Första foderhästen = problemhäst (långt)

Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Hade ett sto (dock travare men men) som inte stod still vid uppsittning pga av ryggont. Det åtgärdades men det satt ändå i skallen på henne att uppsittning=lika med jobba=smärta. Så eftersom jag alltid hade pall på henne så använde jag den även i stallet. Ryktade från pall (det som gick och nå) masserade henne mycket- ett måste med pall, sadlade osv från pall och sedan bara stod och klappade från pallen. Helst på den plats där jag satt upp också.

När hon stod still i dessa lägen började jag hänga över ryggen (tänk unghäst) och sedan var det bara att sitta upp. Det fungerade alla fall bra på henne.

I övrigt så jobba med att lära känna varandra, kolla så han inte har ont/har haft ont, hur passar utr osv. Som andra sagt jobba med ledarskapet.
Ellen Ofstad har många bra tips i sina filmer. Bland annat motivera din häst, har haft mycket nytta av den.
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Behåll de grejjer som du köpt. Att täcke o grimma går sönder ingår i hästägandet, så det är bara o lämna tillbaka.
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Grimma medföljer alltid hästen, så grimman han har nu, den hela får du lov att skcika med honom igen. Täcken går ju sönder, hör du med ägaren. är det inte helt söndertrasat, så går det kanske att laga?
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Grimma medföljer alltid hästen, så grimman han har nu, den hela får du lov att skcika med honom igen. Täcken går ju sönder, hör du med ägaren. är det inte helt söndertrasat, så går det kanske att laga?


Det här är verkligen inte självklart. Hon äger inte hästen. Att täcken mm går sönder ingår i hästägandet.
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Jag ska höra med ägaren hur de vill göra med grimmorna. Täcket går att laga så det är nog lugnt med iaf.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 028
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 097
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 039
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp