Förstå andras perspektiv

Sv: Förstå andras perspektiv

vad är det som får dig att känna/tro att det som sägs inte "når fram"?
 
Sv: Förstå andras perspektiv

Om personen upplever att hen måste kämpa mot andra istället för att låta andra dela hens känsla och på så vis hjälpa till att bära bördan.
 
Sv: Förstå andras perspektiv

hm förstår jag det rätt att problemet ligger i hur en bäst förmedlar sina känslor till andra, inte huvudsakligen att få andra att förstå/sympatisera med dem?
 
Sv: Förstå andras perspektiv

Vet inte om jag förstår riktigt, men det jag försöker beskriva i förra inlägget är en process att hjälpa en person att stå ut med att känna svåra känslor för att inte distansera sig från vissa händelser.
 
Sv: Förstå andras perspektiv

kan du ge ett tydligare exempel?
Det första intrycket av trådstarten är att det handlar om att få en annan person att förstå en synvinkel/åsikt i en konversation.
Nu får jag intrycket att det istället handlar om någon som håller känslor inne och inte kommunicerar dem.

jag är förvirrad.
 
Sv: Förstå andras perspektiv

Om personen inte uttryckligen ber om hjälp att bearbeta en viss (känslo)situation, brukar de som oftast att hantera känslor på sitt eget sätt. Inget sätt är rätt eller fel, utan det går på personens sätt att uttrycka sig.

Att "hjälpa" en person bara för att man tycker att denne uttrycker sig på fel sätt i förhållande till vad/hur man själv gör i liknande sitution, gör oftast saken värre för personen ifråga.
 
Sv: Förstå andras perspektiv

Förstår att det är förvirrande, för det är det! Distanseringen ger en förvrängd verklighetsuppfattning - hence mentaliseringsproblem.
 
Sv: Förstå andras perspektiv

Det beror på varför jag vill att personen skall byta perspektiv.

Om det är för personens egen skull.
Att den t.ex. blir omöjlig i sociala sammanhang.
Då så skulle jag förklara vilka fördelarna skulle vara för personen att kunna byta perspektiv.
T.ex. att det blir så mycket lättare att förstå varför omgivningen reagerar som den gör och att ha vänner.

Om det är för min skull, för att jag har en åsikt som jag inte vill släppa.
Så skulle jag förklara noga varför det är viktigt för mig.
Och att det är så viktigt att jag annars inte vill vara med på det hela.

Hela tiden adressera personens logiska intellekt.
 
Senast ändrad:
Sv: Förstå andras perspektiv

Varför anser du att motparten skal byta perspektiv till förmån för ditt syn?
Det handlar inte om att byta sin åsikt utan om att kunna se det andra perspektivet också.

Man behöver inte byta till att tycka så bara för att man tittar på det och förstår det.
 
Sv: Förstå andras perspektiv

Hur skiljer du det från det som någon annan skrev tidigare om att argumentera och peka på brister i resonemang?

Att peka på brister ger bara en försvarsreaktion.
Personen går på defensiven och låser sig.

Man måste visa de rena och logiska sambanden utan att kritisera.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har iofs inget att komma med i frågan ... men är JÄTTEförvånad över att ett forum som Buke inte tagit upp händelserna alls?? How...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 712
Senast: golit
·
Övr. Katt Vet att det inte finns någon helt allergisäker ras så det behöver inte diskuteras. Däremot vill jag gärna höra om era åsikter och...
Svar
16
· Visningar
1 032
Senast: DarkInNight
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ett personlig perspektiv Stress för mig kan vara att lyssna på en föreläsare som pratar fort för att hinna säga allt inom sin tidsram...
Svar
0
· Visningar
182
Hundavel & Ras Jag tänker att det snabbt får oönskade konsekvenser att lämna ut för mycket info också. Det är nog ett svårt dilemma det där, att vara...
2
Svar
39
· Visningar
2 041
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp