Förslag om TR-ändringar

Äntligen en skrivning som jag hoppas framöver införs i TR 1 för att gälla alla grenar. Här ur TR 4 Fälttävlan, Mom 410.

"1.1. Inte uppsuttet
På hela tävlingsområdet ska häst som leds ledas på så sätt att den som leder har full kontroll på hästen."

Ett tips för er på dressyrsidan att önska nästa gång i fall ni vill och kanske inte läser i fälttävlansTR :)
Betyder det att man inte behöver ha träns när man leder hästen på tävlingsområdet på ft? Dvs grimma är ok, bara man har koll?
 
Meh, jag har alltid ett dressyrspö i handen när jag lastar min häst. Jag vill lasta själv och använder då spöt till att peta (inte piska!) på rumpan. Får jag inte det? 🤔
Ryttaren (som då står på marken) får också ha spö vid lastning. Hur kan ni läsa in att man inte får ha spö på marken?
 
Ok, ja, då är det ju en bra sak att önska även till dressyrTR :)

Ja så himla skönt att kunna gå o beta dem om man är iväg över dagen (som det ju alltid blir i fälttävlan)! Riktigt, riktigt glad över detta, trodde faktiskt inte det! Jag har mailat o tjatat lite överallt och aldrig fått rimliga svar mer än "man bedömt situationerna som olika" när jag bla hänvisat till att WE får ersätta träns med grimma och kedja i funktion.
 
Vad stod det i den då?
Att MsvC-kvalen skulle försvinna och ersättas av kval i MsvB2 för att rida högre MsvB-program. Jag motsätter mig inte ytterligare ett kval för att rida de svårare MsvB-programmen men tycker inte det är rimligt att kunna gå rakt in i MsvB och dessutom rida på kandar innan en visat sig kunna rida på träns.
 
Att MsvC-kvalen skulle försvinna och ersättas av kval i MsvB2 för att rida högre MsvB-program. Jag motsätter mig inte ytterligare ett kval för att rida de svårare MsvB-programmen men tycker inte det är rimligt att kunna gå rakt in i MsvB och dessutom rida på kandar innan en visat sig kunna rida på träns.


Jag trodde faktiskt det skulle bli ett ytterligare kval, inte att msvc kvalen skulle försvinna, det håller jag med om att det hade varit helt galet
 
Har de kvalen legat före 1 april? I hoppningen har dom haft specifika kvalplatser men i samband med utomhussäsongen med början av maj. Kanske inte är så längre?

Nu får de inte tävla alls. Många jag kollade på brukar vara igång tidigare så de när de väl kvalar är där redan.
 
Nej jag kollade , kvalen börjar runt 12 maj och det är bara 3 kvalplatsen och man har 2 försök på sig.

Vart hittade du det? Jag vet att vi i 5års tråden pratade om det i våras, det var 3 felfria 1,20 som gällde då iaf för 5åringar. Inte specifika kvalplatser. Har de kanske gjort om?
 
Vart hittade du det? Jag vet att vi i 5års tråden pratade om det i våras, det var 3 felfria 1,20 som gällde då iaf för 5åringar. Inte specifika kvalplatser. Har de kanske gjort om?

Vad pratar du om nu? Du frågade ju om 4 åringarna? 5 åringarna har ingen gräns vid 1 april.
 
Vad pratar du om nu? Du frågade ju om 4 åringarna? 5 åringarna har ingen gräns vid 1 april.

Jag frågade vart du hittade reglerna om 4åringar. När jag läste om 5åringar i våras har jag för mig att 4åringarna kvalade på samma sätt, fast lägre höjd. Kan inte finna nåt på Fbo's sida nu dock.
Jättebra om det är som du säger, jag visste bara inte det.
 
Jag frågade vart du hittade reglerna om 4åringar. När jag läste om 5åringar i våras har jag för mig att 4åringarna kvalade på samma sätt, fast lägre höjd. Kan inte finna nåt på Fbo's sida nu dock.
Jättebra om det är som du säger, jag visste bara inte det.

Aha ok då fattar jag. Nej det är bara 4 åringar som har speciella kvalplatser. 5 och 6 års kvalar på alla tävlingsplatser
 
Finns ett förtydligande nu att stigbyglar med en glipa på sidan (typ freejump?) och stigbyglar med gummisnodd är godkända.

Man menade stigbyglar med en helt öppen sida, att de inte är godkända. Men att formuleringen blev lite tokig 😇
 

Liknande trådar

Tävling Nu går det att lämna förslag till nästa TR...
Svar
15
· Visningar
1 599
Senast: Ise
·
Fälttävlan Har ni kollat förslagen? Har ni några åsikter? Kul att de inför h80 iaf tycker jag...
Svar
9
· Visningar
1 696
Senast: fio
·
Dressyr Här kan man hitta föreslagna ändringar och lämna synpunkter...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 875
Senast: fio
·
Dressyr Det går ju att (t.o.m. 31 augusti) komma med synpunkter och förslag för TR som kommer 2017. Har ni kommit med några förslag? Jag har...
Svar
0
· Visningar
1 057
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp