Försök att avliva myterna......

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Försök att avliva myterna......

Däremot har jag svårt att se att man skulle försöka sig på svårigheter innan hästen ens är i balans. Vilket har sagts och visats i andra trådar, vare sig du vill tro det eller ej. Det är inte snällt mot hästen, och definitivt inte "dressyr för hästens skull".
[/QUOTE]
För mig är det självklart att man lägger upp träningen på ett klokt sätt och inte kräver mer av hästen än den kan klara av. Att sätta hästen i en för svår situation som den inte klarar är definitivt inte snällt mot hästen. Vi är överens om detta. Jag hoppas jag inte skrivit så illa att det verkar som om jag tycker man ska göra sådant. Grunden är vad vi ska bygga på. Finns inte en stabil och befäst grund kan man inte gå vidare helt enkelt. (så resonerar jag i alla fall)
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Det här typiskt exempel på vad som till slut leder till stängda trådar. Du bemöter inte med ett ord sakfrågorna, du talar om något helt annat. HUr ska man då få en vettig diskussion:confused: Vad har du att säga om sakfrågorna?


ja det undrar jag också

Grundfrågan är balans - hur ser man att hästen är i balans?

Det pucklas på mig som om det är jag som vill ha fram min privata bild - on the countrary

Tecken på balans kan man inte tycka något om privt- utan där får man lita så på de som är "elders and betters"

Och visst finns en sanning - och den har varje enskild häst - den kan göra saker och svara på hjälper när den är i balans. Är den inte i balans så kan den inte göra som vi vill

ALLA ridproblem bottnar i obalans - där är sanningen - hästen har svaret
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Grundfrågan är balans - hur ser man att hästen är i balans?
Du skrev ju själv förut att det finns väldigt mycket i litteraturen att läsa om detta för den som vill. Det tycker jag absolut man ska göra om man är osäker. Jag tycker i och för sig det är bra att läsa vad bra tränare skriver med jämna mellanrum för man behöver bli uppdaterad och påmind emellanåt.
Nu vet jag inte riktigt vart frågan om "tecken på balans" kom ifrån. Har jag missat något?
ATT balansen är en grundförutsättning pratade vi om däremot.



Och visst finns en sanning - och den har varje enskild häst - den kan göra saker och svara på hjälper när den är i balans. Är den inte i balans så kan den inte göra som vi vill
Det är klart att det gäller hästar i allmänhet. Frågan var hur man tränar för att förbättra balansen och då finns olika sätt att träna beroende på var det brister. VAD är orsaken till hästens brist på balans? Det måste man ta reda på först. (och det är ju inte samma orsak för alla hästar)
Att hästen har svaret håller jag med om. Men hästar är individer och rätt olika både fysiskt och psykiskt. Alltså är hästarnas svar väldigt olika beroende på vilken häst du sitter på för tillfället:)
 
Sv: Försök att avliva myterna......

tar bort då vi postade samtidigt svarar på din post istället
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Inom tävlingsdressyren vill man tävla och har tydliga mål för detta. Man får då leta efter en häs som är lämplig för detta, alternativt ta den man har och träna den efter hästens förutsättningar på bästa möjliga vis för att hästen ska ha hög ridbarhet, bli stark, hållbar och gymnastiserad. Inom AR vill ju de flesta inte tävla. Man tar då den häst man har och tränar efter hästens förutsättningar på bästa möjliga vis för att hästen ska ha hög ridbarhet, bli stark, hållbar och gymnastiserad.
I det första fallet skaffar man alltså en häst för att rida dressyr med och träna efter dess förutsättningar och i andra fallet har men en häst och tränar efter dess förutsättningar.

Återanvände till stor del dina egna ord som tillägg (fetmarkerat).

Ställer man upp det så, vilket torde vara mer med verkligheten överensstämmande, så nej - då är det inte så stor skillnad. En annan likhet är även att vi alla rider på hästar. Hästar som psykiskt och fysiskt fungerar på likartat sätt. Det är en sanning. Det är dock här skillnaderna i tyckande, kännande, vetande och fakta verkar uppstå.

Det sistnämnda, fakta, existerar, och utifrån det kommer ett visst vetande. Sen kan man lägga tyckande och kännande ovanpå, som grädde på moset. Ibland verkar dock tyckandet och kännandet läggas i botten vilket blir vingligt. Det är här diskussionerna verkar kollidera.
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Du skrev ju själv förut att det finns väldigt mycket i litteraturen att läsa om detta för den som vill. Det tycker jag absolut man ska göra om man är osäker.varför talar du så nedlåtande till mig, att man kan läsa litteratur om man känner sig osäker?
Jag tycker i och för sig det är bra att läsa vad bra tränare skriver med jämna mellanrum för man behöver bli uppdaterad och påmind emellanåt.
varför sikta så lågt - varför hoppa mästarnas kunskaper? Varför stanna vid sin egen tränare. Ingen tränare kan allt. Och deffinitivt inte föremedla allt. Det låter snålt. Även bör man ha bredd i sittkunnande om grunden skall vara stabil - vi pratar om balans - varför inte titta på fysiken?


Nu vet jag inte riktigt vart frågan om "tecken på balans" kom ifrån. Har jag missat något? ja själv essensen i kritiken mot AR
ATT balansen är en grundförutsättning pratade vi om däremot.
Det är klart att det gäller hästar i allmänhet. Frågan var hur man tränar för att förbättra balansen och då finns olika sätt att träna beroende på var det brister. VAD är orsaken till hästens brist på balans? Det måste man ta reda på först. (och det är ju inte samma orsak för alla hästar)

Varför skulle det inte vara det? Orsaken är alltid att ryttaren inte har kontroll på sin och hästens tyngdpunkt

Att hästen har svaret håller jag med om. Men hästar är individer och rätt olika både fysiskt och psykiskt. Alltså är hästarnas svar väldigt olika beroende på vilken häst du sitter på för tillfället:)

Nej faktiskt inte antingen har man kontroll på tungdpunkten eller inte

Det är ju det som är hela grejen med ridning. Alla vet att hästen har ca 60 procent av sin vikt på framdelen. Det kan hästen kompensera med sin halspossition

Men eftersom ryttaren sitter förskjuten framåt så blir det ännu mer vikt på framdelen och nu räcker inte hästens hals till längre - den måste förskjuta sin vikt bakåt dvs flytta den gemensamma tyngdpunkten bakåt på annat vis - det kommer den aldrig göra av sig själv utan ryttaren måste lära sig kontrollera både sin och hästens tyngdpunkt och flytta den bakåt.

Det finns en massa sätt att se om det har skett eller inte

Vi är ense om att det sker med bäckenomvinkling - en del tycker sig se det på bilder om det skett eller inte, men det kan vara önsketänkande...:angel:
För den muskel som vinklar om bäckenet är samma muskel som stramar upp underlinjen

Ingen stram underlinje - ingen bäckenomvinkling - ingen balans

Alla raser har denna muskel - alla extriörer - en sämre exteriör behöver ta i ännu mer dock
 
Senast ändrad:
Sv: Försök att avliva myterna......

Ställer man upp det så, vilket torde vara mer med verkligheten överensstämmande, så nej - då är det inte så stor skillnad. En annan likhet är även att vi alla rider på hästar. Hästar som psykiskt och fysiskt fungerar på likartat sätt. Det är en sanning. Det är dock här skillnaderna i tyckande, kännande, vetande och fakta verkar uppstå.
Jag ställde upp det så för att förtydliga och kanske förekla. Några pratade om "ridning för hästens skull" och jag tog mig friheten att förklara detta. Har själv svårt för uttrycket så jag brukar inte använda det själv. Man kan säga att någon skaffar en häst för att han vill tävla dressyr. Den andra har en häst och gymnastiserar den på det sätt som passar hästen bäst. Blir skillnaden tydligare nu? Vilken ingång har man?
Hästar fungerar på ett likartat sätt. Visst. Men från likartat till likadant är det en bit. För mig och många ryttare är det små detaljer som är väldigt viktiga och som kan göra en väldigt stor skillnad.
Det sistnämnda, fakta, existerar, och utifrån det kommer ett visst vetande.
Jag vill lägga till erfarenhet till fakta. Tyckande och kännande är en annan sak och ska nog helst hållas utanför.
 
Senast ändrad:
Sv: Försök att avliva myterna......

Nej faktiskt inte antingen har man kontroll på tungdpunkten eller inte
eh...ja. har någon sagt något annat?
Det är ju det som är hela grejen med ridning. Alla vet att hästen har ca 60 procent av sin vikt på framdelen. Det kan hästen kompensera med sin halspossition
Vad har detta med den här tråden att göra?
Men eftersom ryttaren sitter förskjuten framåt så blir det ännu mer vikt på framdelen och nu räcker inte hästens hals till längre - den måste förskjuta sin vikt bakåt dvs flytta den gemensamma tyngdpunkten bakåt på annat vis - det kommer den aldrig göra av sig själv utan ryttaren måste lära sig kontrollera både sin och hästens tyngdpunkt och flytta den bakåt.
ja. Jag har inte läst någon som har en annan åsikt än den. Vad menar du med det?
Vi är ense om att det sker med bäckenomvinkling - en del tycker sig se det på bilder om det skett eller inte, men det kan vara önsketänkande...:angel:
För den muskel som vinklar om bäckenet är samma muskel som stramar upp underlinjen

Ingen stram underlinje - ingen bäckenomvinkling - ingen balans
Balansen är ju inte alltid likadan. Det är stor skillnad på balansen hos en unghäst, hos en L:A häst och hos en Grand Prixhäst.
Det finns många nyanser.
Jag tycker det blir väldigt svårt att prata ridning om man förenklar för mycket. De små nyanserna är väldigt viktiga.
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Du har klippt och klistrat fel i ditt inlägg en rad har jag skrivit men det ser ut som du skrivit den. den där om den strama underlinjen

eh...ja. har någon sagt något annat?

Vad har detta med den här tråden att göra? Allt
ja. Jag har inte läst någon som har en annan åsikt än den. Vad menar du med det?
Bra då är vi överens om det


Balansen är ju inte alltid likadan.jo - det finns bara en balans - resten är obalans Det är stor skillnad på balansen hos en unghäst, hos en L:A häst och hos en Grand Prixhäst. nej bara på hur långt bak den orkar förflytta tungdpunkten och därmed vilken svårighetsgrad den kan prestera
Det finns många nyanser. Visst finns det det -men man kan inte vifta bort att man rider i obalans med det argumnetet
Jag tycker det blir väldigt svårt att prata ridning om man förenklar för mycket.ja det kanske beror på att du inte förstår mekaniska principerna De små nyanserna är väldigt viktiga.

Ja för att komma till balans ja

Du skrev tidigare något om att träna för bättre balans - det är ett feltänk

Man ska träna i balans

Sedan är inte alla ryttare där - men då sysslar man heller inte med att träna sin häst - utan något annat
 
Senast ändrad:
Sv: Försök att avliva myterna......

Ta tex steg 1, som du skrev, Att hästen är i balans. Redsan där kommer olika sanningar in för det är en sanning att man kan få bättre balans på häst A på ett sätt, men provar du med samma sätt på häst B så kanske det inte alls fungerar. Då får du gå en annan väg på den hästen för att förbättra balansen.

Här är ett exempel på när diskussionerna går om varandra. Det citerade håller nog alla med om, dvs att hästar är individer och att ett sätt inte fungerar på alla. Problemen kommer egentligen i nästa steg, när ena lägret hävdar att hästen är balanserad, medan andra lägret hävdar att den inte är det. O här kommer faktan och vetandet in - hästen är en häst som fysiologisk varelse, dvs är den balanserad så är den balanserad, oavsett inriktning.

Så, det ena lägret verkar argumentera för något det andra egentligen håller med om och det andra försöker påvisa en skillnad med hänvisning till fakta, som det ena lämnar till tyckande och kännande?
 
Sv: Försök att avliva myterna......

precis


och - balans är något konkret

spinner vidare

När man är i balans kan man kontrollera i vilken riktning och vilken fart ens kroppsdelar skall röra sig

När man har uppnått balans till häst så kan man kontrollera i vilken riktning och hastighet dens kroppsdelar skall röra sig i

Ett tydligt tecken på obalans i galopp tex är att det går fortare än ryttaren vill, stegen är mer frekventa än vad hästen klarar behålla sin regelbundenhet i
(ett ex bara, där tungpunkten är för långt fram för att ekipaget skall kallas vara i balans)

Stegen blir frekventa för att hästen låser ryggen till följd av den tappade balansen - den behöver alla ben att ta emot sig NU ju mer i obalans - ju fortare och mer frekvent och ju hårdare islag i marken

Brist på balans hörs
 
Senast ändrad:
Sv: Försök att avliva myterna......

KL

Jag vet egentligen inte varför jag ger mig in här, hela diskussionen verkar ganska.. absurd? Ja, jag hittar inte rätt ord.

Jag skulle väl kallas westernryttare antar jag, jag rider i westernsadel och tävlar någon gång ibland. Jag tycker om den generellt goda atmosfären som är i "westernvärlden" och gemenskapen och kärleken till hästen. Det är något jag aldrig upplevde under alla mina år som engelsk ryttare.
Nu i våras tog jag en lektion i AR. Då fick ridningen en helt annan innebörd, det handlade mycket mer om hästen! Tidigare hade jag fått lära mig om hjälper och att använda dem, men inte så mycket varför och hur det påverkar mig och/eller hästen.

Det var ganska många år sen jag lämnade den engelska dressyren, men jag ångrar inte en sekund. I de kretsar jag fanns (det är säkert annorlunda hos andra) handlade det om ryttaren och prestationen, inte om hästen. Jag upplever exakt samma sak hos min stallkompis som tävlar hoppning. Det handlar om ryttaren och dennes prestation, inte hästen.
Men det är hur jag upplever det.

Jag upplever också att rörelser klassas olika. Till exempel westernridningens ryggning och den engelska ryggningen. Det är ju som två helt olika rörelser! Sidepassen och skänkelvikningen. Flera av stallkompisens lagkamrater är otroligt fascinerade av att min häst kan göra sidepass, men det är en superbasic rörelse för oss.


Jag förstår faktiskt inte varför man måste hävda sin ridstil inför andra. Varför inte bara acceptera att vi rider olika, har olika sätt att uppnå olika mål och nöja oss med det?
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Absolut.

Men det brukar hävdas, gång på gång, av de aktiva AR-ryttarna på detta forumet att grunderna och målen är desamma. Att rörelserna ska se likadana ut.

Det är DET som folk reagerar på, eftersom det uppenbarligen inte är så.

Jag tror jag läst 50 inlägg från icke-AR-ryttare som påtalar just detta, men det verkar som att "ni" tror att vi vill angripa er som personer? Det är inte det det handlar om.

Pax vobiscum.

(Jag rider vanlig dressyr, jag lär mig jättemkt om hur rörelser är uppbyggda, hur hästen är uppbyggd, varför man gör ditt eller datt, biomekanik osv osv - det är inte så att AR har ensamrätt på det...)
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Låt var och en bruka hästen efter behag?

Visst så länge den inte far illa.

Jag undrar mycket om vad du fått för westernutbildning egentligen? western i Sverige är ju av så skiftande kvalitet - over there är man åtminstonde i den ena av inriktningarna väldigt fokuserad på sits och inverkan - rena Sally Swift grejer, och då borde inte AR vara en sådan ljuskälla?

För mig känns det konstigt när man skapar sig en världsbild enbart beroende på ens privata erfarenheter

Och älska hästar är en sak - det säger sig ju alla göra som håller på med dem... Och avsett hur.
Skall det vara något bevänt med den kärleken så tycker jag nog den kanske ska innehålla en genuin önskan att förstå den, att man kanske försöker lära sig lite etologi för att bättre tyda kroppsspråket tex. Om man vore gift med en Fransman så skulle man väl bemöda sig med att lära sig lite Franska eller?
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Alltså det här med balans och att vi som ryttare ska rida hästen i balans hela tiden... Handlar det inte väldigt mycket om att hästen ska gå i EGEN balans. Det finns många hästar som inte arbetar i korrekt form men endå bär sig själva i en egen balans med huvudet som den tycker och bakbenen bakom sig. Och oftast är det just dessa hästar som håller längst i det stora hela. Ta till exempel många ridskolehästar. De går ca två timmar om dagen sex dagar i veckan med olika ryttare på olika nivåer. Ofast arbetar dom inte i en så kallade korrekt form men endå är dom betydligt hållbarare än många "tävlingshästar". Antagligen pågrund av att dessa hästar tvingas att hitta sin egen balans och bärighet.

Jag tror att oavsett vilken disiplin man väljer att utföra tillsammans med sin häst måste den ha sin egen balans eller träna sig på att hitta den. En häst som bara kan gå i balans med en kunnig ryttare kommer inte att vara särskilt hållbar så länge...

Men vad vet jag? Bara lite tankar från min sida :)
 
Sv: Försök att avliva myterna......

Svarar på hur jag ser det.
Ta tex steg 1, som du skrev, Att hästen är i balans. Redsan där kommer olika sanningar in för det är en sanning att man kan få bättre balans på häst A på ett sätt, men provar du med samma sätt på häst B så kanske det inte alls fungerar. Då får du gå en annan väg på den hästen för att förbättra balansen.

Hoppas nu inte jag uppfattas som avig. Men jag känner att jag skulle vilja lägga in nåt här. Jag har inte läst hela tråden, men jag har precis funderat på balans idag och när jag läste just detta kände jag ett behov av att luft mina tankar.

Jag lever just nu i uppfattninge av att det bara finns ett sätt att få hästen i balans, och det skulle rent teoretiskt funka på alfabetets alla hästar oberoende av de svårigheter den har. Det är ryttarens om behöver hitta sin balans, och förhålla sig till hästens. Lyckas det så är allt "klart o betart" i alla lägen. Och jag tror verkligen på detta, I ALLA LÄGEN.

Hur detta arbete (med ryttaren) går till skiljer sig mellan olika tränare. Vägarna är olika, och ofta tycker alla att alla andra har fel träningsmetoder ( :crazy: ) Detta får de stackars ryttarna leva med och stångas med. Det är ett jäkla dilemma! Pedagogiskt är det ett stort problem, hur ska tränarna lyckas med arbetet att få alla ryttare att rida i balans?! Tänk vilken sits tränarna sitter i?! Det jobbigaste är ju att de som är tränare har hittat sitt sätt, och det är det sätt som de tror på och utforskar tillsammans med sina elever. Inget konstigt med det.

Nu är ju det jobbiga att vara ryttare och hålla på med det sjujäkla svåra arbetet att hitta sin och hästens balans. Det är lätt att "fuska" lite och tro att balans uppnås genom en övning (som öppna eller nåt) som i själva verket eg skapar än mer obalans på ett redan halvbalanserat ekipage. Det är ju eg lönlöst att ens prova att göra nåt alls innan ryttaren själv tror sig hittat balans. Allt blir kontraproduktivt lixom. Och det kommer absolut att synas i rörelsen. Sen tycker inte jag att det är dumt att prova! Prova är bra! Känna på grejer är bra!

Sen när ryttaren uppelver sig ha funnit balansen så kommer ju nästa steg att prova "göra nåt" i den balansen som ryttaren tror sig hittat - vilket då naturligt rubbar balansen och arbetet börjar om att hitta balansen i den nya rörelsen. Detta tar tid och kan se ut lite hur som helst för vissa, men arbetet måste ju påbörjas nånstans!

Många ryttare tenderar att gå in och räta upp när balansen tappats och "fixar till" rörelsen med hjälp av sin kropp. Försöker skapa balans genom att "hjälpa upp" och "hålla ihop". Detta kan naturligtvis ha sin funktion för ridningen, men jag tror det är bakvänt att tro att det hjälper balansen. Andra gör ingenting och låter hästen ta ansvaret för den tappade balansen - vilket leder till en häst på bogarna, hjälte nog att rädda ekipaget från att trilla ihop i en hög. Båda sätten går att diskutera. Jag tror ju på att helatiden finnas i rörelsen och tillåta sig uppleva den, hovtramp efter hovtramp och helatiden försöka hålla sig så bra det går över hästens balans - sen utvärdera hur det gick, och prova igen.

Jag tror balans behöver upplevas och utforskas. Jag tror det är nyttigt att prova känna sig för vad långa steg och korta steg gör för balansen och prova känna skillnad mellan olika lägen och olika böjning osv (många här använder ord som samla och länga - vilket känns som att prata svart eller vitt och tankar går mot piaff och ökad trav typ. Jag menar variera steglängd, variera halslängd, variera nosposition, prova vad som händer om handen gör si eller så osv). Uppleva sin ridning helt enkelt, göra detta i ett reflektivt tillstånd utan att värdera. Det blir det det blir, och utefter detta dra slutsatser om hur balans känns. Forska och experimentera tillsammans med hästen. Det är ju där vi kan få svar - tror jag. Detta är det ju fantastiskt att ha tränare till hjälp med!

Bla bla bla.... svammel :D ville bara få detta ur mig.
 
Sv: Försök att avliva myterna......

För mig är det självklart att man lägger upp träningen på ett klokt sätt och inte kräver mer av hästen än den kan klara av. Att sätta hästen i en för svår situation som den inte klarar är definitivt inte snällt mot hästen. Vi är överens om detta. Jag hoppas jag inte skrivit så illa att det verkar som om jag tycker man ska göra sådant. Grunden är vad vi ska bygga på. Finns inte en stabil och befäst grund kan man inte gå vidare helt enkelt. (så resonerar jag i alla fall)[/QUOTE]

Jag kopar lite av din text och gör en liten förändring... hur blev det nu?
"För mig är det självklart att man lägger upp träningen på ett klokt sätt och inte kräver mer av ryttare än den kan klara av. Att sätta ryttaren i en för svår situation som den inte klarar är definitivt inte snällt mot ryttaren."

funderar....
 
Sv: Försök att avliva myterna......

VAD är orsaken till hästens brist på balans? Det måste man ta reda på först. (och det är ju inte samma orsak för alla hästar)

Jo det är det... Klumpen uppe på ryggen :rofl:

Men självklart har du ju rätt, det är viktigt att ta reda på!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 923
Senast: Solstig
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 588
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 256
Senast: Fazeem
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 954
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Hage
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp