Förvånad - Israel/palestina

Det är en sådan oehört komplex och långdragen konflikt, så det är enligt min mening helt omöjligt att välja sida sas.
Hela situationen är bara otroligt obehaglig på så många plan. Känner inte att jag är tillräckligt insatt för att kunna uttala mig om konflikten överhuvudtaget egentligen, jag tycker bara det är fullkomligt fruktansvärt för alla civila som drabbas 😔

*spinner vidare*

Ja, för varför känner så många att de måste välja sida? Det är ju inte frågan om några fotbollslag! Plus att koka ner debatten till att en ska välja sida är slött och historielöst.

Personligen känner jag mest att det är för mycket våld och för lite dialog i den här situationen men förstår varför det kommit till detta (jag vågar påstå att jag är rätt bra påläst om bakgrunden till konflikten). Jag är definitivt tillräckligt påläst för att inte sitta och välja sida om inte annat...
 
Jag är oxå pinsamt okunnig om situationen.
Vad jag minns från skolan så levde både judar och palestinier sida vid sida tills dom inte gjorde det längre och staten Israel uppstod och jagade palestinierna ur deras egna land och dom fick en liten remsa att bo på och sen har det varit krig sen dess typ.

Men det var säkert mer komplext än så i verkligheten än vad jag mindes från högstadiet 1983 🙈
 
*spinner vidare*

Ja, för varför känner så många att de måste välja sida? Det är ju inte frågan om några fotbollslag! Plus att koka ner debatten till att en ska välja sida är slött och historielöst.

Personligen känner jag mest att det är för mycket våld och för lite dialog i den här situationen men förstår varför det kommit till detta (jag vågar påstå att jag är rätt bra påläst om bakgrunden till konflikten). Jag är definitivt tillräckligt påläst för att inte sitta och välja sida om inte annat...
Eller hur. Konflikten drabbar ju civila på båda sidor, det går inte att säga att det är värre för den ena eller andra sidan. Minns att mamma berättade att hennes bror läst om Israel och Palestina i skolan och kom hem och sade att han hade läst om Pelle och Stina 😄 De är närmare 80 båda två nu, ett tydligt tecken på hur länge den här konflikten har pågått
 
Jag är oxå pinsamt okunnig om situationen.
Vad jag minns från skolan så levde både judar och palestinier sida vid sida tills dom inte gjorde det längre och staten Israel uppstod och jagade palestinierna ur deras egna land och dom fick en liten remsa att bo på och sen har det varit krig sen dess typ.

Men det var säkert mer komplext än så i verkligheten än vad jag mindes från högstadiet 1983 🙈
Här är en ganska bra och neutral beskrivning av vad som hänt från 1948 fram till precis innan den nu pågående konflikten: https://www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/asien/israel/israel-modern-historia/
 
Här är en ganska bra och neutral beskrivning av vad som hänt från 1948 fram till precis innan den nu pågående konflikten: https://www.ui.se/landguiden/lander-och-omraden/asien/israel/israel-modern-historia/
Fast alltså, denna konflikten är ju betydligt äldre än från 1948. Judar och filistéer (vad vi idag kallar palestinier) har bott i området i flera tusen år. Periodvis har det varit fred, periodvis har det varit krig. Tänk Gjingis Khan, Saladin, mfl har varit där och krigat, likaså kristna korståg, osv osv.
 
Fast alltså, denna konflikten är ju betydligt äldre än från 1948. Judar och filistéer (vad vi idag kallar palestinier) har bott i området i flera tusen år. Periodvis har det varit fred, periodvis har det varit krig. Tänk Gjingis Khan, Saladin, mfl har varit där och krigat, likaså kristna korståg, osv osv.
Ja? Jag har ingenstans påstått att konflikten skulle ha börjat 1948. Det var dock då staten Israel bildades och sidan jag länkade till ger bra information om vad som hänt sedan dess.
 
Fast alltså, denna konflikten är ju betydligt äldre än från 1948. Judar och filistéer (vad vi idag kallar palestinier) har bott i området i flera tusen år. Periodvis har det varit fred, periodvis har det varit krig. Tänk Gjingis Khan, Saladin, mfl har varit där och krigat, likaså kristna korståg, osv osv.
Ja men vill man analysera den nuvarande konflikten så är en rimlig startpunkt grundandet av sionismen i slutet av 1800-talet. Vill man förstå sionismen behöver man såklart förstå både den judiska diasporan och nationalismen som ideologi i en 1800-tals kontext, men man behöver inte börja i Mesopotamien.
 
Ja men vill man analysera den nuvarande konflikten så är en rimlig startpunkt grundandet av sionismen i slutet av 1800-talet. Vill man förstå sionismen behöver man såklart förstå både den judiska diasporan och nationalismen som ideologi i en 1800-tals kontext, men man behöver inte börja i Mesopotamien.
Och antisemitism och pogromer i Europa historiskt. För att förstå bakgrunden till sionismen. Så lite tidigare än 1800-talet är väl bra.
 
Jag kan väl tycka att det är bra att ha en viss kännedom om hur historien för det här landområdet ser ut.

Även från modern tid kan det vara bra att känna till Palestinamandatet som Storbritannien fick av Nationernas Förbund 1922. Storbritannien ska enligt det bl a tillse att det upprättas ett judiskt hemland i Palestina, dock utan att det inkräktar på redan boendes rättigheter. Med tanke på att Storbritannien några år tidigare också lovat att stödja arabisk självständighet i området är det inte helt oväntat att det förekom rätt blodiga konflikter även innan 1948.
 
Jag har iofs inget att komma med i frågan ... men är JÄTTEförvånad över att ett forum som Buke inte tagit upp händelserna alls?? How come?? Det är ju en fråga som jag tänker många här borde vara involverade i. Så ... Min fråga är väl snarare ... varför? Varför har händelserna, till skillnad från andra, inte tagit upp överhuvudtaget? Är de för orimliga? För infekterade? För omöjliga att ens sätta sig in i från vårt perspektiv?
(Och, tyvärr kan man inte ändra i rubriken - naturligtvis ska det så Israel, inget annat....)
golit har gjort en tråd, med fokus på civila offer.

Allmänt tips:

https://historiskamedia.se/bok/roten-till-det-onda/
 
Jag har iofs inget att komma med i frågan ... men är JÄTTEförvånad över att ett forum som Buke inte tagit upp händelserna alls?? How come?? Det är ju en fråga som jag tänker många här borde vara involverade i. Så ... Min fråga är väl snarare ... varför? Varför har händelserna, till skillnad från andra, inte tagit upp överhuvudtaget? Är de för orimliga? För infekterade? För omöjliga att ens sätta sig in i från vårt perspektiv?
(Och, tyvärr kan man inte ändra i rubriken - naturligtvis ska det så Israel, inget annat....)
Skulle också vilja tipsa om Bibel och arkeologerna av Hans "hatte" Furuhagen (ja han från Mosebacke monarki) Men även serös vetenskapsman

https://www.bokus.com/bok/9789127122277/bibeln-och-arkeologerna/
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Ja som rubriken säger, på mitt jobb har vi en kollega som rent skiter i att göra vissa arbetsuppgifter, vilket då är sådant som drabbar...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 574
Senast: _Taggis_
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Som en person med flera hälsoproblem genom livet som vården inte har kunnat hjälpa, så har jag kommit att fundera en hel del över just...
2
Svar
30
· Visningar
4 509
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Jag blir mer och mer förvånad desto mer jag märker hur lite folk aktiverar sina hundar, så jag måste höra även med er för att vidga mina...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 392
Senast: Lazio
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 147
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp