Bukefalos 28 år!

Förslag på inriktning

R

roslagen

Finns det någon som har något bra förslag vad jag och min jycke skall ägna oss åt. Han är lite över året och en omplaceringshund som tidigare farit illa.
Efter en uppbyggnadsperiod på förtroende oss emellan börjar det bli dags att hitta en specialgrej att öva på. Jag skall sluta nästan helt med hästar så tid kommer jag att ha.

Någon som kan komma på ngt vettigt att ägna sig åt med gullponken :love: :love: :love:
 
Sv: Förslag på inriktning

Som sagt beroende på vad du har för hund och vilka intressen du har... Agility tycker de flesta hundar är roligt men en del går upp i stress och det är inte så särskilt lyckat. Sök och spår brukar oxå vara roligt. Annars finns det ju alla bruksgrenar, och lydnads grenar för att inte tala om räddningshundar, tjänstehundar osv.
 
Sv: Förslag på inriktning

Ett vägskäl ;) och vad jag förstått är sådana inte riktigt välkomna i tävlingsammanhang :devil:

Han är ganska stor och lite energizer bunny :bump: är det helt klart i honom. Lätt att få att göra saker :)
 
Sv: Förslag på inriktning

Äsch vem fasen bryr sig om tävling, du skall göra något som du och din hund tycker är kul, att träna går ALLTID..

Du måste nog förklar lite mer vad för raser som finns i honom, är han stor/tung m.m

Agility som någon skrev tycker de flesta hundar är roligt, eller flyball?

Spåra är något som nästan går hem i alla nosar ..
 
Sv: Förslag på inriktning

vad är det för raser i honom? Testa dig fram. Hitta några andra voffar att träna med. Att tävla är väl inte så viktigt, träna kan man alltid göra, även om man kanske inte är välkommen på alla kurser med ett "vägskäl" ;) så går det att träna ändå :) visa dom rackarna :P
 
Sv: Förslag på inriktning

Det där verkar vara helt olika, för bk klubben som jag tränat och även varit ledare för i Gävle har vi aldrig rynkat på näsan åt en blandras...

Alla har fått varit med och träna och fått hjälp vid den tävling som dom får vara medverka i.
 
Sv: Förslag på inriktning

LYDNAD! börja med det, det får du också tävla i. samarbetet blir bättre och ni får en bra grund att stå på. och det är skitkul! du behöver inga särskilda redskap eller medhjälpare (förutom gott godis och en tränare).
 
Sv: Förslag på inriktning

roslagen skrev:
Ett vägskäl ;) och vad jag förstått är sådana inte riktigt välkomna i tävlingsammanhang :devil:

Han är ganska stor och lite energizer bunny :bump: är det helt klart i honom. Lätt att få att göra saker :)

Har han gott om energi så skulle jag tipsa om att gå med på en spårkurs.

Vår rottis älskade att spåra. Hon var intensiv och lite het på lydnadsplan, men på spåret blev hon riktigt fokuserad. Dels hade hon bra näsa, men jag upplevde som om hon var duktig för att hon var så nyfiken och energisk. Hon ville verkligen veta vart spårläggaren hade gått!

Jag skulle satsa på hjärnaktivitet före fysisk aktivitet om han är lite på hugget. Agility kan tyvärr stressa upp hundar.

Spårträning har också den fördelen att du kan lägga spår själv och träna på egen hand. Sök kräver mycket mer engagemang från många människor - men det är kul det också!

Hmm.. nu blev jag sugen på att sätta igång med brukset igen... :)

Uppletande kan du också träna. Det brukar också vara bra för energinissarna. Har de tempo och energi OCH vet vad de skall göra (viktigt!) då brukar de kunna jobba länge.

Den schäfer jag hade på foder var av en typ som gav upp. Hon var stressad, men hade liksom ingen energi. Min rottis däremot hade energi och arbetsvilja och gav banne mig aldrig upp. Ju svårare, desto roligare verkade hon att tycka!

Vad jag vill säga är att det är skillnad på stress och på energi. Om din hund är stressig så får du ta det lugnt och skynda långsamt.

Är du med i någon brukshundsklubb? De kan säkert hjälpa dig tillrätta! :)
 
Sv: Förslag på inriktning

Calazirya skrev:
Det där verkar vara helt olika, för bk klubben som jag tränat och även varit ledare för i Gävle har vi aldrig rynkat på näsan åt en blandras...

Alla har fått varit med och träna och fått hjälp vid den tävling som dom får vara medverka i.

Det är kul om man blir bra mottagen med blandis, jag har dock bara hört tvärt om, inte många kurser går att gå :( Men jag har ju aldrig stött på det själv, har aldrig haft blandis ;)
 
Sv: Förslag på inriktning

jag blev nästan utskrattad när jag ringde och frågade min gamla klubb om inte jag fick vara med. men har klubben bra med mark och stora grupper kan det kanske funka.
 
Sv: Förslag på inriktning

Nu tycker jag att både du och princessfeminister är ganska fördomsfulla mot agility.

Agility är inte stressande, inte mer stressande än någon annan gren. Ni förväxlar hög motivation med stress. Det är lätt att skapa hög till extremt hög motivation i agility och det kan för den utomstående kanske verka vara stress men det är det inte.
 
Sv: Förslag på inriktning

prinsessfeminist skrev:
Har han gott om energi så skulle jag tipsa om att gå med på en spårkurs.

Vår rottis älskade att spåra. Hon var intensiv och lite het på lydnadsplan, men på spåret blev hon riktigt fokuserad. Dels hade hon bra näsa, men jag upplevde som om hon var duktig för att hon var så nyfiken och energisk. Hon ville verkligen veta vart spårläggaren hade gått!

Jag skulle satsa på hjärnaktivitet före fysisk aktivitet om han är lite på hugget. Agility kan tyvärr stressa upp hundar.

Spårträning har också den fördelen att du kan lägga spår själv och träna på egen hand. Sök kräver mycket mer engagemang från många människor - men det är kul det också!

Hmm.. nu blev jag sugen på att sätta igång med brukset igen... :)

Uppletande kan du också träna. Det brukar också vara bra för energinissarna. Har de tempo och energi OCH vet vad de skall göra (viktigt!) då brukar de kunna jobba länge.

Den schäfer jag hade på foder var av en typ som gav upp. Hon var stressad, men hade liksom ingen energi. Min rottis däremot hade energi och arbetsvilja och gav banne mig aldrig upp. Ju svårare, desto roligare verkade hon att tycka!

Vad jag vill säga är att det är skillnad på stress och på energi. Om din hund är stressig så får du ta det lugnt och skynda långsamt.

Är du med i någon brukshundsklubb? De kan säkert hjälpa dig tillrätta! :)

Vad tar du din fakta att Agility skulle stressa upp hunden ifrån ?

Jag har själv varit agilityledare och har aldrig sett en hund BLI stressad av agility, har man däremot en redan stressad hund och inte går varsamt fram så kan ju det spä på...

Agility är en perfekt lek och tränings sport och hunden får verkligen använda sin hjärna samtidig som konditionen tränas...

Om hunden är på hugget så tycker jag ( om kropp lämpar sig ) att hon gått och väl kan gå en nybörjar kurs i agility ...
 
Sv: Förslag på inriktning

Vad tråkigt med sådana attityder.

Skulle aldrig neka en människa som bad om hjälp eller ville träna
i mina grupper, bara för att hon har en blandras
 
Senast ändrad:
Sv: Förslag på inriktning

Det är enbart arbetande raser bakom honom.
Hela grejen med detta är att jag ju lagt ridstövlarna på hyllan och alltså har all tid i världen att ägna mig åt hunden.
Men.... jag vill inte bli utskrattad av någon j-a hundrasist :devil: för att min vovve inte är renrasig.
Det var därför jag bad om lite tips.
Jag har fått många bra :) förslag och vi får se om jag vågar ringa till den lokala klubben någon dag i veckan.....
Tills dess får han fortsätta att vara min sparringpartner i min bantningskur. :banana:
 
Sv: Förslag på inriktning

Tycker absolut att du skall gå en agility kurs, skulle faktiskt inte tro att du inte är välkommen på en sådan .. ( eller rättare sagt jag hoppas då inte det )

Annars brukar det finnas mindre "amatör" grupper som tränar ex spår m.m

Lägg ut en annons om träningskompisar sökes :)
 
Sv: Förslag på inriktning

Vilken tur att han har det bra hos dej! Ring bruks och hör dej för litet, man skall väl vara ärligt välkommen även om man har en flervägskorsning. Vi tycker spårning är kul och tävlar inte. Lycka till med vovvsingen. :p :p
 
Sv: Förslag på inriktning

Allmänt, till alla!

Ang att gå spår kurs.
På vår klubb är trycket på kurser väldigt hårt.
Därför har vi viss ransonering just nu, för att gynna dem som är intresserade av tävling.
Innan var det så att allt för många som inte tävlade tog plats i kurserna.
Och som sagt inget fel i att inte tävla, men dessa ekipage var i högre grad hemma om det regnade så att säga. Inte så seriösa tyvärr.

Därför måste du genomföra kunskapkontroll/klara allmänlydnads passet för att starta i kursen som heter Lyd 1.
För att få starta kurs i spår måste du tävlat med minst 160p. (Har för mig att det var dom siffrorna. Blev lite osäker nu.)

Självklar är du välkommen att anmäla dig med en blandis men dom har inte lätt för att komma med i bruks tävlingarna och dom har inte heller så hög prioritet vad gäller annat än valpkurs, grundkurs och allmänlydnads passet.

Så går det till hos oss.
 
Sv: Förslag på inriktning

Geezer skrev:
Nu tycker jag att både du och princessfeminister är ganska fördomsfulla mot agility.

Agility är inte stressande, inte mer stressande än någon annan gren. Ni förväxlar hög motivation med stress. Det är lätt att skapa hög till extremt hög motivation i agility och det kan för den utomstående kanske verka vara stress men det är det inte.


Fördomsfull, nej, ärlig ja... Jag tränar och har även tävlat lite i agility, men för mig och min hund krävs det att jag är ganska hård och kräver att han ska komma ner i varv efter ett lopp. Från min nybörjar kurs var det tre stycken som hoppade av pga att de upplevde att hundarna inte klarade av situtionen. De klarade inte av att koppla av när de kom hem från kursen och varvade upp betydligt mycket mer än vad som var nödvändigt. Det kan ju tilläggas att ialla fall en av dessa hundar tävlar i lydnad med stor framgång. Det kan mycket väl vara så att det var de som brast i sitt ledarskap men man måste vara medveten om att det finns.
Men sen har jag även sett hundar växa något ernormt, en tik i våran kurs var extrem låg när hon började, sprang helst och gömde sig och ville inte göra mer än hon behövde. Det var i våras, i sommar har hon tävlat framgångsrikt och vuxit enormt som hund. Hon är trygg i sig själv och tycker att livet är roligt. Enligt ägarna har det även visat sig i utställningsringen där hon har gått framåt och nu klarar av att visa upp sig ordentligt.
Så det finns mycket positivt med agilityn oxå, men man måste ha lydnad först och aiglity sen, var uppmärksam på sin hund hur den reagerar och agerar.
Den är enormt roligt och en härlig gemenskap men man måste se till hunden så att den mår bra.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Den här tiden på året är alltid svår. Jag vet inte vad jag ska göra inomhus så många timmar när det är mörkt. När det blir mörkt så...
Svar
10
· Visningar
956
Senast: Wille
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 013
R
Hundavel & Ras Försöker hitta en hundras som kan passa mig men hittar alltid något fel. Fel som i att trots att t.ex. rasbeskrivningen låter vettig så...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
14 606
Senast: Raderad medlem 148099
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 790
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp