Bukefalos 28 år!

Första Dressyrtävlingen

_Peplis_

Trådstartare
jajamensan. nu har hoppryttaren anmält sig till sin första riktiga dressyrtävling :eek: :crazy: :)
LC:1 och LB:1 (2003) ska vi rida, Är det ngt speciellt man bör tänka på i dessa program?

I LC:1 är det ju bara "förlängda språng" vad är skillnaden mellan förlängda språng i galoppen och mellangalopp??

Ska träna för min tränare imorgon o rida igenom programmen, men man kan ju alltid få lite tips här!

Vad hade ni för % första gången ni red dessa program (på lokaltävling)
 
Sv: Första Dressyrtävlingen

När jag rider förlängda språng brukar jag bara släppa lite grann i munnen på honom, så får han länga på som han vill, och det brukar funka väldigt bra! :)
Sen så brukar jag (i avbrott från galopp) ofta göra förhållningar och bromsa tills jag flyter över i trav, får mycket positiv respons på det! :) Kanske något att tänka på?
Men mest är det bar att tänka på att ta det lugnt, rid på hela banan och var så nogrann som möjligt, så går det bra. :)
Första gången jag red en LC:1 fick jag 59% och första gången jag red en LB:1 fick jag 54 %. Och det på en väldigt spänd häst som flamsade bra mycket! :p
 
Sv: Första Dressyrtävlingen

Om det ska vara förlängda språng så är kravet på längningen inte lika stor som i mellangaloppen.
Alltså inte riktigt lika stor skillnad. Lite samma sak som att det är förlängda steg i stället för mellantrav.
När jag rider dessa programm så satsar jag alltid lika mycket som jag gör i mellangångarterna.
Jag gör alltså ingen skillnad på dem.
Men då har jag också en häst som har svårt för längningar, särskilt i trav. Så det är lite allt eller inget, bära eller brista för oss :)
Får man vara nyfiken och fråga vart du ska tävla?
Lanna eller?
 
Sv: Första Dressyrtävlingen

Okej tack så mkt, bara att rida på alltså :)
Jo det är i Lanna, ska du också dit?
 
Sv: Första Dressyrtävlingen

Japp jag ska också dit.
Ska rida LC2, LB1.
Kan inte med galoppvolterna i LC1 så det programmet undviker jag.
Att det ska vara så svårt att hålla reda på två varv på en volt :)
Ska försöka titta efter dig. Din häst är så fin på bild så det ska bli roligt att se den "live"
 
Sv: Första Dressyrtävlingen

När är det? Har noll koll på tävlingarna nu för tiden...
Jag satsar lika mycket på förlängda steg som på mellangångarter. Rid igenom hela programmet, även transportsträckorna. Rid från punkt till punkt och håll blicken långt fram. Annars har jag väl inget mer att tillägga än att ge dig en spark i ändan ;-)

M.
 
Sv: Första Dressyrtävlingen

He he bered dig på den tråkigaste dan i ditt liv för jag tror inte det finns något som är så tråkigt som att vara på en dressytävling när man är hopp/ft ryttare.

Jag brukar dö varje gång :p
 
Sv: Första Dressyrtävlingen

Första gången jag red LC:1 på lokal tävling fick jag 58% samt 59%, alltså, jag red två LC:1 (den ena tillhörde lagtävlingen). Kan tilläggas att ponnyn var allmänt fjantig och sprang tre meter innanför spåret och var rädd för allt. Jag fick 58% för min första LB:1, men då kan tilläggas att ponnyn gick över tygeln i stort sett hela programmet :p

Jag säger som Solvira; Ta det lugnt, och rid noggrant. Ta god tid på dig så du hinner tänka och planera, och göra en bra ritt.
 
Sv: Första Dressyrtävlingen

På oidi hade jag runt 60%. Han blir lite seg när vi kommer in på banan, fast på framridning går han som en klocka för då kan man ju visa upp sig för massa ston. Senast var han som en 4 åring på frmaridningen och expolderade en hel del. Nån sa: Men det ska ju va lite gnista. Kanske finns gränser!
Rider på som om mellangalopp i steg längningen. Man länger sällan eller aldrig för mycket
 
Sv: Första Dressyrtävlingen

rid NOGA!! slarva inte med vägarna, man samlar alltid lite extra poäng på att vara väldigt noga med vägarna!!
LYCKA TILL:)
 
Sv: Första Dressyrtävlingen

sen brukar man inte använda uttrycket förlängda språng.. samlad, mellan och ökad brukar man säga..!
 
Sv: Första Dressyrtävlingen

I LC har de faktiskt ändrat från mellangalopp till just galopp med förlängd steglängd. Likaså i mellantraven.
 
Sv: Första Dressyrtävlingen

jaha.. hade jag ingen aning om.. men varför ska man lära sig "fel" från början då:p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej allihopa hoppas ni har en trevlig kväll! Det är så att jag ska rida min allra första La2 start imorrn och är riktigt nervös! Jag...
Svar
0
· Visningar
640
Senast: Hanna2021
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 092
Senast: jemeni
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 245
Senast: shia
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 220
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp