Bukefalos 28 år!

Förslag på punkter till avtal för hyra av ett helt stall

V

Vinna

Skulle behöva lite hjälp med vilka punkter man ska ha med när man hyr ett helt stall(5boxar).
Kan helt enkelt inte komma på något bra avtal.
 
Sv: Förslag på punkter till avtal för hyra av ett helt stall

LRF har färdiga avtal på nätet för detta ändamål. Tänk dock på att det är ömsesidig uppsägning om 9 månader på arrendeavtal, det går inte att avtala bort.
 
Sv: Förslag på punkter till avtal för hyra av ett helt stall

Ska det vara hyresavtal ?

Något som kan vara smart är att reglera i detalj är vem som ansvarar för vilka olika delar av underhållet, tom vem som ska bekosta ett nytt dörrhandtag om det gamla går sönder bör vara reglerat i kontraktet.

Är det arrende så är detta till stora delar reglerat i jordabalken och går inte att avtala bort.

Annat att ta med är vem som ska ansvara för att förebygga olyckor - normalt är det fastighetsägarens ansvar att det blir sandat vid halka, att se till att elsystemet är säkert (både "petmässigt"och brandskyddsmässigt), att snörasskydd är uppsatta, att bedriva förebyggande brandskyddsarbete m.m. men detta kan även "lämnas över" till den som förfogar över lokalerna.

Detta är reglerat i "lagen om förebyggande av olyckor" från 2004.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 296
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 138
Senast: Smurfoff
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 212
Senast: Bee
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
953
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp