryr mig faktiskt inte det minsta om att använda korrekt titel för en verksamhet jag inte kommer i kontakt med så länge folk förstår vad jag menar. Särskiljer du på Universitetssjukhus och Lasarett i vardagligt tal tex? Eller en teknisk högskola och ett universitet?
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har lite funderingar kring förskoleplats... Vår son som snart fyller 2 går sedan augusti på förskola 1. Det var inte vårt...
2
Svar
28
· Visningar
2 986
Senast: Ninnurur
·
Övr. Barn Min som började förskoleklass nu i höstas. Efter en turbulent start har det ändå blivit väldigt bra och sonen trivs i skolan, har...
Svar
9
· Visningar
2 479
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
3 918
Senast: Yrsel
·
Småbarn Sonen 4,5 år har haft det lite kämpigt på förskolan i höst. Alla hans vänner slutade för att börja på skolan, och han har inte riktigt...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 571
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vi som pluggar del VII
  • Köpa hus
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp