Försök att avliva myterna......

Status
Stängd för vidare inlägg.

bigganl

Trådstartare
Jag gör ett försök att avliva myterna om att ALLA ryttare inom en gren/inriktning/disciplin rider och tränar på samma sätt.
I oändligt många tråder kommer det upp att AR-ryttare rider si och så, Tävlingsryttare gör alltid så här.....
Det är inte så.
Jag skriver tråden pga det återkommande hån, grundlös kritik och nedlåtande kommentarer som förekommer här på vårt forum.
Det är så tråkigt och jag undrar: Vart finns respekten? Bara för att man är lite anonym vid sin dator behöver man inte förlora all respekt för andra människor.
Att kritiken kommer från ryttare inom en annan inriktning är kanske inte så konstigt för det man inte håller på med själv är man inte så insatt i. MEN.. Vore det inte bättre att ta reda på mer i en ödmjuk anda än att sätta igång och kritisera?
Det kommer alltid att finnas skickliga ryttare. Det kommer alltid att finnas dåliga ryttare. Det kommer alltid finnas ryttare som har helt olika mål och mening med sin ridning och alla har vi varit nybörjare någon gång. De flesta vill utvecklas och söker sina vägar för utveckling olika beroende på mål och vad vi vill få ut av ridningen och vår samvaro med hästen.
Alla kan inte bli skickliga ryttare, men alla har rätt att utvecklas på sit sätt och i sin egen takt. Man kan inte jämföra alla ryttare med varandra.
Själv tycker jag om att se skickliga ryttare rida och då spelar det ingen roll om det är en tävlingsryttare i dressyr, en hoppryttare, en westernryttare eller en AR-ryttare. En skicklig ryttare har ett fantastiskt samspel med sin häst. Det är som pardans på hög nivå och hästen blir stark, smidig och hållbar. Det är lika njutbart varje gång.
Det finns inriktningar som passar alla ryttare på alla nivåer. Tycker man ska ha respekt för detta. Både för människors olikhteter och för deras olika val. Med en mer ödmjuk syn på det utvecklas man också mera. Det finns så mycket att ta in och lära sig när det gäller hästar och ridning och är man inte öppen är man inte mottaglig och hindrar sin egen utveckling.
Man kan ju vara intresserad, nyfiken, ge råd osv på ett hänsynsfullt sätt.
Alla har vi haft olika vägar genom hästlivet. Det är jag övertygad om. Jag älskar dressyr och kommer nog alltid att göra. Det är rätt för mig. (och därför är utveckling inom dressyren det som är viktigt för mig) Det är ju inte rätt för alla. Man utvecklas ju också som person under livet (förhoppningsvis) och i takt med den personliga utvecklingen har jag märkt att många också söker sig till andra inriktningar inom ridningen. Inte så konstigt egentligen, för det ska ju passa en som person och utvecklas man och mognar på ett personligt plan ska ju ridningen stämma in också.

Jag hoppas vi kan göra ett försök att avliva myterna om att alla inom en inriktning gör på samma sätt och är på samma sätt.
Det är inte svart eller vitt. Det finns så många nyanser därute, bara man är intresserad av att se dem. (och vill man inte se dem så ska det också respekteras)
Alla dressyrtränare (bokstavstränare) är INTE på något vis likadana. De undervisar mycket olika. Det är ju inget konstigt med det och ingen som opponerar sig mot det. Då undrar jag faktiskt varför många tror att alla AR-tränare är likadana och undervisar på samma sätt? Underligt.
LIkheterna är mycket större än skillnaderna.
Jag känner dressyrtränare och AR-tränare som undervisar väldigt lika. Det är ingen utopi. Jag känner också dressyrtränare som inte jag vill vara i närheten av pga deras sätt att undervisa och se på hästens utbildning. Men det betyder ju inte att jag klagar på dressyrtränare i allmänhet. Det betyder bara att jag inte tycker om just den tränaren och dennes filosofi. Man måste lära sig skilja på äpplen och päron Det finns ju också AR-ekipage som tävlar och det skulle de ju inte kunna göra om AR var olämpligt för hästen. (som vissa hävdar)
Kan vi inte bara vara överens om att det finns många olika sätt att träna/utbilda sin häst. Flera vägar framåt. Olika vägar passar olika hästar (och ryttare)
Så länge utveckling sker i rätt riktning är det bra tycker jag.
Det är bara trevligt att ryttare som inte rider klassisk ridkonst läser och
skriver i det klassiska forumet, men snälla, sluta med era fördömande och
nedlåtande kommentarer. Det ger bara dålig stämning och är inte det minsta
konstruktivt.
Nu har flertalet trådar låsts pga detta och det är inte roligt för oss som vill vara aktiva i trådarna.
Tex tråden om prestiglöshetens vara eller inte vara. Många svarade att de upplevde det prestiglöst inom AR. Men det betyder inte att all annan träning är prestigefylld. Övertolkning leder också bort från ämnet. Tråkigt.
Jag tycker man ska ifrågasätta och ge råd och tips. Ge sin syn på saker och ting, men man kan göra det i en positiv anda.
Intresset för hästar och ridning är ju något som förenas oss. Det ska ju inte splittra oss tycker jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Försök att avliva myterna......

Du kommer inte avliva en myt här... Ditt inlägg visar bara på att du varken läst eller förstått innebörden i något av våra inlägg. Om du läser ordentligt så ser du att det inte handlar ett dugg om det du skriver i ditt inlägg här.
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Just sådana inlägg som ditt svar här är det jag menar. Du kanske inte vill ha sanningar och det får stå för dig, (och det ska också respekteras) men du kan knappast svara för alla andra. Det finns garanterat många som vill ha sanningar istället för felaktiga uppfattningar.
Jag har läst de inläggen (som inte är på ignoreralistan) noga och det är mycket fördomar och myter i dem. Det står också en hel del som jag håller med om, men som inte har ett barr med AR att göra. Det är så tråkigt. Om du inte sett det så har du nog inte förstått vad du skrivit eller läst.
Det är en otrevlig ton och uttalanden som inte har verklighetsförankring. Varför?? Det leder ju ingenstans. Lite respekt för varandra är ju inte för mycket begärt tycker jag. (Men tonen i ditt svar vittnar ju om att vi inte är överens där.)
I den senaste tråden ni saboterade handlade det om prestigelöshet inom AR eller ej. Den frågan svarade många på, men sen började flera prata om vad som var fel med AR, hur AR-ryttarna tränar, hur dålig och fel AR är osv. BB kom ju också utan anledning (igen...)
Vad dessa tycker om AR är helt irrelevant i en sådan tråd. Eftersom många påståenden om AR är rent felaktiga tycker jag det är väldigt tråkigt. Att sprida felaktigheter som om de vore sanningar är ett bra sätt att öka på fördomarna och bygga upp murar mellan olika inriktningar, vilket jag tycker är helt förkastligt. Vi borde ena oss istället för fler och fler inser att inriktningar har mycket gemensamt.
Personligen tycker jag det är roligt när tävlande dresyrryttare, tävlande hoppryttare, skogsmullar, icke tävlande dressyrryttare och tävlande westernryttare kan träna och utvecklas för samma tränare. :)(ja, jag har varit på sådana kurser)
 
Senast ändrad:
Sv: Försök att avliva myterna......

Som sagt, jag kan bara upprepa det jag skrev i inlägget ovan. Men håller med dig om att det faktiskt finns ett par stycken här som vill ha sanning istället för felaktiga uppgifter.
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Kan vi inte bara vara överens om att det finns många olika sätt att träna/utbilda sin häst. Flera vägar framåt. Olika vägar passar olika hästar (och ryttare)
Så länge utveckling sker i rätt riktning är det bra tycker jag.


Men det är ju just det som är frågan, finns det så många olika sätt, hästen är häst och har en hästs kropp. Om någon säger att hästarna på bilder med AR-ekipage är rakriktade och sitter ihop och andra ser att nej så är det faktiskt inte - då finns ju en objektiv sanning faktiskt.

Vissa saker kan man tycka om - andra inte. Det är inte upp till mej själv att tycka om min häst arbetar igenom kroppen eller inte, det finns en objektiv sanning. Sen kanske jag inte själv inser att min häst inte kan anses sitta ihop osv, men då blir det en konstig diskussion om jag begär att andra ska anse att jag har rätt att TYCKA det och resonera som om det vore som jag säger:confused:

Jag kan absolut säga emot av okunnighet, men det gör inte mina åsikter mera objektivt sanna.

Det finns tex sen långt tillbaka vägar för att få en häst i balans och bärig under sin ryttare. De finns beskrivna i ridläror och i utbildningsskalan.

Om man väljer att helt frångå det och påstå att det finns andra vägar, där de viktiga grundläggande kvalitéerna inte behöver finnas, men inte nånstans nångång kan visa konkreta exempel på att den vägen har lett till det målet - alltså tillåt mej då att tvivla på att vägen leder till samma mål.:cool:

Det syns ingenstans. Helt enkelt. Det man ser är något helt annat, säkert inte skadligt så länge man inte nöter långa stunder i dessa felaktiga former och fö låter hästen få ett omväxlande arbete.
Det är precis lika skadligt att nöta VD utan att ha rätt saker på plats, men det är inte frågan här. Ingen förnekar det. INgen är världsmästare heller.
Men det handlar om principfrågan, den som envist återkommer om olika vägar till samma mål. MEN visa det då! Nån enda gång.

OCh att dra in Bent är väl bara helt naturligt, han har skapat systemet, han om nån borde väl kunna visa upp det kan man tycka:confused: Jag hänvisar till honom som en som borde vara akutoriteten på området, lika väl som jag skulle hänvisa till någon riktigt duktig klassisk dressyrryttare om det handlar om det, knappast till mej själv, :cool: Precis som jag antar att du inte använder dej själv som exempel på bra AR som har lett till "samma mål"?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Försök att avliva myterna......

Följdfrågan blir: vad gör man på ett diskussionsforum om man anser att det bara finns en sanning och att man själv (mer än de man diskuterar med om inte annat) sitter på denna sanning?

Vet att det låter uppkäftigt, men det är en uppriktig fråga som uppstår utifrån ett påstående att det bara skulle finnas en sanning.
Inte ens det som är vetenskapligt bevisat kan sägas vara till 100% sant, påstår man det så sitter man där med skägget i brevlådan när forskningen går framåt och man hittar ett djupare svar/en motbevisande teori! :)

Framförallt så måste det finnas en förmåga till anpassning och mångfald i arbetet. Hästar och ryttare ÄR olika, det som funkat klockrent på häst A och häst B kan fungera katastrof på häst C, och då är det ju bara dumt att sitta och propsa på att det minsann ska fungera på häst C också.
Det handlar inte om slutresultatet utan om vägen dit. Och det är vägen dit man ofta opponerar sig emot (andra metoder), eller vad man kanske ser på vägen som ekipaget ännu inte uppnått, upplever jag, inte slutresultatet.
 
Senast ändrad:
Sv: Försök att avliva myterna......

Följdfrågan blir: vad gör man på ett diskussionsforum om man anser att det bara finns en sanning och att man själv (mer än de man diskuterar med om inte annat) sitter på denna sanning?

.

Exakt min undran... dessutom kan eller vill man inte diskutera runt motbevisen utan påstår att det inte är meningen att det skulle vara rätt på de filmer som finns. Det är då inget diskussionsforum man bör vistas på utan möjligtvis då att man bör skapa en blogg eller liknande.

Dessutom förstår jag inte ens varför man skapar en hel tråd om ett ämne som man är sååå trött på att läsa om :confused: Vad tror man skall hända i den tråden om inte en fortsatt diskussion om just det som är så tråkigt att läsa om och som förstör så mkt på detta forumet som man klagar över :confused:

Är det inte bättre då att bara ignorera det man inte har lust att diskutera om?
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Härligt inlägg!! Kan bara instämma. Har själv träningar där jag blandar in allt möjligt (har otroligt tålmodiga elever ;) ). Rid sättet och strävan är det samma i alla grenar, sättet att komma dit kan var lite olika, fast i grund och botten samma.. Jag har ridit och tävlat i många år i olika discipliner, gått på olika instruktörsutbildningar, men ändå känns det som om det är först nu som jag faktiskt fattat det här med hästar och ridning. Att våga titta på olika ryttare och grenar och som du säger, en duktigt ryttare är en fröjd att se, inom vilket ridsätt det än må vara.

Så fortsätt din sträva att avliva myten, vi kloka vet ju hur det egentligen är!! :D
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Det handlar inte om slutresultatet utan om vägen dit.

Det är just det slutresultatet jag var dum nog att tro att Bent själv visar på sina filmer, som heter säger sig visa bla skolor:confused: men tydligen inte enligt anhängarna här:confused: Så visa mej då gärna det slutresultatet ni pratar om, där en väg helt förbi utbildningsskalan HAR lett fram till samma mål.

Det är där bara blir tomma ord för mej eftersom det aldrig visas...:cool: inte ens av BB himself. Snacka om att man DÅ kan börja fundera på hur myterna om AR egentligen ser ut.
 
Sv: Försök att avliva myterna......

:angel:Undrar om ngn skulle kunna förklara exakt var ni tycker så olika?

Spontant känns det som att ni egentligen har olika mål och därför tycker så himla olika. Alla vill ha en hållbar häst i sin disciplin. Hästen kommer att slitas mer vid all slags ridning än vad den gör i hagen och hur och var beror ju på vad man vill använda hästen till.
Hästar tränas olika för de används olika. En turridningshäst går aldrig i en "bra" form- men kan hålla i 30 år ändå. Ju mer man vill "slita" på sin häst desto bättre får man ju träna den??

För mig kan en häst arbeta på ett bra sätt i många olika former. Det beror på vad man kommer att kräva av den, och det beror på hästen... Jag vet hästar som går svår hoppning men som inte vill arbeta med nosen i form. Ändå håller de för sitt arbete.
När man rider tävlingsdressyr ska man visa att hästen kan både samla och länga sig, det behövs mkt energi och tryck i hästen samtidigt som den måste vara fri från psykisk spänning. Som jag fattar det rider man inte med samma mål i AR???

Och därför ser man annorlunda på alla dessa begrepp som samling och bärighet?? Utifrån era olika mål har båda rätt???
Och ingen kommer att ge sig heller men det är ju intressant läsning för oss som hittills inte lagt sig i...

Eller så har jag helt fel:laugh:

Alla pratar om samma ord- men orden verkar ha olika innebörd. Jag tycker att Brad Pitt är/var... snygg men snygg betyder nåt helt annat för min kompis...

Kan ni inte förklara var era uppfattningar går isär?
Kan ni berätta vad ni har för mål med er träning? ( utveckla gärna mer än att ni rider dressyr för hästen skull... Jag tror att vi alla rider för vår egen skull och mer eller mindre på bekostnad av hästen:angel:)
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Som sagt, jag kan bara upprepa det jag skrev i inlägget ovan. Men håller med dig om att det faktiskt finns ett par stycken här som vill ha sanning istället för felaktiga uppgifter.

nej ingen myt kommer avlivas här - ni som skriver här befäster myten om okunskap

Men, för tusan, om man väljer akademiskt så siktar man inte på svår dressyr. Akademisk ridkonst är bruksridning och en brukshäst ska klara rörelserna upp t o m piaff, säger Bent.
För övrigt har jag sett både islandshästar, nordsvenskar, ardenner, varmblodstravare m fl raser göra fantastiska piaffer helt utan spänning.

Om man inte vet att piaff är svår Dressyr och dessutom inte ser spänning så visar man på okunskap
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Jag är faktiskt förvånad över dina inlägg, för jag märker ju att du har valt att inte alls se vad som finns runt dig. Jag älskar också dressyr o har turen att ha en häst som jag älskar över allt annat och tycker det är roligt att jobba med. Jag försöker rida så bra jag förmår, jag kämpar hela tiden med min sits o inverkan o gläder mig åt att hästen stärker sig och utvecklas hela tiden.
MEN, jag blundar inte för och förnekar att det finns förbaskat mycket dålig ridning runt omkring. Jag skulle aldrig i livet försvara all dressyrridning med näbbar och klor. Jag är fullt medveten om att det förekommer dålig ridning och att det finns en hel del sopor rent ut sagt till dressyrtränare. Jag skulle t.ex. välkomna en diskussion om dressyrtränarnas roll och utbildning.

Och för mig är det som sagt helknas att säga att "konsten sitter i betraktarens öga" när det gäller levande varelser. Hästen är häst oavsett ryttarens inriktning, och den behöver samma typ av arbete för att må bra. Det finns inga genvägar. Oavsett om man tänker ägna sig åt klassisk dressyr eller AR eller hoppning eller uteritter.

Jag blir också otroligt irriterad när man gång på gång på gång på gång läser inlägg här av typen "inom AR anser att man att dressyren är för hästen till skillnad från inom VD". Var i helsefyr får man detta ifrån??? Tror AR-frälsta verkligen att man inte bryr sig ett skvatt om hur hästen mår bara för att man inte ägnar sig åt AR?
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Följdfrågan blir: vad gör man på ett diskussionsforum om man anser att det bara finns en sanning och att man själv (mer än de man diskuterar med om inte annat) sitter på denna sanning?
Jag kan bara svara för mig själv. Vad jag gör här - jag är inräknad hit eftersom jag rider klassiskt. Dock en jäteskillnad i din formulering. jag ser det inte som att det är du och jag som är oense och att jag vet bättre. Jag märker att du och andra itne har särskilt mycket på fötterna
Inte ens det som är vetenskapligt bevisat kan sägas vara till 100% sant, påstår man det så sitter man där med skägget i brevlådan när forskningen går framåt och man hittar ett djupare svar/en motbevisande teori! :)Och nrä ska det hända ang så basala saker som att jorden är rund texx? Det där är ju bara du som värjer dig osm int evill lräa mera frän en mer uppdaterad källa

Framförallt så måste det finnas en förmåga till anpassning och mångfald i arbetet. Hästar och ryttare ÄR olika, det som funkat klockrent på häst A och häst B kan fungera katastrof på häst C, och då är det ju bara dumt att sitta och propsa på att det minsann ska fungera på häst C också. det säger jag inte emot - varför tror du det? Snarare har väl häst C ännu mer behov av balans
Det handlar inte om slutresultatet utan om vägen dit. Och det är vägen dit man ofta opponerar sig emot (andra metoder), eller vad man kanske ser på vägen som ekipaget ännu inte uppnått, upplever jag, inte slutresultatet.

Nej vi opponerar oss mot att ni rider i obalans och kallar det balans
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Och vem har monopol på sanningen? jag använder inte så högtravande ord - jag hänvisar till utomstående källa, och det finns flera och den som är intresserad av ridning på riktigt kan kolla desssa och bilda sig en egen uppfattning

Jag upplever faktistk inte att det är kritikerna som är dogmatiska

Utan att de angriper dogmatismen inom AR

dogmatism

dogmatism, accepterandet av eller fasthållandet vid en viss tes eller uppfattning utan tillräcklig grund eller kritisk prövning.
 
Senast ändrad:
Sv: Försök att avliva myterna......

:angel:Undrar om ngn skulle kunna förklara exakt var ni tycker så olika?

............
Kan ni inte förklara var era uppfattningar går isär?
Kan ni berätta vad ni har för mål med er träning? (utveckla gärna mer än att ni rider dressyr för hästen skull... Jag tror att vi alla rider för vår egen skull och mer eller mindre på bekostnad av hästen:angel:)

Jo visst

Inom all idrott så talar man om balans balans balans.

Balans som grunden att träna på ett hälsosamt och stärkande vis. kritiken handlar om att AR pratar om bärighet och vi ser obalans.

Därmed inte sagt att TävlingsDressyrryttare alltid rider i balans heller

Grunden i Klassisk är att man tränar i en öppen relativt fri men ändå form först på grundbalans för att därefter be om svårare och svårare rörelser, delvis för att stärka hästen inför ännu svårare rörelser

Fio kan säkert snabbt gradera dem i svårighetsgrad, men enkelt är att man delar in rörelser i lätt, medelsvår och svår.
inom Ar tex tränare man medelsvåra rörelser (öppna sluta) innan man uppnått den styrka som krävs för lätta rörelser, och man tränar tom svåra rörelser (piaff) innan man tränat upp den styrka som krävs för lätta rörelser

Förenklat kan man säga att AR tränar bakbensstyrka men glömmer bort över och underlinje, dvs man tränar inte hästen som helhet

Det syns på hur hästarna musklar sig, och så hur de "bär sig" = översatt från eneglskans "carries themselves" Eg hållning

de kommer aldrig in i den grundhållning som krävs för kraftutväxling utan spänning som man talar om inom idrottslära. de får aldrig tillgång till sin muskel korsett som behövs för prestation

ren idrottsfyiologi

Hästen kan inte använda sin muskel korsett om den inte först hamnar i balans.

det "funkar så länge man håller på i skritt - man får problem i trav - och i galopp försvinner så allt. Eftersom man rider rund i obalans - så använder hästen halsen att balansera med - och här blri jag upprörd - man förstår inte varför utan ser det som olydnad och lägger på en stång och då är den där långa låga formen utbytt mot något som mer och mer liknar RK

En häst som går i balans slappnar av i överlinjen och har sin hals lång och låg av sig själv.

Kommer man inte dit försöker man med olika medel få halsen dit.

DET är den stora skillnaden mellan klassisk och inte. Går man på orsak = rätt till obalans - eller kommunicerar man med halsen
 
Senast ändrad:
Sv: Försök att avliva myterna......

forts..

Jag skulle struntat i mackan och inte skriva längre inlägg än jag hinner redigera...:angel:

Det skall stå att man rider runt i obalans - inget annat

även skulle det stå
DET är den stora skillnaden mellan klassisk och inte. Går man på orsak = rätta till obalans - eller sysslar man med symptomen på obalans, och försöker hantera dem

Det är nog den klassiska Dressyrens kritik mot alla ickeklassisk Dressyr - att man struntar i orsak och verkan. jag ser det som att det beror på okunskap i och med att inte ryttaren utbildas - så upptäcker man heller inte sambandet

Det som gör mig beklämd av filmer här, och även annars på nätet av både elever och tränarna själva och även DVD's som säljs
- är att man inte förstår att de problem man har med sin ridning beror på obalans, och inte på hästen

Det gör mig beklämd när man tror att det är hästen som gör fel - när det i själva verket är ryttaren som inte klarar av att balansera upp vare sig själv eller hästen

Visst man tränar på olika hjälpgivningar - men ingenting på att sitta i balans mitt över hästen. Hur kan man förvänta sig balans från hästen om man själv inte har - det är kritiken från ett klassiskt perspektiv - och den kritiken är även giltig för den tävlingsdressyr som även den hoppar över ryttarens balans och även den rider runt i obalans.

Ännu mer upprörd blir jag när man sätter in en stång på en häst i obalans - för då tvingar man ned och in halsen, vilket är helt onaturligt för en häst i obalans och det leder till ännu mer spänning vilket syns och hörs på andning och att rörelserna blir helt överilade

Tecken på balans, eller snarare framvaro av obalans finns beskrivet i en mängd av varandra oberoende litteratur.


Balans går att mäta rent vetenskapligt, det går tom att mäta hur många procent av hästens vikt som varje ben får bära - och det görs också försök hur ryttaren snedfördelar den vikten ännu mer
Hur olika hårt vi håller i tyglarna och hur vi snedbelastar sadeln

Det är också bevisat att ju mindre ryttaren gör av ovanstående - ju bättre kan hästen prestera.
 
Senast ändrad:
Sv: Försök att avliva myterna......

Du opponerar dig alltså på hur du tolkar en hel person via skrivet ord på nätet, på folks defenitioner, och på att folk inte lever upp till dina krav. Den diskussionen kommer vi långt med... Hmm.
 
Sv: Försök att avliva myterna......

nej jag opponerar mig mot att rida runt i obalans och kalla det bärigt

Sedan att du och andra försöker dribbla bort huvudfrågan är en annan sak.

Jag tror, och har bett om förut, att om diskussionen skall bli givande, och hålla sig till ämnet så måste vi nog diskutera hur man ser om hästen är i balans eller inte.

Men det verkar som om det så lätt ramlar ned på; DU E DUM :mad: istället
 
Senast ändrad:
Sv: Försök att avliva myterna......

lägger till.

Som jag förut nämnt så finns det många sätt att se om hästen rids i balans, givetvis kan man inte utläsa från en text hur någon rider, men bilder avslöjar en hel del, men framförallt hur hästen musklar sig - vilka muskler som är stora och vilka som inte är det - avslöjar ju direkt hur hästen i allmänhet arbetas. Från en text kan man också utläsa vilka insikter författaren har och inte.

insikter i sambandet orsak - verkan

Den som jag tycker verkar ha mest insikt är nog Podhajsky - han skriver att hästens protester nästan uteslutande beror på att vi skrämmer den...

DET kallar jag ödmjukt
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 857
Senast: Solstig
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 498
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 140
Senast: Fazeem
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 906
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Vad gör halvblodsägare?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp