Förstår inte hur fk räknat

BernT

Trådstartare
Har bytt inkomst och sökt 3 föräldradagar för december. Min inkomst är över taket. För 3 dagar föräldraledigt får jag efter skatt 493kr per dag. Är inte det extremt lite? Jag borde ju få maxbeloppet? Fattar ingenting?

Min nya inkomst är godkänd hos fk.
 
Om du bytt inkomst nyligen så har det inte ändrats hos FK väl? Den ersättningen jag får nu av FK är baserat på min inkomst från 2016.
 
Om du bytt inkomst nyligen så har det inte ändrats hos FK väl? Den ersättningen jag får nu av FK är baserat på min inkomst från 2016.

Jodå allt är ändrat. Det står på sidan och även fått bekräftat i fredags på telefon :) får dessutom Max för en vabbdag och det är väl samma belopp som för föräldrapenning? Fattar verkligen noll.
 
Har bytt inkomst och sökt 3 föräldradagar för december. Min inkomst är över taket. För 3 dagar föräldraledigt får jag efter skatt 493kr per dag. Är inte det extremt lite? Jag borde ju få maxbeloppet? Fattar ingenting?

Min nya inkomst är godkänd hos fk.
Har du koll på vilken typ av dagar du ansökt om?
 
Har du koll på vilken typ av dagar du ansökt om?
Ah såna riktiga dagar. De andra får man väl bara 180kr / dag för dessutom?

Har haft så mycket krångel med fk genom åren. De räknar fel, betalar för lite, bråkar om att betala rätt (vilket de alltid fått göra i slutändan ändå), är allmänt störiga osv. Jag avskyr fk och hoppades verkligen att det skulle funka bra nu när jag har ”bara” vanligt 8-5 jobb. Men nä uppenbarligen inte. 😫😫😫😫😫
 
Nu var det otroligt länge sedan det var aktuellt för mig men ... att du får olika för VAB och föräldrapenningdagar, kan det bero på att VAB räknas per arbetsdag och föräldrapenningen på kalenderdagar? Så var det i a f förr.
Man kunde töja ut föräldrapenningen genom att ta ut för 5 istället för 7 dagar per vecka. Med vanligt 8-5 jobb fick man inte VAB för helgen om barnen var sjuka fredag - måndag, utan bara för 2 vardagar. Föräldrapenning fredag - måndag blev fyra dagar. Föräldrapenningen per månad delades med antal dagar aktuell månad för att få dagersättningen - om jag inte minns fel. Har dock ingen aning om om det är så fortfarande, men skulle kunna förklara om du får mycket lägre föräldrapenning per dag i december än du är van att få i VAB.
 
Nu var det otroligt länge sedan det var aktuellt för mig men ... att du får olika för VAB och föräldrapenningdagar, kan det bero på att VAB räknas per arbetsdag och föräldrapenningen på kalenderdagar? Så var det i a f förr.
Man kunde töja ut föräldrapenningen genom att ta ut för 5 istället för 7 dagar per vecka. Med vanligt 8-5 jobb fick man inte VAB för helgen om barnen var sjuka fredag - måndag, utan bara för 2 vardagar. Föräldrapenning fredag - måndag blev fyra dagar. Föräldrapenningen per månad delades med antal dagar aktuell månad för att få dagersättningen - om jag inte minns fel. Har dock ingen aning om om det är så fortfarande, men skulle kunna förklara om du får mycket lägre föräldrapenning per dag i december än du är van att få i VAB.

Fast nu har jag tagit ut helt vanliga vardagar pga fick inte ta ut semester (också märkligt eftersom jag har injobbad semester men orkade inte tjafsa). Förut har jag fått samma belopp för en vabbdag som för en föräldradag. Ska få vabb utbetalt nu och då får jag ganska exakt 5000 efter skatt för 5 dagar. Så förstår inte hur en föräldradag kan bli 493kr, är ju knappt 50 % av vabbpengarna.
 
Nu var det otroligt länge sedan det var aktuellt för mig men ... att du får olika för VAB och föräldrapenningdagar, kan det bero på att VAB räknas per arbetsdag och föräldrapenningen på kalenderdagar? Så var det i a f förr.
Man kunde töja ut föräldrapenningen genom att ta ut för 5 istället för 7 dagar per vecka. Med vanligt 8-5 jobb fick man inte VAB för helgen om barnen var sjuka fredag - måndag, utan bara för 2 vardagar. Föräldrapenning fredag - måndag blev fyra dagar. Föräldrapenningen per månad delades med antal dagar aktuell månad för att få dagersättningen - om jag inte minns fel. Har dock ingen aning om om det är så fortfarande, men skulle kunna förklara om du får mycket lägre föräldrapenning per dag i december än du är van att få i VAB.
Så är det fortfarande, du får mer för vabb än för en föräldradag. @BernT min sambo har oxå fått konstiga utbetalningar (han har jättekonstiga arbetstider) men det hade du ju redan kollat av (att FK har rätt arbetstider på dig om du bytt jobb) väl?
 
Så är det fortfarande, du får mer för vabb än för en föräldradag. @BernT min sambo har oxå fått konstiga utbetalningar (han har jättekonstiga arbetstider) men det hade du ju redan kollat av (att FK har rätt arbetstider på dig om du bytt jobb) väl?

Så himla konstigt ju. Jag har en väldigt bra lön, så om 493kr/dag stämmer och jag skulle vara 100 % föräldraledig (typ med barn2) och ta ut 30 dagar månad skulle jag få 14790kr efter skatt. Det är ju inte ens 50 % av min lön? Det låter helt orimligt att min föräldrapenning skulle vara 50 % av vabb-ersättningen?

Ah rätt arbetstider och lön (vilket de tjafsade otroligt mkt om, för ingen anledning alls?).
 
Gör jag kassakollen på fk så ska jag få Ca 900/dag som föräldraledig. Alltså så märkligt allt, orkar inte med att det ska krångla 100 % av gångerna jag måste ha med fk och göra. Först ville de ge mig 300kr/dag i vabb också. På min lön som är över taket. 😫
 
Vilka dagar i december är det? Tänker om en del av utbetalning kommer senare, de har ju en brytpunkt för när utbetalningen sker (som jag inte kan i huvudet).
 
Vilka dagar i december är det? Tänker om en del av utbetalning kommer senare, de har ju en brytpunkt för när utbetalningen sker (som jag inte kan i huvudet).

Två dagar betalas ut i januari men samma där, 493kr per dag. Ska ringa på måndag och fråga vad som är fel och är det inget fel så ska jag nog ändå kolla med jobbet om jag inte kan ta semester ändå. Har 13 dagar för i år men fick inte ta ut det, fattar inte varför? Kan liksom inte få avdrag för 3 dagar på ca 6000 och få 493x3 för det av fk, blir ju jättestor skillnad :/
 
Att räkna ut dagsbesloppet är rena cirkusen.
Låt säga att man har 35.000 kr, då ska man först ta årsinkomsten 420.000x0,97 och sedan multiplicera summan med 0,8 och därefter dividera med 365 så får man ersättningen per dag, 892 kr, och sen är det 33% skatt på det, då får man 599 kr per dag.

Men låt oss säga att man tar en strödag per månad som FP. Får man 35.000 kr i månadslön så är varje dag värd 1666 kr, 80%=1332 kr och sen 33% skatt på det=892.
Men en strödag per månad blir i själva verket 599 kr.

Men ja, ditt är ju fel oavsett.
 
Kan inte stämma, jag har hög inkomst men slår inte i taket. Har 899 kr brutto och det ger ca 593 kr netto per fp-dag. Max är 989 och räknat på samma skatteprocent bör det ge iaf 653 kr/dag netto
 
Att räkna ut dagsbesloppet är rena cirkusen.
Låt säga att man har 35.000 kr, då ska man först ta årsinkomsten 420.000x0,97 och sedan multiplicera summan med 0,8 och därefter dividera med 365 så får man ersättningen per dag, 892 kr, och sen är det 33% skatt på det, då får man 599 kr per dag.

Men låt oss säga att man tar en strödag per månad som FP. Får man 35.000 kr i månadslön så är varje dag värd 1666 kr, 80%=1332 kr och sen 33% skatt på det=892.
Men en strödag per månad blir i själva verket 599 kr.

Så föräldraledig med lön på 35 innebär 18 efter skatt. Är ju typ inga pengar alls :/ ska nog inte ha fler barn haha :p nä men min arbetsgivare + nästa jobb också har så att de betalar 90 % av lönen iaf. Ska kolla om jag kan byta till semester istället för föräldradagar.
 
Så föräldraledig med lön på 35 innebär 18 efter skatt. Är ju typ inga pengar alls :/ ska nog inte ha fler barn haha :p nä men min arbetsgivare + nästa jobb också har så att de betalar 90 % av lönen iaf. Ska kolla om jag kan byta till semester istället för föräldradagar.

Gäller förresten de där 90% som arbetsgivaren täcker upp om jag tar ut 3 dagar nu i december? Eller gäller det bara första året?
 
Ö
Så föräldraledig med lön på 35 innebär 18 efter skatt. Är ju typ inga pengar alls :/ ska nog inte ha fler barn haha :p nä men min arbetsgivare + nästa jobb också har så att de betalar 90 % av lönen iaf. Ska kolla om jag kan byta till semester istället för föräldradagar.

Jag ska ta FP dagar kring jul för att spara mina semesterdagar, och när jag la in dem i planeringen så fattade jag ingenting när jag skulle få 599 kr per dag. Jag tycker ju att man ska räkna 80% av vad jag tjänar på en dag och sen skatt på det vilket blir 892 kr.
 
Om du ändå ska vara ledig är det ju konstigt att du inte får ta ut det i semester istället? Men där kanske rättvisefrågan kommer in gentemot de övriga anställda som kanske inte heller får semester? Därav att du måste ta föräldrardgr istället?
 
Jodå allt är ändrat. Det står på sidan och även fått bekräftat i fredags på telefon :) får dessutom Max för en vabbdag och det är väl samma belopp som för föräldrapenning? Fattar verkligen noll.
Nä, det kan inte stämma. Jag har inte riktigt maxat taket och jag får över 500 kr per dag efter skatt.
 
Om du har bytt från jobb med ob-tider till vanliga tider kan de bli lägre per dag. Jag råkade ut för just det trots högre månadslön. Något om att det slogs ut på fler dagar nu när jag jobbar mån-fre istället för oregelbundet. Kan det vara något sådant? Men låter ju oavsett som att det är för lite. Så himla krångligt med fk jämt :crazy:
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 248
  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
834
Juridik & Ekonomi Min läkare tycker att jag borde gå över från sjukpenning till sjukersättning eftersom hon inte tror att jag kommer kunna arbeta igen...
Svar
1
· Visningar
829
Senast: MiaMia
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 271
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp