Förtur till vikariat

AgentCarter

Trådstartare
Blev lite paff idag på jobbet, en tjej där berättade att hon hade en rad (alltså schema) på 75% fram tills sommaren.
Detta gjorde mig förvånad då jag inte visste om att det behövdes och att jag inte hade blivit tillfrågad. Jag frågade tjejen hur länge hon hade arbetat för vår arbetsgivare (kommun) och hon hade varit anställd sedan i mars.
Om man jämför med min anställning som första perioden var 6 månader 2011, föräldraledig knappt ett år (dock utan anställningsavtal, är timmis) och började igen årsskiftet 2012/2013 och jobbat fram tills nu så är det inte länge. Jag har också varit i den gruppen några månader längre (hon hade aldrig varit där innan)
Har jag helt fel i att det har blivit fel när de inte ens frågade mig om jag var intresserad (vilket jag skulle varit)?

Var tydligen chefen för gruppen (är organiserat att en chef har tre grupper, men vi timmisar ligger under en helt annan chef på en annan enhet) som hade tillfrågat denna om hon var intresserad av tjänsten.

Jag är sur nu faktiskt, man har jobbat och slitigt bra många år och man får inte ens en egen jävla jacka. Och sen kommer någon som jobbat en vecka och blir erbjuden en tjänst som jag ändå borde ha större rätt till.
Jag är vad jag vet inte impopulär inom gruppen (dock jobbat lite senaste månaderna pga sjukdom och skola) och de flesta äldre är väldigt glada i mig.
Jag har också en kompetens som denna personen saknar som är viktig för jobbet.
Vill ha lite på fötterna när jag ringer chefen för gruppen på måndag, har pratat med en kollega inom en annan grupp som anser att jag har rätt i mitt påstående att jag borde blivit tillfrågad.
Nu kommer jag inte kräva denna tjänsten, tänker aldrig låta en annan stackare gå utan jobb bara för att jag vill ha rätt men jag tänker inte låta chefen slippa undan om hen gjort fel (vilket hen borde gjort enligt det jag har lärt mig om las-dagar)
 
Sv: Förtur till vikariat

För facket? Är ej medlem då det varit för stor kostnad. Och mitt gick ihop med unionen och det var inom fel kategori för detta jobbet så var lite krångligt.
 
Sv: Förtur till vikariat

Men ställ frågan då.

"Hörde att Xdddd fått en schemarad, det måste väl ha blivit fel? Enligt LAS har jag rätt att bli tillfrågad först". Och se vad de svarar.
 
Sv: Förtur till vikariat

Ja, det var vad jag tänkte. Men ville höra att jag faktiskt hade rätt. Har alltid gått till som det ska innan vilket jag förväntar mig när jag har kommunen som arbetsgivare
 
Sv: Förtur till vikariat

Du kanske får ett svar som ger vid hand att det är fullt rimligt förfarande? Eller så är det någon som gjort en miss.
 
Sv: Förtur till vikariat

Vad skulle den rimliga förklaringen vara? Att de beslöt att hoppa över några år av folk som egentligen hade förtur? Det eller att gruppen inte tycker om mig vilket inte känns bra alls. Usch, blev faktiskt ledsen över detta.
 
Sv: Förtur till vikariat

Vad skulle den rimliga förklaringen vara? Att de beslöt att hoppa över några år av folk som egentligen hade förtur? Det eller att gruppen inte tycker om mig vilket inte känns bra alls. Usch, blev faktiskt ledsen över detta.

Lugn och fin nu!

Förutsätt att det är en miss de gjort, som de kommer att gottgöra så snart de får tillfälle. Det är ganska troligt när det är tre chefer.
 
Sv: Förtur till vikariat

Det är inte så då att du har FÖR många dagar/timmar, och att de börjar bli rädda för att de ska behöva fastanställa dig pga det?
 
Sv: Förtur till vikariat

Hade en chef som gjorde sådär ibland om han gillade någon ny. Han sa att han måste för att behålla nya vikarier. Oss gamla som hade så små deltider (men fasta anställningar) att vi behövde jobba extra hade han ju liksom kvar ändå. Han var inte populär, det tror jag nog du förstår.
 
Sv: Förtur till vikariat

Det kan vara ett misstag. Det kan också vara så att de inte ville ge vicket till dig. Att du inte är med i facket skulle jag tro underlättar för dem i så fall.
 
Sv: Förtur till vikariat

Nej, snitt tiden här för framställning är ca 4 år och det har jag inte. Dessutom förlorade jag nog en hel del dagar under föräldraledigheten om det ska vara som vanligt.
 
Sv: Förtur till vikariat

Jo, det förstår jag! Men de borde inte ens ha träffats med tanke på hur det ser ut med enheter. Jag träffade chefen första och enda just av misstag utanför mitt barns dagis för ca en månad sedan.
 
Sv: Förtur till vikariat

Nej, och det är väl det jag är rädd för. För vad har jag gjort för fel? Kommer inte kunna släppa detta innan måndag i alla fall. Härligt att gå och grubbla hela helgen
 
Sv: Förtur till vikariat

Du måste ju inte ha gjort något fel. Kanske gillar dom den andra bättre helt enkelt, det betyder ju inte att det är fel på dig.
 
Sv: Förtur till vikariat

Hon har inte barn, annars är vi väldigt lika till det mesta verkar det som. Hon utbildar sig dock till yrket och jag utbildar mig till något annat men ändå lite relevant, mer hög utbildat.
 
Sv: Förtur till vikariat

Hon har inte barn, annars är vi väldigt lika till det mesta verkar det som. Hon utbildar sig dock till yrket och jag utbildar mig till något annat men ändå lite relevant, mer hög utbildat.

Då har du nog svaret där... I min kommun fasar dom ut de vikarier som inte har utbildning eftersom kommunen inte vill att outbildade ska kunna bli lasade.
 
Sv: Förtur till vikariat

Fast det är flera som är samma kategori som mig som har längre vikariat. Att bli fastanställda är inte det jag vill egentligen, jag vill kunna få ett schema bara
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 249
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 997
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 221
Senast: Soapbubble
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 784
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundförare inom hemvärnet
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp