Första foderhästen = problemhäst (långt)

Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Hade du honom på foder du med? De sa att han varit hos en tjej innan mig, men att pappan inte ville ha kvar honom.. var det så?

om det är samma fagri: hur red du honom? var han lugn med dig och så?
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Jag undrar lite varför du vill ta dig an denna hästen och vad du vill ha din framtida "drömhäst" till? Ser du det som en utmaning som du eventuellt kan lära dig något på?
Jag tror att du har mkt jobb framför dig och med tanke på hans ålder osv så skulle jag se mig om efter något annat.
Låter inte som det är värt allt jobb och ev risker...

Jag la ut en annons på blocket om att jag ville ha en isis på foder. Men fick inte något svar alls (inte så förvånad då isisägare inte brukar vilja låta vem som helst rida deras ögonsten, right?;)) Men sen fick jag ett mejl och det var fagri då. Jag provred han och allt, och tänkte att det ska nog gå. och jag tror det kan gå också. men det tar tid. det visste jag ju, men skrev här för att få lite åsikter och hjälp. De ville sälja honom sen då. men eftersom både jag, min syster & min mamma rider isisar så skulle det ultimata vara en som passar oss alla tre. Fagri passar inte de andra riktigt.

Jag kommer såklart lära mig mycket genom honom. Men jag kommer nog inte köpa honom sen. Som någon skrev här så känns det ändå som att jag har något slags ansvar att han blir bra och att se till att någon vill köpa honom sen. så ska jag naturligtvis inte känna. men ändå.

Det känns som att det kan bli lite bättre ändå under de här 4 månaderna jag har kvar men honom.
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

ska bli kul på fredag:laugh:

Tacksam för ditt intresse:)


Ser fram emot det, han ska nog gå att fixa me tanke på hur stabil han varit i grunden. Kul att det visade sig att han var så nära!
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

KL mig själv...

Tänkte slänga in några foton på honom som han såg ut för tio år sedan.
(dock var han på bete och inte i så bra form haha, men ändå...)




Han var min första egna isis, som jag verklgien ägde 100%.
Han är 5 gångare import från Island, kom till England, och jag ahde honom där, sen vart han importerad hit och jag sålde honom här (mot min vilja)
Han är en häst med mycekt vilja som var super super snäll och cool, dock stark men lydig att rida, ÄLSKAR att flyga iväg i pass och har varit 5 gångs champion i UK 2 olika år (dock så är det ju inte samma konkurrens där så kan inte jämföras med att vara svensk mästare i 5 gång riktigt tyvärr hihi!)
Han var en liten töltmaskin också, hade fem bra väl åtskiljda gångarter och superkul att rida :)

Så jag hoppas att han kommer bli det igen med lite jobb, är kul att han är så pass nära mig iallafall, var och hälsade på ikväll och ville bara krama om honom :) (Tack!)
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Vad underbart att få hälsa på sin gamla älskling! Hoppas det blir ordning på honom!!
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Ja jag har tur för flera av mina gamla hästar står i trakterna och jag har kunnat hälsa på, och dom har det så bra så :)
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Uppdatering!

Det glädjer mig att säga att vi gör framsteg!
Han han blivit riktigt lugn och fin, koncentrerar sig på mig mestadels.
Står och slappnar av när jag pysslar med honom, härligt att se.
Står still i hagen när jag hämtar honom (har haft morot med mig).

Ridningen går också framåt. Igår ryggade vi ett steg! Vi gör skänkelvikningar och han är riktigt duktig, när han är lugn. Halt gör han snabbt för vikt & röst. lyssnar mycket på rösten, vilket är bra. Han kan ibland stissa upp sig men man kan lugna ner honom relativt fort.

Vi ska rida i paddock på lördag och det ska bli intressant. Tänkte se om man kunde plocka fram lite trav. prova alla gångarter även galopp. Dock inte pass.
Han blir fortfarande mycket "tung" i munnen, men det har han tydligen alltid varit. Rider honom fortfarande på 3-delat och det funkar bra även utan nosgrimma.

Däremot är jag lite orolig då han är snorig & blir snabbt andfådd. Hans flanker häver sig väldigt mycket efter man har ridit honom (räcker med 15 minuter skritt). Han hostar även. Har läst om bronkit och skrämt upp mig själv. Men nu går han på vitlöksflingor så ska vi se om snoret försvinner i alla fall.

Men som sagt det går bra och jag känner mig en smula hoppfull. Det är ändå 4 månader kvar tills jag ska lämna tillbaka honom.
:D
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Jag hade ringt veterinären ang. det du säger om hostande och andfåddhet. Sådant kan gå över i kroniskt och det kan gå fort. Hellre ta veterinären först och sen "alternativa" behandlingar.
Kan ju vara nån förkylning kanske, men jag hade inte chansat...
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Mmm, kontakta veterinär - ägaren betalar väl det?? Vad har ägaren tänkt sedasn när du fått ordning på hästen? Han kan mycket väl gå tillbaka i gamla vanor. Har jag förstått det här så har han varit en bra, ridbar häst innan det här blev till.
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Ta bort vitlöken och kontakta veterinär. Låter som kvickdrag nästan när han flankandas så där.
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

OH vad glad jag blir! :) Tar och ringer dig i morgon.

Balderum norr: Japp, han har tävlats och varit väldigt trevlig och välriden. Han har även varit 5-gångs champion i England två olika år (fast, det är ju inte samma konkurrens där som här men ändå) så har varit allra minst en 'ok' tävlingshäst.
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Ta bort vitlöken och kontakta veterinär. Låter som kvickdrag nästan när han flankandas så där.

Jaa, kvickdrag slog det mig också... speciellt vid en sådan här årstid med fuktigt skitväder.... Får hoppas att det inte är det. Roligt att höra att han verkar ha lugnat sig en del ändå! Lycka till!!
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Hade du honom på foder du med? De sa att han varit hos en tjej innan mig, men att pappan inte ville ha kvar honom.. var det så?

om det är samma fagri: hur red du honom? var han lugn med dig och så?

Jag har inte haft honom på foder :)
Däremot hade vi en Fagri-Blakkur som kom ihop med en Tinna. Dvs till mitt dåvarande arbete.

Men jag tycker inte det ser ut att vara samma Fagri som vi hade.
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Uppdatering:
Han går bra, fortfarande lite stressig men det är inget större problem längre. det går att lugna honom. Helt underbar har han blivit nu när han känner mig & jag känner honom. supermysigt att pyssla med honom.
han står även still nu när jag sitter upp! Med träning går allt.
Kör lite horsemanship också! KUUL!

rider dressyr i paddock nu, han är jätteduktig:)
Märks att han har gjort det förr.

Dessvärre kan jag inte köpa honom, har inget jobb efter juni:(

Han är frisk också, inget kvickdrag, han blir så andfådd.

Så nu vet ni.

Någon som vill köpa honom:grin: Han är till salu.
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Oh vad glad jag blir att det går så bra, jag sa ju att det inte skulel ta så lång tid ;)

Hoppas att han hittar ett bra hem och vad trist att du itne kan ha kvar honom, men jag vet ju att han iten var ideal för vad du var ute efter, hoppas allt ordnar sig med både jobb och honom.

Kram!
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Nyfiken, nu har ju flera här berättat om problemen de har/haft med sina hästar så jag blev nyfiken. Köpte ni dem som "problemhästar" eller dök det upp när ni kommit hem?

Min sto var billig ändå för hon var ur kondition, men jag märkte inte direkt av hennes rusatendenser på provridningen.

Jag köpte min från island. Han var en "häst som alla kan rida"..
Mm, jo visste :cool:
Men men, jag älskar honom mest :love:
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Hej hopp, jag är ingen expert på nåt sätt om islandshästar, ni har kanske sett min tafatta tråd om tölt vice trav hos unghästen...

Men jag har gjort en massa annat med andra raser... bland annat fjordhästar faktiskt :D

Min första häst var en fjording på 8 år som bara skrotat som avelsto på någon rutten gård. Jag kunde ut o rida henne, hon var jättelat, envis och fet.... Typiskt tänkte ni... ja typiskt för en häst som är stabil och bara gått i en hage hela livet, inte typiskt för fjordingar... ville bara få det sagt ;)


Hon efter ett tag började som din häst TS fast tusen resor värre, vi tröttnade och skickade henne till en tillridare som till sin fasa fann att vi hade en toktrång sadel och hon hade en böld i munnen. Jag var liten tjej då och min mamma kunde inget om hästar alls så vi hade inte sett detta.... jättesorgligt!

Han bytte sadel och behandlade munnen och började rida denna häst försiktigt, han fick sig ett par turer över murar och åkrar. Efter ett tag kom hon hem och jag fick rida i paddock och med supersmalt bett och jobba utifrån det. Hon är idag fortfarande en allmänt hyperpigg häst att rida, hon har ett jättefint steg och är väldigt lyhörd för sin ryttare.


Det jag vill säga med detta är att du ska kolla följande:

Mun och Sadel... Ta ut hästtandläkaren för att vara säker och sedan en equiterapeut som kollar om den har ont. Har den ont ta ut en sadelutprovare. Detta är dyrt ja, men det prutar du på hästen helt enkelt. Ägaren vill väl hästen väl främst än att ha pengar i plånboken?

Om allt det där är okey, då ska du börja från marken och bygga förtroende och kondis, miljöträna lite kanske där du kommer rida med mera. Tömkör om du har möjlighet på både volt och ute, då kan du lättare korrigera när hästen ökar än om du longerar. Du behöver bara en billig tömkörningsgjord och en töm.... jätteenkelt faktiskt. Annars kan du tömköra med gramantyglar och gå bredvid hästen istället, då kan du klappa och berömma för varje rätt den gör, typ vid halvhalter med mera.

SEN hoppar du upp och rider. Jag ger dig all lycka till och tror du kan få en rolig ridhäst men ge den några månader först.

Hoppas jag inte trampar på någons tå nu... jag skriver ur min synpunkt och min erfarenhet med liknande hästar.
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Oj jag missade ditt sista inlägg TS, vad kul att det gått bra! Hade jag haft pengar så hade jag vart intreserad ;D
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Se till att ni hittar era roller gentemot varandra, bygg upp ett förtroende. Lägg mycket tid på långa skritturer i låg, avslappnad form, få honom att själv slappna av. Jag har t ex som regel i mitt stall att ingen häst kommer in efter en tur utan att ha frustat och slappnat av efter att vi tränat :idea:

Något som jag varmt rekomenderar är "tillsammans-tid". Det har jag ägnat min isis jättemycket med goda resultat. Främst handlar det om massage och beröring men också lek och trickträning. Vi är tillsammans på marken och lär känna varandra (jag har haft min i 3 mån) lika mycket som vi rider.
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Uppdatering!

Han är som han varit nu ett tag mysig och pigg och det går bra med det mesta. Men jag är fortfarande lite rädd över att han blir så andfådd efter ritt (flankerna). så jag brukar inte rida ökat tempo alls nästan, vilket är synd. Han har alltid varit så andfådd sa ägarna men ändå. och den randen som ska finnas under magen vid kvickdrag hur ser den ut, ska den kännas som en liten kant markerandes bröstkorgens kanter? Är det normalt att han innan ridning har väldigt ihopsjunkna flanker och sen efter ridning nästan utspända?

Låter nu en tjej som är kompis med en annan i stallet att rida honom ibland. Hon funderar på att ta över foderkontraktet eller köpa honom. Ganska skönt att ha "fixat" en annan köpare, då jag haft dåligt samvete över att själv inte kunna göra det pga att min anställning upphör. Så det ser ljust ut på den fronten. Den tjejen verkar trivas med honom också.:)

Tusan vad tråkigt att man fäst sig så otroligt vid pållen:(
Men vi får se vad framtiden erbjuder.

Ska ut ikväll och mysa lite, han har tappat en sko så det blir ingen ridning förrän måndag! en promenad runt stallplan kanske..:)

Funderar lite på nu när jag ska lämna tillbaka honom: Alla grejer som jag köpt till pållen kan jag behålla själv? typ grimmor, täcken och borstar. Han tog sönder grimman & täcket jag fick med från ägarna. kan man lämna tillbaka trasiga grejer.:crazy:
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 094
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 039
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 358
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 560
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp