Förstoppad hund

Hedinn

Trådstartare
Moderator
Finns det något man kan testa att ge hemma för att få igång magen eller är det bara att åka till veterinären? Hundens allmäntillstånd är inte påverkat, äter och dricker som vanligt och springer och busar utomhus. Det som ”märks” är att hon emellanåt sätter sig ordentligt ”på rumpan” och även slickar sig där, utöver det uppenbara att hon inte bajsar då. Det som förbryllar mig lite är att hon inte ens försöker bajsa, så vad det verkar är hon inte ens nödig?

Främmande föremål ser jag som osannolikt i alla fall, utan tror i så fall snarare att hon inte druckit tillräckligt i förhållande till värmen. Så vad är bäst att ge? Olja? Smaksätta vattnet? Något laxerande? Eller skippa hemvård och besöka veterinären?
 
Finns det något man kan testa att ge hemma för att få igång magen eller är det bara att åka till veterinären? Hundens allmäntillstånd är inte påverkat, äter och dricker som vanligt och springer och busar utomhus. Det som ”märks” är att hon emellanåt sätter sig ordentligt ”på rumpan” och även slickar sig där, utöver det uppenbara att hon inte bajsar då. Det som förbryllar mig lite är att hon inte ens försöker bajsa, så vad det verkar är hon inte ens nödig?

Främmande föremål ser jag som osannolikt i alla fall, utan tror i så fall snarare att hon inte druckit tillräckligt i förhållande till värmen. Så vad är bäst att ge? Olja? Smaksätta vattnet? Något laxerande? Eller skippa hemvård och besöka veterinären?
Om hunden är förstoppad brukar den försöka bajsa utan att något kommer.
Det låter mer som besvär från analsäckarna, det brukar vara typiskt med slickande mot vaken, snabba sättanden och dra rumpan i backen. Det kan också göra att hunden undviker att bajsa för att det gör ont och känns svullet där bak.
För att göra avföringen mjukare kan man ge Laktulose 0,5-1 ml/kg i munnen 2-3 gånger per dag samt ge mikrolavemang i rumpan till exempel Microlax eller Toilax. Om hunden fortsätter försöka bajsa utan att något kommer trots det, eller är allmänpåverkad bör såklart veterinär uppsökas.
Har hunden analsäckainflammation behövs oftast veterinärbesök.
 
@Malibu_Stacy Tusen tack! Finns det nåt sätt att avgöra om det sannolikt är analsäcksinflammation mer än ”gissa” baserat på beteendet?
 
@Malibu_Stacy Tusen tack! Finns det nåt sätt att avgöra om det sannolikt är analsäcksinflammation mer än ”gissa” baserat på beteendet?
Var inte rädd att kontakta veterinär om du tycker att din tik har besvär. Typiska tecken på analsäcksinflammation är att hunden gärna åker kana på rumpan samt slickar sig där bak. Visst kan du prova att tömma dem själv, men jag hade utan tvekan kontaktat veterinär.
 
@Malibu_Stacy Tusen tack! Finns det nåt sätt att avgöra om det sannolikt är analsäcksinflammation mer än ”gissa” baserat på beteendet?
Kolla bak i rumpan om det ser svullet ut, typ kl 4 och kl 20 vid analöppningen. Ibland blir analsäcken så svullen att det börjar bukta tydligt och det kan även spricka i huden och bilda som ett sår.
 
Kolla bak i rumpan om det ser svullet ut, typ kl 4 och kl 20 vid analöppningen. Ibland blir analsäcken så svullen att det börjar bukta tydligt och det kan även spricka i huden och bilda som ett sår.
Ser inte svullet ut, men känns lite ”spänt” där på båda sidor. Vet dock inte hur det brukar kännas normalt, men gissar att det ska vara lika mjukt som på ovansidan?
 
Var inte rädd att kontakta veterinär om du tycker att din tik har besvär. Typiska tecken på analsäcksinflammation är att hunden gärna åker kana på rumpan samt slickar sig där bak. Visst kan du prova att tömma dem själv, men jag hade utan tvekan kontaktat veterinär.
Tack, det är inte min hund utan min partners, men i och med att det inte verkar vara förstoppning så lär det bli ett veterinärbesök innan helgen. :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa För ett år sedan fick min chihuahua problem med bajseriet. Det tog längre tid för henne att bajsa och hon började även pipa till när hon...
Svar
3
· Visningar
4 120
Senast: dpmatte
·
Hästvård Hejsan! I lördags eftermiddag fick min ena häst gaskolik. Antagligen beroende på att hon äter metacam för knä- och kotledsinflammation...
Svar
2
· Visningar
851
Senast: svea
·
Hundhälsa I tisdags kräktes min hund ganska många gånger under dagen, några få gånger i onsdags och i torsdags kom det upp ett par gånger på...
Svar
3
· Visningar
1 251
Övr. Hund Min hund fyller sju år i mars. Han är en blandras mellan 75% Jack russel och 25% Dansk-svensk gårdshund. Han är en fantastiskt snäll och...
Svar
11
· Visningar
5 756
Senast: paradiset
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp