Förvånad - Israel/palestina

Otherside

Trådstartare
Jag har iofs inget att komma med i frågan ... men är JÄTTEförvånad över att ett forum som Buke inte tagit upp händelserna alls?? How come?? Det är ju en fråga som jag tänker många här borde vara involverade i. Så ... Min fråga är väl snarare ... varför? Varför har händelserna, till skillnad från andra, inte tagit upp överhuvudtaget? Är de för orimliga? För infekterade? För omöjliga att ens sätta sig in i från vårt perspektiv?
(Och, tyvärr kan man inte ändra i rubriken - naturligtvis ska det så Israel, inget annat....)
 
Jag har iofs inget att komma med i frågan ... men är JÄTTEförvånad över att ett forum som Buke inte tagit upp händelserna alls?? How come?? Det är ju en fråga som jag tänker många här borde vara involverade i. Så ... Min fråga är väl snarare ... varför? Varför har händelserna, till skillnad från andra, inte tagit upp överhuvudtaget? Är de för orimliga? För infekterade? För omöjliga att ens sätta sig in i från vårt perspektiv?
(Och, tyvärr kan man inte ändra i rubriken - naturligtvis ska det så Israel, inget annat....)
Det berörs ju visst i några trådar?
 
Oj, då har jag missat dem helt! Men inget på sistone, väl, efter senaste tidens händelser?
Och med några trådar så menar jag enstaka inlägg i "evighetstrådar" (söker du på inlägg om Israel eller Palestina så dyker det upp) eller denna som kanske inte skvallrar om innehållet i rubriken: https://www.bukefalos.se/threads/vem-betalar.1521693/

Men jag håller med dig om att det är svårt att prata om, det blir så svart eller vitt, även om civila.
 
Jag tycker iallafall själv att jag kan för lite så vågar inte uttala mig och bara göra tabbar. Försöker läsa på men det känns så otroligt komplext och svårt att greppa som helt utomstående.
Jag håller med! Jag kan absolut ha åsikter och känslor kring det som sker, men jag är försiktig med att vädra dem inför någon annan eftersom att jag inser att jag egentligen inte vet vad jag pratar om.
 
Jag har iofs inget att komma med i frågan ... men är JÄTTEförvånad över att ett forum som Buke inte tagit upp händelserna alls?? How come?? Det är ju en fråga som jag tänker många här borde vara involverade i. Så ... Min fråga är väl snarare ... varför? Varför har händelserna, till skillnad från andra, inte tagit upp överhuvudtaget? Är de för orimliga? För infekterade? För omöjliga att ens sätta sig in i från vårt perspektiv?
(Och, tyvärr kan man inte ändra i rubriken - naturligtvis ska det så Israel, inget annat....)
Jag ändrade rubriken nu :)

Det var en ganska lång sidodiskussion som tangerade ämnet i en tråd för nån vecka sedan, men jag bröt den då den var alltför OT för tråden i fråga och bad folk fortsätta i en egen tråd vilket aldrig skedde.
 
Jag tycker iallafall själv att jag kan för lite så vågar inte uttala mig och bara göra tabbar. Försöker läsa på men det känns så otroligt komplext och svårt att greppa som helt utomstående.
Och världen över ökar liksom hatbrotten mot både judar och muslimer till följd av konflikten. :( Det är svårt att ta in den sexåriga palestinska pojken som blev mördad av föräldrarnas hyresvärd (i USA) och minst lika svårt att ta in att en kvinnlig företrädare för en synagoga mördades (också i USA).
 
Om ni känner er okunniga om Israel och Palestina så tycker jag att det i det här läget är superviktigt att läsa på. Skaffa sig kunskap till att börja med, men vid behov skapa opinion utifrån kunskap.

Läs t.ex på Landguiden (utrikespolitiska institutet) och Globalis (svenska FN-förbundet). Man kan med fördel fortsätta med Amnesty.

Det är viktigt att ha i åtanke att det råder en enorm maktobalans i konflikten. Samt att det pågår ett digitalt krig, med propaganda från flera håll som i alla krig, men maktbalansen slår igenom även i det digitala kriget.
 
Om ni känner er okunniga om Israel och Palestina så tycker jag att det i det här läget är superviktigt att läsa på. Skaffa sig kunskap till att börja med, men vid behov skapa opinion utifrån kunskap.

Läs t.ex på Landguiden (utrikespolitiska institutet) och Globalis (svenska FN-förbundet). Man kan med fördel fortsätta med Amnesty.

Det är viktigt att ha i åtanke att det råder en enorm maktobalans i konflikten. Samt att det pågår ett digitalt krig, med propaganda från flera håll som i alla krig, men maktbalansen slår igenom även i det digitala kriget.

Tack för tips! Tar också tacksamt emot tips om poddar om någon har.
 
Jag vill minnas att Israel-Palestinafrågan under mina tidiga tonår (född -91) var något som man i princip var tvingad att ha en åsikt/ställningstagande om, men då befann jag mig i ganska politiskt laddade relationer så det kändes enklast att bara "hålla med". När jag läste idéhistoria på universitetet skrev jag en C-uppsats om Thedor Herzl och dennes verk 'Judestaten', i Museologi skrev jag om Jerusalem och UNESCOs bevarandearbete som B-uppsats samt om Judisk identitet inom det svenska museet som C-uppsats. Jag gick också en historisk överblickurs om Judendomen och tyckte det var så spännande att lära sig mer.

Men Israel-Palestinafrågan ger jag mig knappt in i, även om jag följer den. Många har otroligt svårt att skilja på (religiös) Judendom och (nationalistisk) zionism, vilka i många avseenden står i direkt motsats till varandra. På en svensk sida var någon (med all rätt) upprörd över Israels förmåga att skydda palestinska barn i sin krigföring och ställde frågan "Hur kan dem?" varpå någon svarade "För att de är ljudar". År 2023. Lika ont gjorde det att se unga judiska ortdoxa män skrika "You're an extinct species!" Om muslier som dött i en av många attacker i en video. :cry:
 
Jag tipsar om boken Den perfekta konflikten av Johan Berggren som verkligen går till botten med hur allt började, hur det gått fel längs vägen och hur man faktiskt skulle kunna lösa konflikten. Dock är den från 2021, så lite mer har hänt sen den skrevs.

Men den gav mig mycket större förståelse för bägge sidor än de åsikter man oftast hör i media.
 
Jag tipsar om boken Den perfekta konflikten av Johan Berggren som verkligen går till botten med hur allt började, hur det gått fel längs vägen och hur man faktiskt skulle kunna lösa konflikten. Dock är den från 2021, så lite mer har hänt sen den skrevs.

Men den gav mig mycket större förståelse för bägge sidor än de åsikter man oftast hör i media.

Åh, typiskt den bara fanns som e-bok på BookBeat!
 
Det finns bra avsnitt i P1:s Mellanösternpod och geopodden om man vill ha förståelse för situationen i stort. Ur mer aktuell nyhetsvinkel kommer hela tiden nya avsnitt i tex Konflikt, Gräns och Dagens eko (alla tre från SR).

Alla dem har jag hört och följer, förutom geopodden! Hittade dock dessa två också jag inte hört om innan, Bildningspodden med Anders Persson resp Pierre Schori som gäster: https://spotify.link/5rTcji416Db
 
Jag själv är bara så utmattad av att diskutera Israel/Palestina på andra forum att jag inte orkat skriva mycket om det här :up: Om någon vill förstå hur staten Israel uppstod så kan jag varmt rekommendera O Jerusalem av Dominic Lapierre och Larry Collins. De beskriver vad som händer från Arabiskt, Judiskt, Brittiskt och Internationellt håll. Den skrevs också när i princip alla som var inblandade fortfarande levde. Helt fantastisk bok. Tyvärr tror jag inte den finns utgiven på svenska men den finns som e-bok och fysisk bok.

Edit: Och varför konflikten av en liten bit mark har pågått sedan sen bronsålder.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 574
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 515
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 394
Senast: Lazio
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 150
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp