Förtur till vikariat

Sv: Förtur till vikariat

Koppla bort det under helgen, ställ frågan på måndag. Kanske är det bara en fuling, kanske finns det en acceptabel bakgrund. Kanske finns det inte det, men låt inte detta leva hyresfritt i huvudet på dig och sluka energi.
 
Sv: Förtur till vikariat

Nej jag vet, brukar vara bra på sådant här men tror jag lägger mycket stolthet över att vara bra på jobbet och omtyckt bland alla.
 
Sv: Förtur till vikariat

Vet cheferna om att du utbildar dig till nåt annat och att hon utbildar sig inom området?? Även om du blir mer högutbildad så känns det för mig mer självklart att ag vill lägga tid och pengar på den anställde som vill jobba kvar på arbetsplatsen även efter utbildningen. Har ni samma timlön?

Lite så blev det för mig på min förra arbetsplats även om jag var nr1 timmis som de alltid ringde först när de behövde nån. Så blev de som inte studerade på Högskolan tillfrågade vik när det kom upp och inte jag (jag studerade på magister nivå). Jag hade högsta timlönen också vilket hade blivit dyrare för ag om jag skulle gå på vik. Men jag visste att jag alltid kunde säga till så fick jag mer timmar.

Jag tror inte du ska lägga ner så mkt energi på detta om du inte har för avsikt att jobba på denna arbetsplats efter din utbildning.
 
Sv: Förtur till vikariat

Jag vet inte vilka avsikter jag har, men jag ser mig jobba där ca tre år till (innan dess är jag ej färdigutbildad).
Vi borde ha samma timlön.
 
Sv: Förtur till vikariat

Jag förstod inte riktigt varför du inte är med i facket. Om du hade varit det så hade du troligtvis fått hjälp och svar på alla dina frågor. Det är just för att man kan råka ut för en sådan situation som det är viktigt att vara fackligt ansluten.
 
Sv: Förtur till vikariat

Eg så svara du på ditt problem. Ag vet inte hur du vill göra = en stor risk att "satsa" på dig, medans den andra tjejen kan ju vara mer klar med vad hon vill. Eller att hennes utbildning lämpar sig mer för arbetsplatsen. Blir du högre utbildad så ska du ju ha mer lön = kostnadsfråga.

Jag tror inte att du ska ta det så personligt utan det är snarare en kostnadsfråga för ag. Vill du ha ett vik eller liknande så kan det ju vara bra för ag att de vet det och då måste nog du vara tydlig i din kommunikation hur du vill ha det. De flesta är tyvärr inte tankeläsare utan man måste ibland ställa sig upp och tala om vad man vill.
 
Sv: Förtur till vikariat

Är du då inte beredd att driva det juridiskt ensam är du ju satt till chefens goda vilja. Oavsett om du har rätt eller inte. Men du kan ju alltid påpeka felet och hoppas det hjälper.
 
Sv: Förtur till vikariat

Hon har inte barn, annars är vi väldigt lika till det mesta verkar det som. Hon utbildar sig dock till yrket och jag utbildar mig till något annat men ändå lite relevant, mer hög utbildat.

Om jag var chef skulle jag nog i det här fallet hellre satsa på den som utbildar sig till yrket i fråga pga att jag antar att den personen är mer intresserad av just det.
 
Sv: Förtur till vikariat

Eller så är det just pga att du utbildar dig. Jag jobbade som timmis från gymnasiet tills jag var färdigutbildad 4 år senare (också ett jobb med en viss relevans inom yrket), fick aldrig fråga om något vik medan andra som hade för avsikt att stanna inom yrket fick både vik och fasta tjänster under tiden. När jag tänker efter var det nog så för de flesta av mina kompisar som gjorde på samma vis inom samma bransch, ingen av oss fick vik. Däremot fanns det de som fick vik på liknande arbetsplatser men som inte studerade vidare och kanske därför sågs som en mer hållbar arbetskraft?

För egen del hade jag tackat nej till ett vik eller fast tjänst oavsett, mig passade det bra att bestämma lite själv när jag kunde/ville jobba och även att kunna säga nej om jag inte kunde.
 
Senast ändrad:
Sv: Förtur till vikariat

För att ha företrädesrätt till återanställning ska du ha varit anställd mer än 12 månader under de senaste tre åren. Du måste med andra ord sätta dig och räkna vilka dagar du redovisat att du arbetat och fått lön för om du rings in dag f dag ... Har du haft ett längre vik räknas dock alla dagar som vikariatet omfattar. Om du har företrädesrätt har ag antagligen gjort fel när de inte erbjöd dig jobbet . Har du inte företrädesrätt så tar ag vem de vill! Den här sortens frågor är komplicerade och behöver ofta utredas när man vet alla omständigheter i det aktuella fallet - det är precis det en ombudsman gör. Är man inte med i facket kan man anlita en advokat men det kan bli hur dyrt som helst...
 
Sv: Förtur till vikariat

Tack för ett bra svar! Om ett längre vikariat de senaste tre åren räknas så ska jag ha 6 månader. Men jag får ringa i vilket fall. Eller så börjar jag räkna jobbdagar imorgon :p
 
Sv: Förtur till vikariat

Du får räkna ihop längre vik med enstaka dagar. Det är den totala tiden hos samma arbetsgivare som gäller.
 
Sv: Förtur till vikariat

*KL*

Den andra tjejen kanske har mer las-dagar än dej. Vet du var hon har jobbat innan?
Här i min kommun (är i exakt samma läge som dej) så kan jag ha jobbat på en annan arbetsplats och sen byta....jag får ju då med mej mina las-dagar eftersom det är inom samma anställning = timmis på kommunens omsorg.
:)
 
Sv: Förtur till vikariat

Helt riktigt! Det är just därför man alltid måste veta omständigheterna i det enskilda fallet!
Jag tycket dock att du ska fråga arbetsgivaren hur de har tänkt. Det är inte alltid cheferna har koll på arbetsrätten ....
 
Sv: Förtur till vikariat

Ok. då har du all rätt att vara "sur". Ta upp det på måndag och kräv ett svar. Stå på dej!!!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 245
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 997
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 217
Senast: Soapbubble
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 781
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp