Förslag till alternativt lås, altandörr

Texaz

Trådstartare
Handtaget till min altandörr har gått sönder....

Borde i normala fall inte vara några stora problem, MEN.... Den fyrkantiga stången som handtaget sitter fäst på går inte att få bort!

Inte heller det vore något stort problem OM det inte var för att den "trycks in" i dörren när jag försöker sätta dit ett nytt handtag:confused:

Som det är nu (och sen ett år tillbaka!) så får jag öppna/stänga med skiftnyckel, vilket känns lite bökigt....

Klurar och funderar på någon annan lösning. Dörren är för övrigt helt ok och att byta hela känns onödigt då de kostar från 7000:- och uppåt...

Har funderat på att helt enkelt ha någon annan slags anordning för att kunna låsa den, men kommer inte på något smart...:crazy:


Så kom med era bästa idéer nu :idea:
 
Sv: Förslag till alternativt lås, altandörr

Garanterad låst, spika igen dörren. Annars finns det nog inte mycket godkänt om man säger så.

Anlita låssmed att byta handtaget med, kostar iofs en slant men är betydligt billigare än att byta dörr och man får den försäkringsgodkänd.
 
Sv: Förslag till alternativt lås, altandörr

Nja jag vill helt enkelt bara kunna stänga till den, inte nödvändigtvis låsa den!

Fler förslag!!!
 
Sv: Förslag till alternativt lås, altandörr

Jo har varit inne på något liknande, men behöver ju att det drar till så att dörren blir tät...
 
Sv: Förslag till alternativt lås, altandörr

Lite beroende på hur mötet mellan dörr och karm ser ut så skulle du kanske kunna sätta på fönstervred+fönstervredshake alternativt ett vanligt fönsterlås eller fönsterregel/fönsterklinka.
 
Sv: Förslag till alternativt lås, altandörr

Kosta på en låssmed, de har ju kunskapen och vettiga förslagen. Kommer sannolikt vara det alternativ som är lättast och bäst.
 
Sv: Förslag till alternativt lås, altandörr

Har du alltså bara handtag på insidan ?
Piggen sitter ju normalt fast på ett av handtagen och det andra träs på piggen från andra sidan. För övrigt skall piggen om den inte sitter fast i det andra handtaget alltså, bara vara att dra loss den sitter i ett fyrkantigt hål, skruvar du loss plåten som sitter på kanten på dörren så kommer du åt att hålla emot med något smalt typ ett stämjärn även från insidan om det är så att du har ett handtag med samma dimention som piggen så är det bara att trä på det nya om inte piggen behöver bytas.
 
Sv: Förslag till alternativt lås, altandörr

Det är bara handtag på insidan.

Problemet är alltså att piggen sitter fast, har försökt komma åt som du skriver, via plåten i kanten, men den hålls visst fast av just...piggen!!! Och piggen måste alltså bytas då den glappar.....:eek:

Ska testa igen iaf, har ju nytt handtag bara jag får bort :mad: stången!!!
 
Sv: Förslag till alternativt lås, altandörr

Borra ett hål i mitten på fyrkanten,och dra i en gängtapp,sedan drar du ut alltihop.
Förutsatt att inte vredstången faller ut på andra sidan när du borrar.
I såfall är det bara att skruva bort låset(kistan)
 
Sv: Förslag till alternativt lås, altandörr

Stången är inte genomgående, dvs den sitter enbart på insidan, verkar sitta fast i någon typ av bricka (?), kan skjuta in den, men inte dra ut????

Menar du att jag ska borra i den smala stången alltså??? Hur ska jag kunna dra ut den, sitter ju fast inne i dörren?

Borde nog ha en buketräff med dörrfix, svårt att förklara i text:cool:

Ska försöka igen med att skruva loss plåten bara det blir lite varmare ute.:)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
1 912
Senast: cassiopeja
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
15 318
Anläggning Jag har mina två hästar på lösdrift. Hästarna i stallet fodras fem gånger om dagen; frukost, lunch, eftermiddag, kväll och natt. För...
2
Svar
24
· Visningar
3 324
Senast: Ainon
·
Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
2 928
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp