Förslag om TR-ändringar

Har du då råhud eller läder över nosryggen? Det gör ju en väsentlig skillnad.
Stenhårt rep och sedan ludd över. De med läder kallar jag knappt sidepull, det blir ju väldigt sladdrigt och då kan man ju lika gärna rida i vanlig grimma känns det som.

Har ingen bild på just tränset, men det sitter på hästen här iaf.

42270085_10156396933421223_8808741086714396672_n.jpg
 
Stenhårt rep och sedan ludd över. De med läder kallar jag knappt sidepull, det blir ju väldigt sladdrigt och då kan man ju lika gärna rida i vanlig grimma känns det som.

Har ingen bild på just tränset, men det sitter på hästen här iaf.

42270085_10156396933421223_8808741086714396672_n.jpg
Är det med råhud är det ju skarpare.
 
Är det med råhud är det ju skarpare.
Rep som sagt. Stenhårt, går inte att böja speciellt mkt. Jag upplever att det ger väldigt tydlig hjälpgivning.

KL

Finns det några skriverier om hur sidepullet får se ut? Förutom att det inte får vara metall över nosen?
 
Rep som sagt. Stenhårt, går inte att böja speciellt mkt. Jag upplever att det ger väldigt tydlig hjälpgivning.

KL

Finns det några skriverier om hur sidepullet får se ut? Förutom att det inte får vara metall över nosen?
Ah sorry! Läste ditt inlägg men kom nånstans fram att det var råhud. Skyller på hunden som pockar på uppmärksamhet samtidigt.
 
Fast vänta nu lite, många gånger skarpare?
Hur menar du då?
Ett bettlöst med det lilla hjulet, ordentligt bred nosgrimma ska mycket till (ryckande o.s.v.) för att kunna ställa till med lika mycket som ett bett i MUNNEN.
Det är klart att det finns mycket nerver på nosryggen, men det får väl ändå sägas att det är rejäl stor skillnad mot att ha ett bett i munnen?
I många fall.
 
Vart hittar ni det om bettlöst? Jag läser i TR dressyr nu och hittar inte ett ord om bettlöst eller sidepull.

Edit: hittade
 
Rep som sagt. Stenhårt, går inte att böja speciellt mkt. Jag upplever att det ger väldigt tydlig hjälpgivning.

KL

Finns det några skriverier om hur sidepullet får se ut? Förutom att det inte får vara metall över nosen?
Sidepull med rep borde ju inte uppfylla TRs krav på att nosdelen ska vara minst 2 cm bred. Antar att de vill ha en platt rem på nosryggen.
 
Varför skulle det inte det? Det finns ju varianter med fler än 1 rep.
Så här står det i TR, antar att det även gäller bettlöst.

"3.2.1. Med undantag för spännen och stoppning ska huvudlaget och
nosgrimman vara av enbart läder eller läderliknande material. Mjuk
stoppning/fodring ärt tillåten på huvudlaget och nosgrimman. Nylon
eller andra ickemetallmaterial får ingå i huvudlaget för att förstärka
lädret, men får inte ha direkt kontakt med hästens hud eller hårrem."

Man får ju tex inte ha rep på nosgrimman (som man får i hoppningen) när man rider på bett. Så varför skulle man få ha det på bettlöst tycker du?
 
Så här står det i TR, antar att det även gäller bettlöst.

"3.2.1. Med undantag för spännen och stoppning ska huvudlaget och
nosgrimman vara av enbart läder eller läderliknande material. Mjuk
stoppning/fodring ärt tillåten på huvudlaget och nosgrimman. Nylon
eller andra ickemetallmaterial får ingå i huvudlaget för att förstärka
lädret, men får inte ha direkt kontakt med hästens hud eller hårrem."

Ja gäller det även bettlöst så är jag inte intresserad :)
Då håller jag mig ifrån tävlingsbanorna tills de inser att det finns andra (bättre) matrial än läder. Sladdrig hjälpgivning är jag inte intresserad av.
 
Ja gäller det även bettlöst så är jag inte intresserad :)
Då håller jag mig ifrån tävlingsbanorna tills de inser att det finns andra (bättre) matrial än läder. Sladdrig hjälpgivning är jag inte intresserad av.
Bättre, som i skarpare, menar du? För rep är skarpare. Ett rep är ju runt - mindre anläggningsyta - mer tryck. Fler rep ger ändå mindre anläggningsyta än en platt rem.
 
Bättre, som i skarpare, menar du. För rep är skarpare.

Nej jag menar inte som i skarpare. Utan som i tydligare. Visst är det skarpare med rep, men det är inte huvudanledningen till att jag använder det. Min häst är så pass känslig att jag skulle kunna rida bara grimma om det bara var det. Men det är svårare att få till en vettig kontakt tycker jag. Hjälpgivningen blir senare, otydligare.

Hon är den typen av häst att hon kan bli livrädd för något och jag får ändå inte mer än 5 gram i handen när jag leder henne med grimma. Så skarpheten behöver jag verkligen inte. Hade jag behövt det så hade jag ju inte satt ludd över repet.

Och när det sedan gäller matrial i övrigt så upplever jag att biothane är bra mkt bättre än läder någonsin kommer bli. Tränset på bilden är nog närmare 20 år gammalt. Jag torkar av det med en fuktig trasa (eller slänger in det i diskmaskinen) så ser det ut som nytt sen. Troligen kommer det hålla minst 20 år till.
 
Nej jag menar inte som i skarpare. Utan som i tydligare. Visst är det skarpare med rep, men det är inte huvudanledningen till att jag använder det. Min häst är så pass känslig att jag skulle kunna rida bara grimma om det bara var det. Men det är svårare att få till en vettig kontakt tycker jag. Hjälpgivningen blir senare, otydligare.

Hon är den typen av häst att hon kan bli livrädd för något och jag får ändå inte mer än 5 gram i handen när jag leder henne med grimma. Så skarpheten behöver jag verkligen inte. Hade jag behövt det så hade jag ju inte satt ludd över repet.

Och när det sedan gäller matrial i övrigt så upplever jag att biothane är bra mkt bättre än läder någonsin kommer bli. Tränset på bilden är nog närmare 20 år gammalt. Jag torkar av det med en fuktig trasa (eller slänger in det i diskmaskinen) så ser det ut som nytt sen. Troligen kommer det hålla minst 20 år till.
Fast anledningen som du upplever till varför du vill använda det spelar ju ingen roll. Fakta är att det är skarpare och därför är det inte tillåtet.

Biothane är troligtvis tillåtet eftersom det står att "läderliknande" material är ok. Om biothane är sånt som tex Kentucky gör många av sina produkter i.
 
Fast anledningen som du upplever till varför du vill använda det spelar ju ingen roll. Fakta är att det är skarpare och därför är det inte tillåtet.

Biothane är troligtvis tillåtet eftersom det står att "läderliknande" material är ok. Om biothane är sånt som tex Kentucky gör många av sina produkter i.
Biothane är inte läderliknande. Det blå på mitt träns är biothane.

Nej jag vet att anledningen inte spelar någon roll, och därför kommer jag helt enkelt inte tävla dressyr. Det är inte mer med det.
 
Biothane är inte läderliknande. Det blå på mitt träns är biothane.

Nej jag vet att anledningen inte spelar någon roll, och därför kommer jag helt enkelt inte tävla dressyr. Det är inte mer med det.
Nä, och det är nog så många som önskat bettlösa klasser också resonerar. De vill ha skarpare grejer och då kan de ju ändå inte tävla. Precis som de som vill rida på pessoabett eller annat som inte är ok i vanliga bettklasser också får avstå från tävling :)
 
Nä, och det är nog så många som önskat bettlösa klasser också resonerar. De vill ha skarpare grejer och då kan de ju ändå inte tävla. Precis som de som vill rida på pessoabett eller annat som inte är ok i vanliga bettklasser också får avstå från tävling :)
Det har som sagt inte med skarpheten att göra.

Sätter du en sladdrig läderrem i munnen på en häst så blir det precis samma sak, svårt med hjälpgivningen. I munnen har vi istället i regel metall. Detta trots att munnen rimligtvis borde vara känsligare än nosryggen.

Att jämföra det med pessoa blir bara löjligt. Man får bara tryck över nosryggen och ger hästen inte motstridiga signaler när nosdelen är hård. Vilket jag upplever är precis problemet när den är mjuk. Signalerna blir motstridiga och otydliga.
 

Liknande trådar

Tävling Nu går det att lämna förslag till nästa TR...
Svar
15
· Visningar
1 599
Senast: Ise
·
Fälttävlan Har ni kollat förslagen? Har ni några åsikter? Kul att de inför h80 iaf tycker jag...
Svar
9
· Visningar
1 693
Senast: fio
·
Dressyr Här kan man hitta föreslagna ändringar och lämna synpunkter...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 875
Senast: fio
·
Dressyr Det går ju att (t.o.m. 31 augusti) komma med synpunkter och förslag för TR som kommer 2017. Har ni kommit med några förslag? Jag har...
Svar
0
· Visningar
1 056
Senast: Pancakes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp