Förslag om TR-ändringar

Uppdatering av godkänd utrustning sker 1 januari årligen på www.ridsport.se.
Stigbyglarna ska ha hela sidor står det nu? Visst är det nytt?
Innebär det att gummisnoddsstigbyglarna är förbjudna?


1.2. Stigbyglar ska vara av traditionell
ridsporttyp eller vara av säkerhetsmodell. Stigbyglarna ska ha hela sidor. Ryttarens fot får inte helt eller delvis inneslutas i stigbygeln eller fästas vid stigbygeln till exempel med magneter.
 
Uppdatering av godkänd utrustning sker 1 januari årligen på www.ridsport.se.
Stigbyglarna ska ha hela sidor står det nu? Visst är det nytt?
Innebär det att gummisnoddsstigbyglarna är förbjudna?


1.2. Stigbyglar ska vara av traditionell
ridsporttyp eller vara av säkerhetsmodell. Stigbyglarna ska ha hela sidor. Ryttarens fot får inte helt eller delvis inneslutas i stigbygeln eller fästas vid stigbygeln till exempel med magneter.
Jag tolkar det som att de öppna stigbyglar som finns, typ Free Jump eller "Safe Style" inte är godkända. Gummisnodd tolkar jag som hel sida. Det står ju inte att den inte ska kunna gå att ta bort.
 
Och så kommer det ett mått för hur hårt nosgrimman får sitta, bara att det (som vanligt) inte framgår var det ska mätas.

Allmänna TR Förbjudna åtgärder
3.11. För hårt spända nosremmar (mindre än 1,5 cm).

I dressyr TR står bara att nosgrimman inte får sitta för hårt, men då gäller ju TR1 mått. I dressyr TR sår äntligen att den som kollar mun, bett och nosgrimma ska använda engångshandskar 👍
 
Och så kommer det ett mått för hur hårt nosgrimman får sitta, bara att det (som vanligt) inte framgår var det ska mätas.

Allmänna TR Förbjudna åtgärder
3.11. För hårt spända nosremmar (mindre än 1,5 cm).

I dressyr TR står bara att nosgrimman inte får sitta för hårt, men då gäller ju TR1 mått. I dressyr TR sår äntligen att den som kollar mun, bett och nosgrimma ska använda engångshandskar 👍

I hästvälfärdsdelen står det att det är nosgrimma till nosben.
"Nosgrimmor får inte spännas hårdare än med en lucka på 1,5 cm vid nosryggen (moment 174)."
 
Äntligen en skrivning som jag hoppas framöver införs i TR 1 för att gälla alla grenar. Här ur TR 4 Fälttävlan, Mom 410.

"1.1. Inte uppsuttet
På hela tävlingsområdet ska häst som leds ledas på så sätt att den som leder har full kontroll på hästen."

Ett tips för er på dressyrsidan att önska nästa gång i fall ni vill och kanske inte läser i fälttävlansTR :)
 
Jag som med spänning väntat på ponnyindelningarna känner att det kommer blir kaos alternativt att alla arrangörer kommer hålla fast vid nuvarande system. Nu kommer det finnas TRE (3) olika alternativ att ha ponnyindelning på. Orka.

Fö var ju Bosse Ts blogg i nattmössan. Tack och lov känner jag spontant.
 
Den här då

3.3. På tävlingsområdet får endast ryttaren bära spö under uppvärmning och träning. Medhjälpare får bära spö, men inte i samband med uppvärmning och träning av hästen.

Betyder det att man inte får ha det i handen till och från uppvärmningen tex?

(Jag är trött och tänker dåligt 😆)
 
Den här då

3.3. På tävlingsområdet får endast ryttaren bära spö under uppvärmning och träning. Medhjälpare får bära spö, men inte i samband med uppvärmning och träning av hästen.

Betyder det att man inte får ha det i handen till och från uppvärmningen tex?

(Jag är trött och tänker dåligt 😆)
Jag tänker att man inte får ha spö vid lastning tex.
 
Den här då

3.3. På tävlingsområdet får endast ryttaren bära spö under uppvärmning och träning. Medhjälpare får bära spö, men inte i samband med uppvärmning och träning av hästen.

Betyder det att man inte får ha det i handen till och från uppvärmningen tex?

(Jag är trött och tänker dåligt 😆)
Ryttaren får ha spö när den rider fram, men det får inte medhjälparen (troligtvis inskrivet för att inte en medhjälpare ska kunna peta på i tex piaffen på framridningen).
Vid all annan hantering så får medhjälparen ha ett spö, tex för att hjälpa till vid lastning.
 
Den här då

3.3. På tävlingsområdet får endast ryttaren bära spö under uppvärmning och träning. Medhjälpare får bära spö, men inte i samband med uppvärmning och träning av hästen.

Betyder det att man inte får ha det i handen till och från uppvärmningen tex?

(Jag är trött och tänker dåligt 😆)

Meh, jag har alltid ett dressyrspö i handen när jag lastar min häst. Jag vill lasta själv och använder då spöt till att peta (inte piska!) på rumpan. Får jag inte det? 🤔
 

Liknande trådar

Tävling Nu går det att lämna förslag till nästa TR...
Svar
15
· Visningar
1 599
Senast: Ise
·
Fälttävlan Har ni kollat förslagen? Har ni några åsikter? Kul att de inför h80 iaf tycker jag...
Svar
9
· Visningar
1 696
Senast: fio
·
Dressyr Här kan man hitta föreslagna ändringar och lämna synpunkter...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 875
Senast: fio
·
Dressyr Det går ju att (t.o.m. 31 augusti) komma med synpunkter och förslag för TR som kommer 2017. Har ni kommit med några förslag? Jag har...
Svar
0
· Visningar
1 057
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp