Förslitningar?

M

miss_willow

Har en ponny, när han köptes veterinärbesiktigades han. Allting ua, utom förslitningar konstaterades. Veterinären sa att han klarade LA(110cm) banor i hoppning men kanske inte skulle hålla för högre. Han har gått MsvB hoppning och tränat tre dagar i veckan för några år sedan.
Hur kan hon veta de, alltså att han klarar LA? Man kan väl inte veta säkert om man inte röntgar och så? Någon mer med häst/ponny med förslitningar?
Jag är jätte rädd för att han ska gå sönder. Hon sa också att om han blir halt för sina förslitningar måste man ta bort honom för då finns det inget å göra. Vågar knappt hoppa nu...
 
Det är ju ganska vanligt att äldre hästar som hoppat mycket är slitna i sina ben. Men du ska ju lita på vad veterinären sade, dom brukar kunna sina saker. Men visst, har man inte röntgat så vet man ju inte exakt hur benen ser ut.

Jag tror inte att det är någon fara för dig att hoppa på ett vettigt sätt.
 
Inte för att jag är något proffs, men hur kunde veterinären konstatera förslitningar samtidigt som allt var UA ? Jag för inte riktigt ihopa det.
 
Det är en UPPSKATTNING av veterinären. Dvs han har MED sina förslitningar klarat ett visst jobb, och då får veterinären GISSA vad hästen komemr klara i framtiden, och då är det logiskt att anta att om man går ner lite i pårestning bör hästen klara det.

Men man VET inte förrän man står där. Det är det som är det aviga. Den kanske klarar MSV i många år till, och den kanske inte ens klarar LC. Dte vet man inte förrän man provat. Så där får man själv avgöra hur mkt man ska "våga" och om man ska chansa och göra det man vill ( t ex hoppa) och hoppas hästen håller som man tror, eller om man ska vara 'better safe than sorry' och inte hoppa alls och HOPPAS att man får några extra år av det.

JAG skulle hoppa om det är det du vill, men inte över LA. Och hålla NOGA koll på ponnyn, och vid minsta misstanke om att allt inte står rätt till åka in. Och gärna böja den en - två ggr per år.

Och det behöver INTE vara slut om han blir halt av pålagringarna (för det var väl det som menades med förslitningar?), vad var det för vet som sa det?? De kan trigga igång en ledinflammation som måste behandlas och man måste gå ner i jobb till en nivå där hästen påfrestas mindre, men sen har den många år kvar. Men ju tidigare man hittar dessa ju större chans har man.
 
Inte för att jag är något proffs, men hur kunde veterinären konstatera förslitningar samtidigt som allt var UA ? Jag för inte riktigt ihopa det.

Röntgen antagligen. Hästen kan ju gå UA för böjprov men ändå visa pålagringar/förslitningsskador på röntgen. De finns där, men hästen har inte problem av dem och är UA på böjprov och arbetsprov.
 
Ja, jag vill ju tävla lite hoppning iaf. och klubbtävla lite för hästens skull. Men egentligen så han älskar ju att hoppa det är hans liv.. Varför ska ja förstöra det genom att inte våga "egentligen" för min egen skull inte hoppa för att jag är rädd för att han ska bli halt. det är ju bättre att han får kanske några bra, roliga år en flera mindre roliga som han kanske inte uppskattar likadant, eller vad tycker ni?
Ja, pålagringar var det. visades på böjprov.. sen stod han hela sommaren.
Men om man sätter igång han mer försiktigt och tar det lugnt upp i klasserna även om han skulle klara av att redan nu hoppa en bana på 90 utan problem, skulle han bli mer hållbar av att "tränas upp"? förstår ni vad jag menar? han har muskler och kondition för LC/LB klasser nu..
 
Vad ska man säga!?!

Om en häst vid en besiktning visar någon form av hälta vid böjprov så är den inte u.a!

Åk och röntga den så att du blir säker på vad du ska utsätta din ponny för! INNAN du börjar att hoppa den!

Varför köpte du en ponny som har förslitningsskador om du vill tävla? Är inte det ganska dumt?

Vidare så kan inte en veterinär uttala sig på något vis om hur mycket ponnyn ska kunna klara av med sina slitskador utan en grundlig undersökning, och inte ens då kan dom ge någon garanti.

En ponny som har förslitningsskador som säkerligen kommer av att den är hoppad mycket som du beskrev KAN MAN INTE TA UPP I KLASSERNA!!! Kanske att man kan vara med på någon klubbtävling om allt fungerar.
 
okej, jag menar inte upp i klasserna Msv men LB ungefär?
han visade lite hällta på böjprov. jag menar Ua å allt UTOM på böjprov. Skrev lite fel. Förlåt!
Har ni inte träffat en häst som ni värkligen fallit för? Egentligen vill jag ju hålla på med dressyr. Och det kan han ju gå, ville ha honom mer som en läromästare och han är värkligen en sådan ponny som jag drömt om. En sådan ponny hittar man inte billigt, har inte mycket pengar så jag får ta det jag får och den där ponnyn är underbar. Och jag gör allt för den där ponnyn. Men jag får väl åka in och röntga. Och det är inte min första häst har haft andra ponnyer på foder så jag vet vad jag vill ha för ponny...
 
Jag tycker verkligen synd om dig och jag kan förstå att du fallit för hästen. Tyvärr hjälper inte det mot förslitningsskador...

Tycker det är anmärkningsvärt att veterinären konstaterat en förslitningsskada utan att hästen röntgats. Tycker du ska åka till en klinik och reda ut det hela ordentligt så du vet vad du har att rätta dig efter i fortsättningen. Då kan du känna dig trygg med att så att säga veta vad du har, och du får även en mer exakt indikation på hur myckaet hästen kan tänkas hålla för.

Rent spontant tycker jag veterinären har uttryckt sig luddigt. Förstår inte hur hon kan ställa diagnos med bara böjprov. Visst, att böjprovsreaktioner kan indikera att hästen är sliten, men "sliten" och "förslitningsskada" är inte riktigt synonymt med varandra, iaf inte i mina öron.

Åk nu och kolla upp Din ponny! Sedan kan du sova lugnt på nätterna igen. Jag håller tummarna för att det inte är så farligt och att ni får mycket kul tillsammans.

AKO
 
okej, tack. Jag ska fixa nummer och åka så fort jag kan...

Men om de nu säger att han har förslitningar och kanske klarar vanlig ridning och träning men La blir för mycket... skulle ni då för ponnyns skull ge honom några bra roliga år och hoppa(inte över La dårå) eller skulle ni traska på i skogen och rida dressyr som han inte uppskattar lika mycket och få flera inte lika roliga år?
 
Just dina ord
"ville ha honom mer som en läromästare och han är värkligen en sådan ponny som jag drömt om. En sådan ponny hittar man inte billigt, har inte mycket pengar så jag får ta det jag får"

tänkte jag skriva om redan igår, men tänkte att det lät alldeles för elakt!

Nu säger jag inte att detta stämmer in på dig, det vet jag inte, men jag vet att det är alldeles för ofta!

Det här är nog tyvärr ganska vanligt. Man vill köpa sig en tävlingsponny som är duktig, men har inte pengarna och därför köper man en som är trasig eller sliten och hoppas på att det ska lösa sig!

Jag tycker att det är sorgligt. Jag lider med dessa hästar som hamnar i helt fel händer efter avslutad karriär, jag lider även med dess fd ägare som förmodligen säljer hästen för en mycket billig peng och tror att den ska få ett skönt pensionsliv med enklare skogsturer och lite enkel träning.

I stället hamnar den hos någon som i själva verket vill träna och tävla men kanske inte talar om det vid köpet eller kanske inte ens vet om det själv. Det kommer smygande, tävlingslusten, när man ser och känner vid ridning vilken duktig häst det egentligen är. Den tycker ju om att hoppa, det är dens liv hitills och självklart uppskattar den det, även om den inte håller för det. Hästen tänker ju inte på det viset att om jag hoppar blir jag dålig och då blir jag borttagen.

Mitt råd till dig är att kolla upp hästen på klinik innan du gör något annat! Visra det sig att den är allt för skadad så får du nog lov att skaffa dig en ny häst som håller för det du vill göra!

Jag skulle aldrig resonera som så att det är bättre att den är lycklig ett par år.. Den kan blir lycklig i alla fall, när den står där på 3 ben så är den inte lycklig!
NEJ, skaffa en häst som håller för dina mål!
 
Okej, du har rätt på vissa sätt.
Men jag har inte råd och tävla och träna så mycket iaf. klubbtävlingar och låga lokaltävlingar.
Viste att han skulle kunna gå sönder och det kan han. Känner båda ägarna som haft honom och tävlat honom, den första som tävlade honom upp till MsvA och FEI tycker han ska få tävla nu och hon som hade honom innan vill också att han ska få komma ut för det är de han tycker är kul. Har varit iväg med honom en gång på en LB:1 dressyr, och jag har aldrig sett honom så glad som den dagen...
Förstår vad du menar att folk köper och inte har pengar och så...
Men jag köpte honom för att jag tyckte så otroligt mycke om honom. Har inte tänkt sattsa på SM. Tar heller inte illa upp om vad du skrev för det ligger något i det du säger.
Men jag tycker inte jag "rider sönder" honom.. Rider ut och luffsar i skogen eller rider dressyr på banan. Har hoppat tre ggr. sen sommaren och de småhinder, men eftersom han blir så våldsamt glad och stark så har jag inte hoppat så mycket och för att jag är rädd för att han ska göra sig illa.
 
Men om de nu säger att han har förslitningar och kanske klarar vanlig ridning och träning men La blir för mycket... skulle ni då för ponnyns skull ge honom några bra roliga år och hoppa(inte över La dårå) eller skulle ni traska på i skogen och rida dressyr som han inte uppskattar lika mycket och få flera inte lika roliga år?

Fundera på de sakerna när du har varit på kliniken och hört vad veterinärerna rekommenderar. Var du inte själv dressyrintresserad i första hand? Rent spontant är ju min tanke att man ska vara väldigt försiktig med hoppning på en totto med dåliga ben, men som sagt, ingen av oss kan råda dig till något riktigt innan du har låtit din ponny gå igenom en ordentlig utredning. L

Lyssna som sagt på veterinären på kliniken och ha det som utgångspunkt i dina vidare funderingar.

Skriv gärna o berätta hur det går!

Lycka till!
 
Jag har också en f.d. framgångsrik hopphäst med pålagringar. Jag har valt att inte hoppa så mkt. Han har ju redan bevisat hur duktig han är! :bow: Jag har haft honom i tio år, han är 23 år nu. Visst, jag kanske skulle kunnat tävlingsträna dom första åren. Men då hade jag defintivt INTE haft min kompis i dag!

Vore jag du så skulle jag skola om den till dressyrponny istället, och satsa på det. Sen så kan du ju hoppa hemma, gymnastikhoppning t.ex. Hästar brukar inte tycka att det är "tråkigare" att hoppa 80 cm än 110cm. Det är det nog mest ryttaren som tycker, och ej rider hästen ordentligt.
 
okej, jag ska åka till klinik.
Jo, det är ju dressyren. Nej jag bryr mej inte om höjden när jag hoppar bara att runt 70-80 sticker han bara och hoppar för han blir så glad vid 90 skärper han till sej och lyssnar fast han ändå tycker att det är kul.
 
Jag tycker du har fått jättebra tips! Du låter också som en förnuftig människa som tar till dig goda råd när du hör dem :bow:. Vad jag bara vill tillägga är att OM hästen har förslitningar så bör du inte hoppa alls tycker jag. En häst vi hade på ridskolan, som var en jättetrevlig hopphäst till en början, började dra väldigt mycket mot hindrena. Många elever tyckte att han var jätterolig och alldeles "hoppgalen". Vi började dock ana ugglor i mosse - en häst som drar mot hindret behöver inte springa fort för att han tycker det är kul, utan kan göra det för att den har ont (det är inte alltid som hästar reagerar med att börja stanna). Mycket riktigt - hästen hade INGET brosk kvar i hovleden och hade förmodligen mycket ont av hoppningen (haltade konstigt nog inte)! Med inlägget vill jag inte alls måla :devil: på väggen, utan enbart att du tänker en eller två gånger extra vad du gör med ponnyn om den verkligen har förslitningsskador.

Sedan några positiva ord också! Det är väl inte konstaterat att ponnyn har förslitningar utan endast att den reagerar på böjprov? Det är ju inte omöjligt att det är en liten hov- eller kotledsinflammation som spökar i veterinärbesiktningen. Dessutom, vissa hästar är känsliga och visar ALLTID hälta vid böjprov, trots att röntgen inte visar någonting och att det inte finns någon påvisbar ledinflammation. Så jag håller tummarna!!!
 
Jag uppskattar också allas inlägg otroligt skarpt. :bow: Ni ska inte tro att jag bara läser och skiter i det. Jag sitter och läser flera ggr. och försöker skapa en bild av min ponny.. om era tips stämer in på honom.
Det där med hoppningen... alltså de är han som försöker ta bettet och sticka vi kan skritta på långa tyglar och han bara börjar galoppera och har bestämt sej för att hoppa... Fast han kan ju ha ont för de.Bäst att kolla upp, det kan ju bli helt åt skogen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 071
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 160
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 088
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 762
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp