Försvinnande fiskar

Mabuse

Trådstartare
Vi köpte för en tid sen trådfensregnbågar till vårt akvarium, två honor och två hanar. Verkade må bra, sams med de andra fiskarna och med varandra - men så en dag var det bara en hane? De tre fiskar som var kvar verkade må bra, så vi köpte en ny hane.

Några veckor senare är det bara en hane kvar igen, den senast inköpte. Den ser ut att må bra, rund och fin och har växt till sig, honorna mår bra som vanligt.

Vad är det som händer egentligen? Det finns ingen i akvariet som äter upp dem, de ser alltid friska och pigga ut, men så försvinner alltså hanarna. Vågar vi köpa en tredje hane?

Ett problem med arten kan vara att de har väldigt små munnar, och kan ha svårt att få i sig maten, men jag tror inte att det är problemet. Våra får smulat flingfoder och minsta sortens frysfoder (små kräftdjur), och äter med god aptit. Ser runda och fina ut.
 
Sv: Försvinnande fiskar

Vad jag menar är såklart att det inte finns nån som äter dem levande. Ligger det en död fisk i akvariet så kommer de andra fiskarna och räkorna att äta upp den till slut.

Det konstiga är att de bara är borta, vi har inte sett någon död fisk ligga, de är inte sjuka, de är bara borta.

Det är ju det som är mysteriet.
 
Sv: Försvinnande fiskar

Jag tror att någon hunnit äta dom innan ni sett dem, + att förruttningsprocessen gjort sitt till.
 
Sv: Försvinnande fiskar

Ja, säkert, frågan är ju varför de dör? Varför bara hannarna? Blir de stressade av att vara två och dör av det, eller vad händer?

De är alltså inte sjuka, inte hängiga, ingenting. Pigga, glada, runda, och sen borta. Från en dag till en annan. De hinner ju knappast ruttna bort på 24 timmar, så fort går det inte. Så min gissning är att räkorna släpar in dem i växtligheten och käkar upp dem där, de har en tendens att plocka med sig maten för att äta i lugn och ro.

Men vi vet ju inte varför vi dör, och vet man inte varför är ju frågan om man ska fortsätta köpa fler?
 
Senast ändrad:
Sv: Försvinnande fiskar

Vi måste ha världens effektivaste städpatrull där inne - igår kväll var ena cikliden hängig, imorse är han också spårlöst försvunnen. 10 timmar från hängig till totalt uppäten??? SÅ liten var han inte.
 
Sv: Försvinnande fiskar

Tydligen. Eller så är det malen som har party så snart lampan släcks. Men räkorna kunde ju stämma - det är sedan vi har dem som fiskarna inte dör utan försvinner spårlöst.

De har sina småmakabra sidor, räkorna.
 
Sv: Försvinnande fiskar

Ah du, malen är inte alltid att lita på! Min smaskade i sig bäbismalarna en natt :( tyckte väl de var i lagom portionsstorlek :( :(

Annars är det ju gött med sådana effektiva städare ;D
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: Nikan
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 332
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 645
Senast: LovingLife
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 284
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp