Förstå andras perspektiv

aprilmaj

Trådstartare
Hur tror du att man bäst bemöter en människa som har svårt att förstå andras perspektiv och känslor?
 
Sv: Förstå andras perspektiv

Deras förståelse lär ju inte öka om de inte får veta, så antagligen gäller väl att tala i klartext. Sen handlar det kanske inte alltid om förståelsen utan även om intresset?
 
Sv: Förstå andras perspektiv

Om man diskuterar något båda är intresserade av men har olika åsikter - hur skulle du göra då?
 
Sv: Förstå andras perspektiv

Jag skulle fråga mig själv varför det var så viktigt att den andra personen skulle förstå det andra perspektivet.

Om jag kom fram till att det var för att någon form av förändring behövdes i den gemensamma kommunikationen, så skulle jag börja med mig själv. Fundera över vad det är jag ber om och hur. Istället för att önska förståelse, skulle jag försöka fokusera på en praktisk förändring som innebar att personen kanse inte skulle förstå mitt/den andras perspektiv, men skulle innebära en förändrad relation baserad på respekt för varandras olika åsikter och således förhoppningsvis även en förbättring av situationen.
 
Sv: Förstå andras perspektiv

Jag skulle fråga mig själv varför det var så viktigt att den andra personen skulle förstå det andra perspektivet.

Det är inte det som är poängen egentligen. Det är alltså inte viktigt för mig (hypotetiska mig) att den andra förstår mitt perspektiv.

Det jag skulle vilja höra är vad du/ni tror är det mest framgångsrika sättet att nå fram till den som har svårt med perspektivbyte.
 
Sv: Förstå andras perspektiv

Jag hade det problemet tidigare, jag hade svårt att ha medkänsla och förstå den andra personen. Det som fick mig att börja tänka om var att en person sa till mig att jag var sådan och att jag måste förstå att jag sårade folk. De orden gjorde ont för mig så jag började lära mig, helt enkelt. Tänka på vad jag säger och lyssna på andra människor i mycket större utsträckning. Jag var förstås väldigt ung då och kunde alltså ändra inställning ganska lätt. Jag är evigt tacksam för att den personen sa nånting åt mig :)
 
Senast ändrad:
Sv: Förstå andras perspektiv

att ifrågasätta varför "jag" vill att någon ska byta perspektiv. Folk byter inte perspektiv om de inte är mottagliga för det eller om de helt enkelt inte vill.
Så jag skulle fundera över hur jag själv kommunicerar och varför det är viktigt för mig att den andra personen byter perspektiv. Kanske just perspektivbytet inte är det viktiga egentligen - utan hur personen beter sig mot "mig".
Är så fallet behövs det inte ett perspektivbyte eller förståelse - det enda den andra personen behöver är att respektera att ett visst beteende gentemot mig inte är ok i vissa situationer. Förståelse eller perspektivbyte är inget som går att tvinga på andra. En kan ju (i vissa fall) hoppas.
 
Sv: Förstå andras perspektiv

Om du vill svara; vad var det, tror du, som gjorde att du från början hade svårt med det?
 
Sv: Förstå andras perspektiv

Jag tror att jag är funtad så, helt enkelt. Jag måste fortfarande tänka på det dagligen men nu funkar jag i sociala sammanhang utan att tänka på det jämt iallafall :)
 
Sv: Förstå andras perspektiv

ja, visst kan det det - men oftast för att någon av parterna antar att förståelse är en förutsättning för kommunikation/överenskommelse. Och det behöver det inte vara.
Det är inte alltid förståelsen som är det viktiga, utan hur man beter sig mot varandra. Förståelsen känns bättre, och utan den kan det ju onekligen kännas aningen rumphugget.

så, att se över sin egna kommunikation anser jag vara ett måste om inte meddelandet går fram.
 
Sv: Förstå andras perspektiv

Självfallet. För att problematisera: Om den andre personen hävdar något som i ditt tycke är avskyvärt, i djupaste mening avskyvärt?
 
Sv: Förstå andras perspektiv

Självfallet. För att problematisera: Om den andre personen hävdar något som i ditt tycke är avskyvärt, i djupaste mening avskyvärt?

Jag har en rätt lätt syn på livet och jag vet inte vad det skulle vara. Men vissa saker hade givetvis fått även mig att gå i taket. Men olagliga saker hadejag inte tvekat om att polisanmäla och jag hade inte känt några större problem med att träffa personen mer sällan skulle jag tro.
 
Sv: Förstå andras perspektiv

Hur tror du att man bäst bemöter en människa som har svårt att förstå andras perspektiv och känslor?
Genom att försöka förstå hans eller hennes position o inställning. Varför han eller hon vidhåller det du avskyr.
Att förstå är inte att dela. Men att respektera varför en individ tycker eller agerar som han/hon gör.
 
Sv: Förstå andras perspektiv

Det är inte det som är poängen egentligen. Det är alltså inte viktigt för mig (hypotetiska mig) att den andra förstår mitt perspektiv.

Det jag skulle vilja höra är vad du/ni tror är det mest framgångsrika sättet att nå fram till den som har svårt med perspektivbyte.

Här motsäger du dig själv då du trots förnekande ändå vill ha reda på hur du skal få motparten att byta perspektiv.

Den stora frågan tycker jag är: Varför anser du att motparten skal byta perspektiv till förmån för ditt syn?

För att nå fram till motparten måste du ha väldigt bra argument och exempel till varför du anser ditt perspektiv är bättre en motpartens samt direkt kunna påpeka de brister som finns i motpartens argument.
 
Senast ändrad:
Sv: Förstå andras perspektiv

Jag förklarar kanske dåligt, men jag tycker inte att "nå fram" är samma sak som att förmå någon att byta perspektiv.
 
Sv: Förstå andras perspektiv

För att nå fram till motparten måste du ha väldigt bra argument och exempel till varför du anser ditt perspektiv är bättre en motpartens samt direkt kunna påpeka de brister som finns i motpartens argument.

Det är just det som jag inte tror fungerar. Argumentera och peka på brister är inte ett sätt som gör att man når fram till någon som har mentaliseringssvårigheter, tror jag.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har iofs inget att komma med i frågan ... men är JÄTTEförvånad över att ett forum som Buke inte tagit upp händelserna alls?? How...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 716
Senast: golit
·
Övr. Katt Vet att det inte finns någon helt allergisäker ras så det behöver inte diskuteras. Däremot vill jag gärna höra om era åsikter och...
Svar
16
· Visningar
1 035
Senast: DarkInNight
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ett personlig perspektiv Stress för mig kan vara att lyssna på en föreläsare som pratar fort för att hinna säga allt inom sin tidsram...
Svar
0
· Visningar
187
Hundavel & Ras Jag tänker att det snabbt får oönskade konsekvenser att lämna ut för mycket info också. Det är nog ett svårt dilemma det där, att vara...
2
Svar
39
· Visningar
2 043
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp