Bukefalos 28 år!

Förslag på frågor att ställa till uppfödare?

cassiopeja

Trådstartare
Om man har bestämt sig för ras men ska välja uppfödare, har ni några förslag på frågor man kan ställa till olika uppfödare för att få en uppfattning om dom?

Jag har kladdat ihop några stolpar på förslag till frågor:
Hur väljer uppfödaren föräldradjuren, och vilka egenskaper tycker uppfödaren är viktigast att titta på hos föräldradjuren?
Vad har uppfödaren för mål med sin uppfödning?
Hur många kullar per år?
Hur ser valparnas uppväxtmiljö ut?
Hur är tiken som mamma?
Vad har valpen för erfarenheter när man hämtar den?
Hur länge har uppfödaren varit uppfödare?
Vilka tikar finns hos kenneln? (så kan man kolla upp dom på SKK)

Har någon några tips på fler frågor så mottages dom tacksamt! :idea:
 
Sv: Förslag på frågor att ställa till uppfödare?

Vad gör hundarna förutom går i avel? Vad har uppfödaren för hunderfarenhet utanför aveln? Vilken kontakt har de med ev. tidigare kullar? Be att få se alla hundar som finns i kenneln, även om de inte är släkt eller ens samma ras. Det ger en vink om vad uppfödaren tycker om temprament och hur hundarna sköts. Välmående hundar som funkar bra ihop brukar indikera en seriös uppfödare. Hur bor hundarna? Inne, ute? Tillsammans, enskilt?

Mvh,
Duvan
 
Sv: Förslag på frågor att ställa till uppfödare?

Bra frågor! :bow:

Men tänk på att många år som uppfödare inte behöver betyda kvalité. Jag har sett exempel på uppfödare som avlat i 30 år men som inte bryr sig ett smack om vart hundarna hamnar eller bibehåller någon kontakt med sina valpköpare. Är det din första hund så kanske du är mån om en mer personlig kontakt?

En fråga som jag skulle vilja lägga till är att du kan fråga om du kan få telnr. eller kontakt med någon eller några av uppfödarens valpköpare.

Ring också gärna runt. Fråga andra uppfödare vad de anser. Det kanske inte alltid ses med blida ögon, men så har jag gjort. Det kostar inget att fråga uppfödare B vad han/hon anser om uppfödare A - om de känner till varandra.

Den kennel jag slutligen fastnade för var den som uppmanade mig att ta kontakt med andra uppfödare.
 
Sv: Förslag på frågor att ställa till uppfödare?

Tack för era svar!

Jag kom att tänka på det senare, att antal år som uppfödare egentligen inte behöver betyda något. Även världens bästa uppfödare har ju varit ny i gemet någon gång.

Jag har börjat med att ta kontakt med rasklubben och därigenom fått kontakt med "vanliga" hundägare inom rasen. Har träffat några och mailat med några andra och därigenom fått lite rekommendationer på några olika uppfödare som dom trodde skulle kunna passa mig, efter vad jag var ute efter. Nu har jag en liten lista på 4-5 kennlar som jag tänkte kontakta.

Det enda tråkiga är att jag så gärna vill ha hund NU, men av praktiska skäl måste vänta drygt ett år innan jag kan köpa valp. :( Så även om jag nästan har helt klart för mig vad jag ska fråga uppfödarna om är det ju ingen idé att börja kontakta dom riktigt än... *OTÅLIG SUCK*
 
Sv: Förslag på frågor att ställa till uppfödare?

Det är klart att du kan kontakta dem nu. Jag kontaktade min tilltänkta uppfödare ungefär ett år i förväg. Man måste vara ute i god tid för bra hundar går åt fort.
 
Sv: Förslag på frågor att ställa till uppfödare?

Jadzia skrev:
Det är klart att du kan kontakta dem nu. Jag kontaktade min tilltänkta uppfödare ungefär ett år i förväg. Man måste vara ute i god tid för bra hundar går åt fort.
:bow:

Bra svar! Cassiopeja, lyssna på Jadzia!

En bra kennel har ofta människor som står i kö på valpar. Kö-systemet är ofta inte så rättvist att den som stått längst i kö får valp först, utan kenneln kan istället välja valpköpare.

Det gör att det är svårt att få en valp från en välrenommérad kennel. Den kenneln har då lyxen att kunna välja och vraka och inte sällan får de mest intresserade valpköparna turen att köpa valp.

Visar du intresse redan nu, sätter dig in i rasen och gör dig besväret att hålla kontakten, träffa deras hundar både på hemmaplan och på andra ställen, så har du grundat väl för att få en valp när det passar dig.

Jag tycker, precis som Jadzia, att man aldrig är ute i för god tid. Jag tycker också att du kan ta kontakt med några alternativa kennlar, för kanske har inte den kennel du riktat in dig på valpar den tid som du har möjlighet att ta dig an en valp?

På så sätt "sprider du riskerna" något och möjligheten att du skall få en fin valp i rätt tid ökar! :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 952
Senast: iNHALE
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 510
Senast: snorp
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 342
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras En till som har hamnat i träsket med att välja ras... :angel: Har haft flatcoated retriever i 20 år och stormtrivs med rasen och har...
2
Svar
29
· Visningar
5 043
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp