Först i världen med gratis mensskydd - heja Skottland!

Jag vill bara klargöra en än gång att jag inte tycker det är en dålig idé, precis som jag förklarat.
Det jag gör är att jag inte köper argumentet i ett enda inlägg att det är livsnödvändigt. Då finns det andra saker som är mer livsnödvändiga som många har brist på.
Hur tänker du att det inte är livsnödvändigt? Har man inget mensskydd kan man med stor sannolikhet inte gå i skolan eller jobba under mensen om man nu inte har turen att blöda så lite att papper duger. Det här är ett jätteproblem i många fattiga länder där flickor/kvinnor får stanna hemma från skola/jobb under mensen för att de inte har råd med mensskydd och de ses som paria om de låter blodet rinna vilket leder till att de blir än fattigare. De flickorna/kvinnorna som inte har råd med mensskydd finns i rika länder med men syns inte lika mycket eftersom det inte är lika många som drabbas och jag ser det som ett jättekliv mot jämnställdhet att kvinnor får mensskydd gratis. Kvinnor tjänar inte enbart mindre än män, de har högre utgifter dessutom bara för att de råkade födas med livmoder. Nu har ett land tagit steget och jag hoppas verkligen att fler följer efter.

Jag har själv varit i sitsen många gånger att jag har fått välja mellan mensskydd och mat till mina barn och självklart går mat till barnen då före men det var såklart inte roligt. Jag är oändligt glad att de två åren med kraftig blödning hela tiden inte inföll då utan nyligen när jag inte behövde fundera på om jag kunde ge mina barn mat om jag köpte mensskydd (alternativet hade under de två åren varit att sitta på toaletten hela tiden). Det blev en tung utgift ändå (jag kan inte ha menskopp) men ingen behövde svälta iallafall.
 
Ok, jag förstår att ni inte riktigt vill förstå vad jag vill säga.

Det är fruktansvärt att behöva välja det ena eller det andra och för många blir det verkligen en fråga om livsnödvändighet i andra led.
Precis som det är för folk som måste ha sin bil för att kunna försörja sig, eller ha barnpassning för att kunna överleva. Saken i sig är inte livsnödvändig, som vatten, mat och skydd men i andra led kan det vara en anledning till att man inte kan försörja sig och då går det över till en livsnödvändighet.
 
Ok, jag förstår att ni inte riktigt vill förstå vad jag vill säga.

Det är fruktansvärt att behöva välja det ena eller det andra och för många blir det verkligen en fråga om livsnödvändighet i andra led.
Precis som det är för folk som måste ha sin bil för att kunna försörja sig, eller ha barnpassning för att kunna överleva. Saken i sig är inte livsnödvändig, som vatten, mat och skydd men i andra led kan det vara en anledning till att man inte kan försörja sig och då går det över till en livsnödvändighet.
Men det finns ju redan ett skyddsnät i Skottland där man får tillgång till mat, vatten och bostad, nästa steg är att se till att kvinnor får tillgång till mensskydd eftersom man har sett att det behovet finns. Det betyder inte att man tar bort mat, vatten och bostad för andra grupper utan man utökar skyddsnätet med ytterligare en del. För ja mensskydd är livsnödvändigt så länge det inte är socialt accepterat att gå runt med kläder där mensblodet rinner. Visst det finns möjligheten att använda tygbindor och tvätta men de måste fortfarande köpas in, ha tillräckligt många så att de hinner bli tvättade och torkat innan man behöver den igen och om man då lägger till att det kräver tillgång till tvättstuga och möjlighet att hänga på tork på lämpligt ställe.
Det går liksom inte att jämföra med tillgång till bil, det är väldigt många människor som klarar sig fint utan tillgång till bil. Däremot barnpassning har man sett att det finns ett behov i samhället och har skapat förskolor med låga avgifter för att människor ska kunna försörja sig.
 
Ok, jag förstår att ni inte riktigt vill förstå vad jag vill säga.

Det är fruktansvärt att behöva välja det ena eller det andra och för många blir det verkligen en fråga om livsnödvändighet i andra led.
Precis som det är för folk som måste ha sin bil för att kunna försörja sig, eller ha barnpassning för att kunna överleva. Saken i sig är inte livsnödvändig, som vatten, mat och skydd men i andra led kan det vara en anledning till att man inte kan försörja sig och då går det över till en livsnödvändighet.

Jag förstår vad du menar men jag håller inte med dig.
 
Ok, jag förstår att ni inte riktigt vill förstå vad jag vill säga.

Det är fruktansvärt att behöva välja det ena eller det andra och för många blir det verkligen en fråga om livsnödvändighet i andra led.
Precis som det är för folk som måste ha sin bil för att kunna försörja sig, eller ha barnpassning för att kunna överleva. Saken i sig är inte livsnödvändig, som vatten, mat och skydd men i andra led kan det vara en anledning till att man inte kan försörja sig och då går det över till en livsnödvändighet.

Fast jag tycker nog att mensskydd kan klassas lika som t.ex. toapapper. Toapapper är ju inte nödvändigt för överlevnad per se, det är ju inte samma sak som mat/vatten/väderskydd, men det är ju riktigt ovärdigt att inte ha tillgång till toapapper. Toapapper kan man lyckligtvis köpa riktigt billigt, eller i värsta fall använda tidningspapper från typ soptunnor. Men en riklig mens kräver mer än bara papper, det tar sig igenom det mesta och luktar dessutom. Kanske är det svårt att förstå om man själv alltid har en lättsam mens. Jag som har svår endometrios kan definitivt sätta mig in i hur det skulle vara att behöva gå utan och hur handikappande det skulle vara. Och om jag satt i den situationen att jag faktiskt inte hade råd med mensskydd, så hade jag tacksamt tagit emot även den billigaste, tjockaste, obekvämaste binda (eller tampong, eller menskopp eller vad som) om det erbjöds till mig helt utan kostnad, utan att knota det minsta över att det var ”fel typ av skydd” eller ”inte min preferens”.

Heja Skottland!!!! Hoppas fler tar efter.
 
Fast detta köper jag inte rakt av. Då måste väl mat och medicin ligga närmare? Det är mer livsnödvändligt och knappast något man kan rå för att man behöver.

Även om Det vore riktigt tråkigt att man måste tillbaka 100 år i tiden så finns det ju billiga sätt att lösa mensproblemet.

En annan sak jag tycker är likvärdig är blöjor till barnen. DET om något kostar pengar och är något som är lika nödvändigt.

Det blir ju nån slags utopi här. Det hade ju varit jättebra om allt som man behövde (i ditt exempel mat och medicin) var gratis. Att inte stora företag skulle bli stormrika på att sälja livsnödvändigheter. Men nu lever vi ju i ettkapitalistiskt samhälle.


Man får väl pengar till blöjor iochmed barnbidraget? Men det är ju inte heller nödvändigt att skaffa barn. Men fantastiskt att Sverige väljer att bekosta så mycket kring barn med bidrag, föräldraledighet, barnomsorg och skola mm.
 

Liknande trådar

Tjatter Jag tycker det händer mig märkligt ofta att folk jag inte känner börjar prata med mig som om de kände mig. Nu har jag ett väldigt bra...
2
Svar
23
· Visningar
1 300
Senast: Rosett
·
Kultur Jag tittar inte på Mello utan lägger allt krut på ESC. Men jag HAR förstås tittat på Mello tidigare och har synpunkter om alla de åren -...
2
Svar
25
· Visningar
767
Senast: Lingon
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 009
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 445
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp