Första foderhästen = problemhäst (långt)

V

versatile

Jag tog Fagrí-Blakkur (19 år) på foder i början av januari.
Visste redan då att han var lite speciell. Men jag har ridit islandshäst i 7 år så jag tyckte det skulle gå.

Han har stått själv i några månader och knappt blivit riden alls pga rädsla från ägarens sida. Bara ägarens dotter har ridit honom enstaka gånger när hon hälsat på.
Hästen har varit ägarens i 8 år. Hon köpte honom för hans tölt (han töltar jämt), han har även pass.

sedan hände det en olycka, en bil körde in i baken på blakkur (inte i hög hastighet och inga skador på han) och han flög iväg i full fart hon fick inte stopp på han och for in i ett träd. hon klarade sig med lite brutna revben och dyl. men sedan dess har ägaren varit rädd och förmodligen smittat av sig på han eller något. han har som sagt mest fått stå.

Man kan inte skänkla honom, han är extremt känslig, hur gör jag en skänkelvikning då liksom.
När man vill öka farten lite smått (driver med sätet & rösten) sticker han, tar bettet och blir helt okontaktbar.
De hade pelhambett-kindkedja på han för att han skulle lyssna, det är väl därför han blivit stum kanske. Ett starkare bett är inte lösningen i mina ögon. Rider 3-delat nu och de i stallet råder mig att köpa en nosgrimma till han.

Han sticker när man kommer i hagen (blivit lite bättre sedan jag "tränat" på att han iallafall ska stå still när jag kommer, mutor och sådant fusk).

Han har börjat stå still nu när jag sitter upp, men han går iväg så fort jag precis fått över benet (de andra tjejerna i stallet tycker inte det är ngt problem då deras hästar gör så).

De flesta gångerna jag ridit han har det blivit skritt i försök att lugna han, sänka huvudet och bara stega på, vilket ofta går en bit. Sen stressar han upp sig som bara den, huvudet åker upp och han vill sticka. jag har bara skrittat honom och försökt mig på lite tölt/trav (jo hej du..) för att han har noll kondis.
20 min skritt med slån & stockar att lyfta benen över resulterade i genomblöt häst som flåsade i 15 min efteråt. Han var helt slut stackarn. Men vi jobbar med kondisen.

Gångarterna har flutit ihop och jag vet inte hur lång tid det kommer ta innan traven blir ren. ren galopp har jag inte provat än. tölten finns ju men jag vill få upp kondisen innan.

Longering går bra tills vi ska öka farten då det inte finns stopp på han, då lyssnar han inte på rösten eller något alls.

Gah! vart ska jag börja? Förslag på vad som kan göras? Är han bara frustrerad och behöver springa av sig? Men jag vill ju ha upp kondisen på han först.. och jag vill kunna få stopp på han. Har aldrig träffat en islandshäst med dessa problem.
På ett halvår hinner jag ju inte träna upp dessa saker eller? Han lär ju få okej kondis lagom tills jag ska lämna tillbaka honom.

De har frågat om jag vill köpa honom efteråt iof men jag vill ha en riktig isis som jag kan rida ordentligt. men samtidigt är det så synd om honom. Vem vill ha en 19-årig "ponnyfason"-isis. ursäkta uttrycket.

Näe. Nu när du läst detta osammanhängande, dåligt skrivna, inlägget, kan du väl skriva en rad eller tio om vad du tycker och tänker om detta.

Han kanske kan bli en drömhäst?
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Börja med lite struktur i din planering, kondis är ett måste för fortsatt arbete. MEN ni behöver ledarskap väldigt skarpt, den måste du öva på. Här kan man kombinera detta arbete med kondis stärkande, börja på volt i skritt och fortsätt sena till trav. Målet är att få hästen lösgjord utan spänning samt att den lyssnar på dig. Gångarterna får du lägga på hyllan tills konditionen har repat sig, sidförslyttningar osv och använd mycket vikt istället för skänkel. Jag tror nämligen att detta kommer att gå över, när ni lärt känna varann lite mer och när hästen hunnit acklimatisera sig mera.
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Japp där har du fått mycket matnyttigt av Boj. Jobba på ledarskap och kondis.
Lycka till...jag tror han blir bra när ni väl lär känna varandra bättre.
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Hästen är stressad och behöver hjälp med att slappna av.
Ledarskap och förtroende för varann är ett måste.
Att låta honom springa av sig gör honom ännu mer stressad och svår att nå.
Står han inte still när du sitter upp så ställ huvudet lite mot dig och vänta tills han står still.
Står han inte still så är han redan stressad av att du sitter upp samt han ser dig inte som ledare.
Det brukar bara bli värre och värre.
Jag har själv varit i den situationen.
Strunt i gångarterna tills ni vet var ni har varann och han litar på dig.
Skritta mycket och skall du prova en annan gångart så gör det inte på en lång rakträcka som triggar i gång honom utan när han är avslappnad.
Börjar han stressa upp sig så sitt av och promenera en stund.
Ha longeringen i lugn takt, blir det stress så gör det bara saken värre.
Du får nog räkna med att det tar tid och behövs mycket tålamod.
lycka till och berätta sen hur det har gått.
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Ytterligare ett tips är att promenera med hästen istället för att rida, då får ni både vänja er vid varandra och miljön som ni sedan ska rida i.

Inte för att vara elak mot hästkraken, men detta med att han sticker är nog skönast att jobba på innan han får för bra kondition. Sticker han bara rätt fram eller kastar han sig åt sidorna, skyggar för saker, också?

Nu vet inte jag om detta är något som kommer att funka på din häst, alla är olika och detta är en lite hemmagjord variant. Men med det sto som jag haft som just bara sprang och stängde av lät jag springa. När hon blev trött, då lyssnade hon igen och ju mer jag red ju säkrare blev hon, dels på att jag inte var arg/farlig och att om man lyssnade på mig så behövde man inte springa tills man dog utan kunde slappna av istället. Men det är nog inte en metod som passar alla typer av hästar.

Nu blir det ju en hel del jobb som du lägger ner på hästen så om du ska köpa honom sedan tycker jag ni ska skriva kontrakt på det redan nu, till det pris som han är värd nu.
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Ja, jag promenerar redan mycket med honom nu. precis som du säger känns det skönt att veta vart man har varandra innan.
När han sticker blir det rakt fram och han skulle kunna springa tills han stupade det finns ingen hejd på honom. fast han är jättetrött. Ägaren sa att han var villig att jobba :grin:
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Tack för alla tips.
Jag ska uppdatera:)

Han har börjat slappna av nu när jag pysslar med honom. Men bara i några minuter tills han ställer sig på alla fyra.. men jag ser det som en liten framgång.
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

En bild!
Han går täckad hela tiden nu, ägaren ville ha det så. Därför ser han lite matt ut om kroppen.


80870_1234556007.jpg
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Jag har väl inte direkt några konkreta tips och så, men mitt råd till dig är att bara kämpa på! Ju mer du är med honom, pysslar med honom, rider, markarbetar, ja allt sånt, desto mer kommer ni ju att lära känna varandra, och jobbar du rätt med honom (då menar jag mest i NH-tänk sas) så kommer han så småningom lita på dig.
Det kommer säkert ta lång tid, och du måste nog vara beredd på att lägga ner mkt arbete på honom, men i slutändan när det funkar så bra som du bara drömmer om just nu, så kommer det absolut vara värt det!
Kämpa på! :)

/Anna
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Hästen jag har nu, som jag köpte för ungefär tre veckor sedan, är också väldigt spänd och stressad. Hon står inte stilla när man sitter upp, och direkt jag har fått ner rumpan i sadeln vill hon springa iväg, studsar lite, och så. Första gången jag red henne som min egen häst, var på kurs för min instruktör, vilket har gjort att jag har jobbat på exakt samma sätt hela tiden.
Det jag gör är att jag sitter upp ganska snabbt, jag bestämmer mig bara helt enkelt. Hon backar gärna lite när jag går mot sadeln liksom, men hon ska alltid stå stilla när jag sätter foten i stigbygeln och sitter upp.
Sedan direkt jag sätter rumpan i sadeln, vill hon ju iväg, men då tar jag tyglarna, ställer henne åt ena hållet och flyttar henne. Sedan går vi på volt hela tiden, jag flyttar rumpan på henne, har henne ställd hela tiden och så.
Nu fattar hon ganska snabbt, och direkt hon får med sig rumpan så ger hon efter i halsen, och efter ett litet tag, 10 min - en kvart eller så, så kan hon slappna av någorlunda, börjar länga sig ordentligt, går på normalt och så.
Problemet hos Blesa, som hon heter då, är att hon inte vet var hon har sin rumpa. Så fort hon får rätt på rumpan slappnar hon av.
Jag vet inte exakt hur stressad din häst är, men jag trodde inte heller i början att man kunde röra henne med skänklarna, men när man går så på volt så går det faktiskt.
Testa att bara skritta så, vet inte om det kommer att fungera, men det fungerar skitbra på Blesa, hon lugnar ner sig jättefint och så. Hon är ju fortfarande pigg, och spänner sig fortfarande lätt, men hon har lärt sig slappna av mycket snabbare nu.
Lycka till!
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Låter precis som min häst!

Som sagt; LEDARSKAP!

Tog mig lång tid innan jag kunde börja trava/tölta/galoppera på min kille, han såg mig inte som en ledare och jag blev rädd. Han gick också iväg när jag skulle sitta upp, men bara på en månad har han lärt sig att stå still! :eek: :love:

Det tar sin lilla tid, det kostar svett och tårar, men till slut lossnar det! Och det värt det! :love:
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Nyfiken, nu har ju flera här berättat om problemen de har/haft med sina hästar så jag blev nyfiken. Köpte ni dem som "problemhästar" eller dök det upp när ni kommit hem?

Min sto var billig ändå för hon var ur kondition, men jag märkte inte direkt av hennes rusatendenser på provridningen.
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Jag tror att jag kan ha träffat Fagri-blakkur (är ju inte världens vanligaste namn) för hmmm 11 år sen kanske. Om det är samma så var han en väldigt svår häst då med. Skygg och spänd, hade en duktig ägare, men lyckades bocka så kraftigt att hon bröt ett finger eller om det var handleden mot sadeln... Tufft av dig att du tar dig an honom tycker jag. Jag skulle inte ha pallat en sån häst, är lite mesig av mig.

Jag har inga direkta tips att komma med, men skulle vilja säga att känner du att det inte är riktigt värt besväret ska du absolut inte hålla fast vid honom pga att du tycker synd om honom och skulle få dåligt samvete om du "släpper" honom och hittar en annan, med större förutsättningar att bli din drömhäst. Han kan säkert få mer förtroende för dig, men kommer nog alltid att vara svår. Fortsätt bara så länge du känner att det är en kul utmaning!
Lycka till!
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Jag undrar lite varför du vill ta dig an denna hästen och vad du vill ha din framtida "drömhäst" till? Ser du det som en utmaning som du eventuellt kan lära dig något på?
Jag tror att du har mkt jobb framför dig och med tanke på hans ålder osv så skulle jag se mig om efter något annat.
Låter inte som det är värt allt jobb och ev risker...
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Måste nog instämma i föregående inlägg. Tyvärr har nog en 19-åring cementerat sina olater eller vad det nu är. Verkar vara ett jättejobb du tagit på dig. Det finns ju så många andra normala ridhästar så varför inte satsa på en sådan. Utmaningar räcker det ju till med i alla fall. Men det där verkar jobbigt.
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Du får gärna skicka över info om honom, jag har "haft" en Fagri-Blakkur som stämmer in på den infon du lämnar.
Om det är samma så har jag mer info som kan förklara lite :)
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Detta är min gamla häst och han har haft samma ägare sen jag sålde honom 2000/2001, så tror inte att det är någon av de Fagri-Blakkur'na ni träffat. Han har alltid varit en vädligt stabil normal häst, dock mycket vilja men välriden, 5 gångare, och han står mycket nära mig så jag hoppas att kunna hjälpa då jag ju ägt honom och det var jag som importerade honom hit.
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Detta är min gamla häst och han har haft samma ägare sen jag sålde honom 2000/2001, så tror inte att det är någon av de Fagri-Blakkur'na ni träffat. Han har alltid varit en vädligt stabil normal häst, dock mycket vilja men välriden, 5 gångare, och han står mycket nära mig så jag hoppas att kunna hjälpa då jag ju ägt honom och det var jag som importerade honom hit.


Då funderar man ju vad hästen råkat ut för..... som han beteer sig numera.
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

Jasså, har du träffat honom=)
Jag har kontakt med hans förra ägare -moa- här på buke. Är mycket tacksam för hennes hjälp.

Det kanske inte är samma fagri men i alla fall.

Jag ska kämpa på ett tag har honom till sista juni. Hoppas på bra resultat.
 
Sv: Första foderhästen = problemhäst (långt)

ska bli kul på fredag:laugh:

Tacksam för ditt intresse:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 038
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 097
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 042
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp