Första utställningen....(?)

Morran

Trådstartare
Vi har bestämt oss för att ställa ut vår hund på Lilla Stockholm ivår. Tror vi... :crazy:
Men, det är vår första hund så vi har absolut INGEN aning om hur det går till så jag skulle behöva tips och lugnande ord från några gamla utställningsrävar.
Har försökt läsa så mycket som möjligt på SKK:s hemsida, men det gör mig ännu nervösare. Tänk om hundkräket får spel, vägrar gå fram till domaren, piper och gnäller oavbrutet för att han inte får leka med de andra hundarna, vart ska vi ta vägen... GAAAH!
Han har ett utlåtande sen han var valp (omplaceringshund), och vi får alltid höra hur stilig han är (mest från människor som tror det är en dobbermanvalp) så det vore kul att få ett "riktigt" omdöme. Det är bara så läskigt... :o
 
Kom dit i tid så hunden hinner kolla runt mm.

Min vovve som vart på ett antal utställningar behöver minst 1 h om det är en mindre utställning för att riktigt koppla av!
 
Gå på ringträning med din hund! Eftersom du har en renrasig hund förmodar jag att du är medlem i SKK och då är du automatiskt medlem i en länsklubb. Länsklubbarna arrangerar ringträningar, främst för valpar men det går säkert bra att komma med en äldre hund om du säger det när du anmäler dig. Råder dig dessutom att åka på inofficiella utställningar först innan du åker på officiella. På de inofficiella har man lite mer överseende med "oönskade" händelser. På de officiella är det dessutom mera regler du måste känna till innan du kan delta. Om du har planer på att använda din hane i aveln så bör du visa den väl för att få tikägarnas intresse. Länsklubbarna anordnar dessutom handler-kurser, där är det inte hunden som ska lära sig gå i ringen utan du som ska lära dig visa hunden väl. Träna först-visa sen=mitt enda råd till dig. Lycka till!
 
Låter helt klart som om det kan behövas (inte minst från vår sida). Vilken tur att jag inte fick ännu mer prestationsångest nu... :crazy:
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 282
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 287
Hundavel & Ras Kom verkligen inte på någon bra rubrik... Nu är det så att vi ska skaffa ytterligare en vovve, har en blandis här hemma,pitbull/boxer...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 408
Senast: Belethien
·
Övr. Hund Ställde ut vovvsan i helgen i Gränna. Min första officiella utställning så jag var grymt nervös. :crazy: Hade fått hundra råd från...
2
Svar
32
· Visningar
2 389
Senast: Apollo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp