Bukefalos 28 år!

Förstoppat föl

Suspiria

Trådstartare
Igår morse föddes ett shetlandsföl, hingst. Vi hittade lite fölbajs i form av mörka kulor i hagen. Igår var de i hagen under dagen medan vi gjorde ordning boxen (han var lite tidig) och då sprang han lite med sin mamma och var pigg och glad.

Idag har han stått i ställning som för att kissa och bajsa och tryckt på mycket. Det har kommit kiss men inte bajs. Jag hade ut stoet för att beta lite i trädgården och han följde inte med in utan att jag fick hjälpa till bakom honom.
Han diar, ställer sig/lägger sig utan bekymmer. Jag kände försiktigt i rumpan och där var några kluttar.

Jag har pratat med veterinär och googlat och förstått att det inte är helt ovanligt på just hingstföl, med förstoppning och sådant. Veterinären sa att vi skulle prova ge microlax vilket jag nu har gjort.
Precis när jag kom hem med microlaxen så bajsade han ett par korvar, ljusare mjölkbajs. Men han fick microlax och inom kort så pruttade han ett par gånger och så kom det lite löst. Han la sig ner efter en stund.

Vi håller noggrann koll på honom. Vi har 2 termometrar men båda verkar ha lagt av just ikväll vilket är typiskt, så vi kan inte tempa honom just nu. Stoet är pigg och glad, sköter om honom väl. Det kommer mjölk ur juvret om jag provar försiktigt.

Jag vet att många har erfarenhet av detta, så har ni några tips? När bör man kontakta veterinär igen och be dem komma ut? Det är så mycket knott och sådant ute, annars vet jag inte om det är bättre om de är ute och rör sig. Boxen är väldigt stor för en shetlandsponny men de rör sig ju inte så mycket i den direkt.
 
Ser fölet besvärat ut d v s ligger och tittar på magen och krystar utan att det kommer något, då kan det vara läge för veterinärkontakt.
Det kan behövas parafinolja och även att man plockar ut det som sitter fast.
Men med din beskrivning av vad som hänt och vad som kommit ut låter det som en alldeles normalt för ett hingstföl. Lite stopp i början som nu har släppt. Äter han och inte verkar besvärad så är det nog precis som det ska vara. Är han bara lite besvärad kan det vara läge för ett till Microlax. Men det är sällan det behövs mer än ett.
 
Han blev bättre under natten (jag kollade till ofta) och på morgonen var han helt obesvärad, pigg och glad! :)

Är detta något som brukar återkomma fler gånger hos hingstföl?
Jag har iaf kvar 3 tuber med microlax.
 
Det sägs att hingstfölen har trängre bäckengångar än ston och det kan nog stämma utifrån våra föl genom åren. Jag har alltid Microlax hemma och trycker i hingstfölen en tub i förebyggande syfte efter födseln.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 354
Senast: Twihard
·
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 920
Senast: Habina
·
Hästvård Vi har ett föl som är fyra dagar gammalt. Tarmbäcket släppte efter ca 4 timmar med hjälp av Microlax. Hon hade sedan dom efterföljande...
Svar
1
· Visningar
834
Senast: Eloise
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 159
Senast: KAROLIJNAH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp